Oud 06-06-2004, 19:06
Upior
Upior is offline
Ik probeer een goed onderwerp te vinden maar het lukt maar niet... Ik wou eerst iets doen over MP3 (Fast Fourrier Translations) maar dat was te moeilijk zijn m'n docente... Het is lastig om een onderwerp te vinden dat niet te moeilijk is, en niet allang is uitgemolken (pi, de gulden snede, chaos theorie, etc.), en interessant is (alhoewel dat laatste natuurlijk subjectief is)...

Heeft iemand een idee?
Oud 06-06-2004, 19:22
Dr HenDre
Dr HenDre is offline
een klasgenoot doet het over de wiskundige patronen in muziekstukken, wel grappig en ik doe het over cryptografie
Met citaat reageren
Oud 06-06-2004, 19:36
Verwijderd
is fractals ook een uitgemolken onderwerp?
Met citaat reageren
Oud 06-06-2004, 20:18
Upior
Upior is offline
Wiskunde patronen in muziek! Da's een goeie inderdaad. Weet iemand daar goeie literatuur over?

En fractals... Hmmm, ja, zou kunnen, misschien kies ik dat als ik echt niets anders weet Opzich wel interessant en niet echt uitgemolken...
Met citaat reageren
Oud 06-06-2004, 22:49
Verwijderd
Drievoudige integralen.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2004, 09:20
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Je kan ook iets met kansrekening doen, dan verzin je gewoon iets leuks waarvan jij wilt weten hoe groot de kans is enzo en dan ga je daar mee zitten puzzelen. Een meisje in mijn klas heeft onderzocht of kinderen een cirkel bijvoorbeeld altijd rood kleuren en een vierkant altijd blauw.
Oud 07-06-2004, 13:55
Upior
Upior is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 06-06-2004 @ 23:49 :
Drievoudige integralen.
Wat zijn dat voor dingen? En wat kun je ermee? Integraalrekening heb ik net gehad dus misschien is het wel wat..
Oud 07-06-2004, 15:38
Verwijderd
Citaat:
FlorisvdB schreef op 06-06-2004 @ 20:36 :
is fractals ook een uitgemolken onderwerp?
Behoorlijk.

Is de choas-theorie trouwens niet nauw verbonden met fractals?
Met citaat reageren
Oud 07-06-2004, 16:22
Verwijderd
Citaat:
Upior schreef op 07-06-2004 @ 14:55 :
Wat zijn dat voor dingen? En wat kun je ermee? Integraalrekening heb ik net gehad dus misschien is het wel wat..
Je kunt er o.a 3- en 4-dimensionale inhouden mee berekenen. Nuttig voor het beschrijven van fysische verschijnselen.

Willekeurig voorbeeldje ge-googled:

Met citaat reageren
Oud 07-06-2004, 17:41
Verwijderd
drievoudige integralen is gewoon een kleine uitbreiding op het vwo-integreren.
ik denk niet dat ze dat goedkeuren als profielwerkstuk
(je zit in principe gewoon 3x een integraal oplossen)
Met citaat reageren
Oud 07-06-2004, 17:53
Verwijderd
Citaat:
FlorisvdB schreef op 07-06-2004 @ 18:41 :
drievoudige integralen is gewoon een kleine uitbreiding op het vwo-integreren.
ik denk niet dat ze dat goedkeuren als profielwerkstuk
(je zit in principe gewoon 3x een integraal oplossen)
Het opstellen van de integraal is wel een stuk moeilijker dan het opstellen van een 1D-integraal.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2004, 18:29
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 07-06-2004 @ 18:53 :
Het opstellen van de integraal is wel een stuk moeilijker dan het opstellen van een 1D-integraal.
ja, de grenzen vaststellen is idd wel een beetje lastiger, maar om daar nou een PW over te maken...
Misschien kun je het uitbreiden met pool-, cylinder- en bol-coordinaten en de integraalstellingen van Greene, Gauss en Stokes.
En natuurlijk toepassingen van al die dingen, vooral toepassingen van Stokes en Gauss zijn interessant.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2004, 19:05
Verwijderd
Citaat:
FlorisvdB schreef op 07-06-2004 @ 19:29 :
ja, de grenzen vaststellen is idd wel een beetje lastiger, maar om daar nou een PW over te maken...
Misschien kun je het uitbreiden met pool-, cylinder- en bol-coordinaten en de integraalstellingen van Greene, Gauss en Stokes.
En natuurlijk toepassingen van al die dingen, vooral toepassingen van Stokes en Gauss zijn interessant.
Ja, echte VWO-stof.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2004, 00:23
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 07-06-2004 @ 20:05 :
Ja, echte VWO-stof.
nee, driedubbele integralen ook niet maar dat lijkt me wat weinig voor een profielwerkstuk.
Wat ik noemde zijn integraalstellingen en wat toepassingen daarop, om het wat uitgebreider te maken.
Ik deed fractals, daar moest ik ook wat met complexe getallen doen. Dat is allemaal toch ook geen vwo-stof?
Met citaat reageren
Oud 08-06-2004, 08:49
ImJustMe
ImJustMe is offline
Ik was vorig jaar op een soort van college op de TU in Delft over binaire coderingen. Dit jaar houden ze weer twee dagen lang een college voor 4/5/6 vwo over de technische wiskunde in de grote vakantie. Het onderwerp dit jaar is cryptografie. Dit zijn altijd best relexte onderwerpe voor profielwerkstukken.

Laatst gewijzigd op 08-06-2004 om 14:13.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2004, 14:01
Verwijderd
Citaat:
FlorisvdB schreef op 08-06-2004 @ 01:23 :
nee, driedubbele integralen ook niet maar dat lijkt me wat weinig voor een profielwerkstuk.
Wat ik noemde zijn integraalstellingen en wat toepassingen daarop, om het wat uitgebreider te maken.
Ik deed fractals, daar moest ik ook wat met complexe getallen doen. Dat is allemaal toch ook geen vwo-stof?
Nee, is zo. Zou het wel moeten zijn imho.

Veel te makkelijk nu.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2004, 19:14
Dr HenDre
Dr HenDre is offline
Citaat:
ImJustMe schreef op 08-06-2004 @ 09:49 :
Ik was vorig jaar op een soort van college op de TU in Delft over binaire coderingen. Dit jaar houden ze weer twee dagen lang een college voor 4/5/6 vwo over de technische wiskunde in de grote vakantie. Het onderwerp dit jaar is cryptografie. Dit zijn altijd best relexte onderwerpe voor profielwerkstukken.
dat komt goed uit, heb je toevallig nog meer info of een link waar meer info staat
Met citaat reageren
Oud 08-06-2004, 19:51
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 08-06-2004 @ 15:01 :
Nee, is zo. Zou het wel moeten zijn imho.

Veel te makkelijk nu.
ze zijn niet moeilijk, maar mij hoor je niet klagen. het eerste vak van dit jaar was een wiskundevak waar we 1 college over die complexe getallen kregen, en verder in bijna alle elektrotechniek vakken had je ze weer nodig (en dan is het wel moeilijk).
maar ik zag in je profiel dat je TN doet, waar studeer je dat?
Met citaat reageren
Oud 08-06-2004, 20:04
Verwijderd
Citaat:
FlorisvdB schreef op 08-06-2004 @ 20:51 :
ze zijn niet moeilijk, maar mij hoor je niet klagen. het eerste vak van dit jaar was een wiskundevak waar we 1 college over die complexe getallen kregen, en verder in bijna alle elektrotechniek vakken had je ze weer nodig (en dan is het wel moeilijk).
maar ik zag in je profiel dat je TN doet, waar studeer je dat?
Hmm, complexe getallen hebben we vrij uitvoerig gehad bij Lineaie algebra en lineaire analyse en Trillingen en Golven.

En bij Elektronica word je er inderdaad ook mee doodgegooid.

Ik studeer aan de TU/e.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2004, 12:28
Young Grow Old
Young Grow Old is offline
Citaat:
ImJustMe schreef op 08-06-2004 @ 09:49 :
Zoiets is er ook in Nijmegen. Het heet "wiskundig denken".
Voor meer informatie: http://www.math.kun.nl/wiskundigdenken
Met citaat reageren
Oud 09-06-2004, 18:04
Bezoekertjuuuh
Hmm, wij hebben een zogeheten 'zebra' over complexe getallen gehad in 6 vwo
Met citaat reageren
Oud 09-06-2004, 22:12
Upior
Upior is offline
Klopt ja dat boekje heb ik ook gebruikt.. Complexe getallen heb ik dus al eens gebruikt voor een PO.
Oud 10-06-2004, 11:14
Daevrem
Daevrem is offline
Over wiskunde in muziek.

Muziek is wel wiskudig in aard, sommige muziek is zeer wiskundig, vooral ritmisch en structureel, maar muziek is geen wiskunde. Muziek is geen exact vak. Sommige soorten van muziek componeren kun je zien als een wiskundige puzzel, maar dan eentje met meerdere oplossingen waarvan je op niet-wiskundige basis moet besluiten welke de beste is, of beter, de minst slechte. De wiskunde zelf is heel simpel. Tenzij je het niet over muziek componeren maar over geluidstrillingen gaat doen.

Ik denk niet dat het makkelijk is om muziek enkel met wiskunde te analyseren. Het wordt dan een soort numerologie. Je kunt overal wel getallen van maken die mooi lijken. Muziek is een taal, het is net zo nauw verbonden met wiskunde als met de menselijke psychologie. Als je de woorden en de grammatica niet kent weet je niet waarna je moet kijken. Muziek is dan wel wiskunde maar het is geen logische wiskunde, het is muzikale wiskunde.

Muziek is vaak wel erg symmetrisch. Enkele vaste patronen kunnen de ruggengraat van een muziekstuk vormen. Ook zijn er componisten die voor zichzelf overal getallen die 'klopten' wilde zien om te zorgen dat de muziek goed gestructureerd was. Maar vaak was dat enkel obsessief gedrag wat eigenlijk betekenloos was.

In andere muzieksoorten dan westerse muziek heeft men hele complexe ritmische patronen. Daar is muziek bijna letterlijk tellen terwijl je het speelt. Tot 27 tellen is wiskundig niet zo moeilijk, maar muzikaal wel.
Oud 10-06-2004, 15:20
Verwijderd
Hier is een hele lijst te vinden. Kben er zeker van dat je hier wel een leuk onderwerp zult vinden.

http://users.skynet.be/htroch/intro.html
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten