Oud 08-10-2003, 16:59
Tulpje6
Tulpje6 is offline
Twee gevangenen op 1 cel is nu ingevoerd (als iemand een krantenbericht erover kan vinden en weet hoe die dat hier moet plaatsen...gaarne... gaat u gang ik weet niet hoe dat moet...) Wat is jouw mening hierover? Goed of slecht initiatief? Is het goed dat we eindelijk eens wat 'harder' worden door gevangenen niet meer zo 'luxe' te laten zitten?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-10-2003, 17:05
Insane Juggalo
Insane Juggalo is offline
Ik vind twee gevangenen op 1 cel in eerste instantie een slecht systeem, tenzij de gevangenen er zelf voor kiezen en er bij de betreffende gevangenen geen verhoogd risico bestaat op excessen als ze met meerdere personen op 1 cel geplaatst worden.
Met citaat reageren
Oud 08-10-2003, 18:19
Verwijderd
Citaat:
Insane Juggalo schreef op 08-10-2003 @ 18:05:
Ik vind twee gevangenen op 1 cel in eerste instantie een slecht systeem, tenzij de gevangenen er zelf voor kiezen en er bij de betreffende gevangenen geen verhoogd risico bestaat op excessen als ze met meerdere personen op 1 cel geplaatst worden.
Dat laatste is nog maar de vraag.
Met citaat reageren
Oud 08-10-2003, 18:24
geen punt.
geen punt. is offline
gewoon doen.
Oud 08-10-2003, 18:49
Uitgeluld
Uitgeluld is offline
Deze discussie is al eens gevoerd, en wel op:link

dusz..ik zeg t maar ff
Oud 08-10-2003, 19:18
Verwijderd
goed, ik vind de luxe overdreven bij criminelen(iig de gene die langer dan een jaar moeten zitten)
Met citaat reageren
Oud 09-10-2003, 13:25
Zelma
Zelma is offline
Citaat:
Insane Juggalo schreef op 08-10-2003 @ 18:05:
tenzij de gevangenen er zelf voor kiezen.
daar kies je toch niet voor?? beetje privacy is nooit weg als je de keus hebt lijkt me.... ik zou helemaal gek worden als er 24 uur iemand op mijn nek zat btw, ik denk dat je beter andere omstandigheden kunt veranderen om de bak minder aantrekkelijk te maken, als het hotelidee (wat er nu toch wel een beetje heerst) weg is is het mssn niet eens meer nodig....
Oud 09-10-2003, 13:28
Verwijderd
Het lijkt me een fout plan, misschien moeten we gewoon wat meer gevangenissen bouwen, dan zijn we in de toekomst ook gewoon van het probleem af. Dat is beter dan dit soort domme overwegingen te maken.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2003, 13:54
Insane Juggalo
Insane Juggalo is offline
Citaat:
Zelma schreef op 09-10-2003 @ 14:25:
daar kies je toch niet voor?? beetje privacy is nooit weg als je de keus hebt lijkt me.... ik zou helemaal gek worden als er 24 uur iemand op mijn nek zat btw, ik denk dat je beter andere omstandigheden kunt veranderen om de bak minder aantrekkelijk te maken, als het hotelidee (wat er nu toch wel een beetje heerst) weg is is het mssn niet eens meer nodig....
Ik heb iets op tv gezien over Tilburg waar het ingevoerd werd en er bleek meer animo te zijn om een cel te delen dan dat er geschikte cellen voor meerdere personen aanwezig waren. Ik vind dat het vrijwillig delen dus geen probleem hoeft te zijn, maar in principe hebben gevangenen wel het recht op hun privacy.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2003, 14:52
Ieke
Ieke is offline
Waarom niet? Mensen in een verpleeghuis zitten oom met 6 op 1 kamer.
Oud 09-10-2003, 15:06
waaromniet?
waaromniet? is offline
Tegen, zeker als structurele oplossing, maar aangezien het ook als noodoplossing meer schijnt te kosten dan op te leveren lijkt me dat ook niet de bedoeling.
Oud 09-10-2003, 15:08
Thomas
Thomas is offline
Moet kunnen, mits goed uigevoerd.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2003, 15:51
Zelma
Zelma is offline
Citaat:
Ieke schreef op 09-10-2003 @ 15:52:
Waarom niet? Mensen in een verpleeghuis zitten oom met 6 op 1 kamer.

Zeker waar, maar volgens mij zegt dat meer over de kwaliteit van de verpleeghuizen dan over het idee. Het is ipc idoot dat mensen in verpleeghuizen minder privacy zouden hebben dan criminelen.

Als criminelen zelf aanvragen om te multicelllen heb ik daar natuurlijk niets tegen hoor
Oud 09-10-2003, 16:59
Verwijderd
Citaat:
waaromniet? schreef op 09-10-2003 @ 16:06:
Tegen, zeker als structurele oplossing, maar aangezien het ook als noodoplossing meer schijnt te kosten dan op te leveren lijkt me dat ook niet de bedoeling.
Het is niet bedoeld als noodoplossing, het is bedoeld als experiment. De gevangenen die nu met z'n tweeën op een cel zitten hebben daar zelf mee ingestemd.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2003, 17:20
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
nare man schreef op 09-10-2003 @ 17:59:
Het is niet bedoeld als noodoplossing, het is bedoeld als experiment. De gevangenen die nu met z'n tweeën op een cel zitten hebben daar zelf mee ingestemd.
Ik heb vorig jaar begrepen dat er al mee geëxperimenteerd was, en dat dit niet goed bevallen was (in Zwolle meen ik, maar dat zou ik na moeten kijken). Maar goed, mochten er positieve bevindingen zijn dan zullen we het wel bekijken. Ik vraag me echter af wat er positief aan zou moeten zijn... Uit een paar gesprekken met mensen uit het gevangenisleven (de bewaarders dan he) maakte ik toch ook op dat zij er geen groot voorstander zijn.
Oud 09-10-2003, 17:36
DEADLOCKED
DEADLOCKED is offline
Ze begaan een misdaad en dan maken jullie je zorgen over de omstandigheden waarin ze terecht komen? Er mogen er wat mij betreft zoveel mogelijk in een cel als dat de regering minder geld kost.
Oud 09-10-2003, 17:52
telluriet
telluriet is offline
Leuk toch, er komen meer cellen vrij en ze kunnen mekaar dan lekker in elkaars kont neuken.

EDIT: En hun luxe gaat inderdaad achteruit, wat die lui daar nou voor luizenleven hebben in vergelijking met de meeste overige landen....

Laatst gewijzigd op 09-10-2003 om 17:54.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2003, 17:53
Silverchoice
Silverchoice is offline
Citaat:
Zelma schreef op 09-10-2003 @ 14:25:
daar kies je toch niet voor??
De gevangenen in Tilburg werkten hier vrijwillig aan mee..
Van mij mogen ze er wel 4 bij elkaar in een cel stoppen. Je zit daar niet voor je plezier en het hoeft geen hotel te zijn.
Oud 09-10-2003, 18:06
Verwijderd
Citaat:
Zelma schreef op 09-10-2003 @ 16:51:
Zeker waar, maar volgens mij zegt dat meer over de kwaliteit van de verpleeghuizen dan over het idee. Het is ipc idoot dat mensen in verpleeghuizen minder privacy zouden hebben dan criminelen.

inderdaad, is niet alleen idioot maar eerder schandalig, en ik vind t nog erger dat daar niet naar omgekeken wordt en naar die mensen in de cel wel(die hebben er zelf voor gezorgt dat ze er kwamen) die moeten omringt worden met luxe
Met citaat reageren
Oud 09-10-2003, 18:23
Unexplained
Unexplained is offline
Voor de lichtere vergrijpen vind ik het een zeer prima idee.

Mensen die een zwaarder delict hebben begaan, zou ik niet zomaar met iemand anders in één cel zetten. Isolatie is ook een straf.

Overigens vind ik de hele privacy-discussie onzin: in een gevangenis heb je sowieso weinig privacy. Iedereen kan zo je cel inkijken en zien wat je aan het doen bent.
Oud 09-10-2003, 18:56
Zelma
Zelma is offline
Citaat:
spacegirl schreef op 09-10-2003 @ 19:06:
inderdaad, is niet alleen idioot maar eerder schandalig, en ik vind t nog erger dat daar niet naar omgekeken wordt en naar die mensen in de cel wel(die hebben er zelf voor gezorgt dat ze er kwamen) die moeten omringt worden met luxe
ja inderdaad, misschien denkt de regering dat die oudere mensen elkaar niet in de haren vliegen en gevangen wel... balachelijk! En dan kunnen criminelen nog kiezen of ze het wel of niet willen, bejaarden hebben geen keuze, nee eigenlijk is dat beleid wel heel krom...
Bij nader inzien vind ik het toch niet zo'm probleem zolang je de combi's maar een beetje goed kiest. (misschien kunnen bejaarden dan een eigen kamer in de gevangenis opeisen als er veel leeg komt te staan )
Oud 09-10-2003, 18:58
Zelma
Zelma is offline
Citaat:
Unexplained schreef op 09-10-2003 @ 19:23:
Isolatie is ook een straf.
ja boeiuh als je elke dag gemeenschappelijk kunt basketballen, bingo-en enz.....
Oud 09-10-2003, 19:00
Verwijderd
Citaat:
Zelma schreef op 09-10-2003 @ 19:58:
ja boeiuh als je elke dag gemeenschappelijk kunt basketballen, bingo-en enz.....
ik weet niet in hoeverre unexplained t bedoelt, maar bij isolatie bij gevange denk ik meer aan t feit in een donker hokje geduwt worden met kussens aan de muren

maar ik denk dat t hierbij gaat je bent geisoleerd van de buitenwereld,e n wat dat betreft geef ik jou gelijk
Met citaat reageren
Oud 09-10-2003, 19:05
Zelma
Zelma is offline
Citaat:
spacegirl schreef op 09-10-2003 @ 20:00:
ik weet niet in hoeverre unexplained t bedoelt, maar bij isolatie bij gevange denk ik meer aan t feit in een donker hokje geduwt worden met kussens aan de muren

maar ik denk dat t hierbij gaat je bent geisoleerd van de buitenwereld,e n wat dat betreft geef ik jou gelijk
Ik denk zelf dat het meer gaat om het feit dat je niet weg kunt gaan wanneer je wilt, je bent toch gedwongen binnen muren te blijven. Ik denk dat mensen dat altijd vervelend vinden, hoe groot je 'gevangenis' ook is......
Oud 09-10-2003, 19:29
Optima
Optima is offline
misschien werkt dit wel preventief, en begaan mensen minder snel een misdaad, met het verschrikkelijke vooruitzicht in hun achterhoofd dat ze voor een bepaalde tijd in een klein kamertje met iemand anders kunnen worden geplaatst.
Oud 09-10-2003, 19:31
Unexplained
Unexplained is offline
Citaat:
Zelma schreef op 09-10-2003 @ 19:58:
Naast de gemeenschappelijke dingen brengen gevangenen ook nog veel tijd alleen door.
Oud 09-10-2003, 20:17
Verwijderd
Ik vraag me af wat eigenlijk erger is als je een lange gevangenisstraf uitzit: de ellenlange dagen waarin je helemaal alleen zit, of de incidentele ruzie met je celgenoot.

Wat mij tot nu toe opvalt is dat er eigenlijk alleen aandacht wordt besteed aan de mening van justitie, gevangenisbewaarders e.d. en dat niemand onderzoek doet naar de mening van gevangenen zelf. Op hun rechten wordt inbreuk gemaakt, dan zou je ook verwachten dat zij in ieder geval geraadpleegd worden en dat hun stem zwaar weegt.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2003, 20:59
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 09-10-2003 @ 21:17:
. en dat niemand onderzoek doet naar de mening van gevangenen zelf. Op hun rechten wordt inbreuk gemaakt, dan zou je ook verwachten dat zij in ieder geval geraadpleegd worden en dat hun stem zwaar weegt.
sorry maar als je voor een langere tijd in de gevangenis komt heb je er zelf naar gemaakt en heb je in mijn ogen al je rechten verspilt

Moet je maar zorgen dat je niet in de cel komt...
Met citaat reageren
Oud 09-10-2003, 21:04
Verwijderd
Citaat:
spacegirl schreef op 09-10-2003 @ 21:59:
sorry maar als je voor een langere tijd in de gevangenis komt heb je er zelf naar gemaakt en heb je in mijn ogen al je rechten verspild (...)
Dus in jouw ogen zijn gevangenen maar vee waar je alles mee kunt doen?
Met citaat reageren
Oud 09-10-2003, 21:06
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 09-10-2003 @ 22:04:
Duh, eens een crimineel altijd een crimineel en elke gevangene is schuldig.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2003, 21:12
Verwijderd
Citaat:
Che Guevara schreef op 09-10-2003 @ 22:06:
Duh, eens een crimineel altijd een crimineel en elke gevangene is schuldig.
Bullshit natuurlijk. Ik wacht op spacegirls antwoord.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2003, 21:14
Verwijderd
Citaat:
nee niet alle rechten, maar wel de rechten op luxe en een groot gedeelte privacy...

ik vind het van de zotte dat een gevange(en dan heb ik t over wat zwaardere criminele) tv's op hun kamer hebben,geld krijgen, en allerlei luxe, dat vind ik zwaar overdreven, ik bedoel wat voor functie heeft de gevangenis dan behalve mensen een kleinere tijd van de maatschappij halen?
Met citaat reageren
Oud 09-10-2003, 21:15
Verwijderd
Citaat:
spacegirl schreef op 09-10-2003 @ 22:14:
nee niet alle rechten, maar wel de rechten op luxe en een groot gedeelte privacy...
OK. Dus je bent wel van mening dat ze een recht hebben op lichamelijke integriteit? Ze hebben namelijk wel iets heel stouts gedaan met andere mensen, misschien wel in stukken gesneden en opgegeten. Waarom behouden ze dan wél hun recht op lichamelijke integriteit? Waar ligt de link met het recht op privacy?
Met citaat reageren
Oud 09-10-2003, 21:19
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 09-10-2003 @ 22:15:
OK. Dus je bent wel van mening dat ze een recht hebben op lichamelijke integriteit? Ze hebben namelijk wel iets heel stouts gedaan met andere mensen, misschien wel in stukken gesneden en opgegeten. Waarom behouden ze dan wél hun recht op lichamelijke integriteit? Waar ligt de link met het recht op privacy?
ligt eraan in welke vorm jij integriteit ziet, ik vind dat ze best in een cel met meerdere personen mogen zitten, ik vind dat als ze alleen kunnen schijten,douche en rukken mochten ze daar behoefte aan hebben, wel genoeg eigelijk.

ik vind dat als je een criminele actie verricht dat je inbreuk maakt op de privacy van andere, dus dat je dan niet hoeft te zeuren van, ja maar ik wil dit, en ik wil dat, en ik wil zus... dat vind ik dan niet terecht.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2003, 21:28
Verwijderd
Citaat:
spacegirl schreef op 09-10-2003 @ 22:19:
ligt eraan in welke vorm jij integriteit ziet, ik vind dat ze best in een cel met meerdere personen mogen zitten, ik vind dat als ze alleen kunnen schijten,douche en rukken mochten ze daar behoefte aan hebben, wel genoeg eigelijk.
Onder integriteit versta ik gewoon de onaantastbaarheid van je eigen lichaam. Je zegt hieronder dat als iemand inbreuk maakt op de privacy van een ander, dat die boef dan zijn eigen recht op privacy verspeelt. Als iemand nou inbreuk maakt op eens anders recht op lichamelijke integriteit, verliest die boef dan ook zijn eigen recht daarop? M.a.w. is zijn lichaam dan 'ter beschikking'?

Citaat:
ik vind dat als je een criminele actie verricht dat je inbreuk maakt op de privacy van andere, dus dat je dan niet hoeft te zeuren van, ja maar ik wil dit, en ik wil dat, en ik wil zus... dat vind ik dan niet terecht.
Dan zeg je dus in principe dat door het feit dat de boef zelf die inbreuk heeft gemaakt, de overheid dus dat recht ook heeft? In principe legitimeer je dan de ene inbreuk met de andere, een beetje 'ja-maar-hij-deed-ook-stout' idee...als je vindt dat de inbreuk van de boef verwerpelijk was, dan kun je die moeilijk zelf ook plegen.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2003, 21:34
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 09-10-2003 @ 22:28:
1.Onder integriteit versta ik gewoon de onaantastbaarheid van je eigen lichaam. Je zegt hieronder dat als iemand inbreuk maakt op de privacy van een ander, dat die boef dan zijn eigen recht op privacy verspeelt. Als iemand nou inbreuk maakt op eens anders recht op lichamelijke integriteit, verliest die boef dan ook zijn eigen recht daarop? M.a.w. is zijn lichaam dan 'ter beschikking'?

2.Dan zeg je dus in principe dat door het feit dat de boef zelf die inbreuk heeft gemaakt, de overheid dus dat recht ook heeft? In principe legitimeer je dan de ene inbreuk met de andere, een beetje 'ja-maar-hij-deed-ook-stout' idee...als je vindt dat de inbreuk van de boef verwerpelijk was, dan kun je die moeilijk zelf ook plegen.
1. ok dan hebben we t dezelfde idee onder integriteit(had geloof ik nog een betekenis )

En nou ja,zwart wit gezien komt het daar wel op neer ja.

2. klopt, je kunt niet t zelfde doen(alhoewel dat wel makkelijk zou zijn), maar vind dat er zwaarder gestraft moet worden dan wat nu is, ik denk dat als je iemand vermoord, je dan niet eens zoveel recht hebt op die luxe in de gevangenis, moet er eigelijk bij komen, ik vermoord iemand, ik kom, laten we over nederlandse periode van straf hebben, 6 jaar in de gevangenis, met tv en allerlei luxe dan zou ik denken, ik heb t niet eens zo slecht .... en ik denk niet dat iemand die helemaal niks heeft, geen opleiding, geen luxe niks, er nog anders over gaat denken,want die heeft dat dan wel binnen handbereik..

Laatst gewijzigd op 09-10-2003 om 22:09.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2003, 09:19
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Ik weet niet of een celgenoot nou wel of geen luxe is; aan de ene kant heb je minder privacy, aan de andere kant heb je iemand om mee te praten enzo.
Oud 10-10-2003, 11:10
Zaina
Zaina is offline
Citaat:
Hoezo kan je alles met vee doen?
Oud 10-10-2003, 11:34
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Citaat:
Zaina schreef op 10-10-2003 @ 12:10:
...sprak zijn avatar
Oud 10-10-2003, 11:35
MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
Ik weet niet wat eigenlijk erger is, alleen je zitten te vervelen, of de hele dag tegen iemand aankijken.

Veel mensen denken overgens nog steeds dat het een hotel is de gevangenis, geloof mij maar dat het erg is als je vrijheid je wordt ontnomen of je dan wel of geen tv hebt maakt je dan ook niks meer uit (waar ze overgens altijd voor moeten werken zomaar krijg je dat niet).
Oud 10-10-2003, 11:38
Verwijderd
Citaat:
Zaina schreef op 10-10-2003 @ 12:10:
Puh-lease Je snapt toch wat ik bedoel.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2003, 15:03
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
Manus J. van Alles schreef op 10-10-2003 @ 10:19:
Ik weet niet of een celgenoot nou wel of geen luxe is; aan de ene kant heb je minder privacy, aan de andere kant heb je iemand om mee te praten enzo.
...want je gaat je vast niet irriteren aan iemand die je 24/7 op een kamer van 4 bij 2 ziet...

en aangezien de meeste gevangenen sociaal toch al zo handig zijn, zal het vast helpen mbt de sfeer in een gevangenis....

om nog maar niet te spreken of het extra (gevaarlijk) werk van bewaarders....
Oud 10-10-2003, 16:13
Dinalfos
Dinalfos is offline
Het lijkt me vooral erg genant als je moet schijten o.i.d
Oud 10-10-2003, 16:18
Verwijderd
wrom niet 20 op 1 kamer lekker knus
Met citaat reageren
Oud 10-10-2003, 17:18
Anonymous John
Anonymous John is offline
Citaat:
Dinalfos schreef op 10-10-2003 @ 11:13:
Het lijkt me vooral erg genant als je moet schijten o.i.d
Gewoon onderling afspreken dat je de andere kant op kijkt.
Oud 10-10-2003, 18:17
rsieswerda
rsieswerda is offline
kzag pas op tv een of ander programma met een cel die is klaargemaakt voor 2 personen. Er staan 2 tv's in, er staat en computer, een aparte wc en allebei een aparte wasbak, privacy genoeg dunkt me.... Verder nog hebben die mensen helemaal geen worst in te brengen, je zorgt er inderdaad zelf voor dat je in de cel beland en dan heb je niet te zeuren over een celgenoot die je toevallig ziet schijten, je hebt er maar mee te leven dunkt me...
Oud 10-10-2003, 19:15
Susanne
Susanne is offline
Ja, moet kunnen. Het zal me ook trouwens niets verbazen als 9 v/d 10 gevangenen het in de cel beter heeft als 'thuis' en dat moet natuurlijk niet. Het is geen vakantieoord. Ze moeten vooral geen gevoel krijgen dat ze beloond worden oid. En Gauloises wat jij zegt snap ik helemaal niet. Alsof Nederland in een zodanig economisch klimaat verkeerd dat er gevangenissen bijgebouwd kunnen worden. Met dezelfde luxe, gevangenenbewaarders etcetera.
Oud 10-10-2003, 19:20
Verwijderd
Citaat:
Che Guevara schreef op 08-10-2003 @ 19:19:
Dat laatste is nog maar de vraag.
Elke week van roommate wisselen bijvoorbeeld?
Met citaat reageren
Oud 10-10-2003, 19:22
Verwijderd
Citaat:
Susanne schreef op 10-10-2003 @ 20:15:
Ja, moet kunnen. Het zal me ook trouwens niets verbazen als 9 v/d 10 gevangenen het in de cel beter heeft als 'thuis' en dat moet natuurlijk niet. Het is geen vakantieoord. Ze moeten vooral geen gevoel krijgen dat ze beloond worden oid.
Daar geloof je toch zelf niet in? Alsof het feit dat je spelletjes kan doen en er een mooie tv is opweegt tegen de beperking van je vrijheid?
Met citaat reageren
Oud 10-10-2003, 19:25
rsieswerda
rsieswerda is offline
Citaat:
snees schreef op 10-10-2003 @ 20:22:
Daar geloof je toch zelf niet in? Alsof het feit dat je spelletjes kan doen en er een mooie tv is opweegt tegen de beperking van je vrijheid?
net of je niet van te voren weet dat je niet meer vrij zult zijn, je maakt t er uiteindelijk nog zelf naar, lijkt mij toch.....
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten