Oud 19-10-2004, 14:47
esprit-chick
esprit-chick is offline
ik hoop volgend schooljaar te gaan studeren en ik vroeg me af hoe handig het now eigelijk is om een laptop te hebben,
het scheelt nogal in prijs, dus wat zeggen jullie, voldoet een gewone pc ook?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-10-2004, 14:49
Verwijderd
Er zijn bijna geen studies waarvoor je een laptop nodig hebt. Ik ken veel studenten, van technische natuurkunde en industriëel ontwerpen tot bedrijfscommunicatie en rechten, en niemand van hen heeft ooit een laptop nodig gehad (ze waren dan ook zo slim er niet één te kopen).
Met citaat reageren
Oud 19-10-2004, 15:28
Lyx
Lyx is offline
het is handig als je veel moet reizen tussen bv thuis en kamer
en als je in weekends aan je opdrachten wil gaan werken

maar noodzakelijk? naah
Oud 19-10-2004, 15:37
Kadaver
Kadaver is offline
Ik denk voor de meeste mensen niet, maar in mijn geval wel. Ik studeer bedrijfskunde en ik volg een internationale stage waarbij ik vaak op reis ben (vliegtuig/taxi//trein).

3 weken gelden nog een presentatie gemaakt in het vliegtuig van Shanghai naar Hong Kong, vorige week een rapport gemaakt tussen Amsterdam en Shanghai. Als ik naar mijn werk ga dan zit ik elke dag een half uur in de taxi en dan kan ik alvast mailtjes schijven etc...

Maar zoals nare man zegt zullen maar weinig studenten het echt nodig hebben
Met citaat reageren
Oud 19-10-2004, 15:38
Verwijderd
Laat ik het anders formuleren: als je écht in de trein moet werken aan een opdracht omdat je het anders niet redt, heb je een planningsprobleem en moet je een cursus volgen. Face it: een laptop is in 99 van de 100 gevallen overbodig.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2004, 15:40
Gothic
Gothic is offline
ik vind het overbodig... ik heb op mn kamer gewoon een desktop pc, dingen die ik thuis wil doen, mail ik naar mezelf of op een sticky. Naar college neem ik echt geen laptop mee, veel te zwaar en ik print de sheets toch uit. Daarnaast typt een desktop pc stukken beter en kun je er veel meer mee...

Overgends, 1e jaars rechten Utrecht is er 1 iemand die een laptop heeft in de collegezaal...
Oud 19-10-2004, 15:47
Verwijderd
Overgends? Wtf?

Bij ons zit er welgeteld één persoon met een laptop in de collegezaal (op 100 man) en dat is iemand die een speciale bril en een speciaal programma heeft, allemaal hoog contrast omdat hij niet goed ziet.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2004, 15:51
Verwijderd
http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=983002

Dit is een topic op hardware, ook over de handigheid van een laptop. Misschien kun je daar even naar mijn reactie kijken, dat schept misschien wat duidelijkheid
Met citaat reageren
Oud 19-10-2004, 15:58
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
nare man schreef op 19-10-2004 @ 16:47 :
Overgends? Wtf?

Bij ons zit er welgeteld één persoon met een laptop in de collegezaal (op 100 man) en dat is iemand die een speciale bril en een speciaal programma heeft, allemaal hoog contrast omdat hij niet goed ziet.
, zit tv te kijken terwijl ik computer ...
Oud 19-10-2004, 16:23
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik vind bij mijn studie (biomedische wetenschappen) een studie niet noodzakelijk en ook echt niet handiger dan een gewone pc. Ik vind een gewone pc veel fijner om te werken en ik zie de meerwaarde van een laptop ook niet echt dus ik zou voor een gewone pc gaan, scheelt je nog veel geld ook.
Oud 19-10-2004, 16:30
Verwijderd
Eigenlijk zie ik in de trein vrijwel iedereen die een laptop heeft, dat ding altijd gebruiken om in de trein film te kijken.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2004, 16:34
m3tr01dm1nd3d
m3tr01dm1nd3d is offline
ik studeer nu, en hij lijkt me voornamelijk erg duur, je hebt em eigelijk niet nodig, je hebt een computer op school en thuis, en als je dan in het openbaar vervoer zit is het juist het moment voor een boekje of muziek
Met citaat reageren
Oud 19-10-2004, 16:59
annetjuh
annetjuh is offline
een laptop is onwijs handig.
en de laatste tijd zitten ze te stunten met laptop prijzen dievan mij was 900,- en voldoet aan alle eisen packerd bell by the way. tjah ik vind het fijn.
Oud 19-10-2004, 17:38
Verwijderd
Ik krijg de indruk dat laptops handiger zijn op het HBO, waar je meer aan presentaties, referaten en andere praktijkgerichte dingen doet dan op de universiteit. Wat heb je aan een laptop als het in essentie gaat om het tot je nemen van kennis en het doorgronden van methoden?
Met citaat reageren
Oud 19-10-2004, 18:07
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Ik kreeg een aanbieding van de Universiteit voor 3 laptopjes te kopen, kon ik 1tje uitkiezen. Heb er dus een, maar ik dacht van tevoren dat ik hem meer zou gebruiken, maar tis zeker handig ja. Het hangt van een aantal factoren en de opleiding af of het noodzakelijk is. Maar handig is het zeker.
Oud 19-10-2004, 18:26
LB06
LB06 is offline
Tja, op de UvT wil het nog wel eens voorkomen dat alle pc's zo'n beetje zijn bezet. Dus het is wel handig al je met je groepje samen aan een scriptie ofzo wilt gaan werken en je kunt geen werkplek vinden. Vaak zijn ze ook aan de trage kant.

Daarnaast kan ik sneller typen dan schrijven, dus heb ik minder moeite alles bij te houden als het even snel gaat. En het is altijd leesbaar en netjes

Laatste voordeel is dat je op SurfNET zit en je tijdens het college dus volle bak kunt downloaden.

Nadeel is natuurlijk wel de prijs. En met formules, grafieken enzo duurt het allemaal weer wat langer.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2004, 18:31
Verwijderd
het is alleen handig als bijvoorbeeld alle computers op je school bezet zijn. maar anders kan je die gewoon gebruiken. niet noodzakelijk, wel handig.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2004, 18:43
Global
Global is offline
Citaat:
nare man schreef op 19-10-2004 @ 18:38 :
Ik krijg de indruk dat laptops handiger zijn op het HBO, waar je meer aan presentaties, referaten en andere praktijkgerichte dingen doet dan op de universiteit. Wat heb je aan een laptop als het in essentie gaat om het tot je nemen van kennis en het doorgronden van methoden?
ik heb zelfs gelezen dat ik verplicht een laptop moet aanschaffen ( werktuigbouwkunde )
Met citaat reageren
Oud 19-10-2004, 18:53
alpha
alpha is offline
Ik studeer zelf informatica en dan is het toch wel vrijwel onmisbaar, een laptop.
Toch denk ik dat het ook errug handig is bij een andere studie, je kunt altijd het internet op (bij een draadloos netwerk dan), je kunt altijd overal je spullen erbij halen en dingen noteren ed, en geen geklooi met diskettes/usbsticks.
Een computer uberhaupt is gewoon handig, als ik geen computer/laptop had, zou ik niet weten hoe ik rond zou komen, helemaal niet als ik ook nog op kamers zat.
Oud 19-10-2004, 19:33
Verwijderd
Citaat:
Global schreef op 19-10-2004 @ 19:43 :
ik heb zelfs gelezen dat ik verplicht een laptop moet aanschaffen ( werktuigbouwkunde )
Mijn broer studeert technische natuurkunde en heeft er nog nooit een nodig gehad. Niemand in zijn jaar, trouwens. Ook een vriend van me die werktuigbouwkunde doet heeft er nooit een nodig gehad of aangeraden gekregen.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2004, 20:33
the tourist
the tourist is offline
Bij de Technische Universiteit van Eindhoven moet je eigenlijk wel verplicht een laptop kopen, omdat ze op de universiteit geen computers hebben ofzo. Ze hebben speciale laptops voor de studenten, dus iedereen heeft dezelfde, voor €1000,- geloof ik.

Verder lijkt een laptop me niet echt nodig. Als je op kamers woont is het natuurlijk wel handig om een eigen computer te hebben, maar dat hoeft niet per se een laptop te zijn.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2004, 20:50
chris9 tje
chris9 tje is offline
Op de UT is een laptop 'verplicht' voor werktuigbouwkunde, industrieel ontwerpen, civiele techniek (valt allemaal onder de faculteit CTW) en voor biomedische technologie en technische geneeskunde.

Dat hebben ze vooral gedaan zodat ze de computercapaciteit kunnen verminderen geloof ik.... Er zijn nu iig veel te weinig PC's, dus een laptop is wel erg handig
Oud 19-10-2004, 23:12
Briseïs
Briseïs is offline
Bij geneeskunde in Leiden is het ook verplicht.
Oud 20-10-2004, 10:52
Verwijderd
Noodzakelijk? Nee. Handig? Ja.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2004, 11:02
Verwijderd
Citaat:
esprit-chick schreef op 19-10-2004 @ 15:47 :
ik hoop volgend schooljaar te gaan studeren en ik vroeg me af hoe handig het now eigelijk is om een laptop te hebben,
het scheelt nogal in prijs, dus wat zeggen jullie, voldoet een gewone pc ook?
Och, laptop is handig, maar niet onmisbaar. Ik doe nu HEAO, waar in de propedeuse werd aangeraden er eentje te kopen via de school. (kassa). Ik heb dat toen gedaan. Het is handig, omdat er vaak geen pc's vrij zijn op school, maar zeker niet onmisbaar. Ik had het geld liever in m'n zak gehouden om eerlijk te zijn.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-10-2004, 11:13
light fighter
light fighter is offline
bij mij (hbo-recht) werd het ook aangeraden. Ik woon twee uur van school af. heb geen laptop en ik mis hem ook echt niet, zijn genoeg computers op school bij mij ten minste wel
Met citaat reageren
Oud 20-10-2004, 11:16
rubenrtv
rubenrtv is offline
industrial design te eindhoven heb je ze nodig
Oud 20-10-2004, 11:32
Verwijderd
Citaat:
light fighter schreef op 20-10-2004 @ 12:13 :
bij mij (hbo-recht) werd het ook aangeraden. Ik woon twee uur van school af. heb geen laptop en ik mis hem ook echt niet, zijn genoeg computers op school bij mij ten minste wel
Omg. Bij HBO recht een laptop nodig? Wtf
Met citaat reageren
Oud 20-10-2004, 11:57
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
nare man schreef op 20-10-2004 @ 12:32 :
Duh. Natuurlijk heb je bij HBO recht een laptop nodig. Scheelt de scholen weer een hoop geld, al die studenten die hun eigen PC meesleuren i.p.v. hun kostbare apparatuur misbruiken.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2004, 12:00
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
MoonMonkey schreef op 19-10-2004 @ 21:33 :
Bij de Technische Universiteit van Eindhoven moet je eigenlijk wel verplicht een laptop kopen, omdat ze op de universiteit geen computers hebben ofzo.
Dat is dus precies de reden dat ze dat 'aanraden'. Het scheelt ze gewoon geld. Veel van dergelijke instellingen zijn zo corrupt als de pest. Geld dat eigenlijk bestemd is voor upgrades van de computersystemen wordt aan allerlei vage dingen uitgegeven.

Ik heb op Saxion Enschede gezeten. Daar hebben ze een fitnessruimte gebouwd. Dit terwijl d'r complete oorlogen gevoerd werden tussen leraren om een lokaal met computers te kunnen bemachtigen voor een uurtje prakticum.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2004, 12:00
Verwijderd
Citaat:
Briseïs schreef op 20-10-2004 @ 00:12 :
Bij geneeskunde in Leiden is het ook verplicht.
Ja idd.. maar het is nergens voor nodig vind ik. Ik neem 'm sowieso nooit mee omdat ik 'm veel te zwaar vind.. al na 2 meter lopen krijg ik last van dat ding.
Ik ben wel blij dat ik er 1 heb hoor, daar niet van.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2004, 12:16
Sovereign
Sovereign is offline
Een laptop is enorm handig, althans mij heeft het zeer goede aantekeningen opgeleverd waar het merendeel van de tentamens mee te doen was.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2004, 12:36
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Sovereign schreef op 20-10-2004 @ 13:16 :
Een laptop is enorm handig, althans mij heeft het zeer goede aantekeningen opgeleverd waar het merendeel van de tentamens mee te doen was.
Tss. In mijn tijd mochten we 1 HANDGESCHREVEN A4-tje gebruiken. Belachelijk daar de houdbaarheid van mijn handgeschreven teksten ongeveer 1 dag is, daarna kan ik het zelf nieteens meer ontcijferen.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2004, 13:10
light fighter
light fighter is offline
Citaat:
nare man schreef op 20-10-2004 @ 12:32 :
en dan nog hebben een stuk of zes/zeven mensen uit mijn klas zo'n ding gekocht en ik heb er geen een en ik mis hem ook echt niet
Met citaat reageren
Oud 20-10-2004, 17:34
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Citaat:
LB06 schreef op 19-10-2004 @ 19:26 :
Tja, op de UvT wil het nog wel eens voorkomen dat alle pc's zo'n beetje zijn bezet.
Mja inderdaad, van 12 tot 4 is de kans hier wel groot dat je weinig vrije computers tegenkomt, zeker in de bieb.
Oud 20-10-2004, 17:42
Dark Angel
Dark Angel is offline
In mijn ervaring heb je hem op de HvU niet *nodig* maar kan het verdomde handig zijn, helemaal tegen het einde van een blok als er opeens geen pc meer te vinden is. Als ik er geld voorhad zou ik er ook eentje willen - alleen ben ik dan weer zo dat het een mooi klein licht ding moet zijn, ben te kieskeurig voor student
Oud 20-10-2004, 20:00
Verwijderd
Citaat:
Sovereign schreef op 20-10-2004 @ 13:16 :
Ja, de tentaminering bij rechtsgeleerdheid in Tilburg zal inderdaad niet veel meer inhouden dan het weer opdreunen van wat steekwoorden.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2004, 20:17
Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
nare man schreef op 20-10-2004 @ 21:00 :
Ja, de tentaminering bij rechtsgeleerdheid in Tilburg zal inderdaad niet veel meer inhouden dan het weer opdreunen van wat steekwoorden.
LOL.

Gemiddeld per college 5 tot 8 pagina's aan ruwe tekst, het moet uitzonderlijk zijn dat ik een docent niet kan bijhouden met typen.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2004, 20:19
Verwijderd
Omg, ik schrijf echt vrijwel niets op tijdens colleges. Ik drink gewoon een kop koffie en dan volg ik het verhaal gewoon goed, met alleen een paar steekwoorden zodat ik me thuis weer herinner waar het over ging. Ik kan niet zo goed tegen die types die fanatiek anderhalf uur lang een halve prozabundel produceren. :
Met citaat reageren
Oud 20-10-2004, 21:32
Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
nare man schreef op 20-10-2004 @ 21:19 :
Omg, ik schrijf echt vrijwel niets op tijdens colleges. Ik drink gewoon een kop koffie en dan volg ik het verhaal gewoon goed, met alleen een paar steekwoorden zodat ik me thuis weer herinner waar het over ging. Ik kan niet zo goed tegen die types die fanatiek anderhalf uur lang een halve prozabundel produceren. :
Bekijk het van de andere kant, thuis komen was voor mij meestal vakantie. Bespaarde mij een hoop werk. Instant summaries.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2004, 22:43
beuk
beuk is offline
nodig: nee. handig: ligt eraan wat je wilt doen.

ik heb veel practica die je op de tu moet maken, als je dan thuis verder wilt werken moet je alles naar jezelf gaan mailen, dat is niet zo handig. als het je er puur om te doen is om je documenten bij elkaar te houden zou ik zo'n usb stick kopen, voor een paar tientjes heb je dan een dingetje zo groot als een aansteker waar je alles op kwijtkunt.

toch heb ik sinds een week een laptop, en het kan wel practisch zijn. soms heb je een bepaald softwarepakket nodig (bv statistiek vakken), dan moet je óf alles op de tu doen óf het thuis gaan installeren, maar dan ben je weer gebonden aan je kamer. nu zet je het een keer op je laptop en dan kun je er overal aan werken, thuis, in de ub, bij je ouders, bij andere mensen thuis als je het samen doet, enz.

verder zijn alle colleges hier ondersteunt dmv powerpoint sheets welke in pdf formaat op internet gezet worden. ik vind het wel fijn om die gewoon allemaal bij elkaar te hebben, dan kun je bv in de bieb gaan leren met alles bij de hand. uiteraard kun je ze ook uitprinten maar dat wordt dan per vak pakweg 100 blaadjes, niet echt handelbaar meer.

maar ik geef toe, ik heb het ding vooral omdat ik liever op de bank zit of op bed lig, dan achter m'n bureau zit. hij vervangt ook m'n oude pc (7 jaar oud ofzo), minder troep in m'n kamer.

aantekeningen maken met je laptop lijkt me erg onpraktisch. op papier schrijven blijft voor mij de manier, al schrijf ik doorgaans nauwelijks wat op. bovendien heb je dan niet de neiging om te gaan msnen of weet ik wat (overal wifi tegenwoordig hier, ook in de collegezalen ).
Oud 21-10-2004, 13:35
Verwijderd
Met alleen luisteren tijdens een hoorcollege onthoudt je slechts zo'n vijf procent van wat er gezegd is. Dat percentage gaat omhoog als je actief met de stof bezig bent (door bijvoorbeeld aantekeningen te maken, het heeft te maken met het plaatsen van informatie in je lange termijn geheugen.) Aantekeningen maken is dus wel nuttig.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2004, 14:36
freakinaround
freakinaround is offline
Hmm, ik ben gisteren naar de open dag geweest van de Hogere Hotelschool in Den Haag, en daar vertelde een 3e jaars student dat het toch wel erg praktisch is om een laptop te nemen, omdat de mediatheek daar niet zo geweldig groot is en je geluk moet hebben om een plekje te hebben. Ik zag daar ook erg veel studenten met een laptop. En je zit daar het 1e jaar verplicht intern en dan lijkt het mij niet erg praktisch om een hele pc mee te slepen? Ik ga mw waarschijnlijk wel inschrijven, en zit er over na te denken om dan eerst een halfjaar te werken om te sparen voor een laptop.. Als iemand me weet te overtuigen, go ahead. Mij € 2000,- besparen is nooit mis.
Oud 23-10-2004, 09:39
Rutger
Rutger is offline
Citaat:
freakinaround schreef op 21-10-2004 @ 15:36 :
Hmm, ik ben gisteren naar de open dag geweest van de Hogere Hotelschool in Den Haag, en daar vertelde een 3e jaars student dat het toch wel erg praktisch is om een laptop te nemen, omdat de mediatheek daar niet zo geweldig groot is en je geluk moet hebben om een plekje te hebben. Ik zag daar ook erg veel studenten met een laptop. En je zit daar het 1e jaar verplicht intern en dan lijkt het mij niet erg praktisch om een hele pc mee te slepen? Ik ga mw waarschijnlijk wel inschrijven, en zit er over na te denken om dan eerst een halfjaar te werken om te sparen voor een laptop.. Als iemand me weet te overtuigen, go ahead. Mij € 2000,- besparen is nooit mis.
hallow!! wat voor laptop willen ze dat je koopt?

mijne koste 4 jaar terug nog 5000 gulden , maar nu heb je al een goeie voor ~1200 euro.. 2000 lijkt me een beetje overrated
Oud 23-10-2004, 09:49
Verwijderd
Citaat:
Chimera schreef op 20-10-2004 @ 13:00 :
Dat is dus precies de reden dat ze dat 'aanraden'. Het scheelt ze gewoon geld. Veel van dergelijke instellingen zijn zo corrupt als de pest. Geld dat eigenlijk bestemd is voor upgrades van de computersystemen wordt aan allerlei vage dingen uitgegeven.
Uhm, nee. Ik studeer zelf aan de TU/e, en ik heb de laptop vrijwel altijd nodig. De laptop is namelijk ingebakken in het onderwijssysteem, zo heb ik hem bijvoorbeeld nodig voor practica. Dit werkt vele malen handiger dan vaste PC's op de uni: je hoeft bijvoorbeeld nooit te wachten op een pc en je hebt je gegevens altijd bij de hand.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2004, 13:10
CanYouHandleMe
CanYouHandleMe is offline
Citaat:
MoonMonkey schreef op 19-10-2004 @ 21:33 :
Bij de Technische Universiteit van Eindhoven moet je eigenlijk wel verplicht een laptop kopen, omdat ze op de universiteit geen computers hebben ofzo. Ze hebben speciale laptops voor de studenten, dus iedereen heeft dezelfde, voor €1000,- geloof ik.
ehm 1000 euro? ik doe Communication & MultimediaDesign in Heerlen en heb dezelfde laptop als de eerstejaars op de TU/e (ze werken namelijk samen met het laptop-project) en ik heb 1800 euro betaald.. incl speciaal voor de opleiding bestemde software

wij zijn overigens de enige opleiding op de HSZuyd Heerlen die (verplicht) een laptop hebben.. maar tis ook wel redelijk noodzakelijk omdat we nu eenmaal bijna alles op de computer doen, presentaties moeten houden (laptop op beamer aansluiten en klaar) en omdat we later zulke presentaties ook mee moeten nemen naar klanten.. enzovoorts
Oud 23-10-2004, 13:11
CanYouHandleMe
CanYouHandleMe is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 23-10-2004 @ 10:49 :
Uhm, nee. Ik studeer zelf aan de TU/e, en ik heb de laptop vrijwel altijd nodig. De laptop is namelijk ingebakken in het onderwijssysteem, zo heb ik hem bijvoorbeeld nodig voor practica. Dit werkt vele malen handiger dan vaste PC's op de uni: je hoeft bijvoorbeeld nooit te wachten op een pc en je hebt je gegevens altijd bij de hand.
precies
Oud 23-10-2004, 13:15
Verwijderd
Citaat:
CanYouHandleMe schreef op 23-10-2004 @ 14:10 :
ehm 1000 euro? ik doe Communication & MultimediaDesign in Heerlen en heb dezelfde laptop als de eerstejaars op de TU/e (ze werken namelijk samen met het laptop-project) en ik heb 1800 euro betaald.. incl speciaal voor de opleiding bestemde software
Wij hebben 1000 euro betaald ja, maar dat komt omdat de TU/e zelf een deel meebetaalde.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2004, 13:29
freakinaround
freakinaround is offline
Citaat:
Rutger schreef op 23-10-2004 @ 10:39 :
hallow!! wat voor laptop willen ze dat je koopt?

mijne koste 4 jaar terug nog 5000 gulden , maar nu heb je al een goeie voor ~1200 euro.. 2000 lijkt me een beetje overrated
ik wil er ook goed potje op kunnen gamen als ik me een x verveel. hehe
Oud 23-10-2004, 13:32
Paul van Shark
Paul van Shark is offline
Citaat:
light fighter schreef op 20-10-2004 @ 14:10 :
en dan nog hebben een stuk of zes/zeven mensen uit mijn klas zo'n ding gekocht en ik heb er geen een en ik mis hem ook echt niet
Ik doe ook hbo-rechten en ik heb wel een laptop. Ik maak er veel gebruik van, kan rielekst overal op school internetten(wifi rules) en ik hoef nooit te w88 tot er pc's vrij zijn in de mediatheek. Ik heb die laptop overigens niet via school gekocht, want die voldeden niet aan mn eisen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten