Oud 27-03-2004, 14:20
lso
lso is offline
De opgave voor mijn werk is: opdrachtjes maken voor leerlingen waarbij je 'geloven' als een element van identiteitsvorming omschrijft..

Ik had de bedoeling te werken met symbolen (verkeersborden, hartje, apestaartje, euro, duiven...) en zo over te schakelen op symbolen van geloof die ook iets 'beteken' en gedragingen van geloof die ook iets 'betekenen' maar eigenlijk heeft dit met identiteitsuiting te maken? En niet vorming? Of wel?

iemand een ander ideetje..? ivm symbolen

thx!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-03-2004, 14:39
Verwijderd
Ik snap niet precies wat je bedoelt. Kun je het nog een keer uitleggen?
Met citaat reageren
Oud 27-03-2004, 14:52
lso
lso is offline
Citaat:
alluman schreef op 27-03-2004 @ 15:39:
Ik snap niet precies wat je bedoelt. Kun je het nog een keer uitleggen?
als ik spreek over symbolen en gedragingen, rituelen.. in het geloof, dan ga ik het eigenlijk steeds hebben over 'identiteitsuiting' en niet 'vorming' of wel? Welke link leg ik hier dan bij..?

*hoopt dat de vraag misschien iets duidelijker is nu*
Met citaat reageren
Oud 27-03-2004, 15:11
Verwijderd
Citaat:
lso schreef op 27-03-2004 @ 15:52:
als ik spreek over symbolen en gedragingen, rituelen.. in het geloof, dan ga ik het eigenlijk steeds hebben over 'identiteitsuiting' en niet 'vorming' of wel? Welke link leg ik hier dan bij..?
Ja, je hebt het dan over identiteitsuitingen.

Wat identiteit vormt zijn meer zaken, die besproken worden in het nature-nurture debat (aangeboren of aangeleerd). Voor hier is alleen de nurture kant interessant, lijkt mij. Denk hierbij aan identiteitsvorming door ouderlijke opvoeding en (zie de ironie scholing, maar ook invloed op identiteitsvorming door de staat (nationaliteit), door verenigingen (sport), door religie en door cultuur (popidolen).
Als religieuze identiteitsvorming je onderwerp moet zijn, dan ligt het mijns inziens niet voor de hand om symbolen te kiezen, aangezien dit uitingen betreffen. Ik zou eerder gebruiken, gewoonten, normen en waarden onderzoeken. Bijvoorbeeld: invloed van religie op identiteit door geboden, sha'ria, et cetera.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten