Oud 07-04-2002, 21:01
Emilia
Emilia is offline
Hallo allemaal,
Voor mijn examen van repertoriumstudie (toneelgeschiedenis) bespreek ik "Medea" door de eeuwen heen, te beginnen bij de tragedie van Euripides.
Mijn vraag naar jullie toe is: ken jij een kunstwerk (schilderij, beeld, boek, film, muziekstuk, toneelstuk,...) waar Medea in voorkomt? Alles is welkom!!
Ik heb al een film uit 1970, het toneelstuk Mamma Medea van Tom Lanoye en het schilderij "Medea" van Delacroix.
Je kunt me mailen (ik_emilia@hotmail.com) of het hier zetten.
ALVAST BEDANKT!
xxx
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-04-2002, 21:05
dreamer
dreamer is offline
uhm, ik ben naar het toneelstuk geweest van mama medea.. kun je daar alsnog iets mee? ik heb namelijk een recensie erover geschreven en kan eventueel aan nog veel meer recensies van mama medea komen.. maar daar heb je zeker niet zoveel aan?
Met citaat reageren
Oud 09-04-2002, 14:32
Verwijderd
Het eerste wat je vind als zoekt op google is:

een boek nl

Nathusius, Marie-Sophie Medeia, 1989. Het leven van Medea vanaf haar jeugd wordt verteld door haar slavin Gora. Gora verhaalt soms minder bekende versies van het Medea-verhaal en legt ook andere accenten. Nathusius heeft in Medeia gepoogd 'een brug te slaan tussen de mythische Medea en een Medea zoals ze nu nog zou kunnen zijn'.

of:
Wolf, Christa Kassandra, 1983. Over de Trojaanse oorlog.
Medea. Stimmen, München 1998, 218 p. Recensie door Anneriek de Jong in NRC, 5-4-1996. Meerdere stemmen / personen vertellen het verhaal van Medea, een koningsdochter uit Kolchis. Ze is uit haar geboorteplaats gevlucht met behulp van de Argonauten, die het Gulden Vlies hadden gehaald. Medea werd er namelijk van beschuldigd haar broer Absyrtos vermoord te hebben.
Eenmaal in Korinthe aangekomen wordt Medea ook daar niet geaccepteerd; haar leven wordt behoorlijk verpest. Uiteindelijk wordt ze ook in Korinthe beschuldigd van moord, op de koningsdochter Iphinoe, en verbannen.

kortom zoek met: medea toneelstuk film
of wel met: medea boek toneelstuk

en je vindt bijna alleen bruikbare dingen
Met citaat reageren
Oud 14-04-2002, 19:56
JCH83
JCH83 is offline
Ovidius heeft in zijn Heroides ook wat over Medea geschreven. De Heroides is een bundel gefingeerde brieven zogenaamd geschreven door legendarische vrouwen aan hun geliefde. Er zijn twee brieven te vinden in de Heroides over Medea. Beide gericht aan Jason. Eentje van Medea en de ander van Hipsipyle. Ik hoop dat je er iets mee kan. Suc6
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten