Oud 07-11-2003, 08:47
Punkygirl
Punkygirl is offline
Hoi allemaal,

ik heb een vraagje alleen om dat te begrijpen moet ik eerst even wat vertellen.
Ik ga nu voor iemand haar paard verzorgen en rijden omdat diegen zelf last heeft van reuma en dat gewoon allemaal niet meer kan.
Alleen dat paard heeft iets aan haar heupen ( connemara 10 jaar oud d8 ik) waardoor ze ruim 2 jaar heeft stilgestaan.. en alleen heeft gelopen in haar wei. Nu is volgens haar eigenares de kans groot dat ze er weer last van zal krijgen en kreupel word. Maar het kan ook dat alles weer helemala goed gaat. Ik mag iig voorlopig alleen maar stappen en als het goed blijft gaan misschien meer.

Nou is mijn vraag wat de slimste manier is om haar conditie op te bouwen zonder al te grote kans dat ze weer kreupel zal gaan worden. Moet ik gewoon rustig aan beginnen met de eerste weken een kwartiertje rijden, dan eenhalf uurtje in de combinatie met longeren zodat haar rug niet teveel wordt belast?

Alvast bedankt!
Oud 07-11-2003, 10:53
AngelLena
AngelLena is offline
Als het in de heup zit, heeft de rug op zich weinig met het geheel te maken. Waar je wel rekening mee moet houden is dat de spiermassa van een connemara (voornamelijk merries) hard achteruit gaat zonder het goede gebruik ervan.

Jij wilt die merrie nu een beetje in conditie brengen. Mijn advies zou zijn: let op het paard. Zij zal jou vertellen wat ze wel en niet aankan. Zij weet dat beter dan iemand anders. Doe rustig aan, lekker paar rondjes stappen, kijken of je dat koppie een beetje laag kan krijgen zodat ze d'r ruggetje gaat gebruiken, kwartiertje, zodra je protest voelt, ophouden.

Longeren precies hetzelfde. Met die heup moet je voorzichtig zijn. Geen rare dingen doen. Die heupklacht kan verminderen als ze haar rugspieren aansterkt. Dus ook aan de longe, probeer met een bijzetteugeltje dat koppie laag te krijgen en te houden en voornamelijk veel stappen, misschien klein stukje draf, maar in het begin zeker niet verder.

Bij een paard wat uit conditie is is de eerste maatregel: rugspieren kweken.
Dan pas echt conditie kweken.
Oud 17-11-2003, 13:18
AngelLena
AngelLena is offline
Ik ben niet nieuwsgierig, maar hoe gaat het nou met je merrie?
Oud 19-11-2003, 10:12
Punkygirl
Punkygirl is offline
Ja het gaat ontzettend goed.
Ben begonnen idd met wat longeren, en inderdaad koppie lekker laag etc. daarnaast ben ik ong iedere 2 dagen een kwartiertje zonder zadel erop gaan zitten omdat dat een stuk lekkerder voor dr is.
Nu ong 2 a 3 weken verder rij ik meestal zonder zadel, ong 20 a 30 minutjes. Als ik in de bak rij, rij ik zonder zadel, soms ga ik ook lekker buiten rijden met haar maar dan wel met zadel. ( toch wat veiliger) Ik kom nu ong iedere dag bij dr en wissel lekker af.. Soms ga ik gewoon lekker een stuk wandelen, dan buiten rijden, en dan wat dressuur oefeningen.

Maar het gaat echt prima met haar, ze vind het echt leuk.. de hele tijd haar oortjes naar voren en lekker briesen.
Gisteren toen ik haar wou pakken uiit de wei ging ze galopperend de weide door.. ik schrok best wel want dacht dat ze kreupel zou worden. dat viel mee heb dr even aan de longe genomen en ziet er allemaal prima uit. Merk iig dat ze meer uithoudingsvermogen krijgt en meer wilt doen. Ze gaat nu ook vanzelf draven af en toe maar dat hou ik voorlopig alleen voor tijdens het longeren.
Oud 21-11-2003, 16:40
AngelLena
AngelLena is offline
Een paard heeft het vermogen (hhel wonderlijk) om zelf aan te geven hoe ver hij kan gaan. Let maar eens op, een kreupel paard staat vaak een paar weken op rust op stal en komt nauwelijks buiten, behalve voor een rondje lopen om de zwelling te verminderen ed. Zodra je denkt dat het over is, los laten in de bak. Blijft ie staan of doet ie rustig aan, zet maar weer op rust, is nog neit over. Een normaal, gezond en genezen paard zal gaan rennen, vliegen, bokken en springen. Dan kan je er gerust vanuit gaan dat het goed is. Een paard gaat niet verder dan zijn eigen vermogen tenzij het dier gedwongen wordt.

Maar ben blij om te horen dat het zo goed gaat. Mijns inziens pak je het goed aan .
Oud 22-11-2003, 12:15
Punkygirl
Punkygirl is offline
Hahaha dank je wel
Maar ja zoals je idd zegt een gezond paard rent en vliegt de bak door..
Nou rennen en vliegen is nog zachtjes uitgedrukt

Maar ja iig bedankt voor je advies en ik zla je zo af en toe wel op de hoogte houden
Oud 22-11-2003, 20:04
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
Punkygirl schreef op 22-11-2003 @ 13:15:
Hahaha dank je wel
Maar ja zoals je idd zegt een gezond paard rent en vliegt de bak door..
Nou rennen en vliegen is nog zachtjes uitgedrukt

Maar ja iig bedankt voor je advies en ik zla je zo af en toe wel op de hoogte houden
Oud 13-12-2003, 15:30
Punkygirl
Punkygirl is offline
Misschien wel leuk om te weten, aankomende donderdag word er door de dierenarts gekeken of ze drachtig is. Hij moet namelijk toch komen aangezien ze de hele tijd troep in dr ogen heeft zitten ( lijkt op pus achtig iets) dus erg spannend!

Voor de rets gata het erg goed, kan nu makkelijker +- 45 minuten rijden zondat dat ze al te moe word en gewoon draven en galopperen.

Liefs,
Oud 13-12-2003, 15:30
AngelLena
AngelLena is offline
Oe, ik ben zeer benieuwd! Hou me op de hoogte!
Oud 13-12-2003, 15:43
Punkygirl
Punkygirl is offline
Doe ik

IK ag zenuwachtig zijn donderdag
Mag er wel bij zijn dat is wel stoer!
Oud 18-12-2003, 15:44
Punkygirl
Punkygirl is offline
Helaas, ze krijgt geen veulentje. De dierenarts kon niks voelen.. Komende zomer gaat ze weer naar een gebied waar ze 'wild' losloopt en misschien dan meer geluk.

Alleen ze had wel ontstoken ogen.. nu iedere dag even een zalfje erop doen.
Vandaag na de dierenarts even beloont met lekkere buitenrit en heerlijk doro het bos gecrosst! Ze genoot er echt van en hara conditie begitn echt toppie te worden..

Liefs,
Oud 22-12-2003, 18:09
AngelLena
AngelLena is offline
He jammer man...

Maar ach, al het goede komt langzaam zeg ik altijd maar. Wie weet volgend voorjaar sta je voor een verrassing.
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten