Oud 07-11-2004, 15:43
Mir-idiotA

Hallo, als ik iets (na)teken kom ik nooit verder dan iets in deze richting. Ik heb geen idee hoe ik het echter kan laten lijken, welke technieken etc. Hoe je de ogen een beetje goed krijgt, want zoals je ziet...nogal nietszeggend

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-11-2004, 15:50
Kaa
Kaa is offline
Bij de tekening hierboven moet het rechteroog iets lager, want in verhouding zittie n beetje scheef, en dan moet je de haarlijn evenwijdig tekeken aan de nieuwe stand van het oog, en dat oor zit volgens mij ook n beetje te hoog. Ik denk dat je dan al n heel stuk beter in de buurt zit...(denk ik)
verder is het wel een mooie tekening trouwens...mooie mond
Oud 07-11-2004, 15:51
kellytje
kellytje is offline
Ik vind het best goed gelukt . Alleen zijn volgens mij de schaduwen nogal hard , er zit niet echt een overgang in (meer enkele zwarte vlekken) .
Met citaat reageren
Oud 07-11-2004, 17:09
Chilli Dude
Chilli Dude is offline
werk een beetje aan je verhoudingen

oor is te klein neus is te groot denk als je dat veranderd en dan ook nog de ogen iets aanpast dat dat al stuk beter is
Met citaat reageren
Oud 07-11-2004, 17:21
Pyr0nity
Pyr0nity is offline
Ik vind de ogen te donker... beetje 'sparkle' erin is mooier denk ik, krijgt 'ie ook meteen meer uitdrukking
Met citaat reageren
Oud 07-11-2004, 17:41
\/ince
\/ince is offline
meer contrast kan vaak al wonderen doen... neem eens een foto en gooi 't contrast omhoog in photoshop ofzo, ga die eens natekenen, hij schreeuwt om meer donkerdere schaduw..
[QUOTE]MegaN schreef op 02-01-2004 @ 20:49:[B]Dit slaat werkelijk nergens op!!! [/B][/QUOTE]
Met citaat reageren
Oud 07-11-2004, 17:50
Mir-idiotA
Citaat:
Wishmaster schreef op 07-11-2004 @ 18:41 :
meer contrast kan vaak al wonderen doen... neem eens een foto en gooi 't contrast omhoog in photoshop ofzo, ga die eens natekenen, hij schreeuwt om meer donkerdere schaduw..
ah supertip ga ik sowieso doen!

De tips over oor en neus ook, maar die ogen! Hoe doe ik dat dan?! Dat lukt me echt niet.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2004, 18:05
Antique
Antique is offline
goed kijken, spiege, internet
Oud 08-11-2004, 12:09
Ninnoc
Ninnoc is offline
ik kan ook geen lijkende portretten maken, commentaar geven kan ik wel maar t zelf ook goed doen is n tweede.

- het is vaak handig eerst 2 ovalen te schetsen, 1 op de ooglijn en 1 verticaal door het midden, zo krijg je de neus en mond op de goede lijn. volgens mij zit de mond nu iets te ver naar links(voor ons links)
- gebruik zachte potloden, wat heb je nu gebruikt? ik zelf vind het altijd fijn eerst schets te maken in hb en dan 6b ofzo te gebruiken voor schaduwen.
-het oor zit te ver naar rechts en is niet zozeer te klein maar wel te rond. haal klein beetje van de breedte af en maak m langer
-de ogen zullen vrij ok zijn als je de lijnen minder hard maakt en meer schaduw aanbrengt

overigens is t bij portretten die dienen te lijken belangrijk te kijken wat je ziet ipv te zien wat je weet. een oog bijv. kan er irl anders uitzien dan dat jij denkt dat een oog eruit dient te zien.

Laatst gewijzigd op 08-11-2004 om 14:13.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2004, 13:16
Sinqi
Sinqi is offline
Ik zie een kruisje..
Met citaat reageren
Oud 09-11-2004, 14:33
b-z
b-z is offline
Als je echt beter wil kunnen natekenen heb je één ding echt nodig.
Je moet kunnen observeren op een manier waarop je al je kennis vooraf over het onderwerp opzijzet, je moet naar een gezicht kunnen kijken alsof jenog nooit een gizicht gezien hebt. Pas dan kan je natekenen.
Als ik "jouw" gezicht zie, zie ik dat je een gezicht hebt getekend, en dit naar waarneming bent gaan personaliseren. Das de verkeerde volgorde. Je kan beter je waarneming tekenen en proberen dat vervolgens op een gezicht te laten lijken. Als je dat vaak genoeg doet heb je uiteindeljk die laatste stap neit meer nodig omdat je waarneming goed genoeg is geworden om een gezich natuurgetrouw na te tekenen.
Oud 09-11-2004, 19:23
Flijn
Flijn is offline
Over de ogen: ik denk dat ze er zo uitdrukkingloos uitzien omdat de pupil en de iris in jouw tekening één vlak is. Ook als de ogen erg donker zijn, kun je het verschil tussen kleur en zwart meestal wel zien.

M.a.w. geef de pupillen aan en, zoals PyrOnity al zei, van die glinsters erin. Pas dan alleen op voor het mangaeffect

En verder: de ogen hebben vaak een schaduwrandje aan de bovenkant van het bovenste ooglid en de wimpers.

Trouwens een trucje voor objectief natekenen: leg de foto die je na wilt tekenen ondersteboven, dan word je niet afgeleid door het geheel en kun je beter zien of je de lijnen en schaduwvlakken enzo goed plaatst.
Ik vind 't persoonlijk niet zo lekker werken, maar bij sommige mensen werkt het.
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten