Oke lang verhaal ik weet het.

Maar dit komt uit het boek van Allen Carr - Stoppen met roken, en het is echt een steengoed boek. Met behulp hiervan ben ik (makkelijk) gestopt. Waarschijnlijk zullen er veel mensen zijn die het er niet mee eens zijn, maar dan is het toch nog de moeite waard om te lezen!
ZAL IK DIKKER WORDEN?
Ook dit is 1 van die wijdverspreide fabeltjes over roken.
De ontwenningsverschijnselen bij nicotine, een soort scheuten in de maagstreek, lijken erg op hongergevoelens; vandaar dat die twee nogal eens met elkaar verward worden. Maar terwijl een gevoel van honger door voedsel wordt bevredigd, worden de ontwenningsverschijnselen door nicotine nooit volledig bevredigd.
Zoals met iedere drug wordt na een tijdje het lichaam ongevoelig en is de drug niet meer in staat de ontwenningsverschijnselen volledig op te heffen. Zodra we de sigaret uitmaken verdwijnt de nicotine in snel tempo uit ons lichaam, zodat de nicotineverslaafde een voortdurende honger heeft. De natuurlijke neiging is om ten slotte te gaan kettingroken. De meeste rokers worden daarvan weerhouden om 1 van de volgende twee redenen, of misschien wel beide.
1. Geld - ze kunnen het zich niet veroorloven om meer te roken.
2. Gezondheid - teneinde de ontwenningsverschijnselen op te heffen, moeten we een vergif innemen. Het vergif werkt als een automatische afremmer van het aantal sigaretten dat iemand kan roken.
De roker zit daardoor opgezadeld met een permanente honger die hij nooit kan stillen. Daarom gaan veel rokers over op te veel eten, stevig drinken of zelfs op zwaardere drugs om de leegte maar te vullen. (De meeste alcoholisten zijn stevige rokers.)
Een roker heeft de neiging om nicotine als vervanging voor voedsel te nemen. Je denkt dat het de behoefte aan voedsel is, maar in werkelijkheid zijn het de ontwenningsverschijnselen van nicotine.
Vervangende middelen zijn onder andere kauwgom, zoetigheid, pepermunt, sigaretten van gedroogde planten en kruiden, pillen, enz. GEBRUIK GEEN VAN ALLE. Het maakt het moeilijker. Niet gemakkelijker. Als u een ontwenningsscheut krijgt en iets vervangends neemt, zal de scheut langer aanhouden en wordt het moeilijker. Wat u namelijk dan eigenlijk zegt is: "Ik moet roken of ik moet de leegte opvullen." Het is net zoiets als toegeven aan de eisen van een kaper of aan de boze bui van een kind. Het heeft tot gevolg dat de ontwenningsscheuten blijven terugkomen en de kwelling langer aanhoudt.
In elk geval zullen de vervangende middelen de ontwenningsverschijnselen niet opheffen. De hunkering is naar nicotine, niet naar voedsel. Het enige dat er gebeurt, is dat u aan roken blijft denken.