Oud 19-01-2004, 13:56
xineof
xineof is offline
Wat weemoedig, in de avond
en een druppel rode wijn legt vast,
in welke kleden ik gehuld ben

‘Daar! Zij gaat en weent,
en zingt en wacht!’
- Ik houd van haar, mijn kleine dichtling -

Zo ook op deze avond, duistre nacht
waar het moois al lang geweken was
en de schijnbare verlichting lag
(omdat een kunstlamp
nu eenmaal niet hetzelfde is)

als onze tweedeling,
witte Pracht

- ik had het je moeten vertellen -

Maar de inkt gleed van mijn blad
zwart kleurde de grond
dus ik zocht mijn tweede ziel op,
hij; mijn eeuwigdurend verbond

Samen schreven we alomvattend
de woorden raakten zilver
en waar de wijn al snel gewist was,
ontstond er plaats
voor bijtend schijn

Laatst gewijzigd op 20-01-2004 om 07:22.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-01-2004, 15:33
lovetear
lovetear is offline
Ik snap er nogal weinig van . Het gedicht heeft wel een bepaalde sfeer, iets mysterieus, maar omdat er zoveel is dat ik niet kan plaatsen( Ik houd van haar, mijn kleine dichtling -,(omdat een kunstlamp nu eenmaal niet hetzelfde is) als onze tweedeling, - ik had het je moeten vertellen -, Maar, bijtend schijn) zegt het gedicht me niet zo veel.

Je taalgebruik is mooi, komt een beetje statig over. Verder heb je creatief gebruik gemaakt van leestekens en alles, maar daardoor ben je mij als lezer een beetje kwijtgeraakt, ik kon het op een gegeven moment niet meer volgen.
Oud 19-01-2004, 15:39
sublime
sublime is offline
hm dit gedicht roept beelden op > ik vind dit een gedicht dat perfect is om beeldend weer te geven... mooi woord gebruik, mooie stijl. geen standaard opbouw, er zit geen herhaling in de opbouw wat het mi intrigerend maakt. je zou meer met deze stijl moeten doen

een dingetje:

Maar de inkt gleed van mijn blad af

ik zou af schrappen; het voegt mi niets toe, zal niet gemist worden. en nu vind ik het een storend einde van de regel.....
Met citaat reageren
Oud 19-01-2004, 18:29
tacidvs
tacidvs is offline
Beetje gothic, bisschen finster was? Heb je nu met de pen in kaarslicht een kind gebaard?
Met citaat reageren
Oud 19-01-2004, 19:57
xineof
xineof is offline
Citaat:
tacidvs schreef op 19-01-2004 @ 19:29:
Beetje gothic, bisschen finster was? Heb je nu met de pen in kaarslicht een kind gebaard?
Dank voor je reactie. Over je eerste vraag; hm, als je het zo interpreteert, dat kan. Ik vraag me wel af vanwaar deze vraagstelling; ik snap wel waar je op doelt (denk ik), maar vraag me toch af hoe je die opmerking precies bedoeld. Over de tweede vraag; de 'zij' die aangesproken wordt met 'mijn kleine dichtling' is géén persoon, noch dat 'onze tweedeling, witte Pracht' op een nieuw leven duidt; het licht was inderdaad een omgevingsbeschrijving, maar de andere punten duiden niet op een persoon (mocht je dat bedoelen ).

lovetear: dank voor je reactie, je hebt wel een punt; de duidelijkheid laat nogal te wensen over .

sublime: eveneens dank voor je reactie ! Over die zin; je hebt gelijk dat het niet echt iets toevoegt, behalve dan dat de volgende regel er mijns inziens op voortbouwt; hoe anders is de kleuring van de grond te verklaren... Ik denk dat de volgende zin dan niet meer duidelijk zal zijn .
Oud 19-01-2004, 22:09
Sleepingsun
Sleepingsun is offline
Kippevel.. Ik vind hem echt mega mooi.. Denk dat ik hem uit print en nog vaak over zal lezen..
Met citaat reageren
Oud 19-01-2004, 23:29
sublime
sublime is offline
Citaat:
xineof schreef op 19-01-2004 @ 20:57:

sublime: eveneens dank voor je reactie ! Over die zin; je hebt gelijk dat het niet echt iets toevoegt, behalve dan dat de volgende regel er mijns inziens op voortbouwt; hoe anders is de kleuring van de grond te verklaren... Ik denk dat de volgende zin dan niet meer duidelijk zal zijn .
ik heb t idee dat je me niet helemaal goed begrepen hebt (correct me if I'm wrong) -

die zin op zich zou ik wel houden, maar ik zou er

Maar de inkt gleed van mijn blad van maken..

de kleuring van de grond wordt niet bepaald door dat woordje af, toch? meer door de inkt die van het blad glijdt... leek mij tenminste
Met citaat reageren
Oud 20-01-2004, 07:23
xineof
xineof is offline
Citaat:
sublime schreef op 20-01-2004 @ 00:29:
ik heb t idee dat je me niet helemaal goed begrepen hebt (correct me if I'm wrong) -

die zin op zich zou ik wel houden, maar ik zou er

Maar de inkt gleed van mijn blad van maken..

de kleuring van de grond wordt niet bepaald door dat woordje af, toch? meer door de inkt die van het blad glijdt... leek mij tenminste
Ik had wel heel scheef gelezen ; dacht inderdaad dat je de hele zin bedoelde . Maar je hebt gelijk over het woordje 'af', is nu veranderd, dankje !
Oud 20-01-2004, 09:26
Dreamerfly
Dreamerfly is offline
Bijzondere vorm/schrijfwijze, interessant om te lezen, Mooie klanken en taalgebruik, maar ik raak net als lovetear de draad kwijt in het gedicht. Ik denk dat je gedicht binnen een verhaal(tje) of iets dergelijks goed zou passen, wat, wat verheldering brengt rondom het gedicht.

Vind trouwens die 1e strofe mooi gevonden!.
Oud 23-01-2004, 14:44
clantestino
clantestino is offline
hmm sorry dat ik zo laat nog ga reageren..maar ik kan me niet herinneren dat ik ooit een gedicht van je heb gelezen ( zo wel, vergeef me mijn idiote gedachtengang...) En was al een tijdje benieuwd naar wat voor dingen jij schreef...vandaar!
Ik vind dit echt onwijs mooi..je taalgebruik is prachtig, en ook ben ik het ermee eens dat je beelden oproept die echt onwsij mooi en mysterieus zijn. Dit kan je 'gothic' noemen..maar voor mijn gevoel is het juist origineel en allebehalve 'zwart'.
1 dingetje:

Ik snap 'verbond' niet zo goed in deze zin. Toen ik het las dacht ik eignelijk meteen, dat moet 'verband' zijn. Maar misschien is dat wel helemaal iets anders dan wat jij bedoelt. En anders dacht ik, dat het moest zijn 'die mijn eeuwigheid verbond'.Zou je me kunnen uitleggen wat je precies bedoelt?
Oud 26-01-2004, 22:17
xineof
xineof is offline
Citaat:
clantestino schreef op 23-01-2004 @ 15:44:
hmm sorry dat ik zo laat nog ga reageren..maar ik kan me niet herinneren dat ik ooit een gedicht van je heb gelezen ( zo wel, vergeef me mijn idiote gedachtengang...) En was al een tijdje benieuwd naar wat voor dingen jij schreef...vandaar!
Ik vind dit echt onwijs mooi..je taalgebruik is prachtig, en ook ben ik het ermee eens dat je beelden oproept die echt onwsij mooi en mysterieus zijn. Dit kan je 'gothic' noemen..maar voor mijn gevoel is het juist origineel en allebehalve 'zwart'.
1 dingetje:

Ik snap 'verbond' niet zo goed in deze zin. Toen ik het las dacht ik eignelijk meteen, dat moet 'verband' zijn. Maar misschien is dat wel helemaal iets anders dan wat jij bedoelt. En anders dacht ik, dat het moest zijn 'die mijn eeuwigheid verbond'.Zou je me kunnen uitleggen wat je precies bedoelt?
Dank voor je reactie, nu reageer ik ook weer veel te laat, trouwens . Ik bedoelde met 'verbond', als zelfstandig naamwoord, de verbintenis; dit was eigenlijk willekeurig, verder dus niet bij nagedacht . Maar ik zoek het even op, ik weet het zelf ook niet zeker .

ver·band (het ~, ~en)
1 stuk dunne stof om op een wond te doen of om een gewond lichaamsdeel te draaien => bandage, verbandmateriaal
2 omstandigheid dat of wijze waarop zaken overeenkomen of op elkaar inwerken => betrekking, coherentie, cohesie, eenheid, samenhang

ver·bond (het ~, ~en)
1 plechtige overeenkomst tussen staten, waarbij men zich tot iets verbindt
2 geheel van personen die zich op basis van gemeenschappelijke opvattingen, doelstellingen, activiteiten e.d. verenigd hebben
3 onderlinge vereniging van politieke machten => liga, unie

Hm, beide woorden zijn eigenlijk wel geschikt denk ik .
Oud 27-01-2004, 08:48
clantestino
clantestino is offline
whaha, okay--> ik zwijg
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten