Je kunt je cavia in bad doen hoor
ik zou wel zorgen dat het buiten warm is, anders heeft hij het erna veel te koud.
Zorg wel dat hij helemaal droog wordt, bijvoorbeeld door hem handdoekdroog in zijn kooi met een overdadige hoeveelheid hooi, na een paar uurtjes is hij droog. Zorg dat hij uit de tocht staat en dat de kamer een aangename temperatuur heeft!
Als je hem wilt föhnen, moet je ervoor zorgen dat de luchtstroom niet te heet wordt en dat hij gewend is aan de luchtstroom en het lawaai, anders schrikt hij zich kapot natuurlijk. Ik zou ook voor je hem in bad doet het hooi of de föhn al klaarleggen
als je hem in bad doet heb je 2 bakken nodig (als je hem wast met shampoo, anders maar 1) met een klein laagje water, je cavia moet erin kunnen staan zonder koppie onder te gaan. Laat hem wel rustig in het water zakken, hij kan schrikken van de hoeveelheid water maar meestal vinden ze het fijn, soms gaan ze er zelfs van drinken
Ik zou zijn kop niet natmaken, dat vinden de meeste cavia's niet fijn.
Je kunt hem wassen met shampoo, maar ik zou een shampoo gebruiken zonder zeep, zodat het niet prikt als het in z'n ogen mocht komen, een babyshampoo is het best (zwitsal bijvoorbeeld)
Spoel hem dan eerst af in de eerste bak met water, en daarna nog een keer in de tweede bak met water. Droog hem af en zet hem in zijn bak met hooi

na een paar uur is hij droog
doe je cavia niet te vaak in bad, behalve als hij erg vies is, de kans op verkoudheid is natuurlijk groter als hij nat is.