Oud 20-05-2004, 20:39
toetjemona
toetjemona is offline
Hallo dichters Helaas is mijn oma een paar jaar geleden overleden. Zij schreef veel gedichten en ik heb een kussen geerfd. Een paar weken geleden ben ik erachter gekomen dat in de voering van het kussen een paar brieven zaten met daarin onduidelijke regels. Ik wil aan jullie vragen of jullie misschien weten wat hiermee bedoeld wordt omdat ik er echt totaal niets mee kan...

de zinnen zijn als volgt:

~ Ik wordt altijd wakker van de zinnen van de dichter in mijn nachtmerrie.

~ Ik keek naar buiten en zag een bloesemende bloemboom met vliegende vogelbeesten die veerig waren daarnaast een krakje.

~ Hij liep naar zee en keek in het water, hij keek maar zag niet, hij hoorde maar luisterde niet, hij dronk, hij dronk en hij liep nog steeds. Hij was zwart, ik was wit, ik schrok, vogel, vogel. Dit alles in een moment, zwart wit blauw, wat is dit nou.

Dit zijn de delen waar ik echt niet uitkom, misschien ligt er een diepere betekenis achter? wat kan bijvoorbeeld een krakje zijn en dat van die dichter... ik snap er nix van... misschien hebben jullie een idee? Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-05-2004, 21:23
Doodle!
Doodle! is offline
Mischien helpt het als je de rest er ook bij post? dan hebben we het geheel.
Oud 21-05-2004, 13:47
toetjemona
toetjemona is offline
Citaat:
jeffsen_88 schreef op 20-05-2004 @ 22:23 :
Mischien helpt het als je de rest er ook bij post? dan hebben we het geheel.
Nou het punt is dat de rest over persoonlijke dingen gaat, ze beschrijft haar verleden in een van de brieven en de anderen gaan over dat ze het fijn vind dat de dood steeds dichterbij komt omdat ze dan weer bij opa kan zijn enzo... en deze zinnen komen er gewoon tussendoor. Ik zal even een voorbeeld geven:

Lieve kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen, ik wil dat jullie nooit vergeten hoeveel ik van jullie houd en dat jullie weten dat ik er altijd voor jullie zal zijn, ook al kunnen jullie mij niet zien. Na het schrijven van deze zin keek ik naar buiten en zag een bloesemende bloemboom met vliegende vogelbeesten die veerig waren daarnaast een krakje. Ik ga weer verder met schrijven. Ik wil dat jullie geen woorden met elkaar hebben over het vermogen dat ik achterlaat. Alles wordt eerlijk verdeeld en niemand zal iets te kort komen, daar zorg ik voor. Ook als ik er niet meer ben.

In een van de andere brieven staat het volgende fragment:

Lieve kinderen, jullie vader stierf in 1946, hij was een waardig man. ik wil niet dat er tijdens mijn nog zo korte leven of in de eeuwigheid dat ik me niet meer hier op aarde bevind ooit ook maar een slecht woord over hem gesproken gaat worden. Hij liep naar zee en keek in het water, hij keek maar zag niet, hij hoorde maar luisterde niet, hij dronk, hij dronk en hij liep nog steeds. Hij was zwart, ik was wit, ik schrok, vogel, vogel. Dit alles in een moment, zwart wit blauw, wat is dit nou. Ik wil dat jullie een voorbeeld aan hem nemen al hebben jullie hem niet lang gekend, ik wil dat de herinnering aan hem voortleefd in jullie hart en ziel.

Het andere fragment komt uit een brief die ze heeft geschreven vlak nadat ze in een verzorgingstehuis kwam:

Lieve kinderen en kleinkinderen, ik ben teleurgesteld, niet in jullie maar in de dokter die mijn beoordelingsformulieren zo veranderd heeft dat ik in dit verschrikkelijke tehuis gekomen ben. Ik hoor hier niet, ik voldoe helemaal niet aan de afschriften. Ik ben nog fit en kan nog best voor mezelf zorgen, ik wil terug naar mijn huis aan de dijk, met het frisse uitzicht over de maas, wat doen julli emij aan, ik lig hier in bed, omdat ik toch niets meer heb te doen hier. S'nachts word ik altijd wakker van de zinnen van de dichter in mijn nachtmerrie. Ik slaap niet, ik denk alleen, ik pieker.

Dit waren fragmenten uit de brieven. Ik weet echt niet wat ik ermee aanmoet en ik hoop dat iemand er iets van snapt... Nogmaals bedankt!
Met citaat reageren
Oud 21-05-2004, 13:49
toetjemona
toetjemona is offline
ik heb nog even opgezocht wat ''krakje'' in het eerste fragment zou kunnen betekenen, maar het is in ieder geval geen streekdialect...
Met citaat reageren
Oud 21-05-2004, 16:00
Mu
Mu is offline
misschien is een krakje een nestje verwijzend naar het kraken van kleine takjes?
Met citaat reageren
Oud 21-05-2004, 20:46
indigo
indigo is offline
Citaat:
toetjemona schreef op 21-05-2004 @ 14:47 :
Na het schrijven van deze zin keek ik naar buiten en zag een bloesemende bloemboom met vliegende vogelbeesten die veerig waren daarnaast een krakje.
Krakje zou krakeend kunnen zijn. Veerig? geen idee, iets pluizigs?

Citaat:

Hij liep naar zee en keek in het water, hij keek maar zag niet, hij hoorde maar luisterde niet, hij dronk, hij dronk en hij liep nog steeds. Hij was zwart, ik was wit, ik schrok, vogel, vogel. Dit alles in een moment, zwart wit blauw, wat is dit nou.
Ik heb ech geen idee wat ze hiermee bedoelt. Misschien een soort omschrijving van je opa? Wat ik hieruit kan opmaken: ze verschilden veel van elkaar (zwart-wit) en hij wilde niet naar haar luisteren (?). Misschien heeft ze die laatste zin meer om te ruijmen geschreven, of omdat ze niet meer helemaal wist wat ze opschreef. (Kan dat? Of was ze nog 'helder'?)

Citaat:

S'nachts word ik altijd wakker van de zinnen van de dichter in mijn nachtmerrie. Ik slaap niet, ik denk alleen, ik pieker.
Misschien bedoelt ze dit letterlijk? Ze droomde over een dichter, die (enge, nare, vervelende?) zinnen 'zei' waardoor ze wakker werd. Daarom noemt ze dit een nachtmerrie.

Ik hoop dat je wat aan m'n verklaringen (als je 't zo kunt noemen) hebt...
Oud 23-05-2004, 10:51
toetjemona
toetjemona is offline
Heej! Jah superbedankt! ik weet niet of ik er echt iets aan heb maar het kan inderdaad zo zijn dat ze niet helemaal helder meer was toen ze dit schreef.... In ieder geval bedankt dat je hier even naar gekeken hebt KusSz
Met citaat reageren
Oud 23-05-2004, 19:39
lovetear
lovetear is offline
Citaat:
toetjemona schreef op 20-05-2004 @ 21:39 :
~ Ik wordt altijd wakker van de zinnen van de dichter in mijn nachtmerrie.
Ik denk dat dit betekent dat ze iets onheilspellends hoort in haar dromen, waardoor ze telkens wakker schrikt. De dichter is dan degene die dat onheilspellende zegt.

Citaat:
~ Ik keek naar buiten en zag een bloesemende bloemboom met vliegende vogelbeesten die veerig waren daarnaast een krakje.
Volgens mij betekent dit gewoon dat ze naar buiten keek en vogels langs de takken zag vliegen.
bloesemende bloemboom--> gewoon een boom denk ik.
vliegende vogelbeesten die veerig waren--> redelijk omslachtige manier, maar toch gewoon vogels
krakje--> takje denk ik, vind ik wel bij de rest van het taalgebruik passen

Citaat:
~ Hij liep naar zee en keek in het water, hij keek maar zag niet, hij hoorde maar luisterde niet, hij dronk, hij dronk en hij liep nog steeds. Hij was zwart, ik was wit, ik schrok, vogel, vogel. Dit alles in een moment, zwart wit blauw, wat is dit nou.
Deze vind ik mooi .

Ik denk dat 'hij' een geliefde is. Iemand die wel leeft, maar niet bewust bezig is met zijn leven(wel kijken niet zien--> mensen bedoelen dan vaak zoiets; wel bestaan maar er niet bij stilstaan). Het drinken zou dan kunnen duiden op alcoholgebruik als je het heel letterlijk neemt, als je het wat minder letterlijk neemt kun je het zien alsof de hij persoon volop leefde, maar er niet bij stilstond, hij deed veel met zijn leven(dronk en dronk), maar hij genoot niet van het water dat hij dronk(liep door--> stond er niet bij stil).
Hij was zwart, ik was wit--> volgens mij betekent dit dan dat zij wel stilstond bij het leven dat ze leed. Die tegenstelling zwart-wit duidt op hoe verschillend je oma en de hijpersoon wel niet zijn.
Ik schrok, vogel, vogel--> ze had nog zoveel niet stilgestaan bij de verschillen tussen haar en haar geliefde, ze wordt onzeker over of ze wel bij elkaar passen. 'Vogel, vogel' is volgens mij een roep om iemand die haar kan redden, weg kan halen bij die man bij de zee.
Dit alles in een moment, zwart wit blauw, wat is dit nou--> zwart wit blauw staat dus voor hijpersoon, je oma, de zee. Het moment is volgens mij het moment dat ze dit alles besefte, 'wat is dit nou'
zou er goed bij passen, omdat het allemaal niet meer klopt, de man waar ze van houdt is heel anders dan zij is.

Zo zie ik het, hopelijk kun je er wat mee .
Oud 24-05-2004, 10:56
toetjemona
toetjemona is offline
Heej echt superbedankt! zeker voor die laatste, ik begrijp het nu een stuk beter! echt bedankt! wat knap trouwens, dat je dit zo even doet...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten