Advertentie | |
|
![]() |
|
tja, ik kan hier nu een compleet psycho-analytisch verhaal neerklappen wat mogelijk een verklaring voor je gedrag zou kunnen bevatten...Maar daar is denk ik niemand gebaat bij, dus we houden het kort en krachtig...(lang dus, maar wel een mogelijke verklaring)
Er zijn 2 oerdriften volgens de psycho-analyse aangeboren zijn. Sexuele drift en de agressieve drift. In de eerste 7 jaar van je leven ga je je persoonlijkheid ontwikkelen. Na die 7 jaar is het klaar, verandert niets meer aan je persoonlijkheid. Die sexuele en agressieve drift worden samen met traumatische ervaringen je ID genoemt (uit te spreken als it). Deze probeert constant de overmacht te nemen over jou, maar je hebt iets ontwikkelt wat EGO heet. Ego, betekent niet zelfwaardering in deze context, maar een medium tussen je ID en de Super-Ego (geweten en ego-ideaal *houdt in: dat je je leven wilt leven naar de ideale maatstaven) en rekening houdt met de buitenwereld. Werk jou ego niet goed genoeg, is jouw ID te sterk of komt er geen tegenspraak van je super ego, dan is de kans groot dat je ID weet door te dringen en dat je dus agressief wordt of veel seksuele neigingen krijgt (denk: verkrachters). Dus een mogelijke verklaring voor jouw agressieve buien zou kunnen zijn dat er iets fout is gegaan tijdens de eerste 7 jaar van je leven, waardoor je ID de overmacht kan nemen wanneer het wil. (en dat is vaak) Ik zeg niet dat het zo is of dat de psycho-analyse theorie (hier erg kort beschreven met lang niet alle aspecten eraan, maar geeft een aardig beeld ervan) volledig klopt, maar het zou kunnen... Alleen die tijdsgebondenheid, heb ik zo snel niet echt een mogelijke verklaring voor...
||
Citaat:
|
Dat kan ook. (niemand zegt toch van chagarijnig?)
Kan ook gewoon routine zijn. De manier waarom je misschien met kleine stress dingetjes omgaat. Kan ook omdat het een betrekkelijk veilig gevoel geeft. En dat het dus eigenlijk gewoon "prettig" is eventjes.
||
Misschien is het dat je lichaam zich er min of meer
op voorbereid (qua hormonen ed)? (Hetzelfde als dat je elke dag om 4u iets zoets eet, je lichaam went eraan, en vraagt dus elke keer om eten rond dat tijdstip, zo'n vergelijking) Citaat:
verandert je persoonlijkheid, lijkt me stug dat er helemaal niets meer verandert na je 7e.
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Een keerpunt in de geschiedenis. De val van het atheïsme... BiL@L | 62 | 17-09-2003 04:17 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Europa tegenover de Islam Klager | 58 | 24-02-2002 22:31 |