Oud 04-11-2001, 11:37
ladybird15
ladybird15 is offline
Wie kan mij uitleggen wat er nou met de molecuultheorie bedoelt wordt en met een omgekeerd evenredig verband??!

thnx!!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-11-2001, 11:52
Verwijderd
Ik heb geen flauw id met de molecuultheorie, maar omgekeerd evenredig snap ik wel (denk ik ):
Omgekeerd evenredig betekent dat als het ene zoveel stijgt, dat het andere dan zoveel daalt en omgekeerd. Een voorbeeldje:
Er zijn twee watertonnen, ton A en ton B. Ze zijn op elkaar aangesloten en er is verder geen andere toevoer/uitgang. Er zit 25 liter water in ton A en 30 liter in ton B. Er gaat 10 liter uit ton B. Hoeveel zit er nu in ton A?
Antwoord: 35 liter. Het water moet namelijk tussen de tonnen overgeheveld worden (geen andere toevoer/uitgang). Als er X liter uit ton B gaat, zal dat dus wel in ton A moeten belanden.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2001, 19:44
mathfreak
mathfreak is offline
De molecuultheorie gaat er van uit dat een stof is opgebouwd uit deeltjes (moleculen). We onderscheiden bij het beschrijven van een stof 3 fasen: vast, vloeibaar en gasvormig. In een vaste stof zitten de moleculen op een vaste plaats en kunnen ze alleen om een evenwichtsstand trillen. In een vloeistof kunnen de moleculen vrij bewegen en botsen ze regelmatig met elkaar. In een zogenaamd ideaal gas bevinden de moleculen zich op een grote afstand van elkaar (zo'n 10 keer de middellijn van een molecuul) en botsen ze volkomen veerkrachtig, wat betekent dat hun snelheid bij een botsing niet verandert.

Om het begrip omgekeerd evenredig uit te leggen noem ik het voorbeeld van de wet van Boyle. Deze wet zegt dat bij een afgesloten hoeveelheid van een ideaal gas het produkt van druk en volume constant blijft, dus als de druk verandert van p1 in p2 en als het volume verandert van V1 in V2, dan moet gelden: p1*V1=p2*V2. Omdat het produkt van p en V constant is zeggen we dat p en V omgekeerd evenredig met elkaar zijn.
Oud 06-11-2001, 11:30
ladybird15
ladybird15 is offline
heel erg bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten