Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Er is een wetenschappelijke verklaring voor bijna dood-ervaringen.
Waarom mensen zich meestal gelukkig voelen? Als iemand aan het dood gaan is, gaat dit meestal gepaard met een vorm van pijn. Hierdoor komenin de hersenen bepaalde stoffen vrij die een euforisch gevoel teweeg brengen. Waarom mensen een tunnel zien? In het netvlies zitten naar verhouding in het midden veel meer receptoren. Wanneer iemand aan het dood gaan is, komt er er minder zuurstofrijk bloed in de hersenen en daarmee ook in de ogen. Doordat de verdeling van receptoren ongelijk is, vangen de recepteren in het midden meer licht op en aan de buitenkant niet wat een tunneleffect veroorzaakt. http://www.skepsis.nl/bde-blackmore.html http://www.google.nl/search?hl=nl&ie...bijna+dood&lr= |
![]() |
||
Citaat:
|
Ik denk daar ook zoveel over na over dit onderwerp.. maar ik vroeg me dan weer af..
Als het allemaal waar is dat ze uit hun lichaam zweefde enzo, dan moet het zo zijn.. dat geesten dom zijn.. en dat ze een lichaam gebruiken; je moet het zien als een soort computer.. je drukt het knopje in de geest komt in het lichaam .. de computer gaat lopen.. je lichaam leert van alles doordat je geest het bestuurd na een tijdje als je dood gaat dan sluit je het zooitje weer af; je drukt het knopje in en de computer is uit maar die tijd dat jij met de computer hebt gewerkt heb je allemaal dingen opgeslagen op je hardeschijf of terwijl je hersenen. ok nu de geest uit het lichaam is staat je lichaam alsware uit, evenlater gaat je geest het lichaam weer in en kan hij het weer gebruiken.. dus dat bewijst dat geesten dom zijn. maar zou het nou ook kunnen zijn dat.. als iemand een bijna dood ervaring heeft dat hij dan uit zijn lichaam gaat en dat een andere geest er weer ingaat.. maar die andere geest gebruikt dan dat lichaam.. dus hij zit alsware achter de computer waar jij achter hebt gezeten.. en dus weet hij alles wat dat lichaam weet.
|
ik heb op tv gezien dat de meeste mensen die een bijna dood ervaring hebben gehad hun hele leven voorbij zien flitsen en daarna zweven/vliegen.
dat heeft mijn moeder ook eens gehad toen ze in de kelder viel Ze kon zichzelf zien liggen zei ze ![]() ![]()
||
Citaat:
Het lichaam (de computer) functioneert even niet zo lekker meer. Wat doe je zelf vaak voordat je een comp bij de schroothoop gooit? Even resetten. Dan zou die geest dat ook met dat lichaam doen als je het zo gaat beredeneren. Lichaam functioneert niet zo goed, even resetten en met geluk kunnen we dan weer even verder.
|
Wel, dit heb ik met school gezien.
Voor iemand (dodelijk) valt, weten de hersenen al wat er gaat gebeuren en om schade aan die hersenen te voorkomen, schakelt deze zichzelf uit. Daarbij ziet dan die persoon een tunnel van wit licht. Blijkbaar hebben veel straaljagerpiloten ook zon tunnel van licht gezien, omdat bij zon snelheid de hersenen ook effe worden uitgeschakeld. Ze hebben een testmachine gebouwd, een cabine in de vorm van een bol waar de testpersoon dan in gaat zitten, die bol gaat om zn eigen as draaien met de snelheid van een straaljager. Die persoon komt dan in extase als zn hersenen zichzelf uitschakelen en ziet die tunnel! IK heb beelden van hun gezichten gezien als dat gebeurd, is wel akelig, hun ogen draaien weg ![]() ![]() Laatst gewijzigd op 31-12-2003 om 19:03. |
![]() |
||
Citaat:
Owjah, en dat.... als de hersenen zichzelf uitschakelen, doet dat iets aan het deel waar het herinneringen opslaat ofzoiets...en dat slaat wat op hol, daarom zien ze er flarden van. |
![]() |
|
![]() |
Maar hoe zit het dan met de mensen die in coma liggen o.i.d. en die ook allemaal van die dingen zien. Zich heel blij voelen en vaak personen (al overleden of nog levende) personen zien.... ?
Ik ben hier toevallig een boek over aan het lezen voor een werkstuk hierover te maken.. en als ik dat lees weet ik toch niet wat ik moet geloven, er worden heel wat rare verhalen verteld door doktoren die met hun patienten hebben gepraat.. |
![]() |
|
ik heb pas op tv gezien hoe een wetenschapper uitlegde dat een "uittreding" wetenschappelijk uitgelegd kan worden... vrij taaie kost, zelfs voor iemand die dit extreem interessant vind (
![]() zo zie je maar weer: ons universum is één groot wonder! ![]()
||
Citaat:
Deze mensen vertellen achteraf vaak ook dingen die ze hebben gezien, die ze simpelweg niet hebben kunnen weten: zoals iemand die zegt 'ik zag een rode schoen op het dak liggen', terwijl zijn lichaam gewoon op de operatietafel heeft gelegen en hij nooit op dat dak is geweest. Als men later gaat kijken, vindt men inderdaad een rode schoen op het dak. (Zijn geest is uit zijn lichaam getreden en zweefde steeds verder omhoog: eerst zag hij alles wat in de operatiekamer gebeurde: zijn eigen lichaam van bovenaf, de artsen (van bovenaf)...achteraf blijkt dit ook te kloppen....daarna zweeft de geest verder, boven het dak...daar ziet hij een schoentje op liggen...etc.) |
![]() |
|
Verwijderd
|
Voor de standaard bijna-dood-ervaring (je leven flitst aan je voorbij, dan zie je een witte, lichtgevende tunnel met aan het eind een figuurtje, je vader of god of je opa of je hond of wat dan ook, en je voelt je euforisch gelukkig) is wel bewijs geleverd... dat heeft iets te maken met dat eerst je hersenschors herinneringen gaat rondspugen, en vervolgens stoffen die vrijkomen in je hersenen die enerzijds een opium-achtig-effect hebben en die anderzijds ervoor zorgen dat in het kijkgedeelte van je hersenen zó veel prikkels binnenkomen dat het erg licht lijkt te zijn, die prikkels worden naar het midden toe minder, waardoor het een tunnel lijkt, tot er in het midden plotseling helemaal geen prikkeld zijn en een langwerpige donkere figuur overblijft; dat die figuur een overledene is die je kent is je eigen interpretatie.
Ze hebben dat gesimuleerd door proefpersonen min of meer te centrifugeren, kennelijk heeft dat hetzelfde effect. Voor veel andere dingen, zoals dat je vlak ervoor uittreedt en dingen ziet die je helemaal niet kunt weten, of dat je God tegen je hoort spreken, dat soort dingen, is idd geen wetenschappelijke verklaring. |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() voel je je nou happy? maar, op wat je zegt, je hebt gelijk, en ik geloof ook dat tijdens het uittreden men dingen kan zien die men logisch gezien niet kan zien...ik bedoelde gewoon dat op het 'uittreden' topic uitgebreid word gediscussierd over uittreden enzow... hier gaat het meer over het bewijzen van die witte tunnel...herrineringsflashen...en die dingen...zoiets.. En het uittreden gaat niet persé over de essensie van de bijnadoodervaring, of hoe moet ik het zeggen.. je kunt in meer situaties zo uittreden dat je echt dingen overziet. Misschien dat mensen, zo uittreden, zien bij een bijnadoodervaring omdat ze nooit eerder zo duidelijk of bewust hebben uitgetreden, en dan zien ze het als iets uitzonderlijks dat daar alleen bij hoort....pfff Ik ben precies niet goed uit mijn woorden gekomen.. ![]() ![]() Laatst gewijzigd op 12-01-2004 om 21:06. |
![]() |
|
![]() |
of het een bijna dood ervaring was weet ik niet maar het was oudejaarsdag 2002 en ik reed op mn paardje en k was dr vanaf gevallen en hij gaf me een trap in mn buik en k voelde iets in mn buik scheuren en alles werd zwart heel eng en dat duurde heel lang. En ik hoorde steeds minder en minder en k voelde nix meer en k zag allemaal beelden van mezelf voorbij schieten heel eng. En ik werd even later weer wakker en toen had ik alleen maar hele erge pijn. uiteindelijk is alles goedgekomen en na ruim een half jaar rusitg aan doen kan ik alles weer.
|
![]() |
||
Citaat:
Of bedoelde je dat ze dat alleen zien als ze hun lichaam uitgedwongen worden en dat niet moedwillig gebeurt en dat dat hun 1e keer uittreden is. Dat ze DAN pas die memoryflashes hebben en die witte tunnel zien?
|
![]() |
Die memoryflashes, klinken eigenlijk heel logisch
Neem nou een dement persoon, waarbij langzamerhand steeds meer gebieden afsterven en zich steeds andere heldere dingen herinnert die dieper in het verleden liggen... Dan zou toch als je sterft hetzelfde proces plaatsvinden? Dat langzaam de laatste delen afsterven en uiteindelijk de eerste...en je dus je leven voorbij ziet schieten, alleen heel wat sneller als het proces bij een dementering.... Helaas zijn van die Flatliners-experimenten ethisch niet meer toegestaan, t zou namelijk ongelooflijk interessant zijn om experimenten over BDE's te doen...
Laatst gewijzigd op 13-01-2004 om 14:31. |
![]() |
|
![]() |
Dit onderwerp boeit me ook héél erg. Ik heb er op school documentatie over gekregen of zow en ook getuigenissen. Die mensen kwamen na die tunnel in een "andere" mooiere wereld terecht. Iemand zag zelfs riviertjes met vrouwen aan de waterkant en zow. En ook inderdaad telkens 1 belangrijk persoon aan het eind van de tunnel, voor ze die andere wereld ingaan. Ik denk niet dat er al echt een medische verklaring IS Ze zijn wel op zoek en zow maar het is nogal moeilijk te verklaren
![]() |
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
Uittreden met overschouwing, krijgt iedereen wel eens, meestal onbewust. Soms herinner je misschien dromen die zo echt leken dat het raar was, kans erop dat je het echt wel zag met je geest. Het is gewoon zo dat bij een bijnadoodervaring de schok voor het lichaam zo groot is dat het overhaast het lichaam verlaat. |
![]() |
|
BDE, een droomwereld.. je hebt vaak gehoord in je leven dat je bij een bde een witte tunnel zou moeten zien, dus je 'droomt' (geen normale slaapdroom) van die witte tunnel, en je leven die voorbij flitst.
Je kunt ook uit je lichaam treden, en op die manier van boven op je lichaam neerkijken. Wat je dan ziet komt in je geheugen (niet in je hersens, maar 'ergens'), je hersens kunnen later weer bij die 'ergens', en zien die herinnering. (wat ik denk dus) ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Je gaat lichamelijk dood en je ziel maakt zich los van het lichaam. Als je echt dood gaat, dan verbreekt het etherfluidum of zoiets (een soort onzichtbaar koord wat je ziel met je lichaam verbonden houdt). Bij mensen met een BDE is dit niet verbroken neem ik aan, anders zou de ziel niet meer terug het lichaam in kunnen. Maar uittredingen en BDE's komen in zoverre overeen dat je ziel uit je lichaam treedt voor een poosje, en dat je van bovenaf op je lichaam en andere dingen neer kan schouwen. Echter bij een BDE ga je verder dan alleen maar boven je lichaam hangen: je ziet een licht, een tunnel, overleden bekenden en familie etc. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
ik las laatst wat in natuur en techniek
als bijv een monnik gaat mediteren heeft hij ook wel eens last van een gevoel dat hij boven/buiten zijn lichaam zweeft uit onderzoek met monnikjes bleek dat als ze in die staat verkeerde de activiteit in de parietaalkwab (met puntjes) van de hersenen erg laag is, dat gedeelte is verantwoordelijk voor het gevoel van tijd en ruimte. dwz dat het brein niet in staat is onderscheid te maken tussen lichaam en omgeving. bij ene bijna dood ervaring lijkt mij dat dit het geval is samen met een soort van droom (de witte tunnel)
|
Een vriendin heeft ooit verteld dat ze haar eigen begrafenis heeft gedroomd...best eng
haar moeder huikde en ze gooiden witte rozen op haar. Ze vroeg aan een dromenverklaarster wat het zou kunnen beteken. Ze zei dat juist langer gaat leven of dat er iets zal gebeuren dat alles in haar leven zou veranderen... |
![]() |
||
Citaat:
|
hmm, er is toch een duidelijk verschil tussen bijnadoodervaringen en buitenlichaamservaringen?? Voor het tweede moet je toch niet bijna dood gaan, en voor het eerst wel.
enkele jaren geleden was er hier een docu over dat laatste, en werd het wetenschappelijk getest; een proefpersoon werd enkele nachten geobeserveerd (omdat bepaalde mensen dit voorhebben net voor/tijdens het slapen) en in dezelfde kamer werd er een foto op een schap gelegd. De kamer werd in het oog gehouden door een camera en de persoon hing aan een hersenmonitor. Na een paar dagen dit experiment te voeren, kon de persoon zeggen wat op die foto stond (die werd trouwens dagelijks vervangen). Ze stelden ook enkele dingen vast bij de hersenen: bepaalde stralen (alfa/beta, vergeten welke het precies was) werkten in het geval van een buitenlichaamservaring wel en bij het gewone slapen niet. |
![]() |
|
héé !
Ik heb iets voor jullie over bijna dood. ! 2 jaar terug in december (2002), heb ik een ernstig ski-ongeluk gehad., ik vloog met me skie's een afgrond in, en maakte een vrije val van ongeveer 18 meter.. Maar vanaf het moment dat ik het vangnet raakte (die dus brak), is me geheugen helemaal leeg.. (btw, ik zag me hele leven niet aan me voorbij flitsen).. het volgende wat ik me herriner is iemand die over mij gebogen staat, en mij troost.. en daarna is alles weer zwart.!, ik word pas weer wakker in het ziekenhuis.. Het had niet veel gescheeld of ik was er niet meer.. gebroken heup, verbrijzelde hiel, gescheurde blaas en een inwendige bloeding.. Ik had daar maar nog een paar minuten moeten liggen in de kou en ik was nu dood geweest,. Na een paar dagen bijkomen vroeg ik naar de persoon die bij mij was geweest en mij trooste, ik ging ervan uit dat het 1 van de reddingswerkers was.. , mijn ouders gingen het dus vragen aan die mense daar, maar niemand wist precies wie het was, dus toen hebben ze iedereen die geholpen heeft met mijn "redding" naar mij geroepen (de dokter raadde het zelfs aan, had iets te maken met het "helingsproces" ofzo) .. het is heel moeilijk te omschrijven maar ik weet nog dat ik op die berg lag, en ik me heel veilig en goed voelde bij de persoon die mij trooste.. , ik keek er dus naar uit om diegene te ontmoeten.. er waren precies 5 reddingswerkers. maar geeneen van hun zei mij te hebben getroost omdat ik buiten bewustzijn was.."(alleen gevraagd naar mn naam enz.).. ik was dus best in de war, en wou het toch ff zeker weten,.. maar het bleek dus dat geen-een van die mannen nederlands sprak (het was namelijk in frankrijk),, en de persoon die mij troosste sprak nederlands. en volgens de mense daar lag ik op een plek waar niemand bij kon komen behalve de reddingswerkers... ik weet nogsteeds niet wie of wat het was, maar ik weet dat ik me er goed bij voelde,.. Ik ben uit nieuwsgierigheid allemaal dingen gaan opzoeken over engelen enz. .. (waar ik voor dit allemaal dus niet in geloofde).. ik ben naar "praatgroepen"geweest enz. en heb me bekeerd tot christen. ik weet dat het een nogal ongeloofwaardig verhaal is, en als je ut nie wil geloven ist best.. maar ik weet dat er iets speciaals is gebeurt met mij.. ! En ik weet ook nu dat het moment voor je dood, niet een moment van pijn en angst hoeft te zijn.. want ik heb me namelijk nog nooit zo rustig en goed gevoeld als op dat moment.. gr.. noodle
Laatst gewijzigd op 15-02-2004 om 13:48. |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Iemand tijdje terug documentaire op rtl4 gezien?
Daar was een geval van iemand die tot diep in de hersenen geopereerd moest worden, en daartoe klinisch dood gemaakt werd. Deze vrouw wist dingen te vertellen die ze tijdens het klinisch dood zijn gezien en gehoord had (buiten haar lichaam dus). Deze dingen klopten en had ze absoluut niet kunnen weten! (en daarna ervaarde ze 'de rest' van de (bijna) dood ervaring.) Wat mij betreft is dit simpelweg het bewijs dat het bewustzijn niet een of ander chemisch procesje is. Alle doktoren en skeptische wetenschappers waren het erover eens dat dit een speciaal geval is en een goede wetenschappelijke verklaring hadden ze niet. Eentje kwam wel met een interrestant verhaal over microtubili (of zoiets) die het bewustzijn vormen, mogelijk is hij dicht bij het ontdekken van de geest gekomen. Want puur fysiek gezien kunnen deze microtubili natuurlijk niets horen en zien als de zintuigen ook klinisch dood zijn!
||
Citaat:
Maar dat is natuurlijk niet mystiek genoeg.
||
Citaat:
O ja, en die dingen die ze allemaal had gezien, voorbeelden? Ik denk dat dat allemaal vrij makkelijk te ontleden is, en dat ze dat niet gezien heeft maar gedacht heeft dat ze het zag. Vielleicht was het wel een herinnering.
|
![]() |
Dat van die computer vind je niet slim?
Vind ik juist wel want wat doe je als je computer ook maar enigszins lijkt te crashen? Juist, je harde schijf proberen te redden voordat die ook crashed. En daarom gaat de geest uit het lichaam, omdat die niet samen met het lichaam (computer) wil crashen. En als de geest ziet dat het lichaam (computer) weer goed functioneert dan gaat hij weer terug. Logisch toch?
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Wetenschappelijke bewijs van leven na de dood? ('Eindeloos bewust' van Pim Lommel) NaamInGebruik | 32 | 11-10-2009 15:29 | |
Bijna dood ervaring DvoorA | 30 | 18-08-2005 17:11 | |
Psychologie |
bijna dood ervaring Shitonya | 9 | 16-05-2005 15:22 | |
Verhalen & Gedichten |
Mijn naam is de Dood. Verwijderd | 5 | 24-06-2004 17:45 | |
Bijna-dood ervaringen Nona | 7 | 04-04-2003 08:03 | |
Bijna-dood-ervaringen (noorderlicht) Isa | 19 | 21-04-2002 14:08 |