Oud 06-07-2004, 09:25
Verwijderd
Ik weet niet zeker of het een hardwarematig of een softwarematig probleem is, maar ik gok op hardwarematig.

Op dit moment bevat mijn PC:
300W voeding
2 cd-rom spelers
2 harde schijven
Athlon XP 2600 met standaard koeling
Radeon 8500

Dit werkt allemaal prima enso,
maar als ik nog een hdd eraa n toevoeg, een 30Gb dan werken de drivers van mijn videokaart niet meer..
Misschien doordat de videokaart te weinig stroom krijgt, maar zoveel heb ik niet aangesloten...

Iemand een mogelijk idee wat de oorzaak zou kunnen zijn..
(Want volgende week komen er nog 2 hdd's bij :X)

Laatst gewijzigd op 06-07-2004 om 09:27.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-07-2004, 09:30
4C1DBURN
4C1DBURN is offline
Lijkt me meer een software matig probleem als jouw drivers niet meer werken. Dat met de stroom zouw niet mogen kunnen omdat het allemaal parralel is aangesloten.
Oud 06-07-2004, 09:53
Verwijderd
Citaat:
4C1DBURN schreef op 06-07-2004 @ 10:30 :
Lijkt me meer een software matig probleem als jouw drivers niet meer werken. Dat met de stroom zouw niet mogen kunnen omdat het allemaal parralel is aangesloten.
Ja, maar dat de drivers niet werken kan ook komen doordat de videokaart niet meer goed functioneerd..

En dat de voeding het niet meer aankan kan ook gebeuren, maar daarvor zit er niet genoeg aan lijkt mij..
Ik had dit nl ook al aan mijn Celeron 400 met 250W voeding...
Met citaat reageren
Oud 06-07-2004, 11:02
Verwijderd
Wat voor 300 W voeding? Altijd het merk vermelden. Als jij die 2600+ aan de praat probeert te houden met een 300 W El Cheapo, dan kun je natuurlijk vergif erop innemen dat het aan die voeding ligt. Als je momenteel al een Zalman of Antec gebruikt, dan ligt het waarschijnlijk niet aan je voeding.

Het is ook niet echt een kwestie van vermogen, maar meer van de stroom die je voeding kan leveren. 300, 400 of zelfs 500 W zegt niets als het een kutvoeding is die maximaal 10 A op de +12V kan leveren, of iets dergelijks.

De oplossing is dus simpel: even kijken wat voor merk voeding je gebruikt. Gebruik je een inferieur merk, vervang hem dan door minstens een 350 W-exemplaar van een goed merk (Antec, Enermax, Superflower, Zalman, Nexus, eventueel kunnen Chieftec of A-Open ook nog wel als je krap zit).

Zeker als jij van plan bent vier HDD's in je systeem te gebruiken moet je gewoon een fatsoenlijke voeding aanschaffen - met name de integriteit van data op een harde schijf wordt enorm op het spel gezet, als jouw voeding niet een fatsoenlijke, stabiele stroom op de +5 en +12V lijnen kan zetten.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2004, 11:10
Koen
Koen is offline
http://forum.scholieren.com/showthre...5#post11848135

Citaat:
********** schreef op 18-06-2004 @ 14:24 :
Volgens die site heb ik een 450W voeding nodig..
Gek dat ik nog nooit probemen heb gehad met m'n 300W
*gniffel*
Met citaat reageren
Oud 06-07-2004, 11:30
Verwijderd
hehe, ja ik weet het

maar dan nog, met een 250W voeding heeft eht altijd zoner problemen gewerkt..
Met citaat reageren
Oud 06-07-2004, 11:38
Verwijderd
Citaat:
********** schreef op 06-07-2004 @ 12:30 :
maar dan nog, met een 250W voeding heeft eht altijd zoner problemen gewerkt..
En?
Met citaat reageren
Oud 06-07-2004, 11:49
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 06-07-2004 @ 12:38 :
En?
En.. waarom geeft mijn 300w dan wel problemen?
(als het wel aan de voeding ligt..)
Met citaat reageren
Oud 06-07-2004, 15:11
Marcus
Marcus is offline
Citaat:
********** schreef op 06-07-2004 @ 12:49 :
Probeer eens een andere voeding Maarten?
Oud 06-07-2004, 15:16
Verwijderd
Citaat:
Dj Mark schreef op 06-07-2004 @ 16:11 :
Probeer eens een andere voeding Maarten?
Voedingen zat, maar zijn of 250w of hetzelfde type/merk
Met citaat reageren
Oud 06-07-2004, 15:18
Marcus
Marcus is offline
Citaat:
********** schreef op 06-07-2004 @ 16:16 :
Voedingen zat, maar zijn of 250w of hetzelfde type/merk
En je hebt met een 250w hetzelfde probleem?
Zo ja, dan ligt het vermoedelijk wel aan je voeding.
Oud 06-07-2004, 16:17
Koen
Koen is offline
Citaat:
********** schreef op 06-07-2004 @ 12:49 :
Daarom wil nare man dus weten van welk merk die 300w is, ik denk dat ie dat met 'en' bedoelde.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2004, 16:23
Enlightenment
Enlightenment is offline
Als jij 4 of 5 HDDs wilt hebben, overweeg dan eens een fileserver.
Oud 06-07-2004, 19:05
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 06-07-2004 @ 17:23 :
Ik heb ouders die het niet cool vinden als ik een PC constant heb draaien..
En films streamen vanaf netwerk kan wel, maar is niet prettig..

Wilde het al een tijdje geleden doen met mijn oude Celeron 400..
Met citaat reageren
Oud 06-07-2004, 19:06
Verwijderd
Citaat:
Koen schreef op 06-07-2004 @ 17:17 :
Daarom wil nare man dus weten van welk merk die 300w is, ik denk dat ie dat met 'en' bedoelde.
Chieftec
(En vind er net een van Codegen)
Met citaat reageren
Oud 06-07-2004, 22:07
Enlightenment
Enlightenment is offline
Mja koop een 450W Q-Tec ofzo, of iets duurder een goede 450W Antec, maar dan ben je wel zeker 70 euro kwijt.
Oud 06-07-2004, 22:35
Verwijderd
Ik zou gewoon voor zeven of acht tientjes een 400 W Zalman kopen. Of een Nexus. Die zijn ontzettend stil (langzaam draaiende 120 mm fan), heb je meteen een geruisloze PC als je toch besluit een server te gaan draaien.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2004, 23:15
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 06-07-2004 @ 23:07 :
Mja koop een 450W Q-Tec ofzo, of iets duurder een goede 450W Antec, maar dan ben je wel zeker 70 euro kwijt.
Enermax is ook zeer goed, wel prijzig...
Naja ik zou niet bezuinigen op een voeding, wie weet ga je over een jaar upgraden en heb je weer een te lage voeding
Oud 07-07-2004, 11:07
BustedEngine
BustedEngine is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 06-07-2004 @ 17:23 :
wat is dat precies ? :-)
Oud 07-07-2004, 11:22
Verwijderd
Ik heb dus geen zin om 80,- aan iets als een voeding uit te geven,
vaak is het zelfs net zo duur wewne case te kopen met 400W voeding erin (en dan de kast te verkopen).

En een fileserver is gewoon een PC die je puur en aleen gebruikt voor dataopslag, deze is dan via een netwerl te benaderen..
Met citaat reageren
Oud 07-07-2004, 11:23
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
BustedEngine schreef op 07-07-2004 @ 12:07 :
wat is dat precies ? :-)
Een Fileserver is een computer die als server dient. Je werkt er dus niet zelf op, de computer heeft ook geen monitor e.d. alleen een netwerkkabel en stroomkabel. De computer draait 24/7 bepaalde services. In het geval van een fileserver zal dat Samba zijn en/of een FTP-server.

Ik heb in mijn gewone PCs slechts 40GB hardeschijven. Op de lokale hardeschijven staan niet mijn bestanden. Al mijn databestanden staan op de fileserver. Daarin bevinden zich 7 hardeschijven, die door middel van RAID 0 (Striping) worden aangedreven. Ik heb toegang tot m'n gegevens via SMB, ofwel Windows Filesharing. Door simpelweg een extra schijf aan te maken zoals X: heb je dan een soort netwerkschijf, met 840GB data erop.

Maar RAID0 is niet erg veilig. Als één schijf uitvalt ben ik alles kwijt. Daarvoor heb ik een tweede fileserver die elke nacht een soort kopie (mirror) maakt van de eerste. Dat betekent helaas wel dat je dus dubbel zoveel ruimte/hardeschijven nodig hebt. Maar je kunt ook prima een fileserver maken met RAID5 of RAID1, waardoor je aan één fileserver al genoeg hebt om een veilige backup te maken.

Door middel van Gigabit ethernet haal ik rond de 71,2MB/s, ruim meer dan een lokale hardeschijf zonder RAID. De latency is wel iets hoger, maar aangezien het niet bedoeld is voor swap maakt dat weinig uit.
Oud 07-07-2004, 20:02
twain4me
twain4me is offline
Citaat:
********** schreef op 07-07-2004 @ 12:22 :
Ik heb dus geen zin om 80,- aan iets als een voeding uit te geven,
vaak is het zelfs net zo duur wewne case te kopen met 400W voeding erin (en dan de kast te verkopen).

En een fileserver is gewoon een PC die je puur en aleen gebruikt voor dataopslag, deze is dan via een netwerl te benaderen..
Ruk gewoon wat dingen eruit (die je niet gebruikt) test het een paar keer hebje dan geen problemen meer ruk ergens een extra voeding vandaan en zet het hele zooitje op 2 voedingen ik heb op die manier aardig wat geld uitgespaard 2x 250 watt werkt prima

Wel een gehannes als je geen dremel oid hebt ... want een extra gat in je kast is wel zo handig
Met citaat reageren
Oud 08-07-2004, 11:10
Verwijderd
Citaat:
********** schreef op 07-07-2004 @ 12:22 :
Ik heb dus geen zin om 80,- aan iets als een voeding uit te geven

(...)
Ah, daar is je probleem - je bent gewoon een gierige krent. Ik zal je vertellen, er is geen uitgave zo nuttig als een goede voeding. Als jij éénmalig die tachtig euro uitgeeft voor een 400 W-Zalman of een 431 W-Antec, dan weet je zeker dat je binnen nu en de komende vier jaar geen nieuwe voeding hoeft aan te schaffen.

En het allerbelangrijkste - als je gaat troubleshooten, kun je meteen uitsluiten dat het aan je voeding ligt. Nu blijf je dus maar zoeken en klooien en proberen. Maar goed, als jij die onzekerheid spannend vindt en graag veel aan je PC rotzooit, wees mijn gast
Met citaat reageren
Oud 08-07-2004, 20:01
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
nare man schreef op 08-07-2004 @ 12:10 :
Ah, daar is je probleem - je bent gewoon een gierige krent. Ik zal je vertellen, er is geen uitgave zo nuttig als een goede voeding. Als jij éénmalig die tachtig euro uitgeeft voor een 400 W-Zalman of een 431 W-Antec, dan weet je zeker dat je binnen nu en de komende vier jaar geen nieuwe voeding hoeft aan te schaffen.
Nou dat is ook niet waar, ik heb diverse systemen gezien met een goede Enermax voeding (351W ofzo) waarvan de voeding gewoon stuk was. En de computer was op een geaard stopcontact aangesloten (zonder schokbeveiliging dat wel).

Zeker voor een simpel systeem kun je prima een no-name 300W voeding gebruiken, dat is echt niet altijd rotzooi. Soms wel ja. Maar als je een wat zwaarder systeem wilt, zoals Trilox. dan kun je beter maar een goede voeding kopen. Een voordele keus kan zijn een 450/550W QTec, die zijn nog vrij aardig geloof ik. Rond de 40 euro zoiets?

Antec/Enermax kun je idd heel lang plezier van hebben, maar een garantie is het zeker niet.
Oud 08-07-2004, 21:56
M@rco
M@rco is offline
Waar komt eigenlijk het verhaal vandaan dat Enermax goed is? Zat laatst een test te lezen in de Computer Totaal en daar kwam een Enermaxvoeding behoorlijk slecht uit de bus... veel ruis op de 3.3V-lijn, o.i.d.
Oud 08-07-2004, 22:15
Enlightenment
Enlightenment is offline
Hoeveel exemplaren hebben ze getest?
Oud 08-07-2004, 22:58
M@rco
M@rco is offline
Eentje, voor zover ik weet.
Moet ik er wel bijzeggen dat ze een 660 watt Enermax voeding testten, tegenover 300/400 watt voedingen van andere merken (Antec kwam overigens als beste eruit, gevolgd door Zalman en Fortron). Vond ik wel een beetje vreemd.

Maar goed, het kan natuurlijk aan dat specifieke exemplaar hebben gelegen en ik weet ook niet in hoeverre het erg is om ruis te hebben op de 3.3v-lijn. Het leek me alleen het vermelden waard.
Oud 08-07-2004, 23:03
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
M@rco schreef op 08-07-2004 @ 22:56 :
Waar komt eigenlijk het verhaal vandaan dat Enermax goed is? Zat laatst een test te lezen in de Computer Totaal en daar kwam een Enermaxvoeding behoorlijk slecht uit de bus... veel ruis op de 3.3V-lijn, o.i.d.
Inderdaad..
De binnenkant ziet er belabberd uit.
Oud 09-07-2004, 13:38
Verwijderd
Het is trouwens zelfs een 360W voeding..

Maar ik denk dat het toch nieuwe voedig kopen word :X
Met citaat reageren
Oud 09-07-2004, 13:58
Verwijderd
Ik heb er nu 3 schijven erbij gehangen + grotere CPU fan en 2 case fans..
Zal waarschijnlijk er niet ana helpen..

Maar toen ik mijn kerstboom verlichting ccfl eruit trok werkte alles weer prima
Met citaat reageren
Oud 09-07-2004, 15:19
Verwijderd
Hij crasht dus nog steeds

De voedingen beschikbaar:

Noname - 250W
Q-Tec 350W (2x)
Codegen 300W
Chieftec 360W

maw, allemaal meuk
Met citaat reageren
Oud 09-07-2004, 15:21
M@rco
M@rco is offline
Vind je het gek, met wat jij er allemaal in hebt hangen

Koop nou gewoon een 400W Zalman of een Antec...
Oud 09-07-2004, 15:39
Verwijderd
Citaat:
M@rco schreef op 09-07-2004 @ 16:21 :
Vind je het gek, met wat jij er allemaal in hebt hangen

Koop nou gewoon een 400W Zalman of een Antec...
Probleem lijkt nu opgelost..

Alle hdd's hebben een eigen molex vanaf de voeding en 1 cd-rom speler deelt z'n stroom met 2 fans + cpu fan

cd-rom speler nog niet getest
Met citaat reageren
Oud 09-07-2004, 18:40
twain4me
twain4me is offline
Citaat:
********** schreef op 09-07-2004 @ 14:38 :
Het is trouwens zelfs een 360W voeding..

Maar ik denk dat het toch nieuwe voedig kopen word :X
mja bij mij staat de kerstboom op een aparte voeding werkt echt heel goed (fans btw ook) ...

off topic: klote dat die nog steeds op zijn gezicht gaat...
Met citaat reageren
Oud 09-07-2004, 20:20
Enlightenment
Enlightenment is offline
Test even 4 uur met 3DMark en SiSoft Burn-in test.
Oud 09-07-2004, 21:18
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 09-07-2004 @ 21:20 :
Test even 4 uur met 3DMark en SiSoft Burn-in test.
Ik heb de hdd's 3 uur lang laten copieren en dat ging prima, het lijkt er nu op dat het goed werkt.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2004, 02:11
Enlightenment
Enlightenment is offline
Gaat nu even om je voeding he, en je systeem verbruikt de meeste stroom bij 3D Gaming (videokaart en CPU zijn tezamen 80% van het energieverbruik van een computer, schat ik).
Oud 10-07-2004, 10:59
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 10-07-2004 @ 03:11 :
Gaat nu even om je voeding he, en je systeem verbruikt de meeste stroom bij 3D Gaming (videokaart en CPU zijn tezamen 80% van het energieverbruik van een computer, schat ik).
Ik game misschien netr 1 uur CS per maand..
Gamen doe ik echt zelden..

Over 2 weken heb ik een LAN-party en misschien game ik daar weleens, als hij het dan niet trekt koop ik een neiuwe, probleem opgelost..
Ik wil nl een nieuwe videokaart (de videokaart staat absoluut niet in verhouding van de rest van de PC ) en die zal ws meer stroom trekken.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2004, 12:47
Enlightenment
Enlightenment is offline
Ja al doe je het nooit, check of je systeem stabiel is. Maximaal belasten en als dat goed werkt, is je systeem stabiel. Als je problemen krijgt tijdens gamen, dan kunnen die in lichtere mate ook tijdens normaal gebruik optreden. Dat kan zijn slechts 1x per week. Dat lijkt dan incidenteel, terwijl er wel een structureel probleem is.

Oud 11-07-2004, 09:19
Verwijderd
Als mosterd na de maaltijd wil ik me toch achter Nare Man scharen in deze; verbijsterend dat de voeding veelal een component is waar men op denkt te moeten bezuinigen. Videokaarten van 400/500 euri zijn eerder regel dan uitzondering zolangzamerhand, maar 80 euri uitgeven voor een betrouwbare, krachtige voeding is uit den boze.

Tsja, dan vraag je d'r ook om.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2004, 11:24
Jolt
Jolt is offline
ik denk eerder 200 euries uitgeven voor een nieuwe videokaart ..

en dan heeft ie misschien wel een nieuwe voeding nodig (R9800pro)
Oud 11-07-2004, 14:24
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 11-07-2004 @ 10:19 :
Videokaarten van 400/500 euri zijn eerder regel dan uitzondering zolangzamerhand, maar 80 euri uitgeven voor een betrouwbare, krachtige voeding is uit den boze.
Een Radeon 8500 kost geen 500 euro lieverd. Zo'n high-end systeem heeft hij niet. Als je een high-end systeem koopt, kun je idd het beste een goede voeding nemen. Maar voor een mainstraim of value systeempje is 80 euro gewoon de prijs van moederbord + processor onderhand.

Wel vind ik het enigszins raar dat trilox. wel 4 of 5 budget coolers heeft, maar geen één goede.
Oud 11-07-2004, 18:12
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 11-07-2004 @ 15:24 :
Een Radeon 8500 kost geen 500 euro lieverd. Zo'n high-end systeem heeft hij niet. Als je een high-end systeem koopt, kun je idd het beste een goede voeding nemen. Maar voor een mainstraim of value systeempje is 80 euro gewoon de prijs van moederbord + processor onderhand.

Wel vind ik het enigszins raar dat trilox. wel 4 of 5 budget coolers heeft, maar geen één goede.
Christus, ik hàd het ook kunnen weten. Zoals Nare Man al zei, "lieverd", van een goede voeding heb je in de regel gewoon 4 jaar plezier als het niet meer is -- en je speelt veel meer op safe. Maar goed; argumenten voor iets wat jij niet ziet zitten doen bij voorbaat al af, hè?
Met citaat reageren
Oud 11-07-2004, 20:41
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 11-07-2004 @ 15:24 :

Enigste niet high-end (is 2800+ high-end?) is us die videokaart

Er staat op dit moment maar 1 (no-name) fan aangesloten.

En een radeon 8500 was 1 jaar geleden 75,-
Met citaat reageren
Oud 13-07-2004, 04:38
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 11-07-2004 @ 19:12 :
Christus
Zeg maar Enlight
Citaat:
ik hàd het ook kunnen weten.
Indeed
Citaat:
Zoals Nare Man al zei, "lieverd", van een goede voeding heb je in de regel gewoon 4 jaar plezier als het niet meer is -- en je speelt veel meer op safe.
Kan zeker kloppen, maar soms kom je over alsof je maar beter geen processor in je systeem kan zetten maar wél een dure antec. Dat is natuurlijk absurd, je moet dingen relativeren. In een budget systeem zet je geen 80 euro kostende antec. Kan wel, maar dan beter een iets snellere processor of dubbel zoveel geheugen kopen. Er zijn prima voedingen voor 40 euro te koop. Althans, ik denk dat velen er zo over denken en ik denk dat dat een te respecteren standpunt is.
Citaat:
Maar goed; argumenten voor iets wat jij niet ziet zitten doen bij voorbaat al af, hè?
Nee hoor. Aan de andere kant vind ik het ook wel weer flauw om in dit topic waar de voeding mogelijk het probleem is te gaan roepen "zie je nou wel!" en "dan vraag je er ook om". Ik denk dat we er allemaal over eens zijn dat Trilox. voor zijn mainstream systeem het beste een betere voeding had kunnen gebruiken, maar iets minder kinderachtig reageren kan ook wel.

Maarja voeding schijnt heilig te zijn voor je, en elke andere onderbouwde mening sla je in de wind. Misschien is het beter daar een aparte discussie thread voor te gebruiken? Mits je op een leuke toon wilt discussiëren, tenminste.
Oud 13-07-2004, 04:43
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
********** schreef op 11-07-2004 @ 21:41 :
Enigste
*SPANK*
Citaat:
(..) niet high-end (is 2800+ high-end?) is us die videokaart
2800+ is mainstrain, niet high-end, dan moet je minstens aan de Athlon 64 of P4 3.2GHz+ zitten.

Ik zou jouw systeem omschrijven als mainstream, waarbij je er een enigszins verouderde videokaart in hebt zitten. In elk geval, die videokaart trekt niet zoveel stroom, maar al die hardeschijven van je mogelijk wel. En dan nog een slecht merk PSU kan er inderdaad voor zorgen dat je stroomdistributie problemen ondervindt. Misschien is het het beste om een keer een goede voeding te kopen. Dat hoeft echt geen 550W te zijn, 365W enermax zou kunnen, alhoewel een 400W Antec al veel beter is. In jouw geval is een dergelijke investering misschien wel verstandig, mits je daar ook het geld voor hebt.

Ik begrijp in elk geval niet echt waarom je 5 budget voedinkjes hebt, en geen een goede.
Oud 13-07-2004, 08:09
Verwijderd
Die voedingen komen altijd bij kasten, en die kasten verkoop ik dan na een tijdje weer (voor dezelfde prijs ) en verstuur ze zonder voeding ivm gewicht..
Met citaat reageren
Oud 13-07-2004, 10:56
Verwijderd
Citaat:
********** schreef op 13-07-2004 @ 09:09 :
Die voedingen komen altijd bij kasten, en die kasten verkoop ik dan na een tijdje weer (voor dezelfde prijs ) en verstuur ze zonder voeding ivm gewicht..
Ja, jij bent gewoon een sjacheraartje dat voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten

Je doet toch al die shite met webhosting, kasten verkopen en dergelijke? En nog kunnen er niet die paar tientjes af? Sommige mensen zijn écht verkeerd bezig.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2004, 11:10
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 13-07-2004 @ 11:56 :
Ja, jij bent gewoon een sjacheraartje dat voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten

Je doet toch al die shite met webhosting, kasten verkopen en dergelijke? En nog kunnen er niet die paar tientjes af? Sommige mensen zijn écht verkeerd bezig.
Nee, dat ben ik niet, voor mijn pc koop ik alleen kwaliteitsspul.
Alleen geld uitgeven aan voedingen heb ik nooit zin in.

En dat ik een eigen bedrijf heb wil niet zeggen dat ik in het geld zwem, op dit moment heb ik alleen maar schuld. Je moet eerst ergens geld instoppen en dan pas terugverdienen.

Laatst gewijzigd op 13-07-2004 om 11:22.
Met citaat reageren
Oud 15-07-2004, 21:35
Verwijderd
Het probleem was 1 harde schijf (die ik al had), waarom weet ik nog niet...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten