Oud 22-01-2004, 13:08
MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
BANGKOK - De Thaise koning Bhumibol heeft gratie verleend aan twee Nederlandse drugshandelaars, die daarom ook hadden gevraagd. Het gaat om twee mannen, die in 1993 en 1995 tot veertig en vijftig jaar cel werden veroordeeld. De twee komen waarschijnlijk volgende week al vrij

Dat heeft minister Bot van Buitenlandse Zaken, die tijdens het staatsbezoek van koningin Beatrix continu overleg heeft gevoerd over Nederlandse gevangenen in Thaise cellen, donderdag meegedeeld in Bangkok. De twee Nederlandse gedetineerden die gratie hebben gekregen zijn Pedro Ruyzing en George Ofosuhene. Tot die conclusie komt dominee J. Spoor van de stichting Epafras, die zich inzet voor Nederlandse gedetineerden in het buitenland.

Kuijt

Bot heeft tevens toezeggingen over de Nederlandse gedetineerde Machiel Kuijt. Als Kuijt tegen zijn vonnis in cassatie gaat, kan hij op een snellere procedure rekenen dan normaal. Zijn advocaat, G.J. Knoops, heeft donderdag laten weten dat het cassatieverzoek volgende week in Thailand wordt ingediend. Kuijt werd afgelopen jaar eveneens wegens handel in drugs na aanvankelijke vrijspraak op niet al te heldere gronden tot levenslang veroordeeld.

Doodstraf

Bot heeft verder goede hoop dat twee Chinese Nederlanders, die in 2000 werden opgepakt en de doodstraf kregen opgelegd, kans maken op omzetting van hun straf in levenslang. Volgens de Nederlandse ambassadeur, G. Kramer, worden doodvonnissen overigens maar zelden in Thailand uitgevoerd.

De minister van Buitenlandse Zaken zei voorts dat het overbrengingsverdrag nu echt binnen handbereik is. Dat maakt het mogelijk dat in Thailand veroordeelde Nederlanders een deel van hun straf in Nederland uit te zitten. Als Machiel Kuijt levenslang houdt, kan hij daar straks dus een beroep op doen. Voor de twee Chinese Nederlanders zou dat na de omzetting van hun straf ook kunnen gelden.

Thailand

De Thai zullen de Nederlandse gang van zaken na zo'n overbrenging respecteren. Dat is van groot belang voor de totstandkoming van het verdrag, omdat de strafmaten in Thailand en Nederland nogal verschillen. Voor Bot was dit een zeer wezenlijk punt, omdat hij "na terugkeer van de mensen geen additionele moeilijkheden wil".

Bot zei dat Nederland het Thaise rechtssysteem gewoon erkent, maar dat hij alleen in speciale gevallen extra aandacht heeft gevraagd. Hij heeft gesproken met de ministers van Buitenlandse Zaken, Justitie (die spreekt hij overigens donderdagavond weer), de premier en de hoogste juridische adviseur van de koning. Bot prees de inspanningen van oud-minister van Buitenlandse Zaken Van den Broek, die in december in Thailand voorwerk verrichtte.

Bot sprak niet met Bhumibol, zoals koningin Beatrix wel uitgebreid heeft gedaan. Wat de twee vorsten hebben besproken, is de bewindsman niet bekend. "Dat blijft in hun harten en daar is het goed opgeborgen."

Koning Bhumibol heeft de gratieverzoeken woensdagavond al ingewilligd, aldus Bot in Bangkok. De twee gelukkigen, van wie hij de naam niet wilde noemen, kunnen waarschijnlijk komende week al naar huis.

Reacties op dit bericht? Mail de redactie.
Bezoek ook het algemeen katern: NU.nl/algemeen
NU.nl homepage
(c) ANP

Wat vinden jullie er nou van, is het goed of juist niet dat ze de gevangenen gratie geven?
Oud 22-01-2004, 13:18
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
Tweety2k schreef op 22-01-2004 @ 14:08:
BANGKOK - De Thaise koning Bhumibol heeft gratie verleend aan twee Nederlandse drugshandelaars, die daarom ook hadden gevraagd. Het gaat om twee mannen, die in 1993 en 1995 tot veertig en vijftig jaar cel werden veroordeeld. De twee komen waarschijnlijk volgende week al vrij
Zo, da's mazzel hebben.
Maar goed, het is Thailands goed recht om die mensen vrij te laten (of vast te houden for that matter). Nederland het Thaise rechtssysteem en, even aangenomen dat ze een eerlijk proces hebben gehad en hun rechten in de gevangenis niet geschonden worden, moet je de Thaise wetten respecteren, ook al gaat het om zoiets onbenulligs als drugssmokkel.
Maar het staat Nederland natuurlijk ook vrij om voor vrijlating van hun burgers te pleiten.
Oud 22-01-2004, 13:50
Gatara
Gatara is offline
Denk dat het bezoek van de koningin daaraan bijgedragen heeft.

Maar die Kuijt zit nog vast :/

Hoorde ook dat vaak het probleem is dat de mensen wel liever de straf in Nederland willen uitzitten, maar dat ze dan niet in hoger beroep kunnen gaan. Terwijl ze dus in Thailand hoger beroep zouden krijgen. Dat geeft hen (althans de onschuldigen) het gevoel van: word ik nog gestraft voor iets wat ik niet gedaan heb; terwijl in hoger beroep mijn onschuld bewezen was.

Best een dilemma dus.
Oud 22-01-2004, 13:55
Femme-Fatale
Femme-Fatale is offline
Krijg je in Thailand voor drugssmokkel 40 á 50 jaar?
Met citaat reageren
Oud 22-01-2004, 13:56
telluriet
telluriet is offline
Kerels zullen wel blij zijn, logisch.

Vrij overdreven straf ja.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2004, 15:44
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 22-01-2004 @ 14:50:
Denk dat het bezoek van de koningin daaraan bijgedragen heeft.

Maar die Kuijt zit nog vast :/

Hoorde ook dat vaak het probleem is dat de mensen wel liever de straf in Nederland willen uitzitten, maar dat ze dan niet in hoger beroep kunnen gaan. Terwijl ze dus in Thailand hoger beroep zouden krijgen. Dat geeft hen (althans de onschuldigen) het gevoel van: word ik nog gestraft voor iets wat ik niet gedaan heb; terwijl in hoger beroep mijn onschuld bewezen was.

Best een dilemma dus.
Als je met een koffer vol drugs gepakt word heeft hoger beroep weinig zin om eerlijk te zijn
Met citaat reageren
Oud 22-01-2004, 15:50
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 22-01-2004 @ 16:44:
Als je met een koffer vol drugs gepakt word heeft hoger beroep weinig zin om eerlijk te zijn
Ligt r maar aan in hoeverre je schuld aan hebt dat die drugs in je koffer zit.

(lastig, maar toch)
Oud 22-01-2004, 16:24
Wouter Bos
Wouter Bos is offline
Dat lijkt mij een heel goede zaak. Het moge duidelijk zijn dat deze Nederlandse burgers daar een naar onze mening onrechtvaardige behandeling krijgen. Natuurlijk is het punt van discussie altijd het paradigma waarmee wij de rechtvaardigheid bezien. Ik denk evenwel dat het altijd goed is mensen in hun eigen land te berechten en eventueel vast te zetten. Hiermee zetten we een eerste stap.
Oud 22-01-2004, 16:36
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Gatara schreef op 22-01-2004 @ 16:50:
Ligt r maar aan in hoeverre je schuld aan hebt dat die drugs in je koffer zit.

(lastig, maar toch)
Je bent hier in Nederland onschuldig totdat het tegendeel bewezen is, dus zolang ze niet kunnen aantonen dat jij bewust drugs in je koffertje had zitten, zullen ze je ook niet straffen... Lijkt mij tenminste
Oud 22-01-2004, 16:40
Verwijderd
Citaat:
charmedkiz schreef op 22-01-2004 @ 14:55:
Daar zit je in de VS ook zo aan hoor. Het leuke is dan ook nog dat het daar gaat om vaste straffen, dus als het feit bewezen wordt geacht, die straf in beginsel opgelegd moet worden.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2004, 17:27
MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
De omstandigheden zijn vreselijk in de thaise gevangenis, maar aan de andere kant heb ik wel zoiets van als je drugs smokkelt naar Thailand weet je waar je aan begint, en je weet ook de gevolgen ervan.
Oud 22-01-2004, 18:55
NN
NN is offline
Citaat:
Wouter Bos schreef op 22-01-2004 @ 17:24:
Dat lijkt mij een heel goede zaak. Het moge duidelijk zijn dat deze Nederlandse burgers daar een naar onze mening onrechtvaardige behandeling krijgen. Natuurlijk is het punt van discussie altijd het paradigma waarmee wij de rechtvaardigheid bezien. Ik denk evenwel dat het altijd goed is mensen in hun eigen land te berechten en eventueel vast te zetten. Hiermee zetten we een eerste stap.
Dat jij naast je drukke fractievoorzittersschap en aanstaand vadersschap nog tijd hebt om op een forum je mening te verkondigen.
Oud 22-01-2004, 18:57
NN
NN is offline
Heel aardig hoor dat die twee gratie hebben gekregen, maar kan zoiets niet zonder dat een minister daarvoor moet afreizen?
Oud 22-01-2004, 19:02
Verwijderd
Als je naar landen reist waar ze zulke straffen hebben ( en ik weiger te geloven dat je dat niet van te voren weet ), vind ik dat je je moet voegen naar de straf die ze daar op een dergelijk vergrijp hebben, pech dus als je betrapt wordt.

Heb ik dan wel weer mijn bedenkingen bij de bewijsvoering, en de rechtsgang, maar ook dat zou je van te voren kunnen weten.
Mijn idee: eigen stomme schuld
Met citaat reageren
Oud 22-01-2004, 19:55
Femme-Fatale
Femme-Fatale is offline
Een van die mannen zag je op het nieuws vandaag, zegt hij zo Thailand is een heel mooi land. Je kan er lekker op vakantie gaan en genieten maar neem geen drugs mee.
Dat hij dat nou niet eerder kon bedenken.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2004, 21:57
McCaine
McCaine is offline
Oh, nu hebben we ook al een Wouter Bos-gimmick? Het wordt steeds erger
Oud 22-01-2004, 22:24
Gimme more beer
Citaat:
McCaine schreef op 22-01-2004 @ 22:57:
Oh, nu hebben we ook al een Wouter Bos-gimmick? Het wordt steeds erger
Haha, vond het wel grappig dat hij ook echt z'n geboortedatum had opgezocht. Beetje moeite kan ik wel waarderen

Moeilijke woorden om het echt te laten lijken, zal ik maar zeggen
Oud 23-01-2004, 14:10
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 22-01-2004 @ 23:24:
Haha, vond het wel grappig dat hij ook echt z'n geboortedatum had opgezocht. Beetje moeite kan ik wel waarderen

Moeilijke woorden om het echt te laten lijken, zal ik maar zeggen
Vooral die sig past goed bij het beide kanten oplullen van hem
Met citaat reageren
Oud 23-01-2004, 15:34
tinus11
tinus11 is offline
onze koningin is wel goed bezig in thailand:
* eerst kleineerd ze onze premier, door te zeggen dat ze helemaal niet lijd onder de satire.
en nu krijgt ze de thailanders zo ver dat onze drugssmokkellaars ook nog eens eerder vrijkomen.

leven oranje, hoera, hoera, hoera!
Oud 23-01-2004, 15:44
NN
NN is offline
Citaat:
tinus11 schreef op 23-01-2004 @ 16:34:

* eerst kleineerd ze onze premier, door te zeggen dat ze helemaal niet lijd onder de satire.
Dat is altijd goed.
Oud 23-01-2004, 15:58
Verwijderd
Citaat:
charmedkiz schreef op 22-01-2004 @ 20:55:
Een van die mannen zag je op het nieuws vandaag, zegt hij zo Thailand is een heel mooi land. Je kan er lekker op vakantie gaan en genieten maar neem geen drugs mee.
Hihihi.

On topic: heel leuk voor ze, en ik heb begrepen dat het uitleveringsverdrag nog een kwestie van tijd is. Helaas staat er niet bij of het nu ook de bedoeling is dat Nederland Thai gaat uitleveren aan Thailand. Iemand die dat wel weet?
Met citaat reageren
Oud 24-01-2004, 16:03
Gimme more beer
Citaat:
Gauloises schreef op 23-01-2004 @ 15:10:
Vooral die sig past goed bij het beide kanten oplullen van hem
Hehe, jah die was voor de twijfelaars
Oud 24-01-2004, 16:15
Daangerous
Daangerous is offline
Citaat:
charmedkiz schreef op 22-01-2004 @ 20:55:
precies ik vind het eerlijk gezegd ook niet perse goed dat ze in Nederland in de bak komen, vrij dus eigenlijk. Ik bedoel, die gasten wisten echt wel wat ze aan het doen waren, en als je het niet wist, weet je ook dat je keihard genaaid kunt worden. eigen schuld
Met citaat reageren
Oud 24-01-2004, 16:21
Henkidu
Henkidu is offline
Citaat:
Je kunt zelfs de doodstraf krijgen voor drugssmokkel, ligt er maar aan hoeveel en wat je smokkelt. Het is ook nog eens zo dat als je alleen al in de buurt van drugs bent geweest, dat je kunt worden opgepakt voor smokkelen.

Dat uitleveringsverdrag levert wel een aantal problemen op voor Nederlanders die daar berecht worden: als ze schuld bepleiten kunnen ze al na 4 jaar naar Nederland, als ze onschuldig pleiten dan kunnen ze de doodstraf krijgen of levenslang, mochten ze schuldig worden bevonden, en dan kunnen ze pas na 8 jaar naar Nederland. Maar je hebt ook de kans dat je wordt vrijgesproken.

Het verdrag is alleen nog niet helemaal duidelijk dus het is zeer moeilijk voor Nederlanders om te kiezen wat ze moeten doen. Vier jaar gevangenis en dan naar Nederland, als dat in het verdrag staat, of het risico van 8 jaar nemen en dan worden vrijgesproken.
Oud 24-01-2004, 16:22
Daangerous
Daangerous is offline
ik vind het trouwens ook meer een demonstratie als een regel om iets te verhelpen. "kijk we kunnen dingen gedaan krijgen in het buitenland, we redden een man of 6, en dan zijn de media weer een tijd stil"
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-01-2004, 16:24
Henkidu
Henkidu is offline
Citaat:
Daangerous schreef op 24-01-2004 @ 17:15:
precies ik vind het eerlijk gezegd ook niet perse goed dat ze in Nederland in de bak komen, vrij dus eigenlijk. Ik bedoel, die gasten wisten echt wel wat ze aan het doen waren, en als je het niet wist, weet je ook dat je keihard genaaid kunt worden. eigen schuld
Het thaise rechtsysteem is alleen niet zo eerlijk en rechtvaardig als het Nederlandse. Ik hoorde op de radio over een vrouw die in Thailand op vakantie was en een pakket kreeg toegestuurd. Nog voor ze het kon openmaken werd ze opgepakt en ze wordt nu berecht voor de smokkel van XTC, terwijl ze eigenlijk niet eens in contact is geweest met drugs, laat staan smokkelen. Nu kan zij worden veroordeeld, maar ze heeft niks fouts gedaan. Is dit ook eigen schuld?
Oud 24-01-2004, 16:25
Skyrise
Skyrise is offline
Citaat:
Ja, Thailand kampt met ontiegelijk grote Drugs-problemen. Thailand ligt in de Golden Triangle samen met Birma (Myrianmar) en Laos waar ontzettend veel opium en heroine wordt verbouwd, geproduceerd en gesmokkeld door drugsbaronnen met complete prive-legers (Kuhn Sa, met zijn leger van tienduizenden soldaten).
Gedurende de geschiedenis is de opiumhandel (en dus ook heroine) langzaam verplaatst van, ik dacht Pakistan en Afghanistan naar deze drie landen.
Daarnaast is een ontzettend groot deel van de Thaise bevolking verslaafd aan een of meerdere drugs.... niet echt een goede ontwikkeling dus.

Kortom: het is vrij logisch dat er keiharde straffen op drugssmokkel staan daar.

Mijn mening?

Onschuldige mensen, of mensen waar nog niet van is bewezen dat ze schuldig zijn, moeten op Nederlandse manieren worden behandeld.

Schuldigen kunnen wat mij betreft lekker blijven zitten, eigen schuld dikke bult: Als jij in een ander land het gezag ondermijnd, het land kapot maakt (drugshandel en gebruik) en daar de wet mee overtreed, zul je ook de straffen DAAR moeten ondergaan.

Thai's uit Nederland naar Thailand sturen, ook niet dus, die moeten HIER gestraft worden voor wat ze HIER gedaan hebben.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2004, 16:36
Daangerous
Daangerous is offline
Citaat:
Henkidu schreef op 24-01-2004 @ 17:24:
Het thaise rechtsysteem is alleen niet zo eerlijk en rechtvaardig als het Nederlandse. Ik hoorde op de radio over een vrouw die in Thailand op vakantie was en een pakket kreeg toegestuurd. Nog voor ze het kon openmaken werd ze opgepakt en ze wordt nu berecht voor de smokkel van XTC, terwijl ze eigenlijk niet eens in contact is geweest met drugs, laat staan smokkelen. Nu kan zij worden veroordeeld, maar ze heeft niks fouts gedaan. Is dit ook eigen schuld?
nee
heb ik het daarover? nee.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2004, 22:13
jeroen87
jeroen87 is offline
ik vind het slecht dat er gratie is veleend allen omdat er imand daar ff op bezoek komt ik bedoel ze zijn schuldig of niet en zo ja dan heben ze straf verdien (oke daar is de straf belachelijk hoog maja ander topic) zo niet dan moeten ze snel vrij komen
Met citaat reageren
Oud 01-02-2004, 01:03
Verwijderd
Ze mogen wel straf krijgen en eigenlijk hoeft die straf niet aangepast te worden omdat het buitenlanders zijn.

Een straf tussen de Nederlandse en de Thaise strafmaat in lijkt mij het beste want de straffen zijn daar wel te hoog (onredelijk)

Jammer dat de straffen daar zo hoog zijn, eigenlijk is het een goede zaak dat buitenlanders dezelfde straf krijgen als de eigen bevolking (eerlijker)
Met citaat reageren
Oud 01-02-2004, 02:42
Verwijderd
Citaat:
jeroen87 schreef op 31-01-2004 @ 23:13:
ik vind het slecht dat er gratie is veleend allen omdat er imand daar ff op bezoek komt ik bedoel ze zijn schuldig of niet en zo ja dan heben ze straf verdien (oke daar is de straf belachelijk hoog maja ander topic) zo niet dan moeten ze snel vrij komen
Wat ik ook zeer vreemd vind is dat die mensen aandacht krijgen alsof het arme slachtoffers/ helden zijn die bevrijd zijn, terwijl het gewoon een stel drugs smokkelaars zijn.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten