Ik denk dat ik het wel een beetje kan verklaren...
Je zou je bewustzijn, je denkvermogen (je mag het ook 'ziel' noemen als je wilt) kunnen zien als een gefaseerd iets, opgedeeld in verschillende gebieden... En je bent steeds bezig op een bepaald gebied. Maar die andere gebieden van je denkvermogen zitten dan niet stil, net als jij beweegt in je bed als je slaapt. Er worden daar ook gedachtes gevormd, je hebt nooit je hele denkvermogen onder controle, er ontstaan heel vaak gedachtes wat je zelf niet onder controle hebt.
Zo ook dit beeld. Je denkt er niet aktief aan, maar toch komt - èrgens in je bewustzijn - om een bepaalde reden die gedachte op, wat zich dan vertaald als een beeld, dat meestal dus symbolisch opgevat moet worden. Eigenlijk een beetje hetzelfde als dromen die je snachts krijgt! Snachts ben je niet actief met je denkvermogen maar het is nooit helemaal stil, onbewust denk je altijd op bepaalde gebieden.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt, het is wel ingewikkeld, misschien moet je het een paar keer lezen om te begrijpen wat ik bedoel.