Oud 31-10-2004, 13:17
Verwijderd
Vanochtend kwamen mijn vriendin en ik tot de ontdekking dat de condoom (die ik gratis van mtv op lowlands heb gekregen :/) gescheurd was 'te laat'.

Nu wilden we meteen een morning after pil gaan halen bij de apotheek, maar helaas is die op zondag gesloten. Geen reden tot nood, want je kan die krengen tot 72 uur na de seks veilig gebruiken.

Maar nu lazen we dus net dat als de seks binnen 12 dagen na de ongesteldheid plaatsvindt, dat er geen kans op bevruchting is. Maar ook dit hebben we niet uit betrouwbare bron.

Onduidelijk was echter, of hiermee bedoelt wordt 12 dagen na het begin van de menstruatie of 12 dagen na het eind.

In het eerste geval dan moeten we aan de morning after pil. Maar het liefst zou deze anoniem verkregen worden. Op sekswoordenboek las ik dat je via de huisarts of de rutgers stichting een recept kon bemachtigen om het later op te halen bij de apotheek. Huisartsen hebben dan wel zwijgplicht, maar we weten niet of de ouders ook een afschrift krijgen van de verzekering en/of het consult.

bvd
Met citaat reageren
Oud 31-10-2004, 13:24
Verwijderd
Volgens mij kun je in principe altijd bevrucht raken, alleen is de kans minder groot en sowieso ligt die grens van 12 dagen niet heel vast, lijkt me.

Ik zou voor de zekerheid toch de morning after pil halen.

Je kunt altijd aan je huisarts vragen hoe het zit met de rekening (meestal gaat particulier eerst naar 'huis' en moet zelf doorgestuurd worden naar de verzekering en ziekenfonds direct naar de verzekering, maar ik kan me vergissen). Sowieso staat er niet op waarvoor die is, je kunt dus een reden verzinnen. De MAP kun je gewoon bij de apotheek betalen. Op internet kun je ook ergens een recept downloaden (als het nog kan iig), maar het is beter om gewoon met een arts te overleggen ivm mogelijke bijwerkingen ed.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2004, 13:42
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 31-10-2004 @ 14:24 :
Volgens mij kun je in principe altijd bevrucht raken, alleen is de kans minder groot en sowieso ligt die grens van 12 dagen niet heel vast, lijkt me.

Ik zou voor de zekerheid toch de morning after pil halen.

Je kunt altijd aan je huisarts vragen hoe het zit met de rekening (meestal gaat particulier eerst naar 'huis' en moet zelf doorgestuurd worden naar de verzekering en ziekenfonds direct naar de verzekering, maar ik kan me vergissen). Sowieso staat er niet op waarvoor die is, je kunt dus een reden verzinnen. De MAP kun je gewoon bij de apotheek betalen. Op internet kun je ook ergens een recept downloaden (als het nog kan iig), maar het is beter om gewoon met een arts te overleggen ivm mogelijke bijwerkingen ed.
(=pinoow)
We waren inderdaad sowieso al van plan om hem voor de zekerheid maar even te halen. Je kan inderdaad een reden verzinnen waarom je naar de huisarts bent geweest, maar aangezien ik nog nooit in mijn leven naar de huisarts ben geweest (allebei mijn ouders zijn dokter, beetje nutteloos dus) staat het een beetje raar als ik nu opeen zonder iets te zeggen een afspraak heb gemaakt terwijl zij ook gewoon hadden kunnen kijken.
We hadden ook gezien dat je dat recept kan downloaden (http://www.anticonceptie-online.nl/recept.htm#formulier), maar daarvoor moet je 16 zijn en dat ben ik dus nog niet. Ik weet alleen niet of die leeftijd wel gecheckt wordt, maar als het zois is dat no natuurlijk niet handig.
Als je de MAP dus bij de apotheek betaald krijg je geen rekening oid thuis? En hoe duur is dat ongeveer? En als je het via de Rutgersstichting doet is er helemaal geen gedoe met verzekering?
Met citaat reageren
Oud 31-10-2004, 13:46
Otis
Otis is offline
een forumbaby
Met citaat reageren
Oud 31-10-2004, 13:48
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Reverend schreef op 31-10-2004 @ 14:42 :
(=pinoow)
We waren inderdaad sowieso al van plan om hem voor de zekerheid maar even te halen. Je kan inderdaad een reden verzinnen waarom je naar de huisarts bent geweest, maar aangezien ik nog nooit in mijn leven naar de huisarts ben geweest (allebei mijn ouders zijn dokter, beetje nutteloos dus) staat het een beetje raar als ik nu opeen zonder iets te zeggen een afspraak heb gemaakt terwijl zij ook gewoon hadden kunnen kijken.
We hadden ook gezien dat je dat recept kan downloaden (http://www.anticonceptie-online.nl/recept.htm#formulier), maar daarvoor moet je 16 zijn en dat ben ik dus nog niet. Ik weet alleen niet of die leeftijd wel gecheckt wordt, maar als het zois is dat no natuurlijk niet handig.
Als je de MAP dus bij de apotheek betaald krijg je geen rekening oid thuis? En hoe duur is dat ongeveer? En als je het via de Rutgersstichting doet is er helemaal geen gedoe met verzekering?
Kan je het niet gewoon met je ouders bespreken?
Met citaat reageren
Oud 31-10-2004, 13:48
jet
jet is offline
Citaat:
(=pinoow)

ik heb me er niet in verdiept, maar zou Rev hem niet voor jou mogen halen?

edit: succes er mee iig

Laatst gewijzigd op 31-10-2004 om 13:52.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2004, 13:54
Verwijderd
Citaat:
Otis schreef op 31-10-2004 @ 14:46 :
een forumbaby
een kleine edmeister

Citaat:
grl schreef op 31-10-2004 @ 14:48 :
Kan je het niet gewoon met je ouders bespreken?
Liever niet dus. Het zou eventueel wel kunnen, maar als het ook kan zonder het te bespreken heb ik dat liever, want ik heb niet zoveel zin in allerlei gesprekken enzo daarover.

Citaat:
ik heb me er niet in verdiept, maar zou Rev hem niet voor jou mogen halen?
Hij moet binnen 72 uur ingenomen worden, en rev woont niet bepaald om de hoek :/ + de apotheken zijn niet open vandaag
Met citaat reageren
Oud 31-10-2004, 13:59
jet
jet is offline
een vriendin die hem haalt?
kan ook nog morgen dan...
Oud 31-10-2004, 14:07
Otis
Otis is offline
ja laat m gewoon door n vriendin halen en de volgende keer niet met gratis condooms neukah!
Met citaat reageren
Oud 31-10-2004, 14:16
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Reverend schreef op 31-10-2004 @ 14:54 :

Liever niet dus. Het zou eventueel wel kunnen, maar als het ook kan zonder het te bespreken heb ik dat liever, want ik heb niet zoveel zin in allerlei gesprekken enzo daarover.
Nja.. normaal gesproken had ik gezegd: ga naar een willekeurige huisarts, vraag om een recept, haal het op bij de apotheek en betaal daar. Maar omdat jouw ouders (pinoow) arts zijn.. weet ik niet hoe je dat het beste kan doen. Een andere arts heeft wel zwijgplicht maar het is gewoon een beetje raar om bij een andere huisarts te zijn als je ouders huisarts zijn.
Ik zou inderdaad het internetrecept doen en door een vriendin laten ophalen.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2004, 14:20
Sprinkle
Sprinkle is offline
Bij Rugtersstrichting kan je 'em zelf halen, je hebt zelf al een sitegevonden waar je het receptje mee kan downloaden. dus je kan ook zelf naar de apotheek gaan lijkt me ?
Oud 31-10-2004, 14:21
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Sprinkle schreef op 31-10-2004 @ 15:20 :
Bij Rugtersstrichting kan je 'em zelf halen, je hebt zelf al een sitegevonden waar je het receptje mee kan downloaden. dus je kan ook zelf naar de apotheek gaan lijkt me ?
Voor dat download receptje moet je >16 zijn. Dat is ze nog niet.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2004, 14:59
Verwijderd
Citaat:
Je moet een recept hebben voor de MAP, je kunt het dus iig niet zomaar bij de apotheek halen. Een rekening van het doktersconsult is er sowieso, Rutgersstichting is volgens mij gratis of je moet gewoon contant afrekenen (bel ze anders even?).

Hoe duur de MAP is weet ik niet, ik heb hem nog nooit gehaald.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2004, 15:06
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 31-10-2004 @ 15:59 :
Je moet een recept hebben voor de MAP, je kunt het dus iig niet zomaar bij de apotheek halen. Een rekening van het doktersconsult is er sowieso, Rutgersstichting is volgens mij gratis of je moet gewoon contant afrekenen (bel ze anders even?).

Hoe duur de MAP is weet ik niet, ik heb hem nog nooit gehaald.
Ik weet het niet meer precies.. maar iig erg betaalbaar als ik me niet vergis. Volgens mij moest ik voor een pakje microgynon en die pil 24 euro betalen of zo. (da's 2,5 jaar geleden.. weet niet of dingen nog veranderd zijn)
Met citaat reageren
Oud 31-10-2004, 15:08
Verwijderd
Nee, mijn ouders zijn geen huisarts, maar schrijven gewoon een recept uit als ik iets heb. Daarom zou het een beetje raar zijn om zomaar naar de huisarts te gaan omdat mijn ouders voor alles een receptje kunnen uitschrijven.
Ik vind het ook een beetje vervelend om een vriendin op te zadelen met mijn probleem, zij moet dan namelijk ook uitleg gaan geven aan haar ouders ed.
Ik denk dat ik inderdaad even langs de Rutgersstichting ga, en dan contant betaal. We hebben ze al gebeld, maar op zondag is er neimand dus wordt er ook niet opgenomen. Dat doe ik morgen dus maar. Iemand anders enig idee hoe duur de pil ongeveer is?
Met citaat reageren
Oud 31-10-2004, 15:09
Mindfields
Mindfields is offline
Heb ooit hetzelfde gehad. Gelukkig is de vader van een vriend van me huisarts, dus met veel pijn en moeite heb ik hem gebeld. Ik zou gewoon dat recept afdrukken, ik denk niet dat ze echt controleren op de leeftijd.
Oud 31-10-2004, 15:09
Mindfields
Mindfields is offline
Oja, bij de apotheek was de morning after pil bijna 16 euro.
Oud 31-10-2004, 15:10
Lorelei
Lorelei is offline
Kijk even op internet.. het staat vast wel ergens. Volgens mij is-ie zo'n tien euro.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2004, 15:10
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Mindfields schreef op 31-10-2004 @ 16:09 :
Echt waar? De mijne was sowieso goedkoper.. maar goed, ik zei al: da's 2,5 jaar geleden. En mogelijk een andere.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2004, 15:13
Verwijderd
Citaat:
Ik zou gewoon dat recept afdrukken, ik denk niet dat ze echt controleren op de leeftijd.
Een goede apotheek doet dat, denk ik, wel, juist met zo'n internetreceptje. Plus dat die grens er niet voor niks is...er kunnen wel wat risico's aan die pil zitten, je kunt daarom het beste 'gewoon' langs een arts gaan om hem of haar een recept uit te laten schrijven.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2004, 15:48
zeep007
zeep007 is offline
ik heb hem ooit bij de rutgerstichting opgehaald. Het recept dat ik daar kreeg kostte 11 euro, en bij de apotheek dan nog eens 15 euro. Bij de apotheek heb ik mijn adres wel op moeten geven, maar daar werd in principe niets mee gedaan. Was gewoon voor het bestand.
Nooit wat thuis gekregen ofzo, heel gemakkelijk eigenlijk.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2004, 20:16
ster
ster is offline
gewoon huisarst bellen, en dan moet je iets van 15 euro betalen. Gewoon doen.
Oud 01-11-2004, 15:55
Envy
Envy is offline
Nou, ik heb vanochtend naar de Rutger Groep gebeld, en een afspraak gemaakt. Net langs gegaan met een vriendin en het ging allemaal heel makkelijk. Die vrouw stelde een paar vragen en ik moest 2 van die pillen innemen en dat was het. Kostte trouwens 21 euro en ik hoefde niet eens naar de apotheek ofzo.
Dus da's mooi.

&nog bedankt voor alle reacties .

[edit: typfoutje]

Laatst gewijzigd op 01-11-2004 om 16:31.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2004, 15:55
Lorelei
Lorelei is offline

Kan je trouwens niet beter gewoon aan de pil gaan?
Met citaat reageren
Oud 01-11-2004, 16:04
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
15,13€ om precies te zijn (2 stuks Nevoron oid)
Oud 01-11-2004, 16:31
Envy
Envy is offline
Citaat:
grl schreef op 01-11-2004 @ 16:55 :

Kan je trouwens niet beter gewoon aan de pil gaan?
Was ik sowieso van plan inderdaad, om het deze week ergens te vragen. Gaat het uitgerekend een paar dagen daarvoor mis :\.
Citaat:
coopergirl schreef op 01-11-2004 @ 17:04 :
15,13€ om precies te zijn (2 stuks Nevoron oid)
Raar, ik had ook Nevoron, maar bij mij kostte het 21 euro.
Oud 01-11-2004, 16:32
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
pinoow schreef op 01-11-2004 @ 17:31 :
Was ik sowieso van plan inderdaad, om het deze week ergens te vragen. Gaat het uitgerekend een paar dagen daarvoor mis :\.
Raar, ik had ook Nevoron, maar bij mij kostte het 21 euro.
Ah

Was die 21 euro niet met behandelkosten erbij?
Met citaat reageren
Oud 01-11-2004, 16:46
Envy
Envy is offline
Citaat:
grl schreef op 01-11-2004 @ 17:32 :
Ah

Was die 21 euro niet met behandelkosten erbij?
Nee, Rutger Groep is gratis (voor zover ik weet).
Ach, het maakt me ook niet uit ofzo, als het maar werkt .
Oud 01-11-2004, 16:50
meisje
meisje is offline
Citaat:
pinoow schreef op 01-11-2004 @ 17:46 :
Nee, Rutger Groep is gratis (voor zover ik weet).
Ach, het maakt me ook niet uit ofzo, als het maar werkt .
Het is wel heel zwaar, een vriendin van mij lag de hele dag van de hormonen te huilen.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2004, 17:08
Envy
Envy is offline
Citaat:
meisje schreef op 01-11-2004 @ 17:50 :
Het is wel heel zwaar, een vriendin van mij lag de hele dag van de hormonen te huilen.
Ja, een vriendin van mij is ook 2 dagen totaal niet goed geweest.
Ik heb tot nu toe nergens last van en als ik die vrouw mag geloven zal dat waarschijnlijk ook niet gebeuren.
Oud 01-11-2004, 17:26
ster
ster is offline
Citaat:
meisje schreef op 01-11-2004 @ 17:50 :
ik heb niks gemerkt...
Oud 02-11-2004, 17:53
iLaySha_007
iLaySha_007 is offline
Citaat:
Reverend schreef op 31-10-2004 @ 14:17 :
Vanochtend kwamen mijn vriendin en ik tot de ontdekking dat de condoom (die ik gratis van mtv op lowlands heb gekregen :/) gescheurd was 'te laat'.

Nu wilden we meteen een morning after pil gaan halen bij de apotheek, maar helaas is die op zondag gesloten. Geen reden tot nood, want je kan die krengen tot 72 uur na de seks veilig gebruiken.

Maar nu lazen we dus net dat als de seks binnen 12 dagen na de ongesteldheid plaatsvindt, dat er geen kans op bevruchting is. Maar ook dit hebben we niet uit betrouwbare bron.

Onduidelijk was echter, of hiermee bedoelt wordt 12 dagen na het begin van de menstruatie of 12 dagen na het eind.

In het eerste geval dan moeten we aan de morning after pil. Maar het liefst zou deze anoniem verkregen worden. Op sekswoordenboek las ik dat je via de huisarts of de rutgers stichting een recept kon bemachtigen om het later op te halen bij de apotheek. Huisartsen hebben dan wel zwijgplicht, maar we weten niet of de ouders ook een afschrift krijgen van de verzekering en/of het consult.

bvd

dit was ook bij mij gebeurd dat de apotheek was gesloten je kan gewoon naar het ziekenhuis gaan hoor .. tenminste bij mij wel dan suc6..en je kan het idd anoniem verkrijgen maar dat kost dan 15.30 van eht merk norlevo en je ouders zullen er NIET achterkomen doormiddel van een papiertje ofzo
Oud 02-11-2004, 20:48
zeep007
zeep007 is offline
ik lag ook de hele tijd te huilen....
Met citaat reageren
Oud 02-11-2004, 23:53
A*
A* is offline
Ach die bijwerkingen verschillen weer erg per persoon, ik had er ook totaal geen last van terwijl de bijsluiter een hele meuk bijwerkingen op somde waar je last van scheen te krijgen.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2004, 10:35
Envy
Envy is offline
Even nog een vraagje..
Ik ben vandaag ongesteld geworden, terwijl ik dat normaal gesproken pas over 2 weken zou worden (ik heb een vrij regelmatige cyclus). Die vrouw bij de RNG had wel gezegd dat het voor kon komen dat je na een paar dagen bloed verloor (in mijn geval dus bijna een week). Maar is dat dus alleen een beetje bloedverlies, of gewoon menstruatie, en word ik over 4 weken weer ongesteld?
Oud 07-11-2004, 11:36
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Envy schreef op 07-11-2004 @ 11:35 :
Even nog een vraagje..
Ik ben vandaag ongesteld geworden, terwijl ik dat normaal gesproken pas over 2 weken zou worden (ik heb een vrij regelmatige cyclus). Die vrouw bij de RNG had wel gezegd dat het voor kon komen dat je na een paar dagen bloed verloor (in mijn geval dus bijna een week). Maar is dat dus alleen een beetje bloedverlies, of gewoon menstruatie, en word ik over 4 weken weer ongesteld?
Nou.. het is een echte menstruatie. Dat is wat de ma-pil in zekere zin doet. Zorgen dat de menstruatie meteen op gang komt zodat je niet zwanger kan worden. Maar wanneer je dan weer ongesteld wordt, weet ik niet.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2004, 11:44
Envy
Envy is offline
Citaat:
grl schreef op 07-11-2004 @ 12:36 :
Nou.. het is een echte menstruatie. Dat is wat de ma-pil in zekere zin doet. Zorgen dat de menstruatie meteen op gang komt zodat je niet zwanger kan worden. Maar wanneer je dan weer ongesteld wordt, weet ik niet.
Maar die vrouw van de RNG zei dat het niet bij iedereen voorkwam.. dat is dan toch raar? En is 6 dagen niet een lange tijd ertussen?
Als het gewone menstruatie is lijkt het me dat ik gewoon na (ongeveer) 28 dagen weer ongesteld wordt, zoals altijd .
Oud 07-11-2004, 11:49
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Envy schreef op 07-11-2004 @ 12:44 :
Maar die vrouw van de RNG zei dat het niet bij iedereen voorkwam.. dat is dan toch raar? En is 6 dagen niet een lange tijd ertussen?
Als het gewone menstruatie is lijkt het me dat ik gewoon na (ongeveer) 28 dagen weer ongesteld wordt, zoals altijd .
Ja, ik zat net ookal te kijken wanneer je 'm had opgehaald. Ik werd echt binnen 2 dagen of zo ongesteld nadat ik de ma-pil had genomen.

Van sexwoordenboek.nl over de ma pil:

· In 1 à 2 % van de gevallen werkt de morning-after pil niet. Heb je de morning-afterpil geslikt, maar blijft je menstruatie uit, doe dan voor de zekerheid een zwangerschapstest.

Je zou toch zeggen dat dit inhoudt dat je ongesteld moet worden. Nou werd je dat ook.. maar ik begrijp niet wat die vrouw dan bedoelde.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2004, 12:05
Envy
Envy is offline
Aan mij werd dus verteld dat sommige mensen al heel snel na de ma-pil ongesteld werden, maar dat het ook vaak voorkwam dat je cylcus zich gewoon voortzette zoals daarvoor. (In mijn geval zou ik dan dus over 2 weken ongesteld moeten worden).
Maar ik vind het een beetje raar, want bij mij is het geen van beiden, maar een beetje ertussenin.

Maar ik kan er in ieder geval van uitgaan dat het heeft geholpen dan .
Oud 07-11-2004, 12:07
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Envy schreef op 07-11-2004 @ 13:05 :
Aan mij werd dus verteld dat sommige mensen al heel snel na de ma-pil ongesteld werden, maar dat het ook vaak voorkwam dat je cylcus zich gewoon voortzette zoals daarvoor. (In mijn geval zou ik dan dus over 2 weken ongesteld moeten worden).
Maar ik vind het een beetje raar, want bij mij is het geen van beiden, maar een beetje ertussenin.

Maar ik kan er in ieder geval van uitgaan dat het heeft geholpen dan .
Denk het wel. Ookal is het niet helemaal 100% betrouwbaar omdat veel vrouwen in het begin van hun zwangerschap (of de hele zwangerschap door) ook wel eens bloed verliezen. Maar ik denk dat je er vanuit kunt gaan dat het wel goed zit.
Met citaat reageren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten