Oud 21-05-2002, 22:55
Arnold
Arnold is offline
ja, wat is het verschil nou eigenlijk. HAVO is een jaar korter, dus verschil moet er zijn; maar is dat alleen in hoeveelheid of krijg je ook iets andere stof?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-05-2002, 23:15
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Zowel hoeveelheid als bepaalde onderdelen die alleen worden besproken bij het vwo.

B.v. wiskunde B havo kent geen primitiveren, op het vwo wel.

Ook zijn de vragen moeilijker(b.v. inhoudelijker). En dien je met meer informatie(en daar wegwijs uit zien te komen) te werken vergeleken met de havo.
Ook wordt er meer inzicht verwacht. Dus bepaalde afleidingen, bewijzen, overeenkomsten etc. zelf kunnen herkennen. Ook wel bij de havo, maar nog meer op het vwo.

Overigens is het verschil mavo-havo een stuk groter dan havo-vwo. (dat weet ik uit eigen ervaring alhoewel voor oude stijl.)

Groetjes
Ben(die de havo zelf niet zo heel erg moeilijk vond
Oud 22-05-2002, 11:04
Verwijderd
Ik heb zelf eerst HAVO gedaan, en daarna VWO (ik ben van 5-HAVO, na examen gedaan te hebben, overgestapt naar 5-VWO). Wat mij opviel is dat het accent bij het VWO veel meer ligt op denken in plaats van doen. Je ziet het accent bij vakken als economie, wiskunde en geschiedenis. Op de HAVO is het veel meer gericht op het toepassen van al bestaande kennis - immers, de HAVO leidt op voor het Hoger Beroeps Onderwijs. Op het VWO is de stof veel meer erop gericht de leerling te laten nadenken over waaróm de stof zo is: niet alleen het vergaren van kennis, maar je ook vooral verdiepen in de achtergronden van die kennis. Er is meer ruimte voor dialoog, discussie, filosofie. Dat is het verschil.

Er wordt ook wel eens gezegd: "WO'ers bedenken het grote geheel, het abstracte gedeelte, het 'frame', en de HBO'ers mogen het zo efficiënt mogelijk invullen." Dat karakteriseert het verschil vrij duidelijk.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2002, 20:47
simple creed
simple creed is offline
ik zit nu in 5 vwo. Volgend jaar ag ik naar 5 havo. Ik draai nu op sommige vakken al havo. Mijn cijfers gaan van een 5/6 naar een 7/8
Met citaat reageren
Oud 24-05-2002, 22:05
MacArt
MacArt is offline
ik zit nu op 4vwo (gymnasium)
ik kreeg laatst een bio proefwerk van 5havo.. bij iedere vraag stond er bij gekrabbelt "leg uit", "motiveer" ect

kortom, ze willen nadrukkelijk dat je cht weet waarhet om gaat en je niet op stom geluk zit te raden.

met engels, frans en duits krijgen we nu exame teksten van havo en af en toe mavo als proefwerk
Met citaat reageren
Oud 25-05-2002, 14:04
flamez
flamez is offline
Citaat:
MacArt schreef:
ik zit nu op 4vwo (gymnasium)
ik kreeg laatst een bio proefwerk van 5havo.. bij iedere vraag stond er bij gekrabbelt "leg uit", "motiveer" ect

kortom, ze willen nadrukkelijk dat je cht weet waarhet om gaat en je niet op stom geluk zit te raden.

met engels, frans en duits krijgen we nu exame teksten van havo en af en toe mavo als proefwerk
lekker offtopic :>
Oud 25-05-2002, 18:30
aeris318
aeris318 is offline
Hoe zit dat nou met die overstap van 5HAVO naar 5VWO? Als het goed is ga ik die volgend jaar maken.
- meer tijd besteden aan huiswerk?
- veel moeilijker?
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten