Oud 30-06-2003, 20:33
duifeltje
duifeltje is offline
vinden jullie ook dat de slechte gebeurtenissen in de krant en op t.v. veel te veel benadrukt worden.
zo lijkt het wel alsof er alleen maar slechte dingen gebeuren en daar wordt je ook niet echt positief van.
Als ik dan naar het nieuws kijk denk ik dat er niks leuks meer gebeurt in de wereld terwijl dat waarschijnlijk wel zo is.
Oud 30-06-2003, 20:34
Verwijderd
Ik denk zeker dat de media wel een grote rol spelen in de mate waarin het volk het vertrouwen in de Nederlandse strafrechtspleging verliest, ja. Je kunt niet zeggen dat de Nederlandse politie anno 2003 nou echt veel gezag heeft, en ook de manier waarop rechterlijke uitspraken ontvangen worden laat te wensen over.

Verder moet je natuurlijk altijd uitkijken dat de media in een samenleving niet de functie krijgen van katalysator van angstgevoelens die tevoren onbenoemd waren en in de media een gezicht krijgen.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2003, 00:08
Verwijderd
Nouja, de lokalere media hebben het veel vaker over bijv de geboorte van een kalfje op de kinderboerderij in de regio, dus wat dat betreft hangt het af van de nieuwsbrenger. Hart van Nederland (ik kijk het allang niet meer maar ga even uit van de uitzendingen die ik wél heb gezien (shame on me )) heeft vaak nog wat 'leukere' nieuwsitems, terwijl het NOS Journaal wat meer wereldwijd nieuws brengt. Dat is vaak serieuzer van aard.

Tis iig nogal moeilijk om te zeggen of ze het benadrukken. Sommige items spelen nu eenmaal in onze samenleving (bijv zinloos geweld) en dat zie je dan ook regelmatig terugkomen.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2003, 09:36
geen punt.
geen punt. is offline
Wat komt er nu eerder in het nieuws:
- Prins Claus is overleden (een voorbeeld van zeer slecht nieuws)
- M'n buurvrouw heeft de loterij gewonnen (goed nieuws (??))

Het slechte nieuws in ons kikkerlandje heeft veel meer nieuwswaarde en is veel meer van belang in de meeste gevallen. Daarnaast worden er genoeg goede nieuwsfeiten gepresenteerd, zoals de verloving van Friso en Mabel
Oud 01-07-2003, 09:38
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
meelman schreef op 01-07-2003 @ 10:36:
Daarnaast worden er genoeg goede nieuwsfeiten gepresenteerd, zoals de verloving van Friso en Mabel
das slecht nieuws, was al jaren verlief dop hem

Oud 01-07-2003, 16:08
yliek
yliek is offline
vind ik ook, en mensen laten zich ook nog erg beinvloeden door het nieuws, dat alleen maar slecht nieuws brengt.
*Nog even en m'n oma denkt dat op iedere hoek van de straat een meisjes verkrachtende moordenaar staat.*

Maar aan de andere kant,vinden mensen goed nieuws vaak niet aantrekkelijk. Wie wil er weten dat Maxima zwanger is als ergens anders mensen sterven??
Oud 01-07-2003, 21:46
duifeltje
duifeltje is offline
ik wil dat weten dus
Oud 02-07-2003, 13:05
Verwijderd
Tsja, geen nieuws is goed nieuws zullen we maar zeggen. Wel vind ik het jammer dat positieve ontwikkelingen weinig benadrukt worden. Dat de laatste paar jaar er veel meer allochtonen hoger onderwijs zijn gaan volgen heb ik uit een klein artikel vernomen, terwijl als een allochtoon een overval pleegt of iets dergelijks, dat met koeienletters in de krant staat.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2003, 15:38
duifeltje
duifeltje is offline
maar hoe zou het dan komen dat we bijna geen goed nieuws te horen krijgen.
waarom vind niemand dat écht belangrijk.
Oud 03-07-2003, 17:32
Cheops
Cheops is offline
Citaat:
duifeltje schreef op 03-07-2003 @ 16:38:
maar hoe zou het dan komen dat we bijna geen goed nieuws te horen krijgen.
waarom vind niemand dat écht belangrijk.
zoals hierboven vermeld:
goed nieuws is geen nieuws

omdat goed nieuws bijna niet afwijkt van het normale, en ongeveer alles wat afwijkt van het normale kan je nieuws noemen..

en dat gelul over het koningshuis, dat is geeneens nieuws, dat is een pseudo-event(het is nieuws omdat het een beroemd persoon is) dus dat valt niet onder nieuws.

daarnaast zijn mensen uit op sensatie, dat zit in de aard van de mens, het is bijvoorbeeld nou eenmaal boeiender om te horen dat Berlusconi een duitse parlementarier een nazi noemt, dan dat Berlusconi zegt dat ze de beste vrienden zijn..

en er is ook wel goed nieuws, qua nieuws over sport/cultuur..
maar zulk nieuws is eigenlijk ook een pseudo-event
Oud 03-07-2003, 17:51
thugz-angel
thugz-angel is offline
ja klopt je hebt daar misschien wel gelijk in, maar ja, het zijn gewoon dingen die veel aandacht verdienen, bijvoorbeeld de oorlog in Irak, daar kun je niet je mond over dicht gaan houden,
maar aan de andere kant heb je ook helemaal gelijk, zodra er iets slechts of iets ergs gebeurt, kun je dat overal lezen, maar ok dat doet de media alleen maar zodat ze meer verdienen. ...................thz life, dus daarmoet je maar aan wennen
Oud 03-07-2003, 18:14
Cheops
Cheops is offline
Citaat:
thugz-angel schreef op 03-07-2003 @ 18:51:
ja klopt je hebt daar misschien wel gelijk in, maar ja, het zijn gewoon dingen die veel aandacht verdienen, bijvoorbeeld de oorlog in Irak, daar kun je niet je mond over dicht gaan houden,
maar aan de andere kant heb je ook helemaal gelijk, zodra er iets slechts of iets ergs gebeurt, kun je dat overal lezen, maar ok dat doet de media alleen maar zodat ze meer verdienen. ...................thz life, dus daarmoet je maar aan wennen
dat doet de media niet om meer te verdienen, de media geven gewoon het nieuws wat mensen intereseert..
who gives a fuck about good news.. niemand toch..
Oud 03-07-2003, 18:21
thugz-angel
thugz-angel is offline
Citaat:
Cheops schreef op 03-07-2003 @ 19:14:
dat doet de media niet om meer te verdienen, de media geven gewoon het nieuws wat mensen intereseert..
zodat er bijvoorbeeld meer mensen een bepaald tijdschrift gaanhalen, zodat zij weer meer geld verdienen
Oud 03-07-2003, 18:59
Cheops
Cheops is offline
Citaat:
thugz-angel schreef op 03-07-2003 @ 19:21:
zodat er bijvoorbeeld meer mensen een bepaald tijdschrift gaanhalen, zodat zij weer meer geld verdienen
ja maar nieuws is er niet in de eerste plaats om geld mee te verdienen, de feitelijke reden dat er journalisten zijn is om mensen een zo objectief mogelijk beeld te geven van de maatschappij..

er zijn kranten/tijdschriften die het alleen doen om geld te verdien maar daar zie je vaak dat men meer goed nieuws brengt dan slecht nieuws..
Oud 03-07-2003, 20:01
thugz-angel
thugz-angel is offline
Citaat:
Cheops schreef op 03-07-2003 @ 19:59:
ja maar nieuws is er niet in de eerste plaats om geld mee te verdienen, de feitelijke reden dat er journalisten zijn is om mensen een zo objectief mogelijk beeld te geven van de maatschappij..

er zijn kranten/tijdschriften die het alleen doen om geld te verdien maar daar zie je vaak dat men meer goed nieuws brengt dan slecht nieuws..
als het niet in de eerste plaats om geld draait dan gaat t op de 2e plaats wel om geld, daar draait t altijd om

die brengen ook vaak genoeg slecht genoeg, ik bedoel,die zetten dan met koeienletters erneer dat een allochtoon heeft ingebroken of iets anders.,.....

maar jij hebt ook wel gelijk hoor
Oud 03-07-2003, 20:56
Anonymous John
Anonymous John is offline
..."Als ik de baas zou zijn van het journaal.
Dan was het hele nieuws een heel stuk positiever.
De hele wereld werd meteen een beetje liever.
Want ik negeerde alle narigheid totaal."

Kinderen voor Kinderen liedjes zijn toch handig bij dit soort threads
Oud 04-07-2003, 14:04
Verwijderd
Ik vind dat er idd heel veel negatieve aandacht gegeven wordt aan veel onderwerpen maar dat het wel een kwestie is van hoe je naar iets kijkt, zo van 1.25% meer bankovervallen - ik zeg maar wat en dan is het nog steeds zo dat 99.9% niet overvallen wordt. Altijd moet van alles het negatieve gedeelte benadrukt worden of er moet weer een bevolkingsgroep onderuit geschoffeld worden zoals laatst met die treinterrorristen op de lijn Hoorn-Enkhuizen. Staat er in de krant allochtoon met vrienden - ten eerste waren het allemaal Nederlandse jongens en ten tweede als het wel zo was dan is het altijd nog één buitenlandse jongen met een heleboel Nederlandse jonges erbij. Ik vind dat dat niet kan - hoe zorg je dat de autochtone bevolking nog slechter gaat oordelen over buitenlanders? zo dus.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2003, 14:26
niceman1984
niceman1984 is offline
Omdat mensen sensatie en bloed willen zien dat is de natuur van de mens.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2003, 16:46
Verwijderd
Citaat:
thugz-angel schreef op 03-07-2003 @ 18:51:
Precies. Er gebeuren gewoon meer erge dingen op de wereld dan positieve, face it.

Offtopic: This is HTVI, Happy TV International
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 10:03
Tofke_H
Tofke_H is offline
Elke dinsdag zit er zo'n bijlage bij onze krant met de naam "de goednieuws krant". Nou, dat is pas om missellijk van te worden!
Oud 05-07-2003, 11:10
Sjied No Clue
Sjied No Clue is offline
start een goed-nieuws-topic!
Oud 05-07-2003, 13:22
Verwijderd
Citaat:
N00dles schreef op 01-07-2003 @ 01:08:
Nouja, de lokalere media hebben het veel vaker over bijv de geboorte van een kalfje op de kinderboerderij in de regio, [knip]
ja idd, maar meestal als ik zoiets hoor heb ik zoiets van "OK, bedankt voor deze nutteloze informatie."
het kan mij niet echt boeien.

wat ik me wel afvraag is iets dat in de documentaire Bowling for Columbine werd gezegd: Er werd een vergelijking tussen Canada en de VS gedaan om uit te zoeken wat nou de oorzaak kon zijn dat er meer geweld is in de VS dan in Canada. Het bleek dus dat in Canada minder negatief nieuws in de journaals kwam dan in de VS.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2003, 09:50
Verwijderd
Citaat:
StayBeautiful schreef op 05-07-2003 @ 14:22:
ja idd, maar meestal als ik zoiets hoor heb ik zoiets van "OK, bedankt voor deze nutteloze informatie."
het kan mij niet echt boeien.

wat ik me wel afvraag is iets dat in de documentaire Bowling for Columbine werd gezegd: Er werd een vergelijking tussen Canada en de VS gedaan om uit te zoeken wat nou de oorzaak kon zijn dat er meer geweld is in de VS dan in Canada. Het bleek dus dat in Canada minder negatief nieuws in de journaals kwam dan in de VS.
Zou dat er echt mee te maken hebben?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten