Oud 05-01-2004, 10:02
venusje
venusje is offline
hey,
'k zou naar een arts moeten gaan, maar om bepaalde redenen zou ik dit liever niet naarde huisarts gaan. Nu vroeg ik mij af of die arts waar ik dan naar toe zou gaan de informatie doorspeelt naar de huisarts en hoe het zit met de terugbetaling door de verzekering (ik zou het zelf wel volledig betalen, zonder tussenkomst van de verzekering want ik zit nog bij mijn ouders)
bedankt, ik hoop dat iemand mij een antwoord kan geven en even terzijde ik woon in belgie (indien dit een verschil zou uitmaken).
Met citaat reageren
Oud 05-01-2004, 10:21
Verwijderd
Ik weet niet precies hoe het in België hiermee zit, maar ik ga er maar vanuit dat dit hetzelfde is als in Nederland.
Een huisarts heeft in principe beroepsgeheim. Dat is naar jouw ouders toe, maar ook naar zijn collega's volgens mij. Als je er dus voor kiest om niet naar je 'eigen' huisarts te gaan, dan kan hij eigenlijk niet te weten komen dat jij naar een andere huisarts bent geweest.
Ook denk ik dat de verzekering jouw bezoek gewoon gaat vergoeden, maar ik weet niet precies hoe dat in België geregeld wordt. Misschien kun je dat aan die andere huisarts vragen als je er toch heen gaat? Ik weet niet of dit ook geheim moet blijven voor je ouders, als dat zo is, weet ik wel dat er mogelijkheden zijn om toch geld van de verzekering te krijgen zonder dat je ouders dit weten.
Succes in ieder geval
Met citaat reageren
Oud 05-01-2004, 10:42
Verwijderd
Een arts mag in theorie alleen informatie geven aan collega's als het relevant is, en als hij óf jouw toestemming heeft gevraagd óf als de situatie levensbedreigend is. Ik ga er van uit dat het niet iets levensbedreigends is, dus dan mag hij alleen informatie aan jouw huisarts geven als jij zegt dat hij dat mag, en als jouw huisarts die informatie nodig heeft. In de praktijk gaan artsen er misschien soms van uit dat de informatie best doorgegeven mag worden, dus het is wel verstandig om er even bij te zeggen dat je liever niet wil dat je huisarts er van af weet.

Wat is er dan, is je huisarts een familielid van je of mag je hem niet of zo?
Met citaat reageren
Oud 05-01-2004, 12:55
venusje
venusje is offline
de huisarts is geen lid van de familie, maar wel mijn hele familie gaat bij hem en ik ook al geheel mijn leven. ik had graag een hiv test laten doen en omdat ik niet graag zou hebben dat de hele familie daarvan op de hoogte is doe ik het liever bij een andere. Ik ben er mij wel van bewust dat er zoiets bestaat als beroepsgeheim maar toch het zou niet de eerste keer zijn dat hij iets zegt dat kan begrepen worden onder beroepsgeheim. Het enige waarover mij eigenlijk vooral zorgen maakte was dat het kon opvallen door de verzekering maar als ik daar geen beroep op doe en de volle pot betaal zal dat wel geen probleem zijn zeker?
Met citaat reageren
Oud 05-01-2004, 13:22
Boef
Boef is offline
Citaat:
venusje schreef op 05-01-2004 @ 13:55:
de huisarts is geen lid van de familie, maar wel mijn hele familie gaat bij hem en ik ook al geheel mijn leven. ik had graag een hiv test laten doen en omdat ik niet graag zou hebben dat de hele familie daarvan op de hoogte is doe ik het liever bij een andere. Ik ben er mij wel van bewust dat er zoiets bestaat als beroepsgeheim maar toch het zou niet de eerste keer zijn dat hij iets zegt dat kan begrepen worden onder beroepsgeheim. Het enige waarover mij eigenlijk vooral zorgen maakte was dat het kon opvallen door de verzekering maar als ik daar geen beroep op doe en de volle pot betaal zal dat wel geen probleem zijn zeker?
je kan toch ook naar rutgersstichting of ggd gaan voor zoiets?
Met citaat reageren
Oud 05-01-2004, 19:15
Verwijderd
Citaat:
venusje schreef op 05-01-2004 @ 13:55:
Ik denk niet dat het problemen zou opleveren. Ga dus gewoon naar die andere huisarts als je je daar prettig bij voelt Succes
Met citaat reageren
Oud 05-01-2004, 19:43
Balance
Balance is offline
maar komen de onderzoeken die je bij een andere arts laat uitvoeren dan niet in je dossier te staan?
als ik naar de huisarts ga heeft hij altijd in zijn computer staan wat voor medicijnen en onderzoeken ik heb gehad.
dus als jij naar een andere arts bent geweest en vervolgens naar je eigen huisarts teruggaat, dan lijkt me dat hij gewoon in de computer kan lezen dat jij een hiv-test heb laten uitvoeren.
of klopt dit niet?
Oud 05-01-2004, 20:01
Auntie M
Auntie M is offline
IK heb wel eens gehoord dat je dat soort testen anoniem kunt laten doen. Dit is wat ik zo snel heb kunnen vinden:

Anoniem
Je kunt je ook anoniem laten testen. Jij bent de enige die weet wat de uitslag is. Jij bepaalt dan zelf aan wie je het wel of niet vertelt. Als je je niet anoniem laat testen, bijvoorbeeld bij de huisarts, dan komt de uitslag bij je andere medische gegevens in jouw dossier te staan. Voor anoniem testen geldt vaak een eigen bijdrage. Gemiddeld is deze bijdrage € 35,-. Sommige testlocaties rekenen meer, andere minder.

Waar?
In Nederland kun je je op verschillende plaatsen laten testen op hiv. Via je huisarts, bij een soa-poli in grotere steden of bij de plaatselijke GGD. Bijna alle GGD-en bieden de mogelijkheid om je anoniem op hiv te laten testen. Verder is er een een hiv-sneltest plek. Meer info hierover vind je op Checkpoint.

Bedenk of je het prettig vindt een afspraak te maken, vaak is dat geen probleem. Sommige poli’s hebben ook een inloopspreekuur. Je hoeft dan geen afspraak te maken, je kunt zoals de naam al zegt gewoon binnenlopen. Houdt er wel rekening mee dat er op sommige plekken in het land wachttijden zijn.

Maar ja das dus in Nederland.
Oud 05-01-2004, 20:06
Auntie M
Auntie M is offline
Dit is een link naar een belgische site :
http://www.sensoa.be/ShowPage.cfm?PageID=1419

misschien kun je als het echt goed wilt weten met de infolijn bellen die daar genoemd wordt
Oud 05-01-2004, 21:39
venusje
venusje is offline
Citaat:
Balance schreef op 05-01-2004 @ 20:43:
maar komen de onderzoeken die je bij een andere arts laat uitvoeren dan niet in je dossier te staan?
als ik naar de huisarts ga heeft hij altijd in zijn computer staan wat voor medicijnen en onderzoeken ik heb gehad.
dus als jij naar een andere arts bent geweest en vervolgens naar je eigen huisarts teruggaat, dan lijkt me dat hij gewoon in de computer kan lezen dat jij een hiv-test heb laten uitvoeren.
of klopt dit niet?
bedankt voor jullie antwoorden. Inderdaad bij mij heeft de huisarts ook altijd een pc met alle info, maar 'k denk ('k hoop) dat mijn huisarts die info niet kan verkrijgen via de andere arts ('k denk dat die arts zoiezo niet kan weten wie mijn huisarts is tenzij ik het hem zeg natuurlijk).
Hopelijk vind ik binnenkort de moed om naar een arts te gaan, mijn probleem is dat ik overal risico's inzie en tamelijk snel begin te panikeren terwijl ik hoogstwaarschijnlijk hetzelfde risicogedrag maar heb gesteld als vele andere mensen.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2004, 22:02
Balance
Balance is offline
Citaat:
venusje schreef op 05-01-2004 @ 22:39:
bedankt voor jullie antwoorden. Inderdaad bij mij heeft de huisarts ook altijd een pc met alle info, maar 'k denk ('k hoop) dat mijn huisarts die info niet kan verkrijgen via de andere arts ('k denk dat die arts zoiezo niet kan weten wie mijn huisarts is tenzij ik het hem zeg natuurlijk).
Hopelijk vind ik binnenkort de moed om naar een arts te gaan, mijn probleem is dat ik overal risico's inzie en tamelijk snel begin te panikeren terwijl ik hoogstwaarschijnlijk hetzelfde risicogedrag maar heb gesteld als vele andere mensen.
maar dat lijkt me wel raar, want als ik naar een andere arts ga kan ik daar bepaalde medicijnen krijgen. Als ik vervolgens naar mijn eigen huisarts ga, kan hij medicijnen geven die helemaal niet samen mogen met die andere!
De huisarts wilde me een keer medicijnen geven die niet samen gingen met andere medicijnen die ik heb. Hij kreeg toen een foutmelding in beeld die waarschuwde voor het feit dat die medicijnen niet samen mogen. Wat nou als zoiets niet in een computer staat?
Oud 05-01-2004, 22:08
venusje
venusje is offline
Citaat:
Balance schreef op 05-01-2004 @ 23:02:
maar dat lijkt me wel raar, want als ik naar een andere arts ga kan ik daar bepaalde medicijnen krijgen. Als ik vervolgens naar mijn eigen huisarts ga, kan hij medicijnen geven die helemaal niet samen mogen met die andere!
De huisarts wilde me een keer medicijnen geven die niet samen gingen met andere medicijnen die ik heb. Hij kreeg toen een foutmelding in beeld die waarschuwde voor het feit dat die medicijnen niet samen mogen. Wat nou als zoiets niet in een computer staat?
hmmm inderdaad daar heeft u gelijk in, had ik helemaal niet aangedacht . Maar had je u gegevens gegeven aan die andere arts? want die andere arts kan toch niet weten wie je huisarts is? 'k denk niet dat daar een databank ofzo over bestaat, maar wie weet....
Met citaat reageren
Oud 05-01-2004, 22:14
Balance
Balance is offline
Citaat:
venusje schreef op 05-01-2004 @ 23:08:
hmmm inderdaad daar heeft u gelijk in, had ik helemaal niet aangedacht . Maar had je u gegevens gegeven aan die andere arts? want die andere arts kan toch niet weten wie je huisarts is? 'k denk niet dat daar een databank ofzo over bestaat, maar wie weet....
ik ben nooit bij een andere arts geweest hoor. Ik was alleen theoretisch aan 't spreken.
En over die gebeurtenis met die medicijnen: dat was dus bij de huisarts (die had een jaar terug al een medicijn uitgeschreven en toen onlangs wéér een medicijn. Niet wetende dat ik dus al een medicijn had die niet samen kon met de andere).

Maar moet je (ook bij een andere arts) niet je verzekering en sofinummer enzo doorgeven? Dan kunnen ze ook je huisarts zo achterhalen..
(ik weet dus niet of het mogelijk is dat te voorkomen)

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten