Oud 20-08-2003, 06:13
spitmymindout
spitmymindout is offline
Ik heb moeite met slapen, soms zo erg dat ik een nacht wakker blijf. Homeopatische middeltjes werken niet. Ik word er echt gek van, ik heb het altijd al gehad, maar t wordt steeds erger. Mijn huisarts doet er niks aan, die zegt alleen maar: jammer dan.

heeft er iemand tips?

(ik leid al een caffeineloos bestaan...)

xSpit
Oud 20-08-2003, 09:00
Qimm
Qimm is offline
Enkele tips:
- op vaste tijden naar bed gaan en opstaan
- uur voor je gaat slapen niet meer iets inspannends doen (ooko niet omputeren of tv kijken
- lekker warme douche voor je naar bed gaat
- beker warme melk voor je gaat slapen

Extreme actie die goed blijkt te werken
Ja gaat in bed liggen en als jena een kwartier nog niet slaapt ga je eruit om een half uur iets te doen wat je niet leuk vind, dingen als huiswerk, misschien huishoudelijke klusjes. Na dat half uur ga je weer in bed liggen voor een kwartier als je dan weer niet slaapt half uur iets niet-leus gaan doen. En dit gewoon herhalen, kan een paar nachten duren, maar dan heb je wel succes

veel succes
Oud 20-08-2003, 09:05
lotjesnotje
lotjesnotje is offline
ik ga altijd van 1000 trug tellen naar 1.... daar val ik van in slaap.... maar ja weet niet of dat ook bij jou helpt
Met citaat reageren
Oud 20-08-2003, 09:08
dreadmanneke
dreadmanneke is offline
Ik heb hetzelfde probleem. Slaap pillen moet ik niet want daar ben je dan aan no time aan verslaafd. Ik ben er inmiddels wel aan gewend om vaak weinig slaap te hebben
Oud 20-08-2003, 14:51
vedetje
vedetje is offline
wel, ik weet niet of ik erin geloof, maar je kan het altijd proberen?

een kennis van me kent een man die pendelt, en die zegt dat op sommige plaatsen bv. wateraders zitten, en als je daarop slaapt, wel dan kan je niet goed slapen...

je bed eens verzetten?

verder rustige muziek luisteren is bij mij slaapverwekkend, of lezen, of zorgen dat je heel erg moe bent, omdat je heel erg veel gedaan hebt...
Oud 20-08-2003, 15:13
Verwijderd
Wat Qimm zei klopt wel...

En elke middag sporten werkt ook; niet 's avonds, want dan zit je nog met alle adrenaline, maar 's middags, zodat je spieren alvast wat zijn uitgeput. Gewoon een halfuurtje of uurtje gaan rennen, fietsen, voetballen met wat vriend(inn)en, keertje naar het zwembad, er is genoeg te doen wat dat betreft.

Ik kan alleen slapen als ik iets vasthou, een kussen ofzo, en als alles helemaal volkomen donker is op 1 klein lichtpuntje na (wekkercijfers, kinderlampje). Misschien helpt dat voor jou ook?

Daarbij val je sneller in slaap (gebleken uit wetenschappelijk onderzoek enzo) als je sabbelt op iets, vooral als er zeg maar energie in zit. Er zijn hiervoor speciale zachte staafjes te koop waar een extreem lichte stroom doorheen gaat, maar een vinger werkt natuurlijk net zo goed. Als je dat niet wil kun je ook eventueel een fopspeen gebruiken, als je dat niet te belachelijk vindt.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2003, 15:33
poesiefox
poesiefox is offline
Ik kan wel wat literatuur over handelsrecht aanraden: binnen drie bladzijden lig je onder zeil.

( ja, en denk je eens in dat je daar dan tentamen in moet doen, de volgende dag!)
Oud 20-08-2003, 15:40
MickeyV
MickeyV is offline
Veel beter, en ik meen dit oprechter dan het wellicht klinkt, werkt sterke drank. Niet teveel natuurlijk, maar gewoon een goede slok.
Oud 20-08-2003, 16:13
Anijs
Anijs is offline
Ik heb er ook last van.. En de laatste week weer extreem.. Ik kom echt niet inslaap.. en dat is, voor mij persoonlijk, echt frustrerend.....

Idd, iets vastpakken helpt soms..

En ik doe meestal als ik niet kan slapen ademhalingsoefeningen.

Je ademt dan heel diep in door je neus en probeerd je buik zo bol mogelijk te maken en dan adem je heel langzaam uit door je mond en probeerd je buik zo dun mogelijk te maken.. je blaast echt al de lucht uit die je hebt.
Hierdoor ben je heel erg bezig met je ademhaling en heb je geen tijd meer om over andere dingen na te denken/piekeren. Het duurd even, maar na een tijdje word je er echt loom van.. en heb je in de gaten dat je eigenlijk alweer 'gewoon' ademhaalt.. Dan moet je gewoon weer overnieuw beginnen.. Ik val dan vanzelf (meestal) in slaap..

hmz ik heb mijn best gedaan om het proberen uit te leggen Ik hoop dat je er iets van snapt! Het valt iig te proberen toch Suc6 ermee!
Met citaat reageren
Oud 20-08-2003, 16:41
Qimm
Qimm is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 20-08-2003 @ 15:40:
Veel beter, en ik meen dit oprechter dan het wellicht klinkt, werkt sterke drank. Niet teveel natuurlijk, maar gewoon een goede slok.
Opzich werkt dat wel, alleen is je slaap dan kwalitatief minder. Je rust minder uit dan.
Oud 20-08-2003, 17:02
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Meestal laat ik het gewoon over me heen komen: school en andere dingen calibreert me wel in slaap als ik een week extreem moe ben enzo.

verder denk je vaak dat je heel weinig slaapt omdat je constant wakker ligt, maar eigenlijk slaap je dan toch nog wel een tijdje.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2003, 20:41
Verwijderd
Meditatie-oefeningen helpen ook, bedenk ik me net. Ik val altijd in slaap als ik probeer te mediteren.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2003, 20:49
Graph
Graph is offline
ik heb er soms ook wel last van maar dan ga ik iets grappigs verzinnen ofzo...ik doe eigenlijk niets om in slaap te vallen...ik ben nou zó gewent aan de vakantie-tijden (pas om half 1 'snachts gaan slapen) dat ik om half 10 niet meer in slaap kan vallen en dus urenlang wakker ligt...ik ag al die middeltjes maar eens proberen!
Met citaat reageren
Oud 22-08-2003, 20:59
Poor twisted me
Poor twisted me is offline
als ik ergens aan denk dan kan ik niet slapen, bijvoorbeeld aan iets wat de volgende dag gaat gebeuren ofzo. Of als er iets leuks/spanneds gaat gebeuren of als we b.v een kamer aan het verbouwen zijn ga ik allemaal plannen maken daarvoor ofzo of fantaseren
vroeger kon ik al helemaal niet slapen de dag voor sinterklaas of me verjaardag
Oud 22-08-2003, 21:05
SuperSanne
SuperSanne is offline
Gebruik je medicijnen? ik heb ritaline, en die heeft de vervelende bijwerking dat je slecht slaapt. Ik krijg er melatonine voor (dit was vroeger ook zonder recept verkrijgbaar, maar nu niet meer)
Oud 22-08-2003, 21:22
Orpa
Orpa is offline
Iets wat vreemd is maar wel werkt (bij mij dan):
voer in je hoofd een soort toneelstuk op, alsof je droomt terwijl je wakker bent. Dus je bent iemand anders, reageerd anders dan je gewoonlijk zou reageren, zit in een situatie waarin je gewoonlijk nooit zou bevinden (lees je woont in een 3de weredland en ben straatarm oid.) enz. Probeer je helemaal overtegeven aan je 'droom'.

Je kunt van tevoren ademhalings oeffeningen gaan doen.

Wat bij mij ook goed werkt is het volgende:
plat op je rug gaan liggen met je armen langs je zij ogen dicht (tenzij jij met je ogen open slaapt). Dan al je spieren aanspannen en stuk voor stuk weer ontspannen, beginnen met je voeten en eindigen bij je gezicht. Als je dat hebt gedaan zijn al je spieren helemaal ontspannen. Hou je ogen dicht en probeer een tv voor je te zien. Heel scherp, heel duidelijk. Pas als het beeld superscherp is mag je naar de volgdende stap. Zet de tv aan. Kijk welk beeld zich vormt. Porbeer nu datzelfde beeld om je heen te projecteren. Kijk rond, ruik en voel. In dat beeld blijf je rondlopen en rondlopen. Laat gebeuren wat er gebeurd. (bij mij werkte dit dus ook, en ik balen want het is de 1ste stap uit mijn boek voor gedachtenlezen (nee ik ben geen bijgelovige muts))

Zet zachte klasieke muziek op, liefst iets wat word aangeduid met de term romantisch, werkt ook prima.

Anders weet ik het ook niet meer....
Oud 23-08-2003, 23:06
Nessa
Nessa is offline
Ik heb ook last van slapeloosheid. Wat bij mij wel werkt is:
lekker gaan liggen en dan diep adem halen. Bij elke keer dat je uitademt ontspan je iets bv. je voet en dan denk je 'ik ontpan mijn voet en laat de spanning wegdrijven' dat doe je bij al je ledematen zeg maar. Het klinkt heel zweverig, maar het werkt heel ontspannend.
Wat ook wel werk (of juist helemaal niet, want het kan zijn dat je er extra wakker van wordt) is lezen of tv kijken vlak voor je gaat slapen, of als je niet kan slapen. Ik wordt daar moe van (als het al na 'bedtijd' is) en val dan eerder in slaap.
Met citaat reageren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten