Oud 02-06-2004, 10:32
Joostje
Joostje is offline
LEIDEN - Het gratis maken van de bussen tussen Den Haag en Leiden heeft meer dan drie keer zoveel reizigers opgeleverd. Dat blijkt uit een eerste evaluatie van een proef, die loopt van 5 januari tot en met 31 december. Het busgebruik is gestegen van bijna 1000 naar meer dan 3000 reizigers per dag.

Initiatiefnemer provincie Zuid-Holland, die voor deze proef 700.000 euro heeft uitgetrokken, stelt in een eerste reactie dat de uitkomst beantwoordt "aan de succescriteria die vantevoren zijn gesteld".

Uit enquêtes die 1750 reizigers hebben ingevuld, komt naar voren dat 40 procent de auto heeft laten staan in ruil voor de gratis bus.

Filevorming

Gedeputeerde M. Norder: "Het is nog te vroeg om definitieve conclusies te trekken, maar ik ben tevreden over de eerste uitkomsten, ook al zijn nog niet alle gegevens beschikbaar." Wat dat laatste betreft, doelt hij onder meer op gegevens over het effect op de filevorming. Het zou volgens hem mooi zijn als aangetoond kan worden dat er in de spits minder auto's op de weg zijn.

Gedeputeerde Staten leggen de resultaten voor aan Provinciale Staten, die in de loop van dit jaar beslist over de buslijnen 88 en 95. De keuze is tussen verschillende opties, variërend van doorgaan met gratis busvervoer in heel Zuid-Holland tot stoppen. Het is de bedoeling dat voor 1 januari 2005 een besluit volgt.
Oud 02-06-2004, 10:38
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Dat gaat de goede kant op.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2004, 10:40
Plusmarktboy
Plusmarktboy is offline
zeker dit is waarschijnlijk toch een beetje waar we naar toe moeten!
Oud 02-06-2004, 10:40
Gatara
Gatara is offline
Tof! Maar zitten ze dan ook als sardientjes in de bussen of valt dat wel mee?
Oud 02-06-2004, 12:12
Verwijderd
Er rijden ook minstens 3x zoveel bussen neem ik aan.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2004, 12:55
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Goed, nou de rest van Nederland nog... En dan banen + opleidingsmogelijkheden bieden aan taxichauffeurs die eruit moeten.
Oud 02-06-2004, 13:03
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 02-06-2004 @ 13:55 :
Goed, nou de rest van Nederland nog... En dan banen + opleidingsmogelijkheden bieden aan taxichauffeurs die eruit moeten.
Die kunnen mooi buschauffer worden
Oud 02-06-2004, 13:06
Gimme more beer
Citaat:
Joostje schreef op 02-06-2004 @ 14:03 :
Dat zeg ik...
Oud 02-06-2004, 13:09
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Joostje schreef op 02-06-2004 @ 14:03 :
verdient minder, denk ik
Oud 02-06-2004, 13:13
Gimme more beer
Citaat:
Gatara schreef op 02-06-2004 @ 14:09 :
verdient minder, denk ik
En terecht... Maar als jij meer bust, verdien je ook meer... Taxichauffeurs werken ook veel uren zonder klanten te krijgen. Dan verdienen ze dus niets...
Oud 02-06-2004, 13:15
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 02-06-2004 @ 14:13 :
En terecht... Maar als jij meer bust, verdien je ook meer... Taxichauffeurs werken ook veel uren zonder klanten te krijgen. Dan verdienen ze dus niets...
Als je op de parkeerplaats voor het station met andere taxiers rondhangen werken noemt
Oud 02-06-2004, 14:45
naam onbekend
naam onbekend is offline
Ik woon in de buurt, dus ik ken die bus een beetje. Het zijn voornamelijk mensen die eerst fietsten of voetgangerden () die nu die gratis bus pakken, automobilisten blijven meestal gewoon in de auto zitten. Ik vrees dus dat die toename ten koste van de verkeerde groepen gaat.

Deze buslijn is trouwens ook tekenend voor de mislukking van het peperdure Transferium (vanwaar de gratis bus vertrekt) dat de gemeente Leiden langs de A44 heeft laten zetten: gratis busvervoer naar Den Haag no sweat, maar de verbinding met het centrum van Leiden is ronduit bagger....lekker handig weer
Oud 02-06-2004, 18:40
~Hadiya~
~Hadiya~ is offline
Goed initiatief
Oud 02-06-2004, 19:36
Verwijderd
Goed dat nu eindelijk het nut van gratis openbaar vervoer is aangetoond.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2004, 20:11
Verwijderd
Citaat:
Joostje schreef op 02-06-2004 @ 11:32 :
LEIDEN - Het gratis maken van de bussen tussen Den Haag en Leiden heeft meer dan drie keer zoveel reizigers opgeleverd. Dat blijkt uit een eerste evaluatie van een proef, die loopt van 5 januari tot en met 31 december. Het busgebruik is gestegen van bijna 1000 naar meer dan 3000 reizigers per dag.

Initiatiefnemer provincie Zuid-Holland, die voor deze proef 700.000 euro heeft uitgetrokken, stelt in een eerste reactie dat de uitkomst beantwoordt "aan de succescriteria die vantevoren zijn gesteld".

Uit enquêtes die 1750 reizigers hebben ingevuld, komt naar voren dat 40 procent de auto heeft laten staan in ruil voor de gratis bus.

Filevorming

Gedeputeerde M. Norder: "Het is nog te vroeg om definitieve conclusies te trekken, maar ik ben tevreden over de eerste uitkomsten, ook al zijn nog niet alle gegevens beschikbaar." Wat dat laatste betreft, doelt hij onder meer op gegevens over het effect op de filevorming. Het zou volgens hem mooi zijn als aangetoond kan worden dat er in de spits minder auto's op de weg zijn.

Gedeputeerde Staten leggen de resultaten voor aan Provinciale Staten, die in de loop van dit jaar beslist over de buslijnen 88 en 95. De keuze is tussen verschillende opties, variërend van doorgaan met gratis busvervoer in heel Zuid-Holland tot stoppen. Het is de bedoeling dat voor 1 januari 2005 een besluit volgt.
dit is alleen pas goed nieuws, als dit beleid wordt voortgezet na 31 december.. ik ben benieuwd of het ook gebeurd
Met citaat reageren
Oud 03-06-2004, 07:24
Plusmarktboy
Plusmarktboy is offline
ik denk bertbart dat dit zeker succes zal hebben.. Wie wil er nou lang in de file staan?? Ik denk dat wanneer dit doorgevoerd wordt dit alleen geld zal opleveren voor het bedrijfsleven en overheid.
Oud 03-06-2004, 07:33
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Plusmarktboy schreef op 03-06-2004 @ 08:24 :
ik denk bertbart dat dit zeker succes zal hebben.. Wie wil er nou lang in de file staan?? Ik denk dat wanneer dit doorgevoerd wordt dit alleen geld zal opleveren voor het bedrijfsleven en overheid.
Waarom? Als je bijvoorbeeld als gezin één vd twee auto's kunt wegdoen, plus je kunt benzine/gaskosten uitsparen. En dat met oploopende olieprijzen...
Oud 03-06-2004, 15:03
Gimme more beer
Citaat:
Joostje schreef op 02-06-2004 @ 14:15 :
Als je op de parkeerplaats voor het station met andere taxiers rondhangen werken noemt
Dat noem ik werken jah... Zullen we het eens over andere baantjes gaan hebben?
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten