Oud 20-04-2004, 23:00
Co
Co is offline
Stel je wilt je laten testen op een eventuele SOA

Hoe gaat dit?
Kan het gewoon bij je huisarts?
Hoe wil je dit anoniem houden?
Met citaat reageren
Oud 20-04-2004, 23:32
phensicske
phensicske is offline
Als je echt een groot risico denkt te hebben gelopen, kan je naar je apotheker om een middel die het virus waarschijnlijk nog kan doden. Het kost wel verschrikkelijk veel en je moet het vlug genoeg genomen hebben.

Maar ik ken er het fijne niet van.

Je huisarts heeft toch de zwijgplicht?
Met citaat reageren
Oud 21-04-2004, 14:01
Stefanie
Stefanie is offline
Je krijgt een verwijsbrief van je huisarts en dan moet je naar het dichtsbijzijnde bloedlab om bloed te prikken (zo heb ik dat iig laten doen). Ze prikken bloed van je en kijken of je SOA's hebt (je mag zelf aangeven voor wat je geprikt wil worden).

Als er niets te zien valt doen ze het zo, maar als je bijvoorbeeld iets wittigs op je geslachtsdeel hebt ofzo kunnen ze ook een beetje daar vanaf halen met een wattenstokje, wat ze naar het lab sturen.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2004, 15:55
Co
Co is offline
Ik heb zelf niks vervelends hoor, maar vroeg me gewoon af hoe dat in z'n werk gaat
Met citaat reageren
Oud 21-04-2004, 18:10
deesmees
deesmees is offline
ik dacht dat je daar moest liggen en dat ze ernaar kijken en iets weghalen slijm of weet ik wat en dat opsturen voor onderzoek maar ja sommigen zeggen ook weer alleen bloedprikken ik weet ook niet
Oud 21-04-2004, 19:38
duivelaartje
duivelaartje is offline
Als je het echt niet wil om met je benen wijdt te liggen daar kan je toch ook aan de dokter vragen of je het misschien zelf mag doen? (Het dus op zo'n stookje doen?)
Met citaat reageren
Oud 21-04-2004, 23:12
devilcat
devilcat is offline
het stelt niet veel voor.
heb het zelf 3 x gedaan ben altjd onzeker dus moetaltijd alles 100% weten.

Het gaat best snel:

Je komt aan : mag ik soa test?
Dan zegt de huisarts "is goed komt u maar mee"
dan ga je op een bank liggen en moet je alles uitrekken onder je buik.

je gaat liggen, en je vagina wordt belicht dmv een lamp.

Dan pakt de huisarts een ' eendenbek" hij heeft verschillende grootes dus hij pakt meestal de kleinste, die verwamrt hij even onder de kraan anders is het zo koud.

hij brengt het naar binnen , dat gaat vrij snel, beetje rotgevoel,maar als je je ontspant doet het echt geen pijn.

dan pakt ie 2 wattenstaafjes en "pakt"wat slijm ui je vagina , hij strijkt dus met die staafjes langs de eenenbek in je vagina.

hup hup klaar, en je kan je weer aan kleden,
Bij elkaar, +- 5 minuutjes.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2004, 23:13
devilcat
devilcat is offline
Citaat:
duivelaartje schreef op 21-04-2004 @ 20:38 :
Als je het echt niet wil om met je benen wijdt te liggen daar kan je toch ook aan de dokter vragen of je het misschien zelf mag doen? (Het dus op zo'n stookje doen?)
laat het nou maar door de dokter doen, dan weet je zeker dat het goed gaat. en het goed kan worden getest.

Het is echt neit zo erg, doktoren doen dit dagelijks.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2004, 11:33
kevertje84
kevertje84 is offline
Citaat:
Co schreef op 21-04-2004 @ 00:00 :
Stel je wilt je laten testen op een eventuele SOA

Hoe gaat dit?
Kan het gewoon bij je huisarts?
Hoe wil je dit anoniem houden?
je moet naar je huisarts en daar vragen om een test. De dokter heeft geheimhoudingsplicht dus niemand hoeft het te weten (als de doktersassistente ook meewerkt )
Oud 22-04-2004, 11:34
kevertje84
kevertje84 is offline
Citaat:
duivelaartje schreef op 21-04-2004 @ 20:38 :
je hebt voor bepaalde soa's ook urinetesten zodat je niet met je benen wijd hoeft
Oud 22-04-2004, 17:20
Verwijderd
Als je specifieke klachten hebt kun je de dokter daar naar laten kijken, als je gewoon een algemene soa test wilt maar op dat moment geen klachten hebt kun je een uitstrijkje laten maken (het gedoe met de eendenbek) of bloed laten prikken.

Let wel op, met een uitstrijkje zijn niet alle soa's aan te tonen. Herpes kun je bijvoorbeeld alleen zien aan je bloed. Tenminste, als je op het moment geen klachten hebt (anders kun je het zien aan de blaasjes/plekjes of aan je slijmvlies). En AIDS ontdekken kan ook alleen maar dmv. een bloedtest.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2004, 18:05
Pluche
Pluche is offline
In Amsterdam kun je het bij de SOA dienst van de GG&GD laten doen. Hier moet je een naam opgeven, maar die mag je ook zelf verzinnen
Verder gaat het precies zo als bij de huisarts maar je wordt wel wat verder ondervraagd. Het is eigenlijk helemaal anoniem.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2004, 18:37
Sven
Sven is offline
Het is toch een jongen.. denk niet dat die eendebek zo prettig is dan

Ik heb ooit ergens gelezen dat ze met een wattenstaafje de urethra (urinebuis) ingaan
Met citaat reageren
Oud 22-04-2004, 19:07
Verwijderd
Citaat:
Sven schreef op 22-04-2004 @ 19:37 :
Het is toch een jongen.. denk niet dat die eendebek zo prettig is dan

Ik heb ooit ergens gelezen dat ze met een wattenstaafje de urethra (urinebuis) ingaan
als ze er niks uitgeknepen krijgen wel
Met citaat reageren
Oud 24-04-2004, 17:05
Pluche
Pluche is offline
bij jongens gaan ze inderdaad met een soort staafje in de urinebuis. En dat schijnt zéér pijnlijk te zijn... Zorg er dus maar gewoon voor dat het niet hoeft. Ook voor een meisje is het geen pretje...
Met citaat reageren
Oud 27-04-2004, 08:48
Sade
Sade is offline
Citaat:
spacegirl schreef op 22-04-2004 @ 20:07 :
als ze er niks uitgeknepen krijgen wel

You gotta be kidding me

Ontopic: eendenbekgedoe kan ik bevestigen: doet niet echt pijn als je je probeert te ontspannen en er is echt niets ergs aan om 'met je benen wijd te gaan' voor je dokter
Oud 27-04-2004, 17:36
Amare
Amare is offline
Ik wilde eigenlijk een nieuw topic openen voor mijn vraag, maar ik hoop dat hij hier ook beantwoord kan worden.
Misschien een beetje wazige vraag, maar misschien weet iemand het antwoord.

Als je je dus door middel van een uitstrijkje laat testen, kunnen ze dan bijvoorbeeld ook zien of je hiv hebt? Of kan dat alleen bij een bloedtest.
En andersom... als je bijvoorbeeld een bloedtest laat doen, zijn er dan ook ziektes die je daarmee niet kunt zien en die alleen aangetoond kunnen worden door middel van een uitstrijkje?

Misschien een beetje lastig verwoord, maar ik hoop dat iemand er een antwoord op heeft!
Oud 27-04-2004, 20:27
Pluche
Pluche is offline
Hiv kan álleen via een bloedtest. Vaak moet je hier ook nog voor betalen en je kan de test alleen laten doen na, ik geloof, 3 maanden nadat je risico hebt gelopen. Via het uitstrijkje doen ze alleen de 'gewone' SOA's. Hiv moet je ook apart aanvragen en zij beoordelen verder of je dr ook echt voor in aanmerking komt, maar je kan het altijd voor de zekerheid doen.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2004, 20:54
Amare
Amare is offline
Citaat:
Pluche schreef op 27-04-2004 @ 21:27 :
Hiv kan álleen via een bloedtest. Vaak moet je hier ook nog voor betalen en je kan de test alleen laten doen na, ik geloof, 3 maanden nadat je risico hebt gelopen. Via het uitstrijkje doen ze alleen de 'gewone' SOA's. Hiv moet je ook apart aanvragen en zij beoordelen verder of je dr ook echt voor in aanmerking komt, maar je kan het altijd voor de zekerheid doen.
Maar als je dus een soa-test laat doen bestaat dat altijd uit een bloed-test en een uitstrijkje? Of begrijp ik het verkeerd?

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten