Oud 30-01-2002, 10:16
Oen
Oen is offline
Ik vraag me af of er een vaste stof laser is die golflengtes uitzend van rond de 10^-10 m
oftewel eentje voor rontgenstraling.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-01-2002, 11:15
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Ok, dit doe ik uit mijn hoofd...dus het kan fout zijn.

Laser is een mono-chromatisch hoog energetisch lichtbundel. Dus het heeft een hele andere golflengte dan röntgen-straling.

Groetjes
Ben(die het niet zeker weet
Oud 30-01-2002, 12:31
PrackaH
PrackaH is offline
Ja 'k geloof dat Demon of Fire gelijk heeft. Laser is gewoon licht, dus heeft het een andere golflengte dan rontgen. Maar ik snap je vraag niet helemaal: een vaste stof laser???
Oud 30-01-2002, 13:23
pol
pol is offline
Citaat:
Oen schreef:
Ik vraag me af of er een vaste stof laser is die golflengtes uitzend van rond de 10^-10 m
oftewel eentje voor rontgenstraling.
Ik denk het niet. Klassieke vaste stof lasers(laag rendement) zenden golven uit die liggen in het infrarood gebied. In de diodelaser worden golflengtes bereikt tot +/-1µm, dus net zichtbaar licht.
Vaste stof lasers worden daarom vooral gebruikt bij lassen.

Meer zinnigs kan ik ook niet te vertellen.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2002, 14:54
Oen
Oen is offline
Citaat:
Demon of Fire schreef:
Ok, dit doe ik uit mijn hoofd...dus het kan fout zijn.

Laser is een mono-chromatisch hoog energetisch lichtbundel. Dus het heeft een hele andere golflengte dan röntgen-straling.

Groetjes
Ben(die het niet zeker weet

Volgens mij klopt dat niet, licht is namelijk ook gewoon energie met een golf, alleen kunnen wij alleen een bepaalde golflengte "zien", En rontgen is ook een "licht"golf met een gewoon hele lage golflengte.

Met citaat reageren
Oud 30-01-2002, 15:23
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
Oen schreef:
Volgens mij klopt dat niet, licht is namelijk ook gewoon energie met een golf, alleen kunnen wij alleen een bepaalde golflengte "zien", En rontgen is ook een "licht"golf met een gewoon hele lage golflengte.

Röntgen is een electromagnetische golf ja. LIcht golf ook, maar dat kunnen wij met onze ogen ook waarnemen.
Denk dat het verschil zo ligt.

Heb nog nooit gehoord dat röntgen-straling licht is.

Groetjes
Ben(die er wel mee te maken krijgt als hij technische natuurkunde studeert
Oud 30-01-2002, 15:34
pol
pol is offline
Ik moet mij hier bij Oen aansluiten!
Licht en röntgen zijn dezelfde electromagnetische golven.(met verschillende frequenties).
Met citaat reageren
Oud 30-01-2002, 18:29
DrPain
DrPain is offline
Idd net als radiogolven. Maar de vraag is dan of het gebundeld kan worden net als bij een laser (ofzo?)
Oud 30-01-2002, 19:02
Oen
Oen is offline
Ja en mij leek het wel leuk als je een rontgen laser zou hebben en daarmee een hologram van het menselijk lichaam maken,
Een stapje verder zou eentje zijn voor gamma straling. Lijkt me echt wel handig. Is volgens mij veel goedkoper dan zo'n grote MRI scanner
Met citaat reageren
Oud 30-01-2002, 19:23
Tampert
Tampert is offline
Citaat:
Oen schreef:
Ja en mij leek het wel leuk als je een rontgen laser zou hebben en daarmee een hologram van het menselijk lichaam maken,
Een stapje verder zou eentje zijn voor gamma straling. Lijkt me echt wel handig. Is volgens mij veel goedkoper dan zo'n grote MRI scanner

hmm... röntchenstraling heeft al een vrij hoge intensiteit. Als je het,, net als laser, zou bundelen zou het niet gezond zijn verwacht ik. Misschien bestaat het, ik weet het ff zo snel niet.
Oud 30-01-2002, 19:44
pol
pol is offline
Citaat:
Tampert schreef:
hmm... röntchenstraling heeft al een vrij hoge intensiteit. Als je het,, net als laser, zou bundelen zou het niet gezond zijn verwacht ik. Misschien bestaat het, ik weet het ff zo snel niet.

Idd., die bestaat al. De eerste laser in het röntgen gebied staat ergens in Hamburg geloof ik.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2002, 19:47
Tampert
Tampert is offline
Citaat:
pol schreef:
Idd., die bestaat al. De eerste laser in het röntgen gebied staat ergens in Hamburg geloof ik.

Dan ga ik ff info opzoeken En die hier neerplempen.

EDIT: Mjah als iemand izn heeft in veel leeswerk in het Engels: http://www.desy.de/~wroblewt/scifel/scifel.html
------------------
Tampert@scholieren.com, ICQ: 31599472| |NIZ(groene olifant)|N8ploeg|MOEH|ik bén corrupt, ik dóé aan vriendjespolitiek en ik bén machtsgeil

[Dit bericht is aangepast door Tampert (30-01-2002).]
Oud 30-01-2002, 20:10
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
Oen schreef:

Tuurlijk, dat zei ik ook, het zijn beide een electromagnetische golf. Maar wel met een verschillende intensiteit. En röntgenstraling behoort niet tot het lichtspectrum. Anders zou dat betekenen dat we nu elke dag met röntgen-straling worden gebombardeerd...en dat is toch niet zo. Anders hadden we nu allemaal kanker.

Ook radiogolven zijn electromagnetische golven, maar ook zij behoren niet tot het lichtspectrum.

The name laser is an acronym of light amplification by stimulated emission of radiation. A laser is a device that produces an intense, concentrated, and highly parallel beam of coherent light. So parallel is the beam from a visible light laser 10 cm in diameters that at the moon's surface 394,000 km away the beam is no more than 5km wide.
Historically the laser is the outgrowth of the maser, a similar device using radio microwaves in stead of visible light waves. The first succesfull maser was built by C.H. Townes and his associates at Columbia University between 1951 and 1954. During the next 7 years great strides were made in maser technology.
In 1958, A. H. Schawlow and C.H.Townes set forth the principles of the optical maser, or laser. The first succesfull laser based on these principles was built by T.H.Maiman of the Hughes Aircraft Company Laboratories in the summer of 1960. Extensive research on laser development has been carried out since that time.

Nou, zo kan ik nog wel een heel stuk overtypen over laserwetten en werkingen etc.

Bron: Fundamentals of Optics.(technische natuurkunde)

Groetjes
Ben(die de boeken van zijn broer heeft gekregen voor de studie
Oud 30-01-2002, 20:21
pol
pol is offline
Citaat:
Demon of Fire schreef:
Tuurlijk, dat zei ik ook, het zijn beide een electromagnetische golf. Maar wel met een verschillende intensiteit.

Ik wil nu niet moeilijk gaan doen, maar ze hebben een verschillende golflengte. De intensiteit heeft daar niets mee te maken.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2002, 20:26
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
pol schreef:
Ik wil nu niet moeilijk gaan doen, maar ze hebben een verschillende golflengte. De intensiteit heeft daar niets mee te maken.
Oeps!

Groetjes
Ben(die ook maar menselijk is en wel eens wat fout kan doen
Oud 30-01-2002, 20:53
Oen
Oen is offline
Ja maar ff over die dodelijke straling, een hologram heeft maar heul even de tijd nodig om belicht te worden, echt zoveelste nano seconden daarom moest het ook een vaste stof laser worden.
Proefkonijnen gezocht meld je aan
Met citaat reageren
Oud 05-02-2002, 19:08
Sylvain Altherian
Sylvain Altherian is offline
Citaat:
Oen schreef:

Proefkonijnen gezocht meld je aan
Mijn wiskundeleraar biedt zich aan...
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic: