Oud 29-12-2003, 22:38
Maarten
Maarten is offline
Ik vroeg mij af of er meer mensen zijn die zijn boeken kennen en wat hun mening hierover is? Ter duidelijkheid: Deze man heeft het boek Fight Club geschreven waarop de gelijknamige film is gebaseerd.

Ik heb al zijn boeken gelezen op zijn nieuwste na (die heb ik wel al hier op de boekenplank liggen) en ik ben echt dol op zijn schrijfstijl. Ik ben niet even dol op al zijn boeken, maar bij elk boek wat ik tot nu toe van hem gelezen hebt vind ik de manier waarop hij het vertelt nog altijd even leuk en briljant. Hij heeft een heel erg materialistische stijl van schrijven en een enorme haat jegens de huidige massacultuur zoals ook duidelijk tot uiting kwam in de film Fight Club die velen van jullie waarschijnlijk gezien hebben. Hij houdt er ook enorm van om met anecdotes te strooien zoals hoe je napalm kan maken, hoe je met winkelbonnetjes winkels kan oplichten en hoe je dingen langs beveliginspoortjes kan smokkelen. Ik vind de vergelijkingen die hij trekt echt briljant en het leuke aan zijn vergelijkingen is dat ze vaak echt de situatie perfect beschrijven qua wat er plaatsvindt maar ook qua gevoelens zonder dat het een zoetsappig zwoel gebeuren wordt.

Wat ik ook zo leuk aan zijn manier van schrijven vindt is dat hij ook heel erg veel aandacht besteedt aan vorm. Vorm en inhoud probeert hij te combineren. Het boek Invisible Monsters gaat bijvoorbeeld over een supermodel en hij heeft geprobeerd om de "fashion magazine feel" ook in het boek over te brengen. In modetijdschriften is er altijd een chaos van advertenties en de pagina nummering is vaak niet doorlopend en hij brengt dit tot uiting door willekeurig over te springen tussen het heden en het verleden zonder dit duidelijk aan te geven en de gevoelens van de hoofdpersoon te weergeven alsof deze door een modefotograaf opgedragen worden. Bijv:

Give me romance.
Flash.
Give me Denial.
Flash

Nog een goed voorbeeld van de aandacht die hij besteed aan de vorm is Survivor. Het volgende kan gezien worden als een spoiler (alhoewel dit allemaal al verklapt wordt aan de achterkant van het boek). In dit boek wordt er namelijk begonnen op pagina 277 en eindigt het op pagina 0 en dan stort het vliegtuig neer. Dit zijn kleine details, maar er is toch over nagedacht.

Ik vond zijn beste boek Survivor, omdat het echt een satire is op de Amerikaanse manier van leven en er gewoon totaal absurde situaties in gecreerd worden waar ik echt dubbel om lag.

Ter afsluiting wat quotes uit zijn boeken:

“Every addiction, she said, was just a way to treat this same problem. Drugs or overeating or alcohol or sex, it was all just another way to find peace. To escape what we know. Our education. Our bite of the apple.
Language, she said, was just our way to explain away the wonder and glory of the world. To deconstruct. To dismiss. She said people can’t deal with how beautiful the world really is. How it can’t be explained and understood.”
Chuck Palahniuk’s Choke

“Big Brother isn’t watching. He’s singing and dancing. He’s pulling rabbits out of a hat. Big Brother’s busy holding your attention every moment you’re awake. He’s making sure you’re always distracted. He’s making sure you’re fully absorbed.”
Chuck Palahniuk’s Lullaby

Experts in ancient Greek culture say that people back then didn’t see their thoughts as belonging to them. When ancient Greeks had a thought, it occurred to them as a god or goddess giving an order. Apollo was telling them to be brave. Athena was telling them to fall in love.
Now people hear a commercial for sour cream potato chips and rush out to buy, but now they call this free will.
At least the ancient Greeks were being honest.”
Chuck Palahniuk’s Lullaby
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-12-2003, 23:12
spunky
spunky is offline
Ik ken zijn boeken niet (alhoewel ik Fight Club wel gezien heb) maar je hebt me nieuwsgierig gemaakt!

Ik ga morgen maar even naar de bieb.
Oud 30-12-2003, 08:50
Maarten
Maarten is offline
Mooi, dat was me doel ook eigenlijk een beetje ik wil gewoon dat meer mensen zijn boeken ga lezen zodat ik met ze erover kan praten.

Selfish goal, eh?
Met citaat reageren
Oud 30-12-2003, 09:00
runningwild
runningwild is offline

Ik heb ook alleen fight club gezien, maar ik moet zeggen dat ik het echt een briljante film vind. Ik zal ook even kijken in de bieb
Met citaat reageren
Oud 30-12-2003, 13:01
spunky
spunky is offline
Citaat:
DiGiTracker schreef op 30-12-2003 @ 09:50:
Mooi, dat was me doel ook eigenlijk een beetje ik wil gewoon dat meer mensen zijn boeken ga lezen zodat ik met ze erover kan praten.

Selfish goal, eh?
Haha. Vieze egoïst!

Maar ik denk haast dat ze zijn boeken niet hebben hier in de bieb. Maar ik ga nu even kijken.
Oud 30-12-2003, 14:27
Maarten
Maarten is offline
Tjah, het delen in genot van anderen is ook egoistisch he

Altruisme bij dieren is ook egoistisch, en ik vraag mij af in hoeverre pure onzelfzuchtigheid mogelijk is bij de mens

Maar dit is een beetje offtopic!
Met citaat reageren
Oud 30-12-2003, 15:35
knivesout
knivesout is offline
Geweldige schrijver.
Ik denk dat Choke mijn favoriet is.
ff een vraagje, wat vinden jullie van het einde van
Survivor? Iemand hier die het gelijk snapte of, net zoals mij, op internet moest gaan zoeken voor uitleg?

Laatst gewijzigd op 30-12-2003 om 15:39.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2003, 17:27
Maarten
Maarten is offline
Wat was er zo moeilijk te snappen aan het einde dan?

Spoiler

Survivor is echt een boek voor mensen met een haat aan Idols en talkshows en andere massale praktijken.

Laatst gewijzigd op 30-12-2003 om 17:30.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2003, 18:46
spunky
spunky is offline
Nu wil ik al die boeken echt lezen. Maar ze hebben ze niet hier!

Noujah. Ik ben 10 minuten geleden begonnen in Fight Club (die hadden ze dus wel). Als dat me bevalt dan koop ik de andere boeken misschien wel.
Oud 30-12-2003, 22:15
knivesout
knivesout is offline
Citaat:
DiGiTracker schreef op 30-12-2003 @ 18:27:
Wat was er zo moeilijk te snappen aan het einde dan?

Spoiler

Survivor is echt een boek voor mensen met een haat aan Idols en talkshows en andere massale praktijken.
Nu baal ik dat ik niet weet hoe de spoilerbalk werkt. Maar die reden bedoelde ik ja. Toen ik het uit had vond ik het echt een raar einde. Achteraf natuurlijk heel goed gevonden.

Zijn er trouwens hier nog meer mensen die op de forum zitten van www.chuckpalahniuk.net?

Laatst gewijzigd op 30-12-2003 om 22:20.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2003, 22:33
Maarten
Maarten is offline
Nope zit niet op het forum, volgens mij zitten daar extreem veel mensen die hem echt te erg aanbidden en ik ben dol op zijn boeken maar volgens mij wordt dat echt te spooky. Die mensen die vinden dingen in zijn boeken die hij zelf waarschijnlijk niet eens zo bedacht heeft. Toeval wordt als zijnde briljant verklaard. Maar misschien ben ik wel bevooroordeeld en heb ik ongelijk
Met citaat reageren
Oud 30-12-2003, 22:43
knivesout
knivesout is offline
Ja der zitten een paar rare gasten op en mensen die Tyler Durden helemaal verafgoden maar het merendeel zijn gewoon fans hoor.

Niet dat ik er zo vaak post btw (ik geloof 5 keer in totaal terwijl ik de site tochal een tijdje ken)

Er zitten trouwens inderdaad geweldige quotes in zijn boeken! Hier een paar die ik heel goed vond:

"I spent my life attacking everything because I was too afraid to risk creating anything..."
Choke

"The only reason why we ask other people how their weekend was is so we can tell them about our own weekend"
Invisible Monsters

"This is fish number six hundred and forty-one in a lifetime of goldfish. My parents bought me the first one to teach me about loving and caring for another living breathing creature of God. Six hundred and forty fish later, the only thing I know is everything you love will die. The first time you meet that someone special, you can count on them one day being dead and in the ground."
Survivor

Laatst gewijzigd op 30-12-2003 om 22:46.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2003, 22:49
Maarten
Maarten is offline
Haha geweldige quotes, heb jij Diary al gelezen?

Ik kan er maar niet in komen en telkens lees ik een paar pagina's en dan leg ik hem weg. Al zijn andere boeken hebben echt de meest coole introducties waardoor je meteen gegrepen wordt :/

Vooral Choke dat is pas echt briljant dat begin
Met citaat reageren
Oud 31-12-2003, 08:37
knivesout
knivesout is offline
Diary heb ik nu bijna uit. Maar dat was een moeilijk boek om in te komen ja. Maar hij is wederom geweldig!

Dat begin van Choke is inderdaad geniaal!

Laatst gewijzigd op 31-12-2003 om 08:41.
Met citaat reageren
Oud 02-01-2004, 19:02
Ninpo Otaku
Ninpo Otaku is offline
Jah ik heb wel Fight Club gelezen..
Ben zeer benieuwd naar zijn andere boeken..
Denk dat ik maar eens aan Choke ga beginnen..
Oud 03-01-2004, 15:21
knivesout
knivesout is offline
Choke is geweldig. Je zult er geen spijt van krijgen. (ookal beweren de eerste 2 pagina's wat anders)

Oud 11-01-2004, 10:35
Maarten
Maarten is offline
http://www.petitiononline.com/mod_pe...ned.cgi?UninTY

Survivor zou verfilmd worden maar het is gestopt vanwege 9/11

Sign the petition!
Met citaat reageren
Oud 11-01-2004, 11:29
Verwijderd
Ik hoor veel goeds over Chuck en ik ben ook wel van plan om ooit wat van hem te lezen, hoewel ik Fight Club niet zo geweldig vond als dat ik hem kennelijk had moeten vinden. Ik vraag me nog altijd af hoe dat nu zat met [Spoiler? Ach, iedereen heeft hem al gezien] die eerste vechtscene tussen die hoofdpersoon en zijn hersenschim. Als het werkelijk maar zijn verbeelding was, dan stond hij daar zichzelf in elkaar te stampen. Waarom waren die mensen eromheen dan zo happig om bij zijn padvindersclub te komen?

En in verfilmde kassuccessen zeggen dat massaconsumptie slecht is, is vrij hypocriet. Vooral als je daarna hippe anti-zooi op een website gaat zetten. Maar ik trek te snel en te graag conclusies.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 11-01-2004, 12:34
knivesout
knivesout is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef op 11-01-2004 @ 12:29:
Ik hoor veel goeds over Chuck en ik ben ook wel van plan om ooit wat van hem te lezen, hoewel ik Fight Club niet zo geweldig vond als dat ik hem kennelijk had moeten vinden. Ik vraag me nog altijd af hoe dat nu zat met [Spoiler? Ach, iedereen heeft hem al gezien] die eerste vechtscene tussen die hoofdpersoon en zijn hersenschim. Als het werkelijk maar zijn verbeelding was, dan stond hij daar zichzelf in elkaar te stampen. Waarom waren die mensen eromheen dan zo happig om bij zijn padvindersclub te komen?

En in verfilmde kassuccessen zeggen dat massaconsumptie slecht is, is vrij hypocriet. Vooral als je daarna hippe anti-zooi op een website gaat zetten. Maar ik trek te snel en te graag conclusies.

LUH-3417
Je hebt niet helemaal ongelijk. Het is bijvoorbeeld best vreemd om deze zin uit Brad Pitt;s z'n mond te horen komen:"We've been raised on television to believe that one day we'll all be millionaires and movie gods and rockstars....but we won't."

Ik denk ook dat de meeste mensen die Fight Club goed vonden het gewoon een toffe en grappige film vonden. Net als die plaatjes die ik gepost heb, zie ik gewoon als humor.
Ik vond Fight Club ook echt niet z'n beste boek. In bijvoorbeeld Invisible Monsters zit veel meer boodschap naar mijn mening. Ik denk dat Fight Club zo populair was omdat het overal tegenaan schopt.
Oud 11-01-2004, 13:00
Maarten
Maarten is offline
Spoiler

Citaat:

Je hebt niet helemaal ongelijk. Het is bijvoorbeeld best vreemd om deze zin uit Brad Pitt;s z'n mond te horen komen:"We've been raised on television to believe that one day we'll all be millionaires and movie gods and rockstars....but we won't."
So don't fuck with us!

Laatst gewijzigd op 11-01-2004 om 13:03.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2004, 11:37
Cartosa
Cartosa is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef op 11-01-2004 @ 12:29:

LUH-3417
Het boek is heel gezellig, de film is bij momenten gewoon belachelijk, dat is de conclusie.
Oud 12-01-2004, 12:14
Verwijderd
Dan gaan we het boek eens opzoeken.

LUH-3417 - Goedkoop en tweedehands, natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2004, 21:36
CyWu
CyWu is offline
Ik vind hem goed en ik was te lui om te lezen wat jullie allemaal hebben geschreven dus ga ik niets meer schrijven omdat het anders misschien herhaalt wordt.
Oud 15-01-2004, 17:41
Ischenbaert
Ischenbaert is offline
Ik zag laatst een documentaire over palahniuk, waarin hij wat dingen voorlas uit eigen werk, echt goor af en toe Het was wel eens gebeurd dat mensen flauw vielen bij zo'n bijeenkomst.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2004, 22:48
Daangerous
Daangerous is offline
ben ook zo'n Palahniuk fan. irritant alleen dat er moeilijk aan zijn boeken te komen is. tot nog toe alleen choke en fight club gelezen/gekocht. zeer indrukwekkend, ik hou wel van die manier van schrijven. hij heeft me overigens ook een 9 voor mn nederlands mondeling bezorgd, ik heb mn lerares nederlands weten te overtuigen dat fight club wel degelijk inhoud heeft, hehe .
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-01-2004, 17:11
knivesout
knivesout is offline
Op www.chuckpalahniuk.net staat wat nieuws over toekomstige verfilmingen.

De webmaster schijnt Chuck regelmatig te spreken.
"Chuck calls 2004 his "movie year." He told me he's got three movies of his getting the greenlight in '04.

Invisible Monsters: Yes, it seems young writer/director Jesse Peyronel finally got the funding he needed from Miramax. So they can finally go into production and begin casting and crewing. So expect to hear a lot of news pouring in soon on this one.

Choke: Chuck always said that if he were positive which novel of his would see the big screen next (after Fight Club), it would be Choke. So I don't know which movie will see the greenlight first, but Chuck says Bandeira Entertainment (the company that put out Requiem For A Dream) finally has a finished script from writer Clark Gregg (What Lies Beneath) that they're ready to move on.

Diary: Yep, it seems Diary beat Lullaby to the finish line and will soon go into production. Like the rest, no cast or crew is attached. We don't even know who's writing this one. But I do know that the company that owns the rights to it currently is the same company that put out American Beauty.

Good nieuws, niet? Al moet ik zeggen dat ik al blij ben als 1 hier van komend jaar echt in productie gaat.

DiGiTracker, heb je Diary inmiddels al uit? Wat vond je ervan?"
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten