Oud 18-10-2003, 10:29
Poesket
Poesket is offline
meer mensen die dit hebben?

Lijkt me leuk om in contact met je te komen..!

Vertel hier je ervaringen met de artsen.

Wist niet of dit bij Lichaam&gezondheid moest of bij Contact gezocht, verplaats maar als nodig is.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2003, 10:35
Dark Psycho
Dark Psycho is offline
je mag eerst wel eens uitleggen wat ehm...dat is?
Oud 18-10-2003, 10:43
Somebody Special
Somebody Special is offline
Watte
Oud 18-10-2003, 11:20
Poesket
Poesket is offline
Kan wel gaan uitleggen wat het is, maar als je het hebt dan weet je dat wel en kun je iets terug sturen. Toch?
Met citaat reageren
Oud 18-10-2003, 12:03
Verwijderd
*deinst achteruit*
leg het toch maar uit nou ben ik er benieuwd naar ook
Met citaat reageren
Oud 18-10-2003, 12:04
Verwijderd
Ik ben wel benieuwd wat het is, want het zegt me helemaal niets.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2003, 12:56
Queen Klazina Wok
Queen Klazina Wok is offline
het heeft te maken met het kraakbeen in je knieschijven...
Met citaat reageren
Oud 18-10-2003, 13:00
Poesket
Poesket is offline
Dat het kraakbeen achter je knieschijven verrot of weg is waardoor bijna alles pijn doet.

Sporten, lopen, fietsen, stilzitten werkelijk alles.

Het schijnt over te gaan bij de een na een jaar bij de ander pas na 50 jaar.

Omdat het niet iets levendbedreigeds is doen ze er niet uitvoerig onderzoek naar omdat er dingen zijn die voorrang hebben.

Maar als je het dus hebt had je dit wel geweten en had je al iets achter kunnen laten..
Met citaat reageren
Oud 18-10-2003, 18:23
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Eerised schreef op 18-10-2003 @ 14:00:
Dat het kraakbeen achter je knieschijven verrot of weg is waardoor bijna alles pijn doet.

Sporten, lopen, fietsen, stilzitten werkelijk alles.

Het schijnt over te gaan bij de een na een jaar bij de ander pas na 50 jaar.

Omdat het niet iets levendbedreigeds is doen ze er niet uitvoerig onderzoek naar omdat er dingen zijn die voorrang hebben.

Maar als je het dus hebt had je dit wel geweten en had je al iets achter kunnen laten..
Mijn vader heeft iets dat er op lijkt. En een vriend van mij heeft dat. Hoezo?

Edit: m'n vader heeft inmiddels in beide knieën kunst knieën. En verder niet speciaal goeie of slechte ervaringen met artsen. Van die vriend weet ik het niet precies.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2003, 22:20
rianne_tje
rianne_tje is offline
Ik heb ook retro-pattelaire chondropathie, het is een vermindering (degeneratie) van je kraakbeen op de achterkant van je knieschijven... Het enige wat je er tegenkan doen is zoveel mogelijk op platte schoenen lopen en je bovenbeen spieren trainen.. Bij mij heeft t ook tot gevolg dat mijn knieschijven uit de kom schieten omdat er teveel ruimte is, en das echt verrot MIjn orthopeed was idd ook nie zo behulpzaam, meestal schepen ze je af met fysiotherapie.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2003, 22:30
WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
Vet, ik heb eindelijk ook iets

Nouja, ik heb het dus .

Mn vader had het ook, is geopereerd maar dat heeft weinig geholpen.

Als er veel druk op de knieen komen gaan ze zo fokking pijn doen dat wil je niet weten . Nouja, ik heb het zelf vooral bij hurken, dat mag je eigenlijk niet eens als je dit hebt maar ik doe het stiekem toch als ik op mn werk iets van de grond onder de kassa's moet rapen.

Ook kan ik een trap niet met twee treden tegelijk oplopen, nouja als ik dat doe zak ik na 10 treden echt door mn knieen, maar bij de tweede stap doet het al pijn

Het is zo vreemd, ooit heb ik op school meegedaan met een sportdag, ging bij volleybal te diep door mn knieen en kreeg er pas na het partijtje last van (niet tijdens het spelletje, het kwam later pas), ik kon niet meer op een been leunen. Ik moest op die andere leunen, maar dan zou die knie weer vermoeid raken en pijn doen en dus heb ik even op krukken gelopen. Een paar uurtjes later was het weer over en even later rende ik alweer over het sportveld. (daarna nooit meer meegedaan met gym btw, moest ook van dansen af)

Ik ben bij een mensendiecktherapeute geweest, maar dat ging eigenlijk vooral om mn hele houding te verbeteren. En ik kreeg oefeningen, het is gewoon de bedoeling dat je spieren sterker worden, eigenlijk moet je gewoon af en toe pijn hebben zodat het vanzelf minder wordt.
Het hielp wel maar ik had er niet zoveel behoefte meer aan en ik heb het laten zitten.. nu krijg ik de laatste maandjes steeds meer last ervan.

Dit was mijn boeiende verhaaltje, ik heb alleen geen zin in contact want ik heb er niet veel over te vertellen, tis alleen maar redelijk klote

Met citaat reageren
Oud 18-10-2003, 22:33
WishfulDreaming
Het is trouwens ook wel bekend als chondropathie patellae

Oja edit: Lang in dezelfde houding zitten is er ook niet meer bij
Dat gaat heel erg irriteren, of het nou staand of zittend is
Met citaat reageren
Oud 19-10-2003, 11:29
Poesket
Poesket is offline
Inderdaad, ik heb nu sportfysiotherapie en om nou te zeggen dat dit goed helpt.

Tip. Vraag bij je fysio om de mc connel behandeling. kijken wat ie daarvan zegt.

Dat is een soort knieband waardoor je knie niet meer uit het gewricht gaat. Heb het er nu over met mijn fysio en hij vind t wel een goed plan. tip gekregen van mn orthopeed, maar die kon er verder ook niets aan doen...
Met citaat reageren
Oud 19-10-2003, 20:43
WishfulDreaming
Bij mij hielp het wel hoor, was alleen te lui om de oefeningen thuis te doen

Om even erbij te zeggen, toevallig heb ik er nu last van. Zit al iets te lang naar het forum te staren en zit hier heel ongemakkelijk. Ik liep even naar boven en op de trap ging het klote, nu loop ik even mank

Is zo weer over
Met citaat reageren
Oud 20-10-2003, 15:22
Poesket
Poesket is offline
Ik heb het dus constant en niet even last en dan weer niet. Zoalng als dat ik me kan herrineren heb ik er last van.

Het is natuurlijk niet zo dat als je last van je knieen hebt dat je dit meteen hebt. Zulke dingen moet door iemand ''benoemd'' worden..
Met citaat reageren
Oud 20-10-2003, 15:55
WishfulDreaming
Tegen wie zeg je dit nu eigenlijk.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2003, 17:14
Poesket
Poesket is offline
Citaat:
WishfulDreaming schreef op 20-10-2003 @ 16:55:
Tegen wie zeg je dit nu eigenlijk.
eerste stukje tegen jou, de rest gewoon in het algemeen
Met citaat reageren
Oud 20-10-2003, 17:21
Verwijderd
Citaat:
Eerised schreef op 20-10-2003 @ 18:14:
eerste stukje tegen jou, de rest gewoon in het algemeen
Ik vermoed dat de meeste mensen dat ook wel weten.

Ik heb ook last van m'n knieën, maar dat ligt niet aan retro patelleire chondro patie, dat heeft een andere oorzaak, die door een arts "benoemd" is.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2003, 18:18
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
hoort dit niet bij contact gezocht?

maar k heb t niet, gelukkig lijkt me niet erg prettig.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2003, 18:20
Ssanneke
Ssanneke is offline
Ik heb dit drie jaar gehad. Heb hierdoor ruim 2 jaar met krukken moeten lopen en heb in revalidatie centrum gezeten hiervoor. Uiteindelijk is het nu (zo goed als) over.
De betekenis van retropatellaire chondropathie is: het kraakbeen achter je knieschijf is gebobbeld, waardoor de knieschijf ertegenaan schuurt. ERG pijnlijk!
Met citaat reageren
Oud 15-11-2003, 18:27
Qamra
Qamra is offline
Citaat:
Ssanneke schreef op 15-11-2003 @ 19:20:
De betekenis van retropatellaire chondropathie is: het kraakbeen achter je knieschijf is gebobbeld, waardoor de knieschijf ertegenaan schuurt. ERG pijnlijk!
Kijk dát heb ik weer wel (tenminste, mijn moeder heeft het, mijn tante heeft het, mijn opa heeft het en sinds ik dezelfde "symptonen" heb neem ik maar aan dat ik ook raar kraakbeen heb ).

Alleen heb ik gewoon zwakke knieën. Kan niet lang rennen, niet hurken (nou ja, niet meer opstaan na gehurkt te hebben) en mijn knie kraakt als ik bv een trap op loop.

Zal wel niet hetzelfde zijn als hier bedoelt wordt...
Oud 15-11-2003, 20:14
WishfulDreaming
Citaat:
Qamra schreef op 15-11-2003 @ 19:27:
Kijk dát heb ik weer wel (tenminste, mijn moeder heeft het, mijn tante heeft het, mijn opa heeft het en sinds ik dezelfde "symptonen" heb neem ik maar aan dat ik ook raar kraakbeen heb ).

Alleen heb ik gewoon zwakke knieën. Kan niet lang rennen, niet hurken (nou ja, niet meer opstaan na gehurkt te hebben) en mijn knie kraakt als ik bv een trap op loop.

Zal wel niet hetzelfde zijn als hier bedoelt wordt...
Heb je welles dat het lijkt of je knie 'op slot zit' ? En heb je het ook als je de trap afloopt?

Trouwens hurken is dodelijk voor mensen met retropattelaire chondropathie. Niet letterlijk natuurlijk, maar hurken mag dan gewoon niet. En voel je het dan ook echt als je opgestaan bent of tijdens het opstaan?
Met citaat reageren
Oud 16-11-2003, 07:59
Qamra
Qamra is offline
Citaat:
WishfulDreaming schreef op 15-11-2003 @ 21:14:
Heb je welles dat het lijkt of je knie 'op slot zit' ? En heb je het ook als je de trap afloopt?

Trouwens hurken is dodelijk voor mensen met retropattelaire chondropathie. Niet letterlijk natuurlijk, maar hurken mag dan gewoon niet. En voel je het dan ook echt als je opgestaan bent of tijdens het opstaan?
Soms mag ik idd blij zijn dat ik kan opstaan, zonder mijn armen te gebruiken lukt het me soms niet nee..

Maar op slot zitten doen mijn knieën (nog) niet.. Van mijn moeder, opa en tante dus wel.. Maar die hebben nog wel kraakbeen.. Ik raakte dan ook beetje in de war met die andere beschrijving ervan..
Oud 16-11-2003, 12:00
Balance
Balance is offline
Citaat:
rianne_tje schreef op 18-10-2003 @ 23:20:
Ik heb ook retro-pattelaire chondropathie, het is een vermindering (degeneratie) van je kraakbeen op de achterkant van je knieschijven... Het enige wat je er tegenkan doen is zoveel mogelijk op platte schoenen lopen en je bovenbeen spieren trainen.. Bij mij heeft t ook tot gevolg dat mijn knieschijven uit de kom schieten omdat er teveel ruimte is, en das echt verrot MIjn orthopeed was idd ook nie zo behulpzaam, meestal schepen ze je af met fysiotherapie.
wat hierboven staat heb ik wel, maar of het ook 'retro-pattelaire chondropathie' is weet ik niet.
ik heb in ieder geval een knie die niet goed ontwikkeld is bij m'n geboorte. Er is daardoor iets niet goed aan het bot van mijn knieschijf (de kom sluit niet helemaal aan ofzo), waardoor m'n knieschijf al 5 keer uit de kom is geschoten. Een operatie is mogelijk, waarbij ze m'n knie vastzetten, maar dit is de allerlaatste optie, aangezien ik dan nog maar weinig kan.
Om die operatie te voorkomen moet ik veel sporten om m'n kniebanden dusdanig sterk houden, dat ze m'n knieschijf tegenhouden als ie eruit wil schieten. En verder steunzooltjes dragen en zo min mogelijk hakken dragen.
Nou ja, als het dus voldoet aan wat jij vraagt heb je hierbij nog een ervaring, anders heb je gewoon mijn verhaaltje
Oud 16-11-2003, 13:21
WishfulDreaming
Ik vraag me af of uit de kom schieten erbij hoort..
Zelf heb ik daar nooit last van gehad, of ik weet gewoon niet hoe dat is
Met citaat reageren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten