![]() |
|
Bond wil Turkse letters in alfabet
ROTTERDAM - Nederland moet een aantal Turkse letters in zijn alfabet opnemen. Op die manier wordt voorkomen dat namen van Turkse Nederlanders foutief worden gespeld in officiële documenten als paspoorten en diploma's. Dat voorstel heeft de Nederlandse Bond voor Oudere Migranten (Nisbo) vrijdag gedaan in een brief aan de regering. Volgens de bond ondervinden veel Turken problemen bij de douane als ze op vakantie gaan naar hun vaderland, omdat hun namen niet volgens de Turkse spelling in de paspoorten staan. Dat komt omdat bepaalde letters niet op Nederlandse toestenborden voorkomen. Het gaat onder meer om de letters g met een omgekeerd dakje en de s met een cedille. "We krijgen regelmatig signalen van mensen die in problemen komen omdat de namen in hun documenten niet kloppen", aldus een woordvoerder van de Nisbo. "Bovendien is het gewoon onplezierig als je bijvoorbeld een diploma hebt behaald en je naam staat verkeerd gespeld op het document. Als volwaardige Nederlandse burgers willen ze graag dat hun namen op een correcte manier in hun bescheiden worden geschreven. Om een structurele oplossing te vinden voor dit probleem ligt het opnemen van deze letters in het alfabet voor de hand. We vinden dat dit zo hoort in een multiculturele samenleving" Als het voorstel van de bond van de hand wordt gewezen, wil de Nisbo dat er andere oplossingen voor het probleem worden onderzocht. "Er kunnen bijvoorbeeld toetsenborden worden ingevoerd waarop de Turkse letters staan" , aldus de woordvoerder. http://www2.telegraaf.nl/nieuwslink/article5657851.ece
|
![]() |
|
![]() |
wat een onzin,
Namen mogen ook met andere dan nederlandse letters worden gespeld volgens mij, omdat het namen zijn. Dan moeten ze gewoon wat beter opletten en zo'n papertje met alle alt+130 (=é) etc ophangen bij alle instanties zodat die idioten het goede lettertje hebben. Hoeven we vreder nix voor aan te passen (en ja als je naam verkeerd geschreven is is dat irritant, mijn naam, weliswaar duits dus met gewone letters, wordt altijd verkeerd geschreven)
|
![]() |
Neemt niet weg dat deze mensen vaak slecht nederlands spreken en zich moeilijk duidelijk kunnen maken, laat staan er niet tegen op zien om een naams-correctie door te voeren. Een klein beetje aandacht is niet misplaatst voor deze mensen, maar zon aanvraag voor andere toetsenborden is natuurlijk erg ondoordacht.
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Natuurlijk zitten er ook voordelen aan immigranten instroom, het is erg goed gegaan met de nederlandse economie. In feite is hun probleem iedereen's probleem, iets waar best aan gewerkt mag worden. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
als je het vanuit turks naar nl vertaalt krijg je, telefoon waar?/ waar telefoon?
||
![]() |
Citaat:
![]() Wie zegt dat turken willen dat die letters er komen? het zijn 'nederlanders' die ermee komen ![]() En t ligt aan die mensen ahcter die PC die niet weten hoe zo een letter erop moet komen, níet aan t alfabet ofzo ![]() pff 17 en zó kortzichtig, hopeloos ![]() ![]() Laatst gewijzigd op 07-12-2003 om 17:11. |
![]() |
||
Citaat:
Probleem opgelost. ![]() ![]()
|
Men moest eens weten hoe het voor de Chinese (& co) bevolking is om hun naam in het paspoort te laten zetten. Dat is nagenoeg onmogelijk, aangezien ieder woord weer anders uitgesproken kan worden en dan meteen weer een andere betekenis heeft. Laten we dus die plaatjes ook maar op de toetsenborden zetten en in ons alfabet opnemen, niet?
|
![]() |
Het slaat natuurlijk nergens op, stom plan, maar die reacties van "ze moeten zich aanpassen of terug naar turkije" mogen voor één keer wel eens achterwege blijven hoor
![]()
||
Citaat:
|
![]() |
Het is toch te gek voor woorden dat we steeds meer gaan aanpassen. Laatst zat ik in de bus en daar hing een kaartje over kinderwagens dat die moeten worden ingeklapt etc. maar daarnaast stond er zo'n kaartje in het turks. Het gaat gewoon te ver. Die mensen moeten maar een cursus Nederlands volgen. Doen ze dit niet gewoon terug sturen naar land van herkomst. Turkse letters in het Nederlande alfabet
![]() |
![]() |
|
![]() |
Dit gaat te ver. Er is inderdaad makkelijk een oplossing voor dit 'probleem' te vinden (ALT of XP, al is XP ook niet echt geweldig, maar dat is off-topic) en we leven wel nog steeds in Nederland. Er zijn veel Turken in Nederland, maar het nog altijd een minderheid. Straks aan andere minderheden ook hun letters eisen!!! Dat kan echt niet, we leven in Nederland en passen ons al aan door hun de mogelijkheid te geven hun eigen letters te gebruiken..
|
Dit gaat veelste ver. Waar wil je de grens leggen? Daarmee doel ik niet alleen letters van andere allochtonen, maar bijvoorbeeld ook regels en gebruiken etc. in Nederland invoeren. Dat vind ik onzin. Ik ben van mening dat allochtonen gasten zijn, die wij weliswaar netjes moeten ontvangen, maar dat ZIJ zich moeten aanpassen aan de Nederlandse regels, normen en waarden. Het zou toch te gek voor woorden zijn dat Nederland zich moet aanpassen?
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Cursus nederlands vond de NLse regering nooit belangrijk als ze maar werkten en nu ze er nix meer aan hebben zeiken ze dat ze de taal meoten leren, dikke vinger |
![]() |
||
Citaat:
|
naar mij mening is dit wel beter, het gaat niet om turkse letter, bijvoorbeeld ü,ö komen ook in het duits voor, dat wil niet zeggen dat het meteen alles turks is, we gebruiken deze letters ook, dus volgens mij is er geen enkel probleem om die letters in het nederlandse alfabet te stoppen, ik wil ff reageren op dat van russische en arabische letters, deze zijn een ander soort. Maar het turkse zijn gewoon latijns, dus gewoon bijna het zelfde als die van ons.
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Het is wel zo, van wie zo plan nu ook komt. Het komt misschien wat hard over maar de allochtoon moet zich gewoon aanpassen aan dit land voor zo ver nodig. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Moeten ze hun naam gaan wijzigen ofzo? Nee. Het ligt gewoon aan die ambtenaren die die letters niet kunnen vinden, heeft nix met t alfabet of toetsenbord of turks te maken! Laatst gewijzigd op 09-12-2003 om 12:05. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Van iemand verwachten dat hij zijn naam aanpast aan het schrift van het land waar hij woont hoort niet bij aanpassen. Al helemaal niet wanneer die problemen te wijten zijn aan het feit dat de mensen bij douane en burgerlijke stand te dom zijn om met Microsoft Word te werken. |
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|