Oud 05-10-2004, 18:46
Verwijderd
Wie weet er nog leuke interessante recepten voor sausjes?
Ik kocht eerst altijd van dat poeder, of potjes saus, maar ik heb besloten dat ik het vanaf nu zelf moet maken. Ik heb tot nu toe (onbedoeld) zeer pittige ananas-groentensaus gemaakt, broccoli-peterselie-bouillonsaus (uit een kookboek), en natuurlijk kaassaus en tomatensaus. Allemaal best lekker, maar niet heel spannend

Ook opmerkingen over wat je lekkere sausjes vindt zijn leuk!

Laatst gewijzigd op 05-10-2004 om 19:06.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-10-2004, 18:52
Verwijderd
basis tomatensaus:
Neem 2 tomaten per persoon. Kook ze een minuutje en pel het vel er vanaf. Pureer ze (met een mixer of aardappelstamper). Fruit een uitgeperst half teentje knoflook per persoon, doe de tomatenprut hierbij en voeg (verse of gedroogde) tuinkruiden (vooral oregano en basilicum), zout en peper toe.
basis kaassaus:
Breng per persoon 1 dl melk aan de kook. Strooi er beetje bij beetje bloem bij en roer die er door tot de saus iets dikker is. Snij 100 g belegen goudse kaas per persoon aan stukjes en roer die door de kokende saus tot de kaas gesmolten en goed verdeeld is.
chique kaassaus:
Breng per persoon 1 dl witte wijn aan de kook. Strooi er beetje bij beetje bloem bij en roer die er door tot de saus iets dikker is. Snij 50 gram mozarella, 25 gram camembert en 25 gram parmenzaanse kaas per persoon aan stukjes en roer die door de kokende saus tot de kaas gesmolten en goed verdeeld is.
'magere' kaassaus:
Breng per persoon 1 dl water aan de kook. Strooi er beetje bij beetje bloem bij en roer die er door tot de saus iets dikker is. Snij 100 gram milner-kaas per persoon aan stukjes en roer die door de kokende saus tot de kaas gesmolten en goed verdeeld is.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2004, 23:00
Briseïs
Briseïs is offline
ik ga voor spinaziesaus maar dat is niet echt een saus meer een hele maaltijd als je het over je pasta gooit

maar wel erg lekker
Oud 05-10-2004, 23:14
Verwijderd
dat mag ook hoor. De tomatensaus is ook een maaltijd als je er (quorn)gehakt en pasta bij doet.
Met citaat reageren
Oud 08-10-2004, 13:14
Love_Fulfilled
Love_Fulfilled is offline
Paté Royal (zakje in de supermarkt)

Eigen gemaakte knoflooksaus:
Slasaus (je bepaald zelf de hoeveelheid) en dan pers je een aantal knoflookjes uit in de saus (aantal knoflookjes ligt aan de hoeveelheid saus) dan doe je er een beetje bladselderie of peterselie (uit zo'n bakje) er in en dit roer je allemaal doormekaar. Is de saus nog niet sterk genoeg dan kun je er altijd nog een knoflookje bijdoen.
Oud 08-10-2004, 13:19
reuffneck32
reuffneck32 is offline
Citaat:
Sarah schreef op 05-10-2004 @ 19:52 :
basis tomatensaus:
Neem 2 tomaten per persoon. Kook ze een minuutje en pel het vel er vanaf.
is makkelijker als je het kroontje er af haal, en aan de onderkant een kruisje dun in snijd
Met citaat reageren
Oud 08-10-2004, 13:25
Verwijderd
Ik ga altijd voor Kikkoman Sojasaus. Het enige echte Japanse Nederlandse product. Verder ben ik niet zo wild van sauzen. Ja, pindasaus en satésaus kan vaak nog wel.
Met citaat reageren
Oud 08-10-2004, 14:54
Verwijderd
Ja, Kikkiman sojasaus gebruik ik wel eens maar niet echt voor over mijn eten, meer om door een andere saus te doen
Met citaat reageren
Oud 08-10-2004, 15:04
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Kaassaus maak je anders. Je dient namelijk eerst een roux te maken, en daarna er melk bij te kieperen. Dan heb je dus een bechamelsaus (als je het nog een beetje kruid), maar bechamelsaus is de basis voor kaassaus.
Oud 08-10-2004, 15:42
Verwijderd
Dat ligt er maar net aan wat voor kaassaus je maakt, lijkt me
Met citaat reageren
Oud 08-10-2004, 19:18
freakje
freakje is offline
Provencaalse saus

De basis is eigenlijk tomatensaus, met daarbij fijngesneden wortels, paprika, ui, champignons en kruiden zoals basilicum, peper en zout, rozemarijn ...

Pesto

uit een potje, maar je kan hem ook zelf maken, weet het recept niet, maar je moet er volgens mij basilicum, olijfolie, knoflook en pijnboompitten voor hebben.

Mosselsaus

Sausje dat je bij mosselen kan eten, maar het is zo ook wel lekker

Neem gelijke delen mayonaise en mosterd, goed mengen met elkaar en daarbij verse, gehakte peterselie voegen. Als je mosselen kookt, kan je ook een beetje van het vocht van de mosselen erbij voegen.
Oud 08-10-2004, 20:50
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
Sarah schreef op 08-10-2004 @ 16:42 :
Dat ligt er maar net aan wat voor kaassaus je maakt, lijkt me
Hoe bedoel je dat? Ik weet niet wat er anders aan zou moeten zijn als je een andere soort kaas gebruikt.
Oud 08-10-2004, 23:04
Verwijderd
Kaassaus kan niet alleen anders in soort kaas maar toch net zo goed in moeilijkhied of in wat je als basis gebruikt... als ik saus maak met veel kaas erin die naar kaas smaakt, dan is dat kaassaus. Ik dien helemaal niets eerst te maken.
Met citaat reageren
Oud 08-10-2004, 23:33
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Ja, maar wil je nou èchte kaassaus maken of niet?
Oud 08-10-2004, 23:45
Verwijderd
Wat is er dan nep aan mijn kaassaus? Het is saus en het is van kaas.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2004, 00:10
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Dan is die troep uit een pakje zeker ook kaassaus?

In de recepten op deze website wordt af en toe een saus of ragout gebonden met een roux. Die recepten hebben een link naar deze plek voor de techniek van het bereiden van een met roux gebonden gerecht .
Het maken van roux is een eenvoudig kunstje dat eigenlijk niet kan mislukken. Als je maar onthoudt dat het gewicht aan bloem en boter gelijk moet zijn. Hoeveel vloeistof je erbij doet, hangt af van wat je eindresultaat moet zijn. Voor een gebonden soep gebruik je 30 tot 50 gram boter en bloem per liter bouillon, voor een saus 40 tot 50 gram boter en bloem voor een halve liter saus, wil je een dikke saus, dan gebruik je 60 gram boter en bloem.
Er zijn verschillende soorten roux, afhankelijk van hoe heet je de boter laat worden en hoe bruin je de bloem laat branden. Voor de meeste huis- tuin- en keukensauzen is een blanke roux het best. Je smelt de boter, en voordat deze verkleurt, voeg je de bloem er in één keer bij. Roer met een houten spatel tot je een papje hebt. Houd het vuur laag. Blijf roeren, en laat de bloem enkele minuten garen. Begin dan met het toevoegen van de vloeistof, die je van te voren hebt afgemeten in een maatbeker. De vloeistof kan koud of warm zijn. In het begin gaat er steeds een klein beetje vloeistof bij. Zodra de eerste vloeistof in de pan valt, verandert het papje in een deegje. Blijf roeren, dan komen er geen klontjes. Als je onzeker bent neem je maar een garde, maar eigenlijk heb je genoeg aan die houten spatel. Als de vloeistof helemaal is opgenomen, giet je weer een kleine hoeveelheid vloeistof erbij, en weer roeren tot een glad papje. Naarmate er meer vloeistof is toegevoegd, kan er een grotere plens bij. Wacht echter iedere keer tot de vloeistof helemaal is opgenomen en heeft geprutteld.
Enkele variaties: Je kunt na het smelten van de boter een uitje of knoflook meefruiten, of kruiden of specerijen toevoegen die even moeten "zweten". Als je spek uitbakt moet je rekening houden met het extra vet: gebruik iets minder boter, of bak de spekjes in een aparte pan uit. Voor een kaassaus maak je de roux met melk, en roer je er op het einde geraspte of in kleine blokjes gesneden kaas naar keuze door (goudse kaas, kruidenroomkaas, blauwschimmelkaas)

Ik kieper altijd meteen alle vloeistof erbij en ga dan met de garde aan de gang, ik krijg toch altijd wel een mooi gladde saus. Als de saus niet op is gegaan gooi je de dag erna wat water bij en laat't even pruttelen. Dan even stevig er doorheen met de garde en je hebt weer een mooie saus.
Oud 09-10-2004, 20:22
Verwijderd
Ja, natuurlijk is troep uit een pakje ook kaassaus wat is het anders?

Maar bedankt voor je recept
Met citaat reageren
Oud 10-10-2004, 07:25
Qamra
Qamra is offline
Citaat:
SisterOfMercy schreef op 09-10-2004 @ 01:10 :
Dan is die troep uit een pakje zeker ook kaassaus?
Er zit kaas in en het is saus, dus wat moet het anders zijn he? Lekker is een tweede, maar toch.
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten