Oud 08-01-2010, 20:08
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Ik sport al langer bij een sportschool maar altijd in groepslessen. Deze week ben ik ook begonnen aan de apparaten.

Maar als ik van de lopende band (loopband? hardloopband? wandelband?) afkom, ben ik duizelig en kan ik niet goed blijven staan, soms zelfs een beetje misselijk. Ik train met hartslagmeter dus het is niet dat ik boven mijn niveau train ofzo. Ook drink ik voldoende. Maar ik vind het water moeilijk binnen te houden tijdens het lopen op de band. Is dit slecht of gevaarlijk en moet ik de band niet meer gebruiken of gaat het over? Herkent iemand dit of is er iemand die er verstand van heeft?

dankjewel

liefs fizzle
Met citaat reageren
Oud 08-01-2010, 21:01
jjohan
jjohan is offline
ik heb er geen verstand van maar dit denk ik:
door het bewegen op en neer raken je evenwichtsorganen in de war.

maja ik weet hier niet veel van. mischien moet je niet vlak ervoor drinken maar een uur voor je gaat sporten wat drinken.
als je het niet bij andere apparaten ofzo hebt moet het tog aan de beweging liggen
Oud 08-01-2010, 22:41
Pluis
Pluis is offline
Citaat:
Ik sport al langer bij een sportschool maar altijd in groepslessen. Deze week ben ik ook begonnen aan de apparaten.

Maar als ik van de lopende band (loopband? hardloopband? wandelband?) afkom, ben ik duizelig en kan ik niet goed blijven staan, soms zelfs een beetje misselijk. Ik train met hartslagmeter dus het is niet dat ik boven mijn niveau train ofzo. Ook drink ik voldoende. Maar ik vind het water moeilijk binnen te houden tijdens het lopen op de band. Is dit slecht of gevaarlijk en moet ik de band niet meer gebruiken of gaat het over? Herkent iemand dit of is er iemand die er verstand van heeft?

dankjewel

liefs fizzle
waar kijk je naar tijdens het lopen? naar je voeten of gewoon om je heen? de meest logische verklaring voor duizelig worden op de loopband is dat je ogen iets anders registreren dan je lichaam (dat is ook de reden dat veel mensen misselijk en duizelig worden van lezen in de auto, omdat je iets anders voelt dan je ziet). Probeer je te concentreren op een vast punt in de omgeving (liefst iets dat een beetje verder weg is), en niet de hele tijd op het schermpje te kijken.
Oud 09-01-2010, 10:26
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Hoe lang loop je, hoe hard en in hoeveel graden omhoog?

Duizeligheid kan veroorzaakt worden als je te intensief bezig bent, dus te lang. Water dient als afvoer voor de stofwisseling dus dat heb je wel nodig, maar ik drink ook liever meteen NA het lopen dan voor en tijdens, gewoon omdat dat inderdaad niet zo lekker is.

Begin iig niet met de lopende band, of roeien. Maar ga eerst fietsen of iets anders doen. Lopende band is vrij intensief, het is niet verstandig om een lichaam op stand 0 in 1 stap op te voeren naar 1 van de meest zwaarste activiteiten, ga eerst even fietsen, rustig lopen, rustig steppen of hoe het ook formeel mag heten.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2010, 11:38
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Citaat:
waar kijk je naar tijdens het lopen? naar je voeten of gewoon om je heen? de meest logische verklaring voor duizelig worden op de loopband is dat je ogen iets anders registreren dan je lichaam (dat is ook de reden dat veel mensen misselijk en duizelig worden van lezen in de auto, omdat je iets anders voelt dan je ziet). Probeer je te concentreren op een vast punt in de omgeving (liefst iets dat een beetje verder weg is), en niet de hele tijd op het schermpje te kijken.
Ik pak altijd de band naast het raam en dan kijk ik steeds naar buiten. Maar misschien is het inderdaad wel omdat het uitzicht niet veranderd terwijl ik wel loop.

Citaat:
Hoe lang loop je, hoe hard en in hoeveel graden omhoog?

Duizeligheid kan veroorzaakt worden als je te intensief bezig bent, dus te lang. Water dient als afvoer voor de stofwisseling dus dat heb je wel nodig, maar ik drink ook liever meteen NA het lopen dan voor en tijdens, gewoon omdat dat inderdaad niet zo lekker is.

Begin iig niet met de lopende band, of roeien. Maar ga eerst fietsen of iets anders doen. Lopende band is vrij intensief, het is niet verstandig om een lichaam op stand 0 in 1 stap op te voeren naar 1 van de meest zwaarste activiteiten, ga eerst even fietsen, rustig lopen, rustig steppen of hoe het ook formeel mag heten.
Ik loop meestal tussen de 6,7 en 7,5 km/h. Ik ren niet, ik doe altijd snelwandelen (anders gaat mijn hartslag te snel omhoog). De band staat op 2% helling en ik loop 25 minuten want je mag maximaal 25 minuten op een apparaat.

De eerste keer deed ik eerst het traploopapparaat (ook 25 minuten) en toen de lopende band, maar toen werd ik er ook duizelig van. Is het dan misschien toch dat ik teveel achter elkaar doe?
En ik dacht dat het altijd de bedoeling was om tijdens het trainen te drinken, maar dat zal ik dan erna doen.

Dankjulliewel trouwens
Met citaat reageren
Oud 09-01-2010, 11:39
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Citaat:
ik heb er geen verstand van maar dit denk ik:
door het bewegen op en neer raken je evenwichtsorganen in de war.

maja ik weet hier niet veel van. mischien moet je niet vlak ervoor drinken maar een uur voor je gaat sporten wat drinken.
als je het niet bij andere apparaten ofzo hebt moet het tog aan de beweging liggen
Nouja ik beweeg niet echt op en neer - met de crosstrainer en de traploopdinges beweeg ik meer op en neer en daar heb ik naderhand geen last van.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2010, 12:48
PatoLoco
PatoLoco is offline
Duizeligheid kan ook ontstaan door een tekort of een teveel aan zuurstof. Heb je wel een goede ademtechniek?

Als je last hebt van je buik, zorg er dan voor dat je niet net voor je training eet of drinkt. Probeer 20 a 30 min voor je inspanning goed te drinken en eten doe je best 'n paar uur niet. Tijdens het lopen drink ik niet (behalve bij héél warm weer misschien) maar na de inspanning drink ik natuurlijk wel voldoende water.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2010, 13:26
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Nou, ik heb geen last van mijn buik, en ik eet meestal niet voor het trainen, maar als ik een slok water neem tijdens het trainen kan ik die bijna niet doorslikken en komt hij ook steeds weer erg omhoog. Maar ik zal dus voortaan na de training drinken.

Ik wist niet dat je ook teveel zuurstof binnen kon krijgen! Ik heb voor zingen een goede ademtechniek en dat is de enige adem'techniek' die ik ken. Maar ik merk ook dat het moeilijk is om tijdens het sporten heel erg in je buik te ademen. Maar hoog ademen is nog moeilijker vanwege hartslagmeter en beha die de ribbenkast tegenhouden. Dus ik ga of heel laag of heel hoog ademen. Maar ik heb meestal niet het idee dat ik daar duizelig/ misselijk van word. Maar dat zou dus wel kunnen?
En hoe zou ik dan anders moeten ademen?
Met citaat reageren
Oud 09-01-2010, 14:29
Verwijderd
Ik heb dat ook op de loopband, maar bv. niet als ik gewoon buiten ren. Ik weet niet wat het is, maar voor mijn gevoel komt het doordat je echt op een vaste plek rent, en dus niet echt vooruit gaat, ik had het idee dat mijn evenwichtsorgaan het vervolgens heel raar vond dat ik stil stond op dezelfde plek; echt alles kwam op me af en ik was heel duizelig. Ik heb dit al na 5 minuutjes rustig rennen, dus het heeft niets met uitputting of wat dan ook te maken (ook omdat ik het buiten dus bijvoorbeeld helemaal niet heb).
Met citaat reageren
Oud 09-01-2010, 14:43
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Ik heb het inderdaad ook niet als ik buiten ren (of ik moet ECHT sneller of langer rennen dan ik aankan en dat voel ik dan ook wel)!
Als ik van die band afkom is het ook alsof de grond onder me uitschuift, dat heb ik ook een beetje als ik van die loopbanden in schiphol afkom, dus het zal wel gewoon zijn dat ik beweeg terwijl ik stilsta en ik dat niet kan bevatten.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2010, 14:56
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Citaat:
En ik dacht dat het altijd de bedoeling was om tijdens het trainen te drinken, maar dat zal ik dan erna doen.
Ik weet niet of drinken ernaa beter is. Maar ik heb ook dat als ik drink, dan ga rennen, klots het alle kanten op in mijn buik.

Als het goed is loopt er daar wel iemand rond trouwens die er verstand van heeft =).
Je loopschema is helemaal niet raar, tenzij je 160 kilo weegt ofzo maar dat lijkt me niet ^^
Met citaat reageren
Oud 09-01-2010, 15:51
PatoLoco
PatoLoco is offline
Hmm mja de oorzaak zal dan wel eerder te zoeken zijn bij de tegenstrijdige informatie die je hersenen krijgen. Of misschien ligt het ook aan de verluchting ofzo? Als ik train in'n volle (en relatief kleine zaal) en er is niet voldoende verluchting dan merk ik ook wel dat ademen wat moeizamer gaat (wat dus kan leiden tot duizeligheid). Ik zet meestal 'n raam open vlak naast m'n fiets/loopband/... Helpt (voor mij) echt wel!

Oh en te veel zuurstof inademen kan zeker, daarom dat je niet als'n gek moet hyperventileren terwijl je sport Gewoon rustig, diep en gecontroleerd ademhalen op'n vast tempo.

Als je echt zware inspanningen doet ,waar je dus heel veel vocht bij verliest (en zeker in warm weer), dan moet je tijdens het lopen zeker drinken maar voor matige inspanningen kan je in mijn ogen evengoed erna drinken. Dat is natuurlijk afhankelijk van allerlei factoren (warmte, conditie, individu,...) maar als je op voorhand genoeg water drinkt dan kan je ook wel gewoon wachten tot na je (matige) inspanning. Als ik ga hardlopen drink ik 'n half uurtje op voorhand iets van'n 400ml water en dan loop ik gemiddeld 10km ofzo.

Als je merkt dat je wél veel vocht verliest en dus echt wel nood hebt aan water, dan moet je natuurlijk gewoon drinken
Met citaat reageren
Oud 09-01-2010, 17:04
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Citaat:
Ik weet niet of drinken ernaa beter is. Maar ik heb ook dat als ik drink, dan ga rennen, klots het alle kanten op in mijn buik.

Als het goed is loopt er daar wel iemand rond trouwens die er verstand van heeft =).
Je loopschema is helemaal niet raar, tenzij je 160 kilo weegt ofzo maar dat lijkt me niet ^^
Nee dat schema is ook voor me opgesteld door een trainer en ik weeg geen 160 kilo (niet eens de helft ) en het voelt verder ook helemaal niet te zwaar tijdens het trainen.

Misschien moet ik de lopende band gewoon even laten voor wat hij is en de andere apparaten gebruiken?
Met citaat reageren
Oud 09-01-2010, 22:11
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Heb je het met roeien ook? Dat is ook vrij intensief.
Heb je een vast patroon dat je volgt? Zo ja, probeer de apparaten gewoon eens in een andere volgorde en kijk of dat uitmaakt.

Met koude spieren beginnen is doorgaands ook geen goed idee, en dat zou met dit weer nog niet eens zo raar zijn denk ik zo ^^.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2010, 15:40
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Dat weet ik niet, ik heb het roeiapparaat nog niet gebruikt. Ik zal eens kijken of ik het daarmee ook heb.
En het is inderdaad koud buiten, maar de airco staat ook keihard te loeien in de sportzaal dus het is onvermijdelijk om koude spieren te hebben daar.
Een vast patroon heb ik nog niet echt, omdat ik pas een paar keer ben geweest.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2010, 21:05
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Waarschijnlijk is het omdat ik teveel ademhaal - ik had vandaag een ademhalings- en ontspanningscursus en ik merkte dat als ik ademhalingsoefeningen deed met diep ademen, ik ook helemaal duizelig en misselijk werd en de grond voelde bewegen. Dat is omdat ik dan teveel ademhaal.
dus het zal een overschot aan zuurstof zijn, in combinatie met een vreemde beweging.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2010, 19:15
honkballertje
honkballertje is offline
dat je het gevoel hebt dat de grond onder je schuift komt omdat je aan het lopen bent geweest en toch niet vooruit gaat en zodra je van de band afgaat je ook stilstaat maar niet probeert te bewegen. dat kan even raar aanvoelen maar is niks ergs.

voor het kijken kan je wel schuin uit het raam kijken maar probeer ook af en toe recht voor je uit te kijken. dit werkt waarschijnlijk.

daarnaast moet je blijven drinken. als je niet drinkt tijdens je training wordt het erger en erger. ook belangrijk is wat je drink. drink je gewoon water?

qua ademhaling moet je proberen je ademhaling rustig te houden. men zegt dat via de neus inademen en via de mond uitademen het beste is maar zodra mijn hartslag omhoog gaat en ik dus veel zuurstof nodig heb in mijn longen werkt door de neus ademen niet omdat ik dan te weinig zuurstof binnenkrijg. zeker als je een beetje verkouden bent schit dat niet op. je kan gewon inademen via de mond en uitademen via de mond zolang alsdat je maar niet gaat zitten hijgen als een gek want dan ga je automatisch hee snel zitten ademen wat je prestaties niet beer maakt.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2010, 14:38
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Sinds ik niet meer drink tijdens de training is het juist veel beter. Ik dronk altijd veel tijdens de training maar ik kreeg het bijna niet doorgeslikt en het kwam ook de hele tijd terug omhoog. (gewoon water ja).
Met citaat reageren
Oud 16-01-2010, 09:29
Roos
Roos is offline
Ik had precies hetzelfde probleem! Een soort evenwichtsstoornis als ik van de loopband afkwam.
Wat bij mij helpt:
- Rustig het tempo afbouwen en uitwandelen met 5 km/u, en de laatste minuut zelfs 3.5 km/u
- Daarna stretchoefeningen doen OP de band: dus niet gelijk er af stappen. Je kunt je kuiten, hamstrings, quadriceps, heupadductor en arm/schouderspieren prima stretchen op de loopband.
- Daarna eraf stappen

Bij mij is het nu helemaal over! Succes
Oud 16-01-2010, 09:53
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Oh wat een goed idee, de cooling down op de band zelf doen! Dankje!
Met citaat reageren
Oud 16-01-2010, 15:56
Cheryl
Cheryl is offline
Een best voorkomend verschijnsel hoor. Zoals Roos al zegt, op de band rustig afbouwen en er niet meteen afstappen. Ik loop anders ook als een dronkeman rond als ik er niet ff op blijf staan.

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten