Oud 10-05-2004, 16:21
Charlottetje
Charlottetje is offline
"Stjer!"
Het is donker, buiten en je staat met een klein meisje van twee op je arm.
Het is niet zo warm buiten, je ruikt het vanochtend nog gemaaide gras en kijkt naar boven, op zoek naar de ster.
Het duurt eventjes, maar dan zie je daar, tussen wat takken van een boom door 1 sterretje.
Een heel klein, niet zo fel, eenzaam sterretje.
Samen met het kleine meisje ga je op het gras zitten en zuchtend zeg je: "Ja, een ster." en je lacht even naar haar; wat lijkt het leven nu toch even zo mooi, ongecompliceerd.
Zo'n onschuldig klein meisje in die grote wereld, waar zij nog niets van weet, maar jij nog niet eens zo veel meer.
Het wordt kouder en later, het kleine meisje is inmiddels op je schoot in slaap gevallen. Je brengt haar naar bed.
Door het raam kijk je naar buiten, de ster, daar zo alleen, net als jij, de enige die nog wakker is.
"Welterusten, ster" zeg je zachtjes, terwijl je de gordijnen dicht doet, wetend dat dit een van de laatse straaltjes van de ster zullen zijn.

hier en daar een spellingsfoutje verbeterd, hoop dat ik er geen overgeslagen heb. Heb geprobeerd de opsommingen wel korter te maken, maar geen echt drastische veranderingen toegepast...

Laatst gewijzigd op 10-05-2004 om 18:23.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-05-2004, 16:51
Riantje
Riantje is offline
Sorry, ik vind dit niet echt bijzonder. Het doel van het verhaaltje begrijp ik niet. Ik heb het gevoel alsof het niks toevoegt. Dan heb ik het verhaal gelezen en weet ik niet wat ik er wijzer van geworden ben. Snap je? Het is moeilijk uit te leggen. Je moet ook even op je spelling letten. Het komt een beetje gehaast over.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2004, 16:56
duivelaartje
duivelaartje is offline
Leuk verhaaltje! Alleen wel wat spellingsfoutjes die ik hieronder even zal verbeteren.

Oh ja, je gebruikt nogal veel dit soort dingen:
"een klein, heel klein, niet zo fel, eenzaam sterretje."
"zo mooi, zo rustig, simpel, ongecompliceerd."
Daardoo wordt het af en toe een beetje langdradig. Misschien kan je daar nog iets aan doen?

Maar het verhaal zelf is leuk.

Citaat:
Charlottetje schreef op 10-05-2004 @ 17:21 :
"Stjer!"
Het is donker, buiten en je staat met een klein meisje van 2 op je arm.
Het is niet zo warm buiten, je ruikt het vanochtend nog gemaaide gras en kijkt naar boven, op zoek naar de ster.
Het duurt eventjes, maar dan zie je daar, tussen wat takken van een boom door 1 sterretje.
Een klein, heel klein, niet zo fel, eenzaam sterretje.
Samen met het kleine meisje ga je op het gras zitten en zuchtend zeg je: "Ja, een ster." En je lacht even naar haar; wat lijkt het leven nu toch even zo mooi, zo rustig, simpel, ongecompliceerd.
Zo'n onschuldig klein meisje in die grote boze wereld, waar zij nog niets van weet, maar jij nog niet eens zo veel meer.
Het wordt kouder en later, het kleine meisje is inmiddels op je schoot in slaap gevallen. Je brengt haar naar bed.
Door het raam kijk je naar buiten, de ster, daar zo alleen, net als jij, de enige die nog wakker is.
"Welterusten, ster" zeg je zachtjes, terwijl je de gordijnen dicht doet, wetend dat dit een van de laatse straaltjes van de ster zullen zijn.
En misschien is het mooier de cijfers voluit te schrijven.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2004, 17:26
Fladdergeval
Fladdergeval is offline
Citaat:
Charlottetje schreef op 10-05-2004 @ 23:21 :
"Stjer!"
Het is donker, buiten en je staat met een klein meisje van 2 op je arm.
Volgens mij hoort die komma daar tussen donker en buiten er ook niet, of wel?
Met citaat reageren
Oud 10-05-2004, 18:20
Charlottetje
Charlottetje is offline
Ik moest inderdaad al weg voor ik mijn spelling nog kon checken, zal het zo even nakijken nog!

Tsja, alweer he, dat het dus niet duidelijk is wat ik met mijn verhaaltje bedoel en alweer die herhaling dus (dat langdradige)
Hmmm, moet ik toch echt eens wat aan doen.

die ene komma hoort er wel, zeg maar, maar misschien had dan erna ook nog een komma gemoeten. Ik doelde op een manier van lezen, maar misschien is dat niet op te schrijven.

Ik was bang dat wanneer ik 'een' zou schrijven het gelezen zou worden als 'un' als je begrijpt wat ik bedoel, vandaar dat ik 1 schreef (ik ken al die alt combi's niet namelijk)

ga in elk geval mijn spelling nog verbeteren als dat nog kan...

Charlotte
Oud 10-05-2004, 18:25
Verwijderd
Citaat:
Charlottetje schreef op 10-05-2004 @ 19:20 :
(ik ken al die alt combi's niet namelijk)
Invoegen -> symbool in Word doet het ook prima.

Maar é is gewoon ' en dan de e intoetsen, best makkelijk te onthouden.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2004, 18:31
Charlottetje
Charlottetje is offline
hmm, word, tsja, zal ik het daar eens eerst in moeten tikken
(ik schrijf altijd alles, gewoon, meteen op papier, heel soms maar in word om het iemand toe te sturen en voor op het forum, nou ja, zoals nu, dus gewoon meteen hier... word is zo langzaam)

opzich werkt bij mij 'e niet zo erg, jammer, maar helaas...

Charlotte
Oud 11-05-2004, 09:09
Fladdergeval
Fladdergeval is offline
é is ALT 130

En over die komma: het zou inderdaad beter kloppen als er na 'buiten' nog een komma zou staan.
Verder vind ik persoonlijk de zinnen "een klein, heel klein, niet zo fel, eenzaam sterretje." "zo mooi, zo rustig, simpel, ongecompliceerd." juist wel mooi, niet langdradig. Ik mis alleen wel, zoals al eerder gezegd, het doel van je verhaaltje
Met citaat reageren
Oud 11-05-2004, 13:23
Charlottetje
Charlottetje is offline
dank je

gelukkig iemand die het gebruik van veel woorden wel mooi vindt!

Ja, dat doel he...
Nog steeds ben ik aan het denken hoe ik dat zou kunnen veranderen, want eigenlijk zit er een hele gedachte achter het verhaal, maar ik zal het te oppervlakkig opgeschreven hebben.
Zeker de laatste paar zinnen hadden het duidelijk moeten maken, maar dat is dus niet gelukt...

mja

Charlotte
Oud 11-05-2004, 13:51
Fladdergeval
Fladdergeval is offline
Voor mij geldt hoe meer woorden hoe mooier, ik kan altijd zwelgen in overdreven lange zinnen .

Verder: misschien kan je jouw achterliggende gedachte uiteenzetten, zodat wij kunnen helpen in het aanpassen van de tekst op die gedachte?
Met citaat reageren
Oud 11-05-2004, 14:51
Charlottetje
Charlottetje is offline
Heb ik over zitten denken hoor, maar ja, toch, dan dring je te erg misschien een bepaalde gedachte op, dan wordt het verhaal misschien nog minder mooi, maar technisch....
(ik kan lange zinnen met mooie woorden ook heel mooi vinden..)

Charlotte
*denkt er nog eens over na*
Oud 11-05-2004, 14:54
duivelaartje
duivelaartje is offline
Zo, door de verbetering van de spellingsfoutjes oogt het al veel beter! Alleen die 1 nog... maar ja. Als die e met dat streepje het niet doet kan je daar niks aan veranderen. (Bij mij ook niet namelijk. )

Ik vind eigenlijk gewoon een mooi, leuk verhaaltje over een ster. Best lievig.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2004, 21:03
Charlottetje
Charlottetje is offline
gelukkig dan maar

Charlotte
Oud 12-05-2004, 08:08
duivelaartje
duivelaartje is offline
Met citaat reageren
Oud 12-05-2004, 13:57
Charlottetje