Oud 13-01-2004, 13:45
Gothic
Gothic is offline
Ik ben slecht in een slot schrijven... M'n beschouwing gaat over de CV-regeling van films. Hierdoor kunnen filmmakers (botweg gezegd) op kosten van de belasting maken.

Heeft iemand een idee voor een leuk slot/einde?
Oud 13-01-2004, 14:02
Verwijderd
Misschien je beschouwing posten? Lijkt me wel handig om te weten waarop je precies een slot moet hebben. (Voor mij is dat iig handig. )
Met citaat reageren
Oud 14-01-2004, 18:34
Gothic
Gothic is offline
De huidige cv-regeling voor Nederlandse films moet behouden blijven.

Kalveren wil je hebben. Niet marsepeinen van Sinterklaas, maar het liefst gouden, als je met Nederlandse films bezig bent. Elk jaar is het weer een groot feest, de uitreiking van de gouden kalveren. De grote winnaar van dit jaar: Phileine zegt sorry. Deze film sleepte er 4 in de wacht en was 9 keer genomineerd. Zonder de cv-regeling was deze film er nooit geweest en dat zou erg jammer zijn geweest.

Met de cv-regeling wordt er een mogelijkheid geboden aan investeerders om deel te nemen in een commanditaire vennootschap met als doel het participeren in één of meerdere filmproducties. Hiermee worden zij officieel ondernemer en komen zodoende in aanmerking voor verschillende aftrekposten en belastingvrijstellingen. De belegger krijgt iedere geïnvesteerde euro terug van de Belastingdienst en kan hierbij soms zelfs meer dan 100% van zijn inleg terugkrijgen. Maar dit betekent niet dat iedereen zomaar een cv-film kan maken. Eerst moet het plan langst het agentschap Senter, en wanneer daar toestemming wordt gegeven, is het maken van de film weer een stapje dichterbij.

Toen deze regeling nog niet bestond, ging het slecht met de Nederlandse filmindustrie. Vergeleken met o.a. Duitsland maakte Nederland relatief veel minder films. Sinds deze regeling is ingevoerd gaat het goed met de Nederlandse film. Helaas zou deze regeling eind 2003 stopgezet worden. Toch heeft de Tweede Kamer voor de motie van Bakker en De Grave gestemd. In deze motie verzocht de kamer om de bestaande regeling eenmalig te verlengen tot 1 januari 2005. Dit was een positief bericht voor de Nederlandse filmmakers, maar hoe moet het nu vanaf 1 januari 2005?

Sinds de cv-regeling in Nederland van kracht is heeft een cv-film, gemaakt met behulp van deze regeling, meegedongen naar een Oscar. Ook in de bioscoop werpt het filmstimuleringsbeleid zijn vruchten af. Het marktaandeel voor de Nederlandse film brak vorig jaar door de 10-procentsgrens heen. Er wordt zelfs een marktaandeel van 14,5 procent verwacht aan het einde van dit jaar. Het bioscoopbezoek in ons land is dit jaar met 9 procent gestegen.

Het succes van deze regeling is duidelijk. De hoofddoelstelling van deze regeling was te zorgen dat de Nederlandse filmindustrie een ‘economisch levensvatbare bedrijfstak’ zou worden. O.a. omdat deze doelstelling niet gehaald is, wilde de Tweede Kamer de regeling in eerste instantie niet verlengen. Berenschot1, een onderzoeksbureau dat onderzoek deed naar de resultaten van vijf jaar filmstimuleringsbeleid, is van mening dat de achteraf geformuleerde hoofddoelstelling van een ‘economisch levensvatbare filmsector’ niet realistisch is. Daarbij vult Berenschot aan dat het niet zinvol is om het succes van het beleid af te meten aan het bereiken van de hoofddoelstelling.
Judith Merkies2, directeur van de Federatie Filmbelangen, stelt dat er slechts in één brief aan de kamer ‘een economische levensvatbare bedrijfstak’ als doelstelling van het stimuleringsbeleid wordt genoemd. “Ten grondslag aan het beleid ligt niet economische levensvatbaarheid, maar het geven van een economische impuls,” aldus Merkies.

Daarnaast tekent de Europese Federatie van nationale regisseursverenigingen (FERA)3 protest aan tegen de voorgenomen afschaffing van de stimuleringsmaatregelen. FERA tekent daarbij aan dat in geen enkel Europees land een nationale filmindustrie kan bestaan zonder steun van de overheid. FERA spreekt in haar verklaring ernstige bezorgdheid uit over de desastreuze gevolgen die de afschaffing van de stimuleringsmaatregelen voor de Nederlandse filmindustrie zal hebben.
Ook in het rapport van Berenschot4 duidelijk komen de negatieve gevolgen naar voren: “Continuïteit in de filmsector is zonder de stimulerende maatregelen van de overheid niet gewaarborgd.”

Natuurlijk kan ik ook begrip op brengen voor het kabinet van die Bak Ellende, mijn excuses, Balkenende. Ik begrijp dat zij genoodzaakt is om te bezuinigen. Het moge duidelijk zijn dat wij nu leven in een tijd waarin het slecht gaat met de economie, maar van sommige dingen moet je gewoon af blijven. Gelukkig kan Hans Dijkstal4, oud minister van Binnenlandse zaken, duidelijkheid geven over het probleem waar het weer om draait: Geld. Iets waar wij ‘te weinig van hebben’ in Nederland. Hans Dijkstal is nu voorzitter van het Nederlands filmfonds. Hij vertelt dat het de overheid nauwelijks moeite hoeft te kosten om de maatregel voort te zetten: “Het stimuleringsbeleid kost de overheid in feite niets; de investering van 35 miljoen euro per jaar wordt ruimschoots terugverdiend door de BTW uit exploitatie en loon- en inkomstenbelasting.”

Met dank aan mijn favoriete VVD’er Hans Dijkstal is dat ook weer duidelijk! Aan het geld hoeft het dus niet te liggen. Daarnaast wordt het betaald van onze belastingcenten, en het Nederlandse publiek houdt van de Nederlandse film, dus ik zie ook hier geen reden om de cv-regeling na 2004 stop te zetten.
Het is duidelijk dat er prachtige, ontroerende en grappige films zijn gemaakt met de cv-regeling. We dingen mee naar een Oscar, de hoogste filmprijs in filmland. Giphart fans konden genieten van het heerlijke cynisme van Phileine. Kinderen konden genieten van de Pietje Bell films. Verder weten we dat de koningin graag statements maakt. Pas zagen wij Mabel naast de koningin lopen bij het bezoek aan prinses Amalia wat duidelijk liet zien dat Mabel er nog gewoon bij hoort. Dus als koningin Beatrix hoogstpersoonlijk naar de film gaat, speciaal voor de pas uitgebrachte Nederlandse film Kees de jongen, dan moet dat statement toch duidelijk zijn!
En om nog even in Sinterklaas sferen te blijven:
De Nederlandse film mag niet verloren gaan,
Dus, Tweede Kamer, laat de cv-regeling na januari 2005 nog bestaan!

Het dikgedrukte moet weg, dat is niet goed, vindt mijn leraar. Verder is dit een betoog en ik moet het herschrijven in een beschouwing.
Het einde moet dus ook mijn eigen mening bevatten, maar het maakt mij niet uit of het voor of tegen de CV-regeling is... als iemand maar een leuk einde weet...
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten