Citaat:
Koen schreef op 01-06-2003 @ 22:36:
T&L bedoel je waarschijnlijk, Textures and Lightning. Daar zou het mee te maken kunnen hebben, maar die kan je in praktisch elk spel ook uitschakelen.
Verder hoort dit op Games.
S&M -> Games.
|
T&L betekent Transform & Lighting en heeft betrekking op de manier waarop de vertices en polygonen gerenderd worden. Op een non-T&L kaart (alles vóór de GeForce256) werd dat door de hoofdprocessor gedaan. Die berekende het perspectief en de triangles en het geheel werd vervolgens naar de videokaart gestuurd. Het enige hardwarematige wat een non-T&L kaart doet is het aanbrengen van texturen op de polygonen en die vervolgens shaden (belichten en vervormen).
Een T&L-kaart berekent de vertices en polygonen zelf, wat enorm veel scheelt op de hoofdprocessor...maar het is geen wezenlijk anders proces. Je kunt Unreal Tournament 2003 (een spel wat zwaar leunt op T&L) best spelen op een TNT2, maar dan draait het dus met minder dan 3 frames per seconde. Het verschil zit 'm alleen in snelheid.
Er zal wel een andere techniek gebruikt worden die niet door een TNT2 ondersteund wordt. Overigens zijn dit soort dingen vaak wel te verwachten bij oude kaarten en nieuwe spellen. Je moet gewoon niet verwachten dat dat nog goed werkt. Jammer, maar dat is de vooruitgang.