![]() |
|
![]() |
Ik heb ook retro-pattelaire chondropathie, het is een vermindering (degeneratie) van je kraakbeen op de achterkant van je knieschijven... Het enige wat je er tegenkan doen is zoveel mogelijk op platte schoenen lopen en je bovenbeen spieren trainen.. Bij mij heeft t ook tot gevolg dat mijn knieschijven uit de kom schieten omdat er teveel ruimte is, en das echt verrot
![]() |
![]() |
|
Vet, ik heb eindelijk ook iets
![]() Nouja, ik heb het dus . Mn vader had het ook, is geopereerd maar dat heeft weinig geholpen. Als er veel druk op de knieen komen gaan ze zo fokking pijn doen dat wil je niet weten ![]() Ook kan ik een trap niet met twee treden tegelijk oplopen, nouja als ik dat doe zak ik na 10 treden echt door mn knieen, maar bij de tweede stap doet het al pijn Het is zo vreemd, ooit heb ik op school meegedaan met een sportdag, ging bij volleybal te diep door mn knieen en kreeg er pas na het partijtje last van (niet tijdens het spelletje, het kwam later pas), ik kon niet meer op een been leunen. Ik moest op die andere leunen, maar dan zou die knie weer vermoeid raken en pijn doen en dus heb ik even op krukken gelopen. Een paar uurtjes later was het weer over en even later rende ik alweer over het sportveld. (daarna nooit meer meegedaan met gym btw, moest ook van dansen af) Ik ben bij een mensendiecktherapeute geweest, maar dat ging eigenlijk vooral om mn hele houding te verbeteren. En ik kreeg oefeningen, het is gewoon de bedoeling dat je spieren sterker worden, eigenlijk moet je gewoon af en toe pijn hebben zodat het vanzelf minder wordt. Het hielp wel maar ik had er niet zoveel behoefte meer aan en ik heb het laten zitten.. nu krijg ik de laatste maandjes steeds meer last ervan. Dit was mijn boeiende verhaaltje, ik heb alleen geen zin in contact want ik heb er niet veel over te vertellen, tis alleen maar redelijk klote ![]() ![]() |
![]() |
|
![]() |
Inderdaad, ik heb nu sportfysiotherapie en om nou te zeggen dat dit goed helpt.
Tip. Vraag bij je fysio om de mc connel behandeling. kijken wat ie daarvan zegt. Dat is een soort knieband waardoor je knie niet meer uit het gewricht gaat. Heb het er nu over met mijn fysio en hij vind t wel een goed plan. tip gekregen van mn orthopeed, maar die kon er verder ook niets aan doen... |
![]() |
|
Bij mij hielp het wel hoor, was alleen te lui om de oefeningen thuis te doen
![]() Om even erbij te zeggen, toevallig heb ik er nu last van. Zit al iets te lang naar het forum te staren en zit hier heel ongemakkelijk. Ik liep even naar boven en op de trap ging het klote, nu loop ik even mank ![]() Is zo weer over |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik heb ook last van m'n knieën, maar dat ligt niet aan retro patelleire chondro patie, dat heeft een andere oorzaak, die door een arts "benoemd" is. ![]() |
![]() |
|
![]() |
Ik heb dit drie jaar gehad. Heb hierdoor ruim 2 jaar met krukken moeten lopen en heb in revalidatie centrum gezeten hiervoor. Uiteindelijk is het nu (zo goed als) over.
De betekenis van retropatellaire chondropathie is: het kraakbeen achter je knieschijf is gebobbeld, waardoor de knieschijf ertegenaan schuurt. ERG pijnlijk! |
![]() |
||
Citaat:
![]() Alleen heb ik gewoon zwakke knieën. Kan niet lang rennen, niet hurken (nou ja, niet meer opstaan na gehurkt te hebben) en mijn knie kraakt als ik bv een trap op loop. Zal wel niet hetzelfde zijn als hier bedoelt wordt...
||
Citaat:
Trouwens hurken is dodelijk voor mensen met retropattelaire chondropathie. Niet letterlijk natuurlijk, maar hurken mag dan gewoon niet. En voel je het dan ook echt als je opgestaan bent of tijdens het opstaan? ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Maar op slot zitten doen mijn knieën (nog) niet.. Van mijn moeder, opa en tante dus wel.. Maar die hebben nog wel kraakbeen.. Ik raakte dan ook beetje in de war met die andere beschrijving ervan..
||
Citaat:
ik heb in ieder geval een knie die niet goed ontwikkeld is bij m'n geboorte. Er is daardoor iets niet goed aan het bot van mijn knieschijf (de kom sluit niet helemaal aan ofzo), waardoor m'n knieschijf al 5 keer uit de kom is geschoten. Een operatie is mogelijk, waarbij ze m'n knie vastzetten, maar dit is de allerlaatste optie, aangezien ik dan nog maar weinig kan. Om die operatie te voorkomen moet ik veel sporten om m'n kniebanden dusdanig sterk houden, dat ze m'n knieschijf tegenhouden als ie eruit wil schieten. En verder steunzooltjes dragen en zo min mogelijk hakken dragen. Nou ja, als het dus voldoet aan wat jij vraagt heb je hierbij nog een ervaring, anders heb je gewoon mijn verhaaltje ![]()
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|