Oud 31-10-2003, 21:36
Rugbuksnuffer
Rugbuksnuffer is offline
Wie weet er voor mij een duidelijke site die me in het nederlands uitlegt (aan het handje neemt) hoe ik Linux moet installeren.
Heb 2 fysieke Harddisk met in totaal 3 partities. Op C: heb ik Windows XP en alle verdere programma's staan. D: gebruik ik voor dataopslag en E is in principe vrij. De E schijf is maar 2.4 Gb maar zou die toch voor Linux willen gebruiken. Het moet een mulitiboot systeem worden. Linux wil ik uit pure belangstelling installeren.
Oud 31-10-2003, 21:53
Koen
Koen is offline
De installatiehandleiding van Redhat zelf is vrij goed maar wel engels. http://www.redhat.com/docs/manuals/l...install-guide/

Aangezien elke versie van Redhat net wat anders geinstalleerd wordt (volgorde en keuzes ed) wordt er niet voor elke versie een NL handleiding geschreven. Deze is best goed en duidelijk, moet wel lukken denk ik. Meeste wijst zich vanzelf wel.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2003, 08:52
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Bij RedHat ga je je HDD toch ook herpartitioneren? Dan ga je echt vage dingen zien in je Windows XP
Oud 01-11-2003, 10:43
LB06
LB06 is offline
Citaat:
Rugbuksnuffer schreef op 31-10-2003 @ 22:36:
Wie weet er voor mij een duidelijke site die me in het nederlands uitlegt (aan het handje neemt) hoe ik Linux moet installeren.
Heb 2 fysieke Harddisk met in totaal 3 partities. Op C: heb ik Windows XP en alle verdere programma's staan. D: gebruik ik voor dataopslag en E is in principe vrij. De E schijf is maar 2.4 Gb maar zou die toch voor Linux willen gebruiken. Het moet een mulitiboot systeem worden. Linux wil ik uit pure belangstelling installeren.
Als je alleen maar even kennis wil maken met Linux kun je net zo goed Knoppix gebruiken. Knoppix is een distributie die rechtstreeks van de cd draait en niet hoeft te worden geïnstalleerd. Als je het iets vindt, kun je altijd nog besluiten een hdd distro te installeren.

edit: 2.4GB is misschien net iets te weinig voor RH, tenminste als je alle toeters en bellen wilt. Zeker als je er ook nog games (UT2k3, ET, NWN) erbij installeert.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2003, 11:23
Gimme more beer
Citaat:
LB06 schreef op 01-11-2003 @ 11:43:
edit: 2.4GB is misschien net iets te weinig voor RH, tenminste als je alle toeters en bellen wilt. Zeker als je er ook nog games (UT2k3, ET, NWN) erbij installeert.
Het kan wel voor kennismaken, hoor. Ik raad echter inderdaad aan om ergens een oude 6-10 GB HDD vandaan te halen en gewoon flink met linux te gaan kloten.

Redhat is overigens best wel te doen...

De manual van RedHat zelf is erg goed!
Oud 01-11-2003, 13:29
Verwijderd
Pruttelpot hier.
Voor roodkapje 9 heb je eigenlijk helemaal geen installatie handleiding nodig als je kan klikken en gezond verstand hebt hoor. Gewoon next next next, en je ip instellingen/hostname etc ingeven en klaar ben je.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2003, 10:07
Gimme more beer
Citaat:
Jewel schreef op 01-11-2003 @ 14:29:
Pruttelpot hier.
Voor roodkapje 9 heb je eigenlijk helemaal geen installatie handleiding nodig als je kan klikken en gezond verstand hebt hoor. Gewoon next next next, en je ip instellingen/hostname etc ingeven en klaar ben je.
In mijn ervaring is dat bij de meeste linux distro's zo, alleen veel mensen zijn dan toch te bang om het zonder manual te doen...
Oud 02-11-2003, 19:58
Rugbuksnuffer
Rugbuksnuffer is offline
De reden dat ik hier post is omdat ik het reeds geprobeerd heb enwel op mijn 3e partitie. Na de installatie bleek dat Linux mijn andere 2 partities had om gezet in Linux partities en dat ik al mijn data kwijt was.
Het meest belangrijke had ik als backup op een cd/rw staan maar ik ben duizenden foto's kwijtgeraakt en die had ik dus niet op cd gezet.
Ik weet het behoorlijk stom maar als ik het installatieprog. van Linux opgeef dat de 3e partitie gebruikt moet worden zag ik het probleem niet in met partitie 1 en 2.
Jammer maar helaas dit had ik dus ff niet goed gegokt.
Oud 02-11-2003, 20:57
zazzie
zazzie is offline
Citaat:
Rugbuksnuffer schreef op 02-11-2003 @ 20:58:
De reden dat ik hier post is omdat ik het reeds geprobeerd heb enwel op mijn 3e partitie. Na de installatie bleek dat Linux mijn andere 2 partities had om gezet in Linux partities en dat ik al mijn data kwijt was.
Het meest belangrijke had ik als backup op een cd/rw staan maar ik ben duizenden foto's kwijtgeraakt en die had ik dus niet op cd gezet.
Ik weet het behoorlijk stom maar als ik het installatieprog. van Linux opgeef dat de 3e partitie gebruikt moet worden zag ik het probleem niet in met partitie 1 en 2.
Jammer maar helaas dit had ik dus ff niet goed gegokt.
ik denk toch dat je dan zelf iets verkeerd gedaan hebt... ik ken de install van RH niet, maar het lijkt me niet dat die zomaar partities om gaat zetten als je dat niet opgeeft...
Oud 03-11-2003, 08:39
IceManX
IceManX is offline
Ik heb zelf al RedHat 7.x alle versies en RedHat 9 geinstalleerd, en hij vraagt tijdens de installatie zelfs of je bestaande partities wilt formateren. Je hebt dus volgens mij idd zelf iets fout gedaan, want de installatie van RedHat is een eitje, er kan vrijwel niets bij foutgaan.

Uitzonderingen:
- LILO installeert niet goed omdat de kernel zich niet binnen de eerste 1024 cylinders bevindt (iig bij 7.x meegemaakt).
- videokaart werkt niet (goed) tijdens de installatie; bij 7.x meegemaakt op mijn laptop (werkte alleen met 1MB vidgeheugen ipv de 2MB die hij werkelijk heeft), en 7.0 kon mijn GeForce niet aan. Een hogere versie werkte wel meteen perfect.

Dit zijn de enige problemen die ik heb gehad bij de installatie, verder nooit iets bijzonders meegemaakt.
Oud 03-11-2003, 15:47
Gimme more beer
Redhat kan toch ook NTFS/FAT partities lezen? Het is alleen niet aan te raden om je windows schijven in Redhat te gaan aanroepen
Oud 03-11-2003, 17:03
dystopia
dystopia is offline
Heeft RedHat geen GRUB? Dan ben je van dat probleem af.

Je kunt er ook voor kiezen een boek te kopen. Zit meestal een CD bij. Erg handig als je tijdens de install vast hangt, oogt vriendelijker, Let er even op dat je een nieuwe versie van boek & cd hebt, en evt kun je een Nederlandse vertaling bestellen. Een beetje boekhandel heeft RedHat boeken of kan ze voor je bestellen. Anders kun je de Engelse howto (deels) uitprinten.
Oud 03-11-2003, 18:13
IceManX
IceManX is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 03-11-2003 @ 16:47:
Redhat kan toch ook NTFS/FAT partities lezen? Het is alleen niet aan te raden om je windows schijven in Redhat te gaan aanroepen
RedHat heeft niet eens NTFS modules geinstalleerd, dus NTFS lezen gaat niet eens. Schrijven is hoe dan ook niet aan te bevelen.
RedHat gaat wel perfect om met FAT partities, lezen en schrijven is daar echt geen probleem.
Citaat:
dystopia schreef op 03-11-2003 @ 18:03:
Heeft RedHat geen GRUB? Dan ben je van dat probleem af.
Tegenwoordig (ik geloof vanaf 7.3) is GRUB idd de default bootloader, maar ik ben er nog niet zo bekend mee. Als ik een systeem inricht zorg ik er gewoon voor dat er redelijk ver vooraan een kleine /boot partitie zit, probleem opgelost.
Oud 03-11-2003, 21:18
LB06
LB06 is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 03-11-2003 @ 16:47:
FAT rw-support is anders al lang in orde. Misschien wel beter dan Windows het zelf kan
Met citaat reageren
Oud 04-11-2003, 16:12
Gimme more beer
Citaat:
LB06 schreef op 03-11-2003 @ 22:18:
FAT rw-support is anders al lang in orde. Misschien wel beter dan Windows het zelf kan
Toch zou ik het liever niet gebruiken (what's the point anyway)
Oud 04-11-2003, 17:33
IceManX
IceManX is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 04-11-2003 @ 17:12:
Toch zou ik het liever niet gebruiken (what's the point anyway)
Bestanden delen tussen Windows en Linux. Alleen FAT icm een Win-Lin dual boot gebruiken dus. Anders zou ik voor OF ext3 (of een ander?) OF NTFS gaan.
Oud 04-11-2003, 17:36
Gimme more beer
Citaat:
IceManX schreef op 04-11-2003 @ 18:33:
Bestanden delen tussen Windows en Linux. Alleen FAT icm een Win-Lin dual boot gebruiken dus. Anders zou ik voor OF ext3 (of een ander?) OF NTFS gaan.
Sowieso gebruik ik liever geen dual boot windows/linux, maar ik draai een linux fileserver waar gedeelde documenten op gaan... Dan heb je niet eens FAT of NTFS nodig...
Oud 04-11-2003, 17:44
Enlightenment
Enlightenment is offline
Oud 04-11-2003, 18:02
dystopia
dystopia is offline
Wat je ook kunt doen is een DLL in Windows pleuren die Ext2FS en Ext3FS kan lezen. Hier zijn ''stabiele'' alsmede ''onstabiele'' implementaties van qua write support. Dan kun je dus bijv je grote MP3 partitie vanaf beide iig lezen, en wanneer je stabiele write support hebt kun je ze ook vanaf beide schrijven. Misschien kun je zelfs Windows op Ext{2|3}FS laten werken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten