Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
er is nog nooit ergens een echt communisme geweest (das denk k ook niet haalbaar) alleen maar een hoop dictaturen die onder het mom van communisme de macht hadden; cuba is net zoveel communistisch als de voormalig DDR democratisch was
|
Verwijderd
|
Castro moet eens inzien dat hij niet te veel moet vasthouden aan z'n principes, die noch erg communistisch zijn noch erg veel oplossen. Castro probeert angstvallig zich te behoeden voor gezichtsverlies, maar bereikt juist het tegenovergestelde. Het zou beter zijn als hij nu afstand doet van z'n positie en de macht overdraagt aan de jongere garde.
|
![]() |
|
ach Castro weet alleen maar hoe hij zijn land naar zijn eigen hand moet zetten en andere mensen in armoede moet laten leven niets naar luisteren in zijn eigen sop laten koken debiel!
||
Citaat:
nou niet zeggen dat dat uit de praktijk blijkt, dat heb ik ook wel gezien; hoe komt het dat het zo verlopen is??
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Verder streven mensen naar zoveel mogelijk welvaart voor zichzelf binnen de grenzen van hun eigen capaciteiten. Iemand met slechts basisschool zal berusten in het feit dat hij nooit een topsalaris van enkele tonnen per jaar zal verdienen, terwijl iemand met een universitaire opleiding en een goede baan bij een advocatenkantoor dat wel zal ambiëren. Die advocaat, chirurg of piloot nu, zal nooit accepteren dat hij onder zijn niveau (onder zijn 'kunnen') verdient. En dat is nou precies waar het communisme de menselijke natuur negeert: de neiging naar verrijking naar ieders eigen kunnen wordt totaal uitgevlakt. |
![]() |
|
dus mensen zijn te egoistisch voor het communisme
dus je zou kunnen zeggen dat het communisme een slecht systeem is. ik zie het liever als volgt: mensen zijn te slecht voor het communisme; mensen kunnen niet verder kijken dan hun eigen belang en dat is nou eenmaal essentieel bij het communisme. marx ging er ook vanuit dat de mens in wezen goed is, wat volgens mij een vergissing is...maar dat is wel een beetje te off-topic...
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik ga liever uit van de natuur van de mens. Als dan blijkt dat het communisme niet werkt, is het blijkbaar niet in overeenstemming met de natuur van de mens en verwerp ik het als slecht, of in ieder geval onnatuurlijk. Dit omdat ik het onafhankelijke, zelfstandige individu als uitgangspunt en als grootste goed neem. Met die zelfstandigheid hangt samen de natuurlijke drang tot zelfontplooiïng en daarmee is het communisme niet te rijmen. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
ik las een aantal jaar geleden trouwens een collumn van ton lanoye over cuba en zijn conclusie was zeg maar 'hef alle boycotten op dan heeft castro geen excuses meer voor het falen van het beleid en valt hij snel genoeg van z'n troon'
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Op Cuba heb je natuurlijk de bekende antikapitalistische propaganda en lofuitingen aan het adres van die geweldige Fidel Castro. Let wel, ik ben niet ineens rechts geworden of zo, maar ik vind toch dat je je ogen niet kunt sluiten voor de werkelijkheid.
||||
Verwijderd
|
naam onbekend schreef op 28-07-2003 @ 22:35:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
|
Tsja, sinds dat artikel in Vrij Nederland over Fidel Castro heb ik niet zo'n hoge pet meer op van Cuba in het algemeen en Castro in het bijzonder...volgens mij lijkt het veel meer dan het is.
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
Hopelijk heeft Castro een backup plan..."gratis" hulp is nooit verkeerd. Ik zou tegen Castro willen zeggen: laat die stomme oude Europese koloniale mogendheden maar lekker kletsen, zolang ze maar met het geld komen! Dat is niet echt communistisch, maar in dit geval is een beetje real politik niet verkeerd. Ik denk dat we veilig kunnen stellen dat het kapitalisme nodig is om rijk te worden. Castro moet Cuba hervormen en een gemengde economie introduceren, in zijn geval meer kapitalisme toelaten. Dat is de weg naar Cuba's toekomst!
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
maar je ziet toch dat de mens niet in staat is om met zijn vrijheid om te gaan; kijk om je heen en je ziet dat er (op macro-niveau weliswaar) een enorme zooi van gemaakt wordt; lange-termijn problemen worden constant vooruitgeschoven, omdat mensen kennelijk het 'nu' belangrijker vinden dan de toekomst. dit vind ik getuigen van kortzichtigheid en dus vind ik dat de mens zijn vrijheid niet aankan.
|
[QUOTE]naam onbekend schreef op 28-07-2003 @ 22:35:
[B]Nou ja, ik overdrijf het misschien een beetje, maar op scholen in de VS wordt er ingestampt dat je maar vooral 'proud to be an American' moet zijn, en elke ochtend moet je trouw zweren aan de vlag, en het land waarvoor die vlag staat, één natie, onder God, enz. Op Cuba heb je natuurlijk de bekende antikapitalistische propaganda en lofuitingen aan het adres van die geweldige Fidel Castro. dat zouden ze in Nederland ook wel mogen doen dan zijn mensen ook een trots op hun eigen land (dan bedoel ik wel een vlag hijsen en dingen zoals in de VS gebeuren) Het heeft zijn nadelen maar een voordeel is dat je binnen je land meer eenheid smeedt iets wat in Nederland niet het geval is.......
||
Citaat:
Napoleon zei "God heeft de wereld gemaakt Holland is door de Hollanders gemaakt" Voetbal een klein land met zulke prestaties dat nu 5e in de wereldranglijst staat. Een Deense journalist die met tranen in zijn ogen de gehele "78 selectie opnoemt,een Vietnamees die jammert over v. Basten's knie enz. Andere sporten waar we goed in zijn en dat zijn er erg veel voor zo'n klein land. Heineken,Philips en nog vele andere toonaangevende bedrijven in de wereld. ben je ook niet trots op je ouders? En gebrainwashed is heel wat anders dan een beetje nationalisme en trots bij te brengen ![]()
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
Nationalisme is goed in die zin dat het bevordelijk kan zijn voor het smeden van saamhorigheidsgevoel. Saamhorigheidsgevoel moet er altijd zijn in een staat. Het kenmerk van staten is namelijk niet alleen een territoir maar ook een volk, en een volk kan niet bestaan zonder collectief bindende factoren, ook al is dat maar afkomst. Je 'voelt' je Nederlander en 'voelt' je verbonden met andere Nederlanders (vooral op vakantie in het buitenland als André Hazes gedraaid worden natuurlijk
![]() Enige vorm van nationalisme is dus onmisbaar voor het kweken van een staat. Het moet echter niet teveel doorslaan. Dan krijg je namelijk al snel praktijken als het buitensluiten van vreemdelingen en het ophemelen van feiten waar men zelf geen prestatie voor heeft geleverd, bijvoorbeeld het trots zijn op het Nederlandse team terwijl dat een prestatie is die los staat van je eigen kunnen. Aan het enkele feit dat men lid is van die groep ontleent men dan bepaalde aanspraken. Dat is vaak niet goed. Maar nationalisme is zeker niet in beginsel slecht. |
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|