Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lifestyle
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-02-2004, 14:45
merijn
merijn is offline
Ik vraag me een klein beetje af wat de reden van veganisten is om veganist te zijn. Vegetarisme begrijp ik wel, omdat het nu eenmaal slecht is in alle opzichten om dieren te eten.

Wat is er slecht aan om melk te drinken van een koe die de melk toch kwijt moet?

Wat is er slecht aan om een kledingstuk te maken van wol als een schaap de wol in de zomer toch kwijt moet?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-02-2004, 14:48
Verwijderd
ikzelf ben geen vegetariër of veganist maar ik denk dat een vegantist geen melk drinkt omdat die koe elke dag gemelkt wordt en dat haar uiers blijven produceren daar door. Bij het natuurlijke proces stoppen de uiers daar mee (toch?)

naja. IK denk dat ze het eten van vlees en het gebruiken van dieren onnatuurlijk vinden en zo een statement willen maken.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2004, 14:50
merijn
merijn is offline
Volgens mij produceert een koe sowieso melk (of heb ik niet goed opgelet bij bio??)
Met citaat reageren
Oud 28-02-2004, 14:55
Breg
Breg is offline
waarschijnlijk omdat die koe waar jij de melk van drinkt elke dag opgesloten staat in een hokje van hooguit 1 bij 2 meter.
Oud 28-02-2004, 15:03
Verwijderd
Kort samengevat komt het erop neer dat koeien misbruikt worden door de industrie. De meeste koeien staan de hele dag in een klein hokje. Daarnaast wordt de melkproductie kunstmatig op peil gehouden (melk is van nature immers bedoeld voor een kalfje). De dieren worden verder over het algemeen niet goed behandeld, de kalfjes worden veel te vroeg weggehaald bij de moeder en de moeder krijgt meestal veel hormonen binnen om maar zoveel mogelijk kalfjes, melk en vlees te kunnen produceren. De meeste koeien moeten zo'n 2 à 3 keer bevallen en worden zodra ze een leeftijd van iets meer dan een jaar hebben bereikt geslacht, als ik mij niet vergis.

Voor eieren geldt iets soorgelijks. De kippen zitten de hele dag opgesloten in grote schuren, dicht op elkaar gepropt, de meeste zien alleen tijdens de enige en laatste rit van de schuur naar het slachthuis daglicht. Iedereen weet dat kippen in legbatterijen dicht op elkaar zitten, maar niet veel mensen weten dat het voor scharrelkippen niet veel beter is.

Over wol: De schapen worden zodanig behandeld of gefokt dat ze heel veel wol produceren. Die beesten lopen dan dus met heel veel wol rond, waardoor ze het snik- en snikheet hebben.

Voor een uitgebreidere uitleg moet je maar even de search gebruiken, want over dit onderwerp zijn al heel wat topics geweest...

[edit]

Dit zijn trouwens voornamelijk mijn redenen om veganist te zijn. Je kunt namelijk moeilijk alle veganisten over één kam scheren. Sommigen zijn van mening dat dierlijke producten niet gebruikt mogen worden omdat de dieren er niet zelf voor gekozen hebben het af te staan aan de mens. Hier ben ik het overigens voor een groot deel mee eens, maar dat is niet mijn voornaamste reden. Voor sommige andere veganisten is dit wellicht wél DE reden om veganist te zijn.

Laatst gewijzigd op 28-02-2004 om 15:09.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2004, 15:20
merijn
merijn is offline
en wol van biologische schaapjes?

(biologisch = lekker vrij rondlopen en doen en laten wat het beestje zelf wil en het dan in de zomer uit zijn lijden verlossen door de wol te scheren)
Met citaat reageren
Oud 28-02-2004, 15:25
Verwijderd
Citaat:
merijn schreef op 28-02-2004 @ 16:20:

(biologisch = lekker vrij rondlopen en doen en laten wat het beestje zelf wil en het dan in de zomer uit zijn lijden verlossen door de wol te scheren)
Tja, dan worden die schapen dus geboren om wol te produceren. Dat is een beetje krom, vind je ook niet?
Met citaat reageren
Oud 28-02-2004, 16:06
rodina
rodina is offline
Weer zo'n altoverantwoordzeiktopic.

Biologisch-gekweekte-roze-plukjes-schapenwol. Tyf alsjeblieft eind op met biologisch.

LS?
Oud 28-02-2004, 16:13
Verwijderd
Citaat:
rodina schreef op 28-02-2004 @ 17:06:

Biologisch-gekweekte-roze-plukjes-schapenwol. Tyf alsjeblieft eind op met biologisch.

LS?
Je bent gewoon jaloers omdat je zelf maar een klein beetje altow bent.

Ik moet je trouwens gelijk geven, dit onderwerp is veel te serieus voor Lifestyle.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2004, 16:15
rodina
rodina is offline
Citaat:
perseus schreef op 28-02-2004 @ 17:13:

Ik moet je trouwens gelijk geven, dit onderwerp is veel te serieus voor Lifestyle.
Je hebt me door ik ben veel te wannabee om hier over mee te kunnen praten, ver boven me niveau.

En afgezien van dat ik heb een pesthekel aan biologisch.
Oud 28-02-2004, 16:17
Susanne
Susanne is offline
Citaat:
perseus schreef op 28-02-2004 @ 17:13:

Iedereen kan helemaal altow worden toch
Oud 28-02-2004, 16:19
rodina
rodina is offline
Citaat:
Susanne schreef op 28-02-2004 @ 17:17:

Mn moeder stopt me steeds maar weer onder de douche
Oud 28-02-2004, 16:20
Susanne
Susanne is offline
Citaat:
rodina schreef op 28-02-2004 @ 17:19:
Mn moeder stopt me steeds maar weer onder de douche

Er is toch speciale stinkdeo enzo, op die manier kan je toch nog een beetje true blijven
Oud 28-02-2004, 16:21
Verwijderd
Citaat:
Susanne schreef op 28-02-2004 @ 17:17:
Nee, alleen alto's die ook in hun hart alto zijn zijn trui alto.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2004, 16:23
enema abortion
enema abortion is offline
Citaat:
rodina schreef op 28-02-2004 @ 17:06:

LS?
Ik snap eigenlijk niet wat je dan in dit topic doet. Ik ga toch ook niet lopen mieren in een topic over gelijke rechten voor vrouwen ofzo?
Oud 28-02-2004, 16:25
rodina
rodina is offline
Citaat:
enema abortion schreef op 28-02-2004 @ 17:23:
Ik snap eigenlijk niet wat je dan in dit topic doet. Ik ga toch ook niet lopen mieren in een topic over gelijke rechten voor vrouwen ofzo?
En mag ik mn mening geven?
Oud 28-02-2004, 16:30
Verwijderd
Citaat:
rodina schreef op 28-02-2004 @ 17:25:
Nee, daar ben je niet trui genoeg voor.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2004, 16:32
enema abortion
Citaat:
Ik neem aan dat dat een rhetorische vraag was? Of begreep je de opmerking over gelijke rechten voor vrouwen niet?
Oud 28-02-2004, 17:09
Verwijderd
Achja, veganisten. Prima wat ze doen, zolang ze mij er maar niet mee lastigvallen. En ja, onder lastigvallen versta ik ook het openen van vervelende topics waarin ze zogenaamd de discussie aan willen gaan met vleeseters, maar waarvan het werkelijke doen is te laten zien hoe ongelooflijk zij het gelijk aan hun zijde hebbenn.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2004, 17:23
enema abortion
Citaat:
nare man schreef op 28-02-2004 @ 18:09:
Achja, veganisten. Prima wat ze doen, zolang ze mij er maar niet mee lastigvallen.
Dat heb ik dus met vleeseters. En ja, reclames voor vlees op tv en op straat vind ik daar bijvoorbeeld ook onder vallen.
Oud 28-02-2004, 18:31
merijn
merijn is offline
Nouw.... wat een hoop onzin wordt er weer geluld hier. ik ben dit topic begonnen omdat ik serieus een poging doe om verganisten te begrijpen...... en niet omdat ik de discussie aan wil gaan met vleeseters, want ik ben een enorme vleeseter. Denk alleen de laatste tijd wat meer na bij wat ik eet en waarom en of er ook alternatieven zijn. Maar ja, bij paps en mams eet ik gewoon wat de pot schaft.

Terug naar het topic: stel dat je ergens in Afrika woont en je hebt gewoon wat schaapjes als 'huisdier'. Deze schaapjes lopen vrij rond en kunnen doen wat ze zelf willen. In de zomer krijgen ze een te dikke vacht. Wel of niet scheren??
Met citaat reageren
Oud 28-02-2004, 18:34
Otis
Otis is offline
ooh jezus moet dit nou, al dat gezever de hele tijd.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2004, 10:16
Verwijderd
Citaat:
rodina schreef op 28-02-2004 @ 17:15:
Je hebt me door ik ben veel te wannabee om hier over mee te kunnen praten, ver boven me niveau.

En afgezien van dat ik heb een pesthekel aan biologisch.
waarom?
Met citaat reageren
Oud 01-03-2004, 10:28
Verwijderd
Natuurlijk, zijn wij, de mensen superieur aan de dieren, en dat geeft ons het volle recht om hun te gebruiken voor ons eigen genot.

Als varkens werkelijk zo slim waren, dan lagen ze niet op mijn bord maar in mijn bed.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2004, 11:28
fucking hero
fucking hero is offline
Citaat:
Ridder schreef op 01-03-2004 @ 11:28:
Natuurlijk, zijn wij, de mensen superieur aan de dieren, en dat geeft ons het volle recht om hun te gebruiken voor ons eigen genot.

Als varkens werkelijk zo slim waren, dan lagen ze niet op mijn bord maar in mijn bed.
varkens lopen echt niet vrijwillig naar de slachterij..
om ook een kromme vergelijking te maken.. Alsof de mensen die omgekomen zijn in concentratiekampen tijdens de tweede wereldoorlog allemaal dommer waren dan jij.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-03-2004, 11:54
enema abortion
Kleine kindjes en bejaarden zijn ook dommer dan ik, zal ik die ook maar opeten dan?
Oud 01-03-2004, 12:06
DigThatGroove
DigThatGroove is offline
Citaat:

Het iq van varkens is ongeveer gelijk aan dat van een kind van 3 en een varken is minstens net zo intelligent als een hond. Dus je eet je kleine zusje en je hond ook op?
Met citaat reageren
Oud 01-03-2004, 12:10
cha0s
cha0s is offline
Citaat:
Otis schreef op 28-02-2004 @ 19:34:
ooh jezus moet dit nou, al dat gezever de hele tijd.
ja.
Oud 01-03-2004, 13:25
Verwijderd
Citaat:
enema abortion schreef op 01-03-2004 @ 12:54:
Kleine kindjes en bejaarden zijn ook dommer dan ik, zal ik die ook maar opeten dan?
doe maar
Met citaat reageren
Oud 01-03-2004, 13:48
fucking hero
fucking hero is offline
Citaat:
merijn schreef op 28-02-2004 @ 19:31:
Terug naar het topic: stel dat je ergens in Afrika woont en je hebt gewoon wat schaapjes als 'huisdier'. Deze schaapjes lopen vrij rond en kunnen doen wat ze zelf willen. In de zomer krijgen ze een te dikke vacht. Wel of niet scheren??
Al deed je dit in nederland dan is het oké.
Het gaat er mij om dat dit niet op te grote schaal gebeurt. Het grote probleem is dat er TE veel dieren worden gebruikt als grondstof voor producten. Deze dieren stoten allemaal hun afvalstoffen uit, waar wij een teveel aan hebben. En hebben ook nog eens gigantisch veel voedsel nodig.

De behoefte naar die producten zou drastisch omlaag moeten gaan, mensen zouden bewuster moeten consumeren. Minder vlees eten, minder zuivelproducten, zuiniger op je spullen zijn, dingen tweedehands kopen.

Het is dan geen modieus onderwerp, maar het is wel belangrijk imo.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2004, 17:17
Verwijderd
Succes met jullie achterhoedegevecht
Met citaat reageren
Oud 01-03-2004, 17:48
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 01-03-2004 @ 18:17:
Succes met jullie achterhoedegevecht
Ik haal dystopia erbij. We krijgen jullie wel!
Met citaat reageren
Oud 04-03-2004, 01:39
Pr0xy
Pr0xy is offline
Citaat:

Veganisten zouden hier moeten zeggen 'niet scheren' want dat is onnatuurlijk. Maar dat zou betekenen dat veganisten ook nudisten zouden moeten zijn, kleding is immers ook onnatuurlijk.
Oud 04-03-2004, 06:48
Verwijderd
Citaat:
Pr0xy schreef op 04-03-2004 @ 02:39:
Veganisten zouden hier moeten zeggen 'niet scheren' want dat is onnatuurlijk. Maar dat zou betekenen dat veganisten ook nudisten zouden moeten zijn, kleding is immers ook onnatuurlijk.
rijden in een auto/trein/op fiets is onnatuurlijk, lopen op bakstenen, je haar wassen met shampoo, allemaal onnatuurlijk. Neemt niet weg dat dat gewoon in deze tijd zo hoort, en je niet als een cave man ergens kan gaan wonen omdat je tegen de moderne tijd bent (het kán, maar niet veel mensen doen het echt)
Daarbij komt dat de kleding die veganisten dragen meestal van katoen is, hoe natuurlijker kan je gaan

Verder ben ik niet vegan of vega maar ik heb er absoluut niks op tegen. Alleen als ze je aan gaan vallen op dat jij wel vlees eet en je een moordenaar bent enzo, dat begint irritant te worden. Maar het is wel zo, vega/n's worden nog vaker geconfronteerd met vlees eten (reclames op tv, macdonalds op elke hoek) dan vlees eters met vega/n's.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2004, 10:15
Verwijderd
Citaat:
Pr0xy schreef op 04-03-2004 @ 02:39:
Nee, dat is niet zo, want veganisten hebben heel veel verschillende redenen om veganist te zijn. Slechts een enkeling daarvan is veganist omdat hij/zij terug wil naar de oertijd, want de mens is tegenwoordig, zoals Danique al terecht opmerkte, helemaal niet natuurlijk meer. Persoonlijk vind ik het argument dat vlees eten niet natuurlijk is, wat veel vegetariërs gebruiken, nergens op slaan.
Citaat:
Danique schreef op 04-03-2004 @ 07:48:
Verder ben ik niet vegan of vega maar ik heb er absoluut niks op tegen. Alleen als ze je aan gaan vallen op dat jij wel vlees eet en je een moordenaar bent enzo, dat begint irritant te worden. Maar het is wel zo, vega/n's worden nog vaker geconfronteerd met vlees eten (reclames op tv, macdonalds op elke hoek) dan vlees eters met vega/n's.
Dat is waar, maar dat geeft ze niet het recht mensen die vlees eten aan te vallen, ook ik vind het irritant als veganisten of vegetariërs dat doen. Het is in mijn ogen veel effectiever mensen te vertellen waarom jij nou veganist of vegetariër bent als ze daarnaar vragen, wat ze ongetwijfeld doen als ze merken dat je geen dierlijke producten gebruikt, zonder je gespekspartners daarmee direct aan te vallen. Ik heb weleens een paar (oud)klasgenoten aan het denken gezet door enkel nou eens uit te leggen wat mijn redenen waren, slechts een paar keer heb ik meegemaakt dat ik opeens aangevallen werd, in mijn ogen was dat niet aan mij, maar aan diegene die mij aanviel te wijten, want diegene doet dat altijd in discussies en dergelijke, ik neem haar dan ook niet (meer) serieus. Verder ben ik ook weleens uitgelachen door een paar klasgenoten, maar later bleek dat ze helemaal niet wisten wat veganisme nou eigenlijk is.

Iemand aanvallen op zijn/haar eetgewoonten is gewoon fout, want er komt alleen maar ruzie van en een discussie van niveau kan op zo'n manier niet gevoerd worden.

Laatst gewijzigd op 04-03-2004 om 10:17.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2004, 11:30
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
perseus schreef op 28-02-2004 @ 16:03:
[B] De meeste koeien moeten zo'n 2 à 3 keer bevallen en worden zodra ze een leeftijd van iets meer dan een jaar hebben bereikt geslacht, als ik mij niet vergis.
Het ligt eraan wat het doel is van de koeien. Geloof dat er ook een deel gefokt word voor alleen het vlees. Maar meestal is het voor melk en dan als ze te oud zijn en niet genoeg produceren dan weg ermee.
Koeien worden +/- 2/3 jaar in de bioindustrie. En moeten steeds kalveren om de melkproductie op gang te houden. De kalfjes mogen 1 of 2 weken bij de moeder blijven om daarna zelf melkkoe te gaan worden of gaan geslacht worden.
Koeien kunnen van nature ongeveer 15 tot 20 jaar worden. Dus ze worden misschien maar 10% van hun natuurlijke leeftijd oud.
Dat staat gelijk aan de mens 10 van +/- 70 jaar is 7 jaar. Dus dan zou je naar menselijke maatstaven dus kinderen doden.

Citaat:
maar niet veel mensen weten dat het voor scharrelkippen niet veel beter is.
Scharrel is legbatterijkip zonder hokje.

Over wol:
http://www.wereldveganismedag.nl/wvd..._broc_2002.htm

Over eieren:
http://www.wereldveganismedag.nl/wvd..._broc_2001.htm
Oud 04-03-2004, 11:32
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
merijn schreef op 28-02-2004 @ 16:20:

Het kan alleen juist zijn als schapen echt vrij zijn. De schapen nu zijn allemaal gefokt voor de wol en produceren na het fokken enzo te veel wol. En men laat de schapen altijd langer ermee rondlopen dan nodig.
Ook zitten ze nog gevangen, want de mens bepaald nog voor ze.

Het kan alleen verantwoord zijn als de schapen echte wilde schapen zijn en waarbij deze in de natuur lopen en soms wat wol verliezen (in de bepaalde perioden) en dat men dit op de grond verzameld of in de struiken etc.
Oud 04-03-2004, 11:35
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Tuurlijk, maar dit is een forum. Dat houd in dat je verschillende onderwerpen hebt, waarin je kan meedoen, wanneer je daadwerkelijk een bijdrage wilt doen aan de discussie.

Een mening zeggen betekent daarin ook meteen onderbouwen. Een mening zonder onderbouwing is geen goede manier in de discussie.
Dus of je doet mee met de discussie of je doet niet mee met de discussie.

Dit is namelijk geen chatroom/shoutbox/gastenboek.
Oud 04-03-2004, 11:37
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
nare man schreef op 28-02-2004 @ 18:09:
Achja, veganisten. Prima wat ze doen, zolang ze mij er maar niet mee lastigvallen. En ja, onder lastigvallen versta ik ook het openen van vervelende topics waarin ze zogenaamd de discussie aan willen gaan met vleeseters, maar waarvan het werkelijke doen is te laten zien hoe ongelooflijk zij het gelijk aan hun zijde hebbenn.
Als je niet van een topic houd dan moet je ook niet meedoen.
Oud 04-03-2004, 11:41
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
omdat ik serieus een poging doe om verganisten te begrijpen......

Vraag maar raak

Citaat:
Ik geloof dat schapen ook afhankelijk zijn gemaakt van de mensen. Dus niet scheren kan geloof ik schadelijk zijn. Echter dat is het probleem. Mensen willen alles tot hun eigen maken en afhankelijk maken. Daar moet men eens los van komen.

Een goed voorbeeld ziet men in de lijn van de geschiedenis. Zo waren er vroeger al vele slaven. En dat is er tot vandaag de dag nog steeds. Ook vrouwen werden afhankelijk gemaakt. En zo is het met dieren ook. Als veganist ga je natuurlijk tegen dit in. Ik werk niet mee aan het afhankelijk maken van dieren.

Het probleem is niet wel of niet scheren. Het probleem is dat mensen alles toe-eigenen.
Oud 04-03-2004, 11:46
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
[B]Natuurlijk, zijn wij, de mensen superieur aan de dieren, en dat geeft ons het volle recht om hun te gebruiken voor ons eigen genot.
Onzin. Superieuriteit bepaald niet het mogen misbruiken. Anders kan je ook verschil in IQ nemen daarvoor. Hoe ver wil je gaan? Wat bepaald wat superieur is?
"De mate van beschaving van een maatschappij is af te meten aan de
wijze waarop die omgaat met dieren" (Ghandi)
Oud 04-03-2004, 11:51
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
perseus schreef op 04-03-2004 @ 11:15:
Slechts een enkeling daarvan is veganist omdat hij/zij terug wil naar de oertijd, want de mens is tegenwoordig, zoals Danique al terecht opmerkte, helemaal niet natuurlijk meer.

Nog nooit zo een gezien of gesproken, maar die hebben vast geen internet?
Ik ben voor harmonie. En die kan je ook wel vinden in de weg naar ontwikkeling.

Citaat:
Persoonlijk vind ik het argument dat vlees eten niet natuurlijk is, wat veel vegetariërs gebruiken, nergens op slaan.
Het ligt eraan in welke zin men dat doet. Als het vlees eten opzich zo word bestempeld, dan is het onjuist. Maar als je de productie manier bedoeld, dan kan je dat wel zeggen.

Citaat:
Iemand aanvallen op zijn/haar eetgewoonten is gewoon fout, want er komt alleen maar ruzie van en een discussie van niveau kan op zo'n manier niet gevoerd worden.
Aanvallen is fout, maar men heeft wel het recht om mensen aan te spreken op hun gedrag. En discussie aan te gaan. Echter moet je wel weten stoppen wanneer men geen discussie wil aangaan.
Dus niet opdringerig.
Oud 04-03-2004, 11:56
zo-af-en-toe
zo-af-en-toe is offline
zelf ben ik vegetarier, maar merk gewoon dat ik vaak stoffen te kort kom en moeten toch aangevuld worden met allerlei andere chemische troep, veganist worden zou ik gewoon niet trekken, hou te veel van melk en een eitje...
Oud 04-03-2004, 12:00
Verwijderd
Citaat:
zo-af-en-toe schreef op 04-03-2004 @ 12:56:
zelf ben ik vegetarier, maar merk gewoon dat ik vaak stoffen te kort kom en moeten toch aangevuld worden met allerlei andere chemische troep, veganist worden zou ik gewoon niet trekken, hou te veel van melk en een eitje...
'Chemische troep'? Voor het maken van vitamine B12 voor vegetarische vitaminesupplementen worden meestal gewoon bacteriën gebruikt, net als voor de productie van jouw melk.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2004, 12:10
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
zo-af-en-toe schreef op 04-03-2004 @ 12:56:
Welke stoffen? Misschien is je variatie niet goed of eet je niet genoeg van bepaalde groenten enzo?

Ikzelf was echt een melk liefhebber, kon wel eens een heel pak wegdrinken, maar ben nu ook veganist. Ik heb er geen probleem mee om bepaalde dingen te laten staan die ik zeer lekker vind.
Oud 04-03-2004, 12:15
the exploding boy
the exploding boy is offline
Citaat:
perseus schreef op 04-03-2004 @ 13:00:
'Chemische troep'? Voor het maken van vitamine B12 voor vegetarische vitaminesupplementen worden meestal gewoon bacteriën gebruikt, net als voor de productie van jouw melk.
Juah, ik red het zelf prima zonder chemische troep ( ) .

Ik ben vegetarier, maar geen veganist, niet omdat ik het niet wil, maar ik eet ook al glutenvrij ( dat wil dus zeggen geen brood, geen koek en/of taart, geen paneermeel ( wat wel kut is omdat ik veel vega burgers ook niet kan eten dan ), geen snoep etc. Ik eet/drink geen melk en/of eieren omdat ik dat niet mag hebben, maar dat vind ik niet veganistisch, al leef ik eigenlijk wel zo. Het enige wat ik eet is schapenkaas, omdat dat het enige is wat ik kan eten, samen met pindakaas en jam. Zelf vind ik dat wel genoeg beperkingen, meer kan ik echt niet missen qua eten, omdat ik dan gewoon helemaal niks meer binnenkrijg ( voedingssupplementen kan ik ook bijna niet hebben.)

Toch lukt het mij prima zo, dus ik snap niet wat mensen moeilijk doen over dat het zo lastig is vegetarisch of veganistisch te eten.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2004, 12:15
Verwijderd
Citaat:
TechXP schreef op 04-03-2004 @ 12:46:
Onzin. Superieuriteit bepaald niet het mogen misbruiken. Anders kan je ook verschil in IQ nemen daarvoor. Hoe ver wil je gaan? Wat bepaald wat superieur is?
"De mate van beschaving van een maatschappij is af te meten aan de
wijze waarop die omgaat met dieren" (Ghandi)
Wat nou misbruiken? Het is niet dat we voor ons plezier deze dieren doden, echter voor het nuttigen het voedsel.

Citaat:
Aanvallen is fout, maar men heeft wel het recht om mensen aan te spreken op hun gedrag. En discussie aan te gaan.
Absoluut niet, ik ga een veganist of vegetarier ook niet de les lezen... ik verwacht dus ook niet het omgekeerde.

Citaat:
Het probleem is dat mensen alles toe-eigenen.
Mogen wij? Met wie zou de mens dan rekening moeten houden? Het dier? Die staat onderaan de ladder, en zal ik alleen gebruiken voor consumptie of eigen liefde [huisdier].
Met citaat reageren
Oud 04-03-2004, 12:35
indigo_temp
indigo_temp is offline
Animal Farm, varkens aan de macht.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2004, 12:57
Sithan
Sithan is offline
Gewoon vreten die hap, anders hebben al die mensen die hun leven gegeven hebben voor de wetenschap van het slachten voor niks geleefd...Daar zou je je ook schuldig over kunnen voelen
Oud 04-03-2004, 13:15
Verwijderd
Citaat:
Sithan schreef op 04-03-2004 @ 13:57:
Gewoon vreten die hap, anders hebben al die mensen die hun leven gegeven hebben voor de wetenschap van het slachten voor niks geleefd...Daar zou je je ook schuldig over kunnen voelen
de wetenschap van het slachten!?!?

maatregelen als deze om zoveel mogelijk beesten op elkaar te duwen, daar zat geen wetenschapper (zijn leven) achter.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten