Oud 22-12-2005, 11:46
Verwijderd
Mijn kat was al nooit een lieverdje, maar de laatste paar dagen (of nu misschien al twee weken) is hij opeens heel fel en agressief zonder reden.

Hiervoor kon ik meestal wel zien aan zijn staart, zijn ogen en de manier waarom hij zijn oortjes draaide of hij in the mood was voor aaien en aandacht.
Nu smeekt hij de hele dag door om aandacht (dat ik hem nu maar geef in de vorm van spelen met zijn favoriete propje aluminiumfolie, want dat is relatief veilig voor mij), maar zodra ik hem ga aaien of als hij gewoon rustig op schoot zit, springt hij opeens naar mijn arm. Hij heeft me zelfs een paar keer aangevallen terwijl ik zat te lezen of tv zat te kijken, toen greep hij opeens mijn hoofd! (en ik wil nieteens weten hoe 'n groot probleem ik heb als hij mijn ogen een keer raakt)

Hij bijt ook heel fel en heel hard, en valt slechts met harde hand uit mijn huid te verwijderen wat het probleem natuurlijk alleen maar groter maakt...

Het probleem is dat het zo compleet willekeurig en onvoorspelbaar is, en ik weet niet waarom!!!

mijn kat was ooit een kater, is nu 3 jaar oud, gewoon op tijd gecastreerd, komt (nog) niet buiten en ik ben bang dat als het zo blijft ik doodsbang voor hem word en hij uiteindelijk in het asiel beland...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-12-2005, 11:53
Silver_Rose
Silver_Rose is offline
ga naar de kattenpsych of naar de dierenarts zou ik zeggen

en blijf vooral bij dat dier uit de buurt, straks raakt hij idd je ogen nog.
Oud 22-12-2005, 12:29
wizkid
wizkid is offline
Mijn katten zijn ook wel agressief. 1 kat mag je gewoon aaien totdat hij het leuk vindt en dat gaat hij bijten en aan je arm hangen, wat ik dan doe is mijn arm heel stil houden want dan denkt hij dat 'de prooi' dood is. Die andere kat maakt zich zo kwaad dat ze gewoon vanzelf weg rent en nog eentje die gewoon bijt maar ook op tijd op houdt. De vierde doet helemaal niets. Ik heb toch nog eens wat gegoogled voor je, misschien dat je er wat aan hebt:

http://www.weetjesoverkatten.nl/agressief.htm

en

Citaat:
*dominantie-agressie :

De kat wil de baas spelen en zal te pas en te onpas bepaalde gedragingen van z’n baas niet accepteren en hem gewoonweg aanvallen. De baas mag poes niet meer oppakken of verplaatsen, mag niet in de buurt komen van de etensbak of kattenbak, etc. Behandeling hiervoor is een zeer strenge heropvoeding, vaak met harde hand. Laat u bijstaan en adviseren door professionele mensen ! Medicatie alleen zal weinig uithalen.
bron: http://home.tiscali.be/dieren.kliniek/medische_info/psychiater.htm

Aan de eerste site heb je denk ik het meeste omdat er een aantal tips opstaan.
Oud 22-12-2005, 12:38
Henkje
Henkje is offline
Werkt het niet dat je elke keer als hij je aanvalt je met een plantenspuit met water op hem schiet?
Ms kun je hem wat meer speeltjes geven, dat hij daar zijn agressie op kan uiten.
Of je kunt iets met kattenkruid proberen?
Oud 22-12-2005, 15:03
Verwijderd
In ieder geval geen aandacht geven als hij je aanvalt. Dan krijgt hij wat hij wil, nl. aandacht, ook al is dat negatief.
Probeer hem als hij zo'n bui heeft zoveel mogelijk te negeren en hem te verwennen zolang hij lief is.
Misschien kan je hem als hij agressief is ergens heel even opsluiten tot hij weer lief doet?

Laatst gewijzigd op 22-12-2005 om 15:06.
Met citaat reageren
Oud 22-12-2005, 19:29
AlopiA
AlopiA is offline
Citaat:
ABgirl schreef op 22-12-2005 @ 16:03 :
In ieder geval geen aandacht geven als hij je aanvalt. Dan krijgt hij wat hij wil, nl. aandacht, ook al is dat negatief.
Probeer hem als hij zo'n bui heeft zoveel mogelijk te negeren en hem te verwennen zolang hij lief is.
Misschien kan je hem als hij agressief is ergens heel even opsluiten tot hij weer lief doet?
Als hij naar je hoofd vliegt, of je armen, kun je weinig anders dan hem weghalen, en dus aandacht geven.
Ik zou werkelijk niet weten wat te doen. Ik denk dat als hij om aandacht komt vragen, hem dat dan geven zoals je ook een vreemde kat aandacht geeft. Voorzichtig op je hurken zitten en hem lokken, zegmaar. Als hij je aanvliegt bestraffen, op wat voor manier jij dat dan ook doet, en als hij lief blijft gewoon steeds een stapje verder.
Oud 23-12-2005, 11:31
wizkid
wizkid is offline
Citaat:
AlopiA schreef op 22-12-2005 @ 20:29 :
Als hij naar je hoofd vliegt, of je armen, kun je weinig anders dan hem weghalen, en dus aandacht geven.
Ik zou werkelijk niet weten wat te doen. Ik denk dat als hij om aandacht komt vragen, hem dat dan geven zoals je ook een vreemde kat aandacht geeft. Voorzichtig op je hurken zitten en hem lokken, zegmaar. Als hij je aanvliegt bestraffen, op wat voor manier jij dat dan ook doet, en als hij lief blijft gewoon steeds een stapje verder.
Natuurlijk moet je hem van je afhalen maar daarbij moet je hem zo weinig mogelijk aandacht geven. Je pakt hem dan van je af en zet hem gewoon op de grond. Dan kijk je helemaal niet meer naar hem en je gaat gewoon verder met dat waarmee je bezig was. Als jij nog gaat zeggen dat mag niet en met een vingertje naar hem wijzen of naar hem kijken dan geef je hem in principe al te veel aandacht.
Oud 23-12-2005, 13:39
Verwijderd
Heeft de kat geen pijn? Doe handschoenen aan en voel eens of je ergens abcessen voelt, die kunnen enorm veel pijn veroorzaken. Laat hem sowieso even nakijken bij de dierenarts, in plaats van meteen aan te nemen dat het beest een dominantieprobleem heeft.
Met citaat reageren
Oud 25-12-2005, 21:59
Verwijderd
Citaat:
LUH-3417 schreef op 23-12-2005 @ 14:39 :
Heeft de kat geen pijn? Doe handschoenen aan en voel eens of je ergens abcessen voelt, die kunnen enorm veel pijn veroorzaken. Laat hem sowieso even nakijken bij de dierenarts, in plaats van meteen aan te nemen dat het beest een dominantieprobleem heeft.
bedankt allemaal iig, ik was echt even ten einde raad en heb nu weer wat energie

ik heb nooit aangenomen dat hij een dominantieprobleem heeft, en nee, ik had al meteen alles gecheckt, maar ik weet hoe hij zich gedraagt als hij ziek is. de dierenarts zei dat het waarschijnlijk stress is, maar waarvan? geen idee...

en negeren, tsjah... ik ben beetje para aan het worden, dus dat durf ik niet. zoals ik al zei, doet hij heel onvoorspelbaar, en als ik hem niet in de gaten kan houden hangt hij binnen de kortste tijd weer in mijn benen. dus ik jaag hem idd weg met een plantenspuit of ik til hem op en zet hem in een andere kamer. opsluiten vind ik echt te zielig, en doe ik alleen als ik het echt zat ben.

kattenkruid heb ik nu gekocht, maar na eventjes erdoorheen rollen (ik had t over een kleedje gestrooid) vond-ie het niet interessant meer. erg vreemd
ik speel nu gewoon zo veel mogelijk met m met zn propjes aluminiumfolie (hij apporteert ze) en als ie rustig is zet ik m op schoot en aai ik m. verder duld ik hem niet meer op de leuning van de bank, omdat dat te dicht bij mn hoofd is.wel slaapt ie elke nacht, zonder problemen op mijn bed.

ik heb nog steeds geen idee wat er aan de hand is, of was,misschien was ik te weinig thuis, door de drukte op school. maar ook dat is vaker voorgekomen... de afgelopen dagen heeft ie me niet meer aangevallen, maar of dat komt omdat ie er weer mee opgehouden is of door mijn voorzorgsmaatregelen, dat weet ik niet.
ik ga iig zo door, want ik wil m echt niet kwijt!
Met citaat reageren
Oud 29-12-2005, 09:36
loves_dogs
loves_dogs is offline
misschien moet je je kat laten steriliseren, vaak worden ze daar heel wat rustiger van!
Met citaat reageren
Oud 29-12-2005, 09:46
Verwijderd
Citaat:
loves_dogs schreef op 29-12-2005 @ 10:36 :
misschien moet je je kat laten steriliseren, vaak worden ze daar heel wat rustiger van!
pixie schreef:
Citaat:
mijn kat was ooit een kater, is nu 3 jaar oud, gewoon op tijd gecastreerd, komt (nog) niet buiten en ik ben bang dat als het zo blijft ik doodsbang voor hem word en hij uiteindelijk in het asiel beland...
Met citaat reageren
Oud 29-12-2005, 13:00
BrunetJuh
BrunetJuh is offline
Misschien is er buiten een keer wat ernstigs mee gebeurt waarvan hij zo is geworden. Ik zou even langs de dierenarts gaan.
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten