Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-08-2005, 10:11
first eror
first eror is offline
Ik heb afgelopen jaar een studie gedaan (M&C), die ga ik doorzetten, maar bovendien begin ik ook nog aan een vierjarige bachelor. Nu was ik van plan de twee studies te combineren en M&C uiterlijk in 2010 af te ronden, dat zou betekenen dat ik 6 jaar over die bachelor doe.
Mag dat überhaupt wel? En wat zijn de gevolgen voor mijn studiefinanciering?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-08-2005, 10:18
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Je krijgt maar 4 jaar stufi. Dus na 4 jaar stopt die.

Je moet binnen 10 jaar een studie hebben afgerond, anders moet je je stufi terugbetalen.
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Met citaat reageren
Oud 22-08-2005, 11:10
Verwijderd
Citaat:
Roos schreef op 22-08-2005 @ 11:18 :
Je krijgt maar 4 jaar stufi. Dus na 4 jaar stopt die.

Je moet binnen 10 jaar een studie hebben afgerond, anders moet je je stufi terugbetalen.
Klopt ja , je hebt nu nog recht op 3 jaar studiefinanciering (er even vanuit gaand dat je studie 4 jaar duurt). Als je dus 6 jaar nog over die andere studie doet, dan moet je dus drie jaar zelf betalen.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2005, 11:18
Verwijderd
Maar goed, je moet dus binnen tien jaar een studie hebben afgerond. Het is om het even welke.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2005, 11:54
Miroir
Avatar van Miroir
Miroir is offline
mag ik dan wat vragen (miss stom, maar ok..)
Ik wil 2 opleidingen doen, na elkaar en ze duren elk vier jaar, betekent dat dat ik dan de tweede opleiding zelf moet betalen ?
__________________
Every road has a turning, that's the way you keep learning..
Met citaat reageren
Oud 22-08-2005, 11:56
Verwijderd
Citaat:
Miroir schreef op 22-08-2005 @ 12:54 :
mag ik dan wat vragen (miss stom, maar ok..)
Ik wil 2 opleidingen doen, na elkaar en ze duren elk vier jaar, betekent dat dat ik dan de tweede opleiding zelf moet betalen ?
Ja, want je krijgt maar vier jaar studiefinanciering
Met citaat reageren
Oud 22-08-2005, 12:00
Verwijderd
Maar krijg je in die situatie ook niet meer de mogelijkheid om te lenen? Zolang je bij de IB-groep ingeschreven staat als student kun je toch nog lenen? Dat betekent dus dat je de kosten van een tweede studie kunt verplaatsen naar een moment in de toekomst en dat je pas hoeft af te betalen twee jaar nadat je studie is afgerond.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2005, 12:05
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Oeh, dan stel ik even mijn vraag: Hoe zit het met overstappen van niveau bij het beroeps en wetenschappelijk onderwijs?

Als je van MBO naar HBO gaat, dan begint je stufi gewoon weer opnieuw. Is dat van HBO naar WO ook zo?
__________________
Met citaat reageren
Oud 22-08-2005, 12:23
Verwijderd
Citaat:
Miracle schreef op 22-08-2005 @ 13:05 :
Oeh, dan stel ik even mijn vraag: Hoe zit het met overstappen van niveau bij het beroeps en wetenschappelijk onderwijs?

Als je van MBO naar HBO gaat, dan begint je stufi gewoon weer opnieuw. Is dat van HBO naar WO ook zo?
Nope, van HBO naar WO krijg je niet opnieuw studiefinanciering. Dat is in principe dezelfde beurs.

Tegenwoordig is trouwens op het MBO de beurs ook een prestatiebeurs geworden, dus ik denk dat die situatie ook veranderd is t.o.v. vroeger.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2005, 14:46
Verwijderd
Ik vroeg me af of ik de OV-jaarkaart ook kan laten afhalen door iemand anders (met evt. een kopie van mijn id)? Of moet ik het per se zelf doen?
Met citaat reageren
Oud 22-08-2005, 14:58
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
MargotTenenbaum schreef op 22-08-2005 @ 15:46 :
Ik vroeg me af of ik de OV-jaarkaart ook kan laten afhalen door iemand anders (met evt. een kopie van mijn id)? Of moet ik het per se zelf doen?
dat moet je per se zelf doen, want je moet je identificeren.
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2005, 15:47
Liss
Avatar van Liss
Liss is offline
Citaat:
first eror schreef op 22-08-2005 @ 11:11 :
Ik heb afgelopen jaar een studie gedaan (M&C), die ga ik doorzetten, maar bovendien begin ik ook nog aan een vierjarige bachelor. Nu was ik van plan de twee studies te combineren en M&C uiterlijk in 2010 af te ronden, dat zou betekenen dat ik 6 jaar over die bachelor doe.
Mag dat überhaupt wel? En wat zijn de gevolgen voor mijn studiefinanciering?
Je ontvangt inderdaad maar vier jaar studiefinanciering dat een gift is als je een studie binnen tien jaar afrond. Na die vier jaar kan je wel lenen en bij een lening heb je gewoon recht op een ov (ook bij een nul-eurolening)
__________________
Everything should be made as simple as possible, but not simpler.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2005, 16:14
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 22-08-2005 @ 13:00 :
Maar krijg je in die situatie ook niet meer de mogelijkheid om te lenen? Zolang je bij de IB-groep ingeschreven staat als student kun je toch nog lenen? Dat betekent dus dat je de kosten van een tweede studie kunt verplaatsen naar een moment in de toekomst en dat je pas hoeft af te betalen twee jaar nadat je studie is afgerond.
Je mag, als ik mij niet vergis, maximaal zeven jaar studiefinanciering ontvangen / lenen. Dus na je vierjarige studie nog drie jaar.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2005, 16:24
Verwijderd
Citaat:
Krummeltje schreef op 22-08-2005 @ 17:14 :
Je mag, als ik mij niet vergis, maximaal zeven jaar studiefinanciering ontvangen / lenen. Dus na je vierjarige studie nog drie jaar.
Dus dan zou je bij je tweede studie in beginsel alleen het laatste jaar zelf moeten betalen (mits je doorwerkt en beide studies in vier jaar afrondt).

Met citaat reageren
Oud 22-08-2005, 17:22
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 22-08-2005 @ 17:24 :
Dus dan zou je bij je tweede studie in beginsel alleen het laatste jaar zelf moeten betalen (mits je doorwerkt en beide studies in vier jaar afrondt).

Ja, inderdaad. Een klasgenoot van mij doet dat bijvoorbeeld door volledig te lenen zolang hij nog kan en dan daarvan zijn laatste jaar te betalen (hij heeft hiervoor in vier jaar een hbo-bachelor gehaald.)
Met citaat reageren
Oud 22-08-2005, 18:09
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Citaat:
stefano schreef op 22-08-2005 @ 13:23 :
Nope, van HBO naar WO krijg je niet opnieuw studiefinanciering. Dat is in principe dezelfde beurs.

Tegenwoordig is trouwens op het MBO de beurs ook een prestatiebeurs geworden, dus ik denk dat die situatie ook veranderd is t.o.v. vroeger.
Maar HBO is meestal een jaar langer dan WO. Hoe zit dat dan? Stel ik ga 1 jaar hbo doen en daarna 3 jaar een wo bachelor en eventueel daarna nog een master. Hoeveel jaar krijg ik dan stufi?
__________________
Met citaat reageren
Oud 22-08-2005, 18:13
Verwijderd
Citaat:
Miracle schreef op 22-08-2005 @ 19:09 :
Maar HBO is meestal een jaar langer dan WO. Hoe zit dat dan? Stel ik ga 1 jaar hbo doen en daarna 3 jaar een wo bachelor en eventueel daarna nog een master. Hoeveel jaar krijg ik dan stufi?
Ik zat zelf ook in zo'n soort situatie en toen had ik de IBG gebeld. Die jongen zei, dat ik de duur van mijn nieuwe opleiding moest nemen en daar het aantal jaren studiefinanciering dat je al gekregen hebt van af trekken. Dus in dit geval zou dat bij jou zijn: Nieuwe opleiding: 4 - 1 = 3 jaar studiefinanciering, er even van uitgaand dat je master 1 jaar duurt, dus dat je totale opleiding aan de universiteit vier jaar duurt...
Met citaat reageren
Oud 22-08-2005, 18:16
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Citaat:
stefano schreef op 22-08-2005 @ 19:13 :
Ik zat zelf ook in zo'n soort situatie en toen had ik de IBG gebeld. Die jongen zei, dat ik de duur van mijn nieuwe opleiding moest nemen en daar het aantal jaren studiefinanciering dat je al gekregen hebt van af trekken. Dus in dit geval zou dat bij jou zijn: Nieuwe opleiding: 4 - 1 = 3 jaar studiefinanciering, er even van uitgaand dat je master 1 jaar duurt, dus dat je totale opleiding aan de universiteit vier jaar duurt...
Gatverdamme.

Maar als ik dus geen master doe, dan krijg ik maar 2 jaar stufi? Dat is wel lastig, want je weet vantevoren niet of je een master gaat doen of niet. Hoe berekent de ibg dat dan...
__________________
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 22-08-2005, 18:25
Verwijderd
Citaat:
Miracle schreef op 22-08-2005 @ 19:16 :
Gatverdamme.

Maar als ik dus geen master doe, dan krijg ik maar 2 jaar stufi? Dat is wel lastig, want je weet vantevoren niet of je een master gaat doen of niet. Hoe berekent de ibg dat dan...
Goeie vraag, misschien is het handig als je zelf de IBG belt, zij kunnen het vast beter uitleggen dan ik
Met citaat reageren
Oud 22-08-2005, 20:07
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Citaat:
stefano schreef op 22-08-2005 @ 19:25 :
Goeie vraag, misschien is het handig als je zelf de IBG belt, zij kunnen het vast beter uitleggen dan ik
Dat ga ik doen (na de zomerdrukte ).
__________________
Met citaat reageren
Oud 22-08-2005, 21:41
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Miracle schreef op 22-08-2005 @ 19:16 :
Gatverdamme.

Maar als ik dus geen master doe, dan krijg ik maar 2 jaar stufi? Dat is wel lastig, want je weet vantevoren niet of je een master gaat doen of niet. Hoe berekent de ibg dat dan...
De IB-Groep berekent volgens mij pas naderhand op hoeveel jaar je uiteindelijk recht had als je van HBO naar de uni gaat of zelfs van MBO naar HBO.

Over het algemeen is het zo dat de duur van je laats genoten studie geldt als aantal jaar stufi en dan moet je ook de jaren die je al hebt gekregen bij eerdere studies er vanaf trekken.

Voorbeeldje: ik deed eerst een studie van vijf jaar maar ik stop na het eerste jaar. Ik ga nu een studie van drie jaar doen. Ik krijg dan drie jaar stufi maar omdat ik al een jaar gehad heb nog maar twee.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 23-08-2005, 06:17
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 22-08-2005 @ 22:41 :
De IB-Groep berekent volgens mij pas naderhand op hoeveel jaar je uiteindelijk recht had als je van HBO naar de uni gaat of zelfs van MBO naar HBO.
Dus als je jaren op zijn, moet je dan ineens geld terugbetalen? Of moet je gewoon zo slim zijn dat je dan geen stufi aanvraagt?
__________________
Met citaat reageren
Oud 23-08-2005, 09:25
Verwijderd
Weet iemand ook hoe het zit als je een schakelprogramma doet. ik heb nu 4 jaar HBO gedaan en ga een schakelprogramma doen met aansluitend een master. De totale opleiding duurt 5 jaar.
En hoeveel jaar mag je nadat je geen beurs meer krijgt nog lenen??
Met citaat reageren
Oud 23-08-2005, 09:49
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
4 jaar stufi, dan maximaal 3 jaar lenen. bij het lenen krijg je een OV. een 0-euro lening bestaat overigens niet (meer?), minimum is 45 euro per maand.

stel, je doet 4 jaar hbo en dan 1 jaar een master, dan moet je die master dus zelf gaan betalen/lenen.

mbo is wat anders; toen ik dat deed was het nog geheel een gift.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 23-08-2005, 10:58
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Miracle schreef op 23-08-2005 @ 07:17 :
Dus als je jaren op zijn, moet je dan ineens geld terugbetalen? Of moet je gewoon zo slim zijn dat je dan geen stufi aanvraagt?
Hoe dat zit weet ik niet precies. Vond dit echt heel vaag eigenlijk.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:38.