Oud 02-09-2004, 17:48
742639
742639 is offline
Weet iemand het stichtingsverhaal (ik weet niet of stichting nou precies het goede woord is) van Athene?
Ik weet nog wel dat het iets te maken had met Poseidon en Athene, wie van die 2 nou de beschermgod van de stad mocht worden enzo, maar kan iemand mij het hele verhaal vertellen??
Alvast bedankt
Oud 02-09-2004, 19:15
Quiana
Quiana is offline
Citaat:
Bij de stichting van de stad Athene streden Poseidon en Pallas Athena erom wie beschermgod van de stad en dus de naamgever mocht worden. Zeus bepaalde dat wie de burgers het nuttigste geschenk gaf de beschermer van de stad mocht worden. Poseidon sloeg met zijn drietand op een rots, er ontstond een zoutwaterbron en... hinnikend sprong het eerste paard tevoorschijn. Pallas Athene liet naast de bron een olijfboom groeien, symbool van de vrede. Het hout en de takken konden worden gebruikt, de vruchten gegeten of tot olie geperst worden. Athena won de wedstrijd, maar Poseidon was niet wraaklustig: door de zee zou de stad Athene groot, rijk en machtig worden.
Bron (onderaan).
Oud 03-09-2004, 15:58
Symphony
Symphony is offline
Ik heb begrepen dat Poseidon wél wraaklustig was en Athene onder water zette...
Oud 03-09-2004, 22:58
Apomes
Apomes is offline
Citaat:
Symphony schreef op 03-09-2004 @ 16:58 :
Ik heb begrepen dat Poseidon wél wraaklustig was en Athene onder water zette...
ik dacht dat de Atheners ter compensatie een tempel hadden gebouwd namelijk aan kaap Sounion (sp?), omdat Poseidon niet wraaklustig was .
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten