Oud 18-05-2002, 15:58
prulleke
prulleke is offline
hoihoi,

voor de 'geweldige' tweede fase, moet ik een essay schrijven over een vak dat in mijn zogenaamde profiel zit. Nu nheb ik dus filosofie op school en volges mij een erg mooi idee.
Ik wil gaan onderzoeken in hoeverre plato de grondlegger is van de shizofrenie, of in ieder geval hoe zijn verwoording van de twee afzonderlijke werelden terugkomt in de ideeen die men nu heeft over shizofrenie.

Ik zou het heel fijn vinden als enkelen van julie hier je mening over zou willen geven, echt alles is welkom, opmerkingen, feiten, meningen goede informatie en ga zo maar door. Alvast heel erg bedankt
Oud 18-05-2002, 18:33
prulleke
prulleke is offline
helemaal niemand?

Oud 18-05-2002, 19:38
Joostje
Joostje is offline
het lijkt me sterk dat plato iets met schizofrenie te maken heeft
Oud 18-05-2002, 22:00
Internationalist
Internationalist is offline
Plato (427 v.C. - 347 v.C.) was een leerling van Socrates. Van in zijn jeugd was hij erg geïnteresseerd in politiek, en het beoefenen ervan was zijn grote droom. Hij raakte echter gedesillusioneerd door de gebeurtenissen uit die tijd, met name de dictatuur der dertig en het onrechtvaardige lot van Socrates na het herstel van de democratie.

Dit raakte hem zo hard dat hij Athene verliet en zich in Megara vestigde. Later ondernam hij talrijke reizen die hem in Italië, Egypte en vermoedelijk zelfs Indië brachten. Op zijn veertigste keerde hij terug naar Athene en stichtte er de Platonische Akademie waar hij gratis onderricht gaf.

Daar politiek Plato sterk interesseerde behoeft het ook geen verbazing dat zijn twee belangrijkste werken juist hierover gaan. Teleurgesteld als hij was in de bestaande staatsstructuren, werkte hij een eigen theorie uit over het staatkundig beleid in zijn werk de Staat. In zijn laatste werk, de Wetten denkt hij verder na over de manier waarop de ideale staat is georganiseerd en hoe de bevolking hierbij wordt ingeschakeld.

Plato maakte een onderscheid tussen de werkelijke wereld en de schijnwereld. Volgens hem nemen we enkel schimmen waar, en kon slechts een enkele filosoof doordringen tot de echte wereld der dingen. Dit ideaalbeeld wordt prachtig geïllustreerd in zijn verhaal van de grot .

Hier moet ook wat informatie staan
Oud 18-05-2002, 22:07
MacArt
MacArt is offline
plato, daar heb ik ook een essay over geschreven, ut ging over zijn ideen van het verschil tussen kennis en overtuiging (duidelijker is Knowledge and Belief)'. was nog een negen waard...

maar dat is dus weer heel wat anders

ik heb overigens geen mening..

suc6
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten