Citaat:
oscarvdb schreef op 18-01-2004 @ 16:18:
Ja, dat probeerde ik ook, maar er zijn gee rechte hoeken dus dat brengt me niet veel verder. Of doe ik iets verkeerd?
Je hebt Fz, Fn (10N omhoog) en twee onbekenden. voor de rest weet je dat nog 2 hoeken ook 40 graden zijn. Volgens mij kom ik dan niet echt vooruit.
|
Kijk maar eens heel goed naar de figuur, dan zie je dat de linker- en de rechterkabel onderling een rechte hoek maken. De linkerkabel maakt een hoek van 40° met de linkerwand, wat betekent dat de hoek die de kracht in de linkerkabel met de negatieve X-as maakt gelijk moet zijn aan 90°-40°=50°. Omdat de kracht in de rechterkabel loodrecht op die in de linkerkabel staat, maakt de kracht in de rechterkabel een hoek van 40° met de positieve X-as. Je weet nu dus hoe de krachten in de linker- en de rechterkabel in een x- en een y-component kunnen worden ontbonden. Bovendien weet je dat de som van de krachten in de x- en de y-richting nul is, dus daaruit kun je een relatie tussen de krachten in de linker- en de rechterkabel afleiden, en kun je dus de grootte van die krachten berekenen.
Kijk maar eens naar mijn eerste reply in
http://forum.scholieren.com/showthre...light=krachten voor een uitwerking van een vergelijkbaar probleem.