Oud 16-02-2004, 19:24
boomer
boomer is offline
Beste allemaal,

ik moet een werkstuk maken over een dier, omdat ik weer eens orgineel wou zijn koos ik voor de Chlamydosaurus Kingii oftewel de kraag-hagedis.

Nu heb ik veel informatie bij elkaar zien te vinden, maar niet genoeg! In elk hoofdstuk staat wel voldoende, behalve bij "het geraamte" en een stukje van "de functies van het lichaam, de neus en de ogen". Deze bladzijde staat helemaal leeg ... ook dus "de functies van het lichaam, de neus en de ogen"... ik zou het heel fijn vinden als iemand hier meer over weet.

Bijvoorbeeld hoeveel ribben het dier heeft of iets over zijn reuk of over hoe goed hij kan zien! Ik zou heel blij zijn als jullie hier iets over weten.

Alvast bedankt,
Oud 16-02-2004, 20:53
boomer
boomer is offline
Zo te zien ben ik niet de enige die hier niet zoveel vanaf weet, maar bedankt voor de moeite...
Oud 16-02-2004, 21:47
Fade of Light
Fade of Light is offline
er zijn er hooguit enkelen die er iets over weten, maar die zullen vast niet binnen een uur reageren. Wat je kunt doen is vergelijkingen stellen met andere reptielen. Vaak komen zicht e.d. wel redelijk overeen met andere broeders.

En als je nog kan veranderen, kies de groene leguaan

Laatst gewijzigd op 16-02-2004 om 22:08.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2004, 19:07
boomer
boomer is offline
Citaat:
Fade of Light schreef op 16-02-2004 @ 22:47:
er zijn er hooguit enkelen die er iets over weten, maar die zullen vast niet binnen een uur reageren. Wat je kunt doen is vergelijkingen stellen met andere reptielen. Vaak komen zicht e.d. wel redelijk overeen met andere broeders.

En als je nog kan veranderen, kies de groene leguaan
Bedankt voor je reactie,
maar ik had mijn werkstuk al heel mooi gemaakt dus wil ik niet een nieuwe maken! En ik heb zoals je al zei wat informatie van andere hagedissen gebruikt, bijvoorbeeld dat ze met hun tong ruiken.

Maar als je zoveel informatie over leguanen kan krijgen, weet ik in ieder geval waar ik mijn tweede werkstuk over doe,
Oud 17-02-2004, 20:00
Fade of Light
Fade of Light is offline
ik heb zelf een leguaan, heb hier heel wat boekjes van een stichting liggen, en heb een paar honderd dik boek liggen met ALLES over leguanen. voortplanting, skeltbouw, alle funcites van het lichaam, gedrag, terrarium etc.

Mocht je nog vragen hebben over bepaalde functies van reptielen ofzo, vraag maar (specifieke vragen) en ik zal eens kijken voor je.

(ze ruiken idd met hun tong, dan drukken ze tegen de bovenkant van hun mond aan etc etc dat proces heb ik wel een stukkie tekst van, als je die nodig hebt, just shout )
Met citaat reageren
Oud 17-02-2004, 23:39
Daevrem
Daevrem is offline
Nou, de functie van het lichaam, neus en ogen lijkt me nogal simpel. Die functie is bijna hetzelfde als die van jou en mij. En het geraamte. Ik denk dat je daarmee het skelet bedoelt. Die zal niet veel verschillen van andere hagedisachtigen. Belangrijk hier is dat de staart voor balans zorgt. Ook kun je letten op de manier van lopen, de klauwen en de schedel imb de ogen, hersenen en kaken. Specifieke info kun je makkelijk vinden met www.google.com
Met citaat reageren
Oud 18-02-2004, 14:15
boomer
boomer is offline
Citaat:
Fade of Light schreef op 17-02-2004 @ 21:00:
als je die nodig hebt, just shout )
Ik zou er gelijk om vragen als ik die nodig heb!!!

Citaat:
Daevrem schreef op 18-02-2004 @ 00:39:
Ook kun je letten op de manier van lopen, de klauwen en de schedel imb de ogen, hersenen en kaken. Specifieke info kun je makkelijk vinden met www.google.com
Ik heb al een aantal keer op google gekeken, maar ik heb niks kunnen vinden. Misschien omdat ik een verkeerd trefwoord gebruikt heb. Als er dan iets over het skelet stond, ging het weer over een heel ander dier! Wel raar want ik gebruikte de naam van het dier Nederlands/latijns/Engels en het trefwoord skelet.
Oud 18-02-2004, 15:20
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 18-02-2004 @ 00:39:
Nou, de functie van het lichaam, neus en ogen lijkt me nogal simpel. Die functie is bijna hetzelfde als die van jou en mij. En het geraamte. Ik denk dat je daarmee het skelet bedoelt. Die zal niet veel verschillen van andere hagedisachtigen. Belangrijk hier is dat de staart voor balans zorgt. Ook kun je letten op de manier van lopen, de klauwen en de schedel imb de ogen, hersenen en kaken. Specifieke info kun je makkelijk vinden met www.google.com
eh nee, zeker niet. Hun reuk is heel anders dan die van de mens, sowieso gebeurt het al via je tong, ruik jij door je tong uit te steken?

De ogen hetzelfde? Nou nee, er zit een extra laagje bij hun ooglid.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2004, 17:43
Daevrem
Daevrem is offline
Dezelfde functie...
Met citaat reageren
Oud 18-02-2004, 17:46
Fade of Light
Fade of Light is offline
ja duh, vrij logisch he dat ogen de functie 'zien' hebben en niet 'ruiken' Dan nog zit er genoeg verschil in werking in.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2004, 20:00
Daevrem
Daevrem is offline
Inderdaad. Daarom deugd een kop als 'de functie van ...' die dan gaat over de werking niet. Maar aangezien het voor 2e klas biologie lijkt is dat niet zo erg, opzich.

Probeer het zoeken eens te verbreden tot hagedisachtigen. Leren zoeken met google is een heel belangrijke techniek in deze tijd.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2004, 20:25
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 18-02-2004 @ 21:00:
Inderdaad. Daarom deugd een kop als 'de functie van ...' die dan gaat over de werking niet. Maar aangezien het voor 2e klas biologie lijkt is dat niet zo erg, opzich.

Probeer het zoeken eens te verbreden tot hagedisachtigen. Leren zoeken met google is een heel belangrijke techniek in deze tijd.
Erg scherp

(zoiets verwerk ik altijd al meteen tot hetgeen wat eigenlijk bedoeld wordt, maar zeker voor verslaglegging moet je goed aangeven wat je bedoelt, dus een zeer terechte opmerking )
Met citaat reageren
Oud 18-02-2004, 21:12
Verwijderd
Pff.. hij rent bij gevaar op z'n achterpoten weg, das ongeveer het enige dat ik van dat beestje weet... Maar de functies van het lichaam vind ik ook nogal vreemd geformuleerd. Kan je daar niet iets van "specialiteiten" van maken ofzo? Dattie sist en z'n kraag opzet, op 2 pootjes wegrent, dat vrouwtjes eieren leggen in een hol in de grond? Ik weet het niet hoor, maar met zo'n formulering kan je ook vrij weinig. En tsja... ogen? Daar kijktie mee? Neus? Ruiken, icm tong? Wat kan je daar nou over zeggen
Met citaat reageren
Oud 23-02-2004, 10:35
boomer
boomer is offline
Niet dat ik veel wil zeggen hoor, maar er zijn ook dieren die blind zijn, zwart wit zien of alles in infra rood. Ik ben het wel eens met de leraar dat hij jouw vraagt wat zo'n beestje waarschijnlijk zien kan ... Daarbij word er nog gevraagt of deze beestjes goed kunnen ruiken en hoe de binnenkant van z'n neusholte er ong uitziet. Er zou waarschijnlijk wel verschil in neusholtes van dieren zijn, anders zou hij het toch niet vragen! En ik neem aan dat niet elk beestje met zijn tong ruikt ... Misschien vragen ze deze informatie niet bij jullie op school, maar hier is het wel verplicht!
Oud 23-02-2004, 17:56
Daevrem
Daevrem is offline
Ik dacht dat alle reptielen met de tong 'ruiken'.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2004, 22:51
lotjesnotje
lotjesnotje is offline
alleen een slang ruikt met zijn tong... in elk geval dat is mij verteld op school
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten