Oud 18-01-2004, 15:01
grouch987
grouch987 is offline
Probleempje met natuurkundehuiswerk.

1. Construeer Fv en Fs
Dit kon ik nog wel, niet zo lastig.

2. Bereken Fs en Fv
Dat lukte meer dan weer niet. Heb van alles geprobeerd met normaalkrachten e.d., maar ik kom er gewoon niet uit.

Iemand die me kan helpen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-01-2004, 15:13
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
oscarvdb schreef op 18-01-2004 @ 16:01:
Probleempje met natuurkundehuiswerk.

[afbeelding]

1. Construeer Fv en Fs
Dit kon ik nog wel, niet zo lastig.

2. Bereken Fs en Fv
Dat lukte meer dan weer niet. Heb van alles geprobeerd met normaalkrachten e.d., maar ik kom er gewoon niet uit.

Iemand die me kan helpen?
Breng in het punt waar de kabels bij elkaar komen een assenstelsel aan en ontbind de krachten in een x- en een y-component. Maak vervolgens gebruik van het gegeven dat de som van alle krachten nul is om zo de onbekende krachten te kunnen berekenen.
Oud 18-01-2004, 15:18
grouch987
grouch987 is offline
Citaat:
mathfreak schreef op 18-01-2004 @ 16:13:
Breng in het punt waar de kabels bij elkaar komen een assenstelsel aan en ontbind de krachten in een x- en een y-component. Maak vervolgens gebruik van het gegeven dat de som van alle krachten nul is om zo de onbekende krachten te kunnen berekenen.
Ja, dat probeerde ik ook, maar er zijn gee rechte hoeken dus dat brengt me niet veel verder. Of doe ik iets verkeerd?

Je hebt Fz, Fn (10N omhoog) en twee onbekenden. voorderest weet je dat nog 2 hoeken ook 40 graden zijn. Volgens mij kom ik dan niet echt vooruit.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2004, 16:59
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
oscarvdb schreef op 18-01-2004 @ 16:18:
Ja, dat probeerde ik ook, maar er zijn gee rechte hoeken dus dat brengt me niet veel verder. Of doe ik iets verkeerd?

Je hebt Fz, Fn (10N omhoog) en twee onbekenden. voor de rest weet je dat nog 2 hoeken ook 40 graden zijn. Volgens mij kom ik dan niet echt vooruit.
Kijk maar eens heel goed naar de figuur, dan zie je dat de linker- en de rechterkabel onderling een rechte hoek maken. De linkerkabel maakt een hoek van 40° met de linkerwand, wat betekent dat de hoek die de kracht in de linkerkabel met de negatieve X-as maakt gelijk moet zijn aan 90°-40°=50°. Omdat de kracht in de rechterkabel loodrecht op die in de linkerkabel staat, maakt de kracht in de rechterkabel een hoek van 40° met de positieve X-as. Je weet nu dus hoe de krachten in de linker- en de rechterkabel in een x- en een y-component kunnen worden ontbonden. Bovendien weet je dat de som van de krachten in de x- en de y-richting nul is, dus daaruit kun je een relatie tussen de krachten in de linker- en de rechterkabel afleiden, en kun je dus de grootte van die krachten berekenen.
Kijk maar eens naar mijn eerste reply in http://forum.scholieren.com/showthre...light=krachten voor een uitwerking van een vergelijkbaar probleem.

Laatst gewijzigd op 18-01-2004 om 17:02.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2004, 18:09
grouch987
grouch987 is offline
Citaat:
mathfreak schreef op 18-01-2004 @ 17:59:
Kijk maar eens heel goed naar de figuur, dan zie je dat de linker- en de rechterkabel onderling een rechte hoek maken.
Kijk, daar liep ik dus vast. Dom dom dom. Ik heb veel soortgelijke puzzels zonder problemen opgelost, maar hier kwam ik gewoon niet uit. Gewoon domweg niet gezien/gedacht dat het een rechte hoek was. Bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten