Citaat:
Optima schreef:
Ik zit op vwo en heb latijn erbij gekozen ( dus eigenlijk atheneum) Nu was ik in de verondersteling dat op het Gymnasium leerlingen verplicht grieks EN latijn moeten volgen. Nu blijkt wat ik hoorde vn mijn leraar, dat ze het maar 2 jaar (???) verplicht krijgen en daarna een taal kunnen laten vallen. Kiezen ze voor beide, geeft dat veel roostertechnische problemen etc, en daar is het gymnaium niet op afgesteld.
|
Ik weet niet hoe het bij jullie is...of je op een zelfstandig gymnasium zit of gewoon op een 'gemengde' school. Bij ons - gewoon een school met V(M)BO, MAVO, HAVO, VWO, kan je op het VWO in de tweede kiezen voor Latijn en in de derde kan daar Grieks bij. Heb je een van beide talen (of beide) gehaald in je eindexamen en iig in de derde de andere taal erbij gehad, dan heb je 'gymnasium' op je eindlijst staan ipv 'atheneum'. Hier zijn ook weleens roostertechnische problemen, maar wanneer iemand echt wil, is het imho wel op te lossen.
Citaat:
daarnaast werd er 'vroeger' 13 uur!!! les gegeven in Grieks, latijn, en oude geschiedenis.....en nu 3 uur...
|
Hmm...zoals het vroeger hier was, was het 5 uur Grieks en 5 uur Latijn in de week. Nu met de oh-zo-geweldige (

) Tweede Fase is het 3 uur voor Grieks, 3 uur voor Latijn en 2 uur voor KCV. En de bedoeling is dus dat je meer thuis doet of zoiets...
Citaat:
Vinden jullie ook niet dat het zo niet gestimuleerd wordt? Zo wordne juist de mensen die het WEL interesseert, gedwongen een andere richting op te slaan
|
Hoezo gedwongen een andere richting op te slaan? Roostertechnisch is alles op te lossen, dat is - denk ik ! - de school zelfs verplicht.