Oud 06-04-2011, 08:40
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Bij een proef op tien basisscholen mogen ouders zelf bepalen wanneer hun kinderen vakantie krijgen. Aan het begin van het schooljaar worden de vakanties met de onderwijzers ingepland, schrijft het AD woensdag.

[...]

Bij de proef moeten de scholen zich alleen houden aan een minimale onderwijstijd van 7520 uur in acht jaar. Een school kan dan bijvoorbeeld besluiten de eerste jaren wat minder les te geven en later meer. Ook kan de zomervakantie worden ingekort om de vrije dagen beter over het jaar te verdelen.
bron

Ouders die zelf de vrije dagen en vakanties van hun kinderen mogen bepalen, met als gevolg dat klassen mogelijk niet tegelijk les en vrij hebben. Een goed plan of niet?
Oud 06-04-2011, 09:19
Verwijderd
nee niet leuk als je daar vrienden hebt
Met citaat reageren
Oud 06-04-2011, 09:23
Lorelei
Lorelei is offline
Hum.

Ik ben in theorie redelijk positief. Ik vind het zelfstandig werken van de kinderen (want ik neem aan dat het daar op neer gaat komen?) niet zo'n probleem mits er voldoende en goed lesmateriaal wordt aangeboden waar zelfstandig mee gewerkt kán worden. En op zich vind ik dat ouders wel wat meer ruimte mogen krijgen met de vakanties, aangezien het nu echt enorm puzzelen is als je kinderen op verschillende scholen hebt zitten. Daarnaast verminder je hiermee de stromen van vakantiegangers op de 'zwarte zaterdagen'.

Maar dan de praktijk. Ik vertrouw niet genoeg op mijn medemens om een dergelijke verantwoordelijkheid aan te kunnen. Wat mij betreft mogen er wel wat richtlijnen zijn waar ouders zich aan moeten houden (meer dan de minimale onderwijstijd). Ik weet niet precies wat er in de leerplichtwet staat en of daar ook minimaal aantal vakantiedagen bijv. in is opgenomen, maar zulke dingen lijken mij in ieder geval verstandig. Daarnaast zou ik ook pleiten voor een regel die stelt dat je bijv. minimaal 3x (willekeurig getal) per jaar vakantie moet opnemen om zo de vrije dagen wat te spreiden.

Mja. Ik ben benieuwd naar de resultaten.

Edit: Wat ik wel een beetje moeizaam vind aan dit voorstel is dat ik het voordeel voor het onderwijs niet zie. Ik zie het voordeel voor ouders en kinderen (mits er handig gebruik wordt gemaakt van de mogelijkheid) maar wat is nou het directe voordeel voor het onderwijs?

Laatst gewijzigd op 06-04-2011 om 09:29.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2011, 11:39
Verwijderd
Maar hoe zit dat dan met de leraren? Als kinderen allemaal op andere dagen les hebben, dan heeft zo'n leraar dus nooit vrij. De ene familie hecht geen waarde aan kerst, de andere familie vindt de voorjaarsvakantie te vroeg (of te laat), de islamitische kinderen hebben vrij wanneer christelijke kinderen dat niet hebben, etc. Dan blijven er toch praktisch geen dagen over dat een leraar vrij heeft? Of snap ik het plan nu niet? Ook heb je natuurlijk te maken met werkstukken en andere activiteiten die je in groepsverband moet doen (en dan laat ik lichamelijke opvoeding nog even buiten beschouwing, want voetballen met z'n drieën lijkt me ook niet echt leuk).

Ik zet grote vraagtekens bij dit plan.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2011, 12:01
Verwijderd
Het gaat om de basisschool. Daar zijn geen les- en lokaalwisselingen. Altijd dezelfde docent. Die docent is dus gewoon vrij als de kinderen ook vrij zijn.

Waarmee ik niet zeg dat ik het eens ben met de proef.

Waarmee ik niet zeg dat ik het oneens ben met de proef.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2011, 12:04
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Het gaat om de basisschool. Daar zijn geen les- en lokaalwisselingen. Altijd dezelfde docent. Die docent is dus gewoon vrij als de kinderen ook vrij zijn.

Waarmee ik niet zeg dat ik het eens ben met de proef.

Waarmee ik niet zeg dat ik het oneens ben met de proef.
Ja, maar als de halve klas in juli vakantie wil, en de andere helft in augustus, dan moet de docent dus de hele zomer doorwerken. "De kinderen" bestaat niet meer in dit voorstel.

Maar goed, ik zie zelf ook vooral praktische bezwaren. Het enige voordeel is er voor drukke ouders, maar kinderen nemen is een keus waar je je leven op in te richten hebt.
Oud 06-04-2011, 12:19
ganralph
ganralph is offline
Ah, hier zit misschien een misverstand. Sommigen hebben het erover dat ieder ouderpaar zelf de vakanties van hun kind mogen bepalen (in samenspraak met de school); anderen spreken over een gezamenlijke afspraak van alle ouders van een hele klas.

Citaat:
De uiterste consequentie van het plan van de minister is dat kinderen
uit dezelfde klas nooit meer tegelijk vrij hebben. Maar scholen kunnen ook aan het begin van elk jaar een gezamenlijk vakantierooster voor alle kinderen vaststellen.
bron

Dat tweede plan kan ik beter mee leven, hoewel ik dat in de praktijk niet zie werken als er ouders met tegengestelde belangen zijn.
Oud 06-04-2011, 13:02
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Ah, hier zit misschien een misverstand. Sommigen hebben het erover dat ieder ouderpaar zelf de vakanties van hun kind mogen bepalen (in samenspraak met de school); anderen spreken over een gezamenlijke afspraak van alle ouders van een hele klas.

bron

Dat tweede plan kan ik beter mee leven, hoewel ik dat in de praktijk niet zie werken als er ouders met tegengestelde belangen zijn.
Hm. Dat plan klinkt wel realistischer maar komt eigenlijk gewoon weer neer op hoe het nu geregeld is. Je hebt gewoon vaste vakanties. Het nadeel hiervan voor de ouders is de spreiding van vakanties tussen scholen daardoor nog verder uit elkaar zal liggen. Met name voor werkende ouders of voor mensen die graag in de lente een keer op vakantie willen, schiet dat dus totaal niet op. Wat is het voordeel hiervan ten opzichte van wat we nu hebben?
Oud 06-04-2011, 15:44
hookee
hookee is offline
Op zich wel positief, spreiding vakantietijden voorkomt het gebruik moeten maken van hoogtijprijzen. Aan de andere kant, is een gezamelijke vakantie met neefjes/vriendjes dan weer lastiger. Tevens is bij het democratisch bepalen van iets altijd het probleem van mensen die zich benadeeld voelen; vakantie op suikerfeest of kerst, pasen of ramadan..
Sorry.. gaat niet werken.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten