Oud 19-10-2004, 23:09
Eend
Eend is offline
feiten:
Het gaat slecht met de dierenambulance waar ik werk en soms kan ik dat niet loslaten. Gister heb ik daar weer even gezeten, want vanwege school kan ik niet meer werken. Vandaag zou ik eigenlijk gaan werken en morgen ochtend ga ik ook werken.

wat er gebeurd is:
Ik werd wakker, omdat mijn wekker ging. Ik had helemaal niet over de dierenambulance gedroomd. Ik had gedroomd over zwemmen in ronde bakken (don't ask). Ik werd dus wakker en voelde me niet goed denk ik. Ik heb mijn werk gebeld en gezegd dat ik me niet lekker voelde en ik ben weer gaan 'slapen'. Ik ben heel de tijd half wakker gebleven, want ik voelde me heel raar.
Plotseling wist ik zeker dat iemand van de dierenambulance had opgebeld, dat de DA failiet was en dat ik vandaag afscheid moest komen nemen van iedereen. Ik had zoiets van: "Oké, maar nog heel even doorslapen, want ik voel me niet zo heel lekker."
Nog geen tien minuten later stond ik op en voelde ik me kiplekker. Ik wist wel dat ik me ziek had gemeld, omdat ik me niet lekker voelde, maar wist niet meer of ik me nou echt ziek voelde, of dat ik het me gewoon had verbeeld.
Wat nog wel heel duidelijk was, was dat ik mijn collega aan de telefoon had gehad. Ze had het amper kunnen zeggen, omdat ze erg moest huilen en ik kon amper praten. De reden dat ik dat amper kon wist ik niet. Ik hoorde haar woorden nog echt door mijn hoofd galmen.
Pas toen ik mijn telefoon gecheckt had op inkomende oproepen was ik er pas zeker van dat de ambulance niet failiet was en dat ik helemaal geen huilende collega aan de lijn gehad had.

De hele dag heb ik de werkelijkheid moeten controleren. Ook van de dingen die gisteren zijn gebeurd. Ik wist/weet echt niet meer van sommige dingen of ze nou wel of niet gebeurd zijn.

Dit allemaal beangstigt mij een beetje. Ik maak dit wel vaker mee, maar nog nooit zo erg. Nu pas begin ik weer een beetje helder te worden, maar ik heb nog wel zo'n wazig droom gevoel. Alsof ik er helemaal niet geweest ben vandaag. Ik heb vandaag geen enkele emotie kunnen voelen, behalve vanavond toen ik op bed tv lag te kijken. Toen miste ik plotseling opeens de aanwezigheid van mijn vriend.

Weet iemand wat dit kan zijn? Ik vind dit nogal eng. Mijn medicijnen zijn pasgeleden omhoog gegaan wegens de stress van school, maar nu heb ik natuurlijk vakantie en heb ik die stress niet meer. Kan het zijn dat de dosis momenteel te hoog is?
Oud 19-10-2004, 23:13
*ABC*
*ABC* is offline
Ik heb geen idee wat het kan zijn, ben je al naar de dokter geweest?
Weet je misschien wat de bijwerkingen zijn van wat je slikt? Misschien komt het inderdaad door een te hoge dosis ofzo.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2004, 04:54
Verwijderd
Als je het vaker hebt, dan zou ik zeker (weer) langs de dokter of je psych gaan en idd vragen of het misschien aan de medicijnen kan liggen.

Dat je je na het wakker worden bepaalde dingen denkt te herinneren kan ook aan je droom liggen, dat je je die (onbewust) herinnert.

Toch zou ik voor de zekerheid even langs de dokter gaan.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2004, 15:23
Eend
Eend is offline
Ja, over een weekje of twee weken zie ik mijn psych weer. Als het dan regelmatig weer gebeurd, dan ga ik haar even mailen of smsen . Verder kan het ook liggen misschien aan dat ik weer werken best wel eng vond.
Ik moest best veel uren achter elkaar werken, maar dat gaat bij mij niet altijd even goed.
Het voordeel van mijn werk, is dat ik zeker in deze tijd lekker vaak niets te doen heb, omdat er op de ambulance niet zo veel meldingen komen. In de zomer is dat een ander verhaal.

Ik heb lekker achter de pc gezeten om ritten in te voeren met een in de steek gelaten cavia. Er is altijd wel wat te doen als je er zin in hebt.

En ondanks dat ik dit wist, was ik best wel even gespannen. Als ik gezegd had na een uurtje dat het niet ging, dan had ik zo weg mogen gaan. Ik denk dat ik de lat weer eens te hoog gelegd heb bij mezelf Ik doe dat automatisch
Oud 20-10-2004, 18:42
Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Het kan net zo goed zijn dat je onderbewuste met je aan de haal is gegaan toen je weer was gaan 'slapen'. Oftewel, je hebt het gedroomd (maar zover was je al). Het probleem is dat je het gevoel had dat je wakker was. Daardoor dacht je er de hele tijd over na en dan ga je twijfelen of het echt is.
En dat je op een gegeven moment niet meer zeker wist of je langs was geweest kan ook kloppen, omdat je nog steeds ergens het idee had dat ze failliet waren, wat botst met dat je langs bent geweest.
In het kort eigenlijk, omdat ik er ff niet meer uitkom wat ik nou precies wou zeggen: Je was gewoon een beetje in de war en dat kan de hele dag blijven hangen.
En pas als je er vaker last van krijgt zou ik gaan denken dat er iets aan de hand is. Dus.

Leuke baan trouwens!
Oud 21-10-2004, 11:44
Eend
Eend is offline
Ok, thnx!

Ja, het is zeker een leuke baan
Oud 21-10-2004, 23:01
Pleister
Pleister is offline
Hmmm, ik heb ook een flinke tijd in in de war geweest, tijdens zinnen wist ik niet meer wat ik zei, als mensen wat zeiden wist ik soms binnen een minuut niet meer waar t ove rging, als ik iets te drinken bestelde in een cafe scheen ik andere hoeveelhedne te noemen dan ik dacht, ik was vaak vanalles kwijt in mn hoofd..
dat kwam wss omdat ik toen teveel dronk, en verder wat ongezond leefde...
had 2 maaltijdne per dag, elke avond aan het bier, TE laat in bed en redelijk normaaleruit...
Misschien als je dat soort dingen hebt dat t daar aan ligt? ik ben iig gestopt omdat tniet grappig meer werd en omdat ik duizelig werd, recept was zoiets als : optijd uit bed, optijd in bed, 's ochtends eens ontbijten, etc, gewoon ene normaal ritme opbouwen...

Maarjah, dat was mijn geval...

mzzls!
Met citaat reageren
Oud 22-10-2004, 10:18
Eend
Eend is offline
Normaal ritme heb ik wel Ik drink geen alcohol, dus daar kan het niet aan liggen. Erg ongezond leef ik ook niet, dus wat dat betreft zijn het verschillende situaties
Oud 23-10-2004, 23:26
Nona
Nona is offline
Derealisatie is inderdaad het juiste word hiervoor. Het is een symptoom van schizofrenie en schizofreniforme stoornissen (maar dat klinkt allemaal wel enger dan het is).

Ik zou je aanraden je omgeving even in te lichten over je toestand (desnoods zeg je alleen dat je 'een beetje in de war en moe' bent, als je niet alles wilt vertelen). Dan kunnen zij in ieder geval rekening houden met je stemming en reacties en zo af en toe eens nagaan hoe het met je gaat. Dan ben je er misschien wat minder alleen in en heb je wat steun.

Nou ja, ik hoop voor je dat het snel over gaat. Behalve antipsychotica weet ik niet wat eraan te doen is en medicijnen zij stom.
Oud 24-10-2004, 15:50
Droyd
Droyd is offline
Klinkt niet echt gezond nee. Toen ik het las dacht ik meteen aan je medicatie, maar hopelijk heb je geen "schizofreniforme" (die moet ik onthouden) stoornissen, zou wel even heel vervelend kunnen worden...

KAN men niet licht schizofreen worden juist door bepaalde medicatie?

Ik heb dit soort dingen ooit meegemaakt, maar niet zoals intens en echt als jij. De eerste minuut was ik idd ook heel erg zeker dat iets echt gebeurd had, maar later op de dag beseft ik dat ik het "meegemaakt" had in een soort halfslaap. Volgens mij kwam het in mijn geval door mijn ritme en te veel stress.

Anyhow, veel succes hoor

Laatst gewijzigd op 24-10-2004 om 15:56.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2004, 19:30
Eend
Eend is offline
Ik ben geen schizofreen, maar dis kan ook voorkomen bij BPS en dat heb ik weer wel. Momenteel heb ik weer heel erge schoolstress en krijg ik ook weer verwarde gedachtes, dus ik denk toch dat het niet door de medicijnen komt.
Oud 24-10-2004, 20:46
Droyd
Droyd is offline
Hopelijk! Al ken ik iemand die pas op jeugdige leeftijd schizofreen werd, maar mogelijk was dat idd niet zomaar.
Voor ik Seroxat nam had ik vaak dit soort dromen die zelfs achteraf bijna niet van de werkelijkheid waren te onderscheiden. (in het begin van de droom stapte ik uit bed en deed ik de dingen die ik normaal zou doen, beetje zoals jouw geval.) Nu zijn deze al fel verminderd, maar soms wordt ik wakker en zie ik alles dubbel met gele vormen er rond.
Wat ik wil duidelijk maken is dat medicatie soms heel onverwachte neveneffecten kan te weeg brengen. Personelijk denk ik ook dat het stess is in combinatie met je BPS maar ik zou de andere 2 mogelijkheden niet uitsluiten.

Sorry als ik vervelend klonk, en succes
Oud 24-10-2004, 21:12
Nona
Nona is offline
Dat je geen schizofrenie had wist ik wel hoor Eend. Ik somde alleen even op wat ik nog uit mijn hoofd wist van het fenomeen.

Als het door je schoolstress komt: probeer die stress dan zo veel mogelijk te vermijden. Maak duidelijke schema's voor jezelf, eet en slaap goed, sport genoeg en neem niet meer hooi op je vork dan strikt noodzakelijk is.
Oud 24-10-2004, 21:44
Eend
Eend is offline
Citaat:
Droyd schreef op 24-10-2004 @ 21:46 :
Hopelijk! Al ken ik iemand die pas op jeugdige leeftijd schizofreen werd, maar mogelijk was dat idd niet zomaar.
Voor ik Seroxat nam had ik vaak dit soort dromen die zelfs achteraf bijna niet van de werkelijkheid waren te onderscheiden. (in het begin van de droom stapte ik uit bed en deed ik de dingen die ik normaal zou doen, beetje zoals jouw geval.) Nu zijn deze al fel verminderd, maar soms wordt ik wakker en zie ik alles dubbel met gele vormen er rond.
Wat ik wil duidelijk maken is dat medicatie soms heel onverwachte neveneffecten kan te weeg brengen. Personelijk denk ik ook dat het stess is in combinatie met je BPS maar ik zou de andere 2 mogelijkheden niet uitsluiten.

Sorry als ik vervelend klonk, en succes
Schizofrenie sluit ik liever wel uit Ik ben getest op vanalles en nogwat. Heb tussen mijn 12de en 18de al heel wat opnames, tests, gesprekken en dagbehandeling gehad, dat ik nu echt uit elkaar zal springen als ik opeens schizofrenie blijk te hebben

Als ik alcohol met mijn medicijnen krijg word ik ook onwel, maar voorzover ik weet heb ik niks van alcohol genomen. Of het moet totaal onbewust zijn geweest?!
Naja, ik neem aan van niet
Oud 24-10-2004, 21:46
Eend
Eend is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 24-10-2004 @ 22:12 :
Dat je geen schizofrenie had wist ik wel hoor Eend. Ik somde alleen even op wat ik nog uit mijn hoofd wist van het fenomeen.

Als het door je schoolstress komt: probeer die stress dan zo veel mogelijk te vermijden. Maak duidelijke schema's voor jezelf, eet en slaap goed, sport genoeg en neem niet meer hooi op je vork dan strikt noodzakelijk is.
Naja, bij mij is schoolstress niet te vermijden zolang ik nog op school zit Schema's heb ik wel een beetje. Ik heb een heel gestructureerd leventje. Slapen kan ik absoluut niet goed. Soms word ik na een nacht nog steeds doodmoe wakker. Ik kan ook absoluut niet stilliggen en ook mijn slaaphouding moet ik minstens 3 keer per uur veranderen. Sporten doe ik wel genoeg en naja, ik heb best veel hooi op mijn vork, maar dan van allemaal leuke dingen om mezelf te belonen dat ik toch naar school ga al die tijd.
Oud 25-10-2004, 00:08
Droyd
Droyd is offline
Citaat:
Eend schreef op 24-10-2004 @ 22:44 :
Schizofrenie sluit ik liever wel uit Ik ben getest op vanalles en nogwat. Heb tussen mijn 12de en 18de al heel wat opnames, tests, gesprekken en dagbehandeling gehad, dat ik nu echt uit elkaar zal springen als ik opeens schizofrenie blijk te hebben
Dan heb je hoogstwaarschijnlijk wel een punt ja
Oud 25-10-2004, 08:52
Eend
Eend is offline
Citaat:
Droyd schreef op 25-10-2004 @ 01:08 :
Dan heb je hoogstwaarschijnlijk wel een punt ja
Laten we het hopen
Oud 25-10-2004, 09:33
Verwijderd
ik slik geen medicijnen, maar heb dit soort dingen heel vaak... het komt ws door heel intensief dromen en een te goed geheugen

ik weet nog wel van vroeger, toen heb ik een half jaar lang maar zitten wachten tot ik wakker was, omdat ik gewoon niet geloofde dat ik zo lang achter elkaar echt leefde zonder dat er iets naars gebeurde...
ik bleek toen toch echt wel wakker te zijn

de matrix was ook een openbaring

wat er aan te doen is, ik weet het niet... goed oplettten en om je heen kijken, proberen te genieten van je zintuigen... dunno
Met citaat reageren
Oud 25-10-2004, 10:23
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 24-10-2004 @ 00:26 :
Derealisatie is inderdaad het juiste word hiervoor. Het is een symptoom van schizofrenie en schizofreniforme stoornissen (maar dat klinkt allemaal wel enger dan het is).
Zodra een psychisch 'normaal functionerend persoon' gedurende een week (par exemple) te weinig slaap heeft gehad, krijg je eveneens last van derealisatie/ depersonalisatie. Verder kun je met middelen als mdma eveneens derealisatie/ depersonalisatie opwekken.
Derealisatie/ depersonalisatie opgelopen door slaapgebrek gaat vanzelf weer over, zonder medicijnen/ therapieën whatsoever.
Oud 25-10-2004, 10:56
Venrode
Venrode is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 25-10-2004 @ 11:23 :
Zodra een psychisch 'normaal functionerend persoon' gedurende een week (par exemple) te weinig slaap heeft gehad, krijg je eveneens last van derealisatie/ depersonalisatie. Verder kun je met middelen als mdma eveneens derealisatie/ depersonalisatie opwekken.
Derealisatie/ depersonalisatie opgelopen door slaapgebrek gaat vanzelf weer over, zonder medicijnen/ therapieën whatsoever.
Dan is het maar te hopen dat iedereen een beetje kan blijven slapen en uitgerust opstaat. Bovendien is slaap voor veel verstoringen in de psyche van essentieel belang.
wanneer functioneert een persoon trouwens normaal? is daar een handboek voor???
Oud 28-10-2004, 18:43
Scider
Scider is offline
Helaas komt dit me op een vreemde manier erg bekend voor...maar ja, je weet hoe maf ik ben

Anyway, toepasselijk gedichiej:

Zacht schuifelend
tuimelen de schaduwen
tussen mijn bewustzijn
en mijn dromen.

Mijn gordijnen sluit ik
aarzelend om de wereld
uit te sluiten, angstig
om te vervallen

tot mijn diepgewenste
kluizenaarschap.

Mijn dromen waren houvast
mijn realiteit was schimmenspel.

Wat rest is slechts: beroerde motregen;
afgevallen bladeren; eenzaam herfstbruin.

© Lombre Detamain
Oud 28-10-2004, 19:13
Venrode
Venrode is offline
Citaat:
Scider schreef op 28-10-2004 @ 19:43 :
Helaas komt dit me op een vreemde manier erg bekend voor...maar ja, je weet hoe maf ik ben

Anyway, toepasselijk gedichiej:

Zacht schuifelend
tuimelen de schaduwen
tussen mijn bewustzijn
en mijn dromen.

Mijn gordijnen sluit ik
aarzelend om de wereld
uit te sluiten, angstig
om te vervallen

tot mijn diepgewenste
kluizenaarschap.

Mijn dromen waren houvast
mijn realiteit was schimmenspel.

Wat rest is slechts: beroerde motregen;
afgevallen bladeren; eenzaam herfstbruin.

© Lombre Detamain

Chapeau Scider, mooi gedicht

Fijn weekend alvast, Venrode
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten