Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-04-2005, 15:59
GrijzeWolf
Avatar van GrijzeWolf
GrijzeWolf is offline
Is Jezus God?

Natuurlijk is de geboorte van vaderloos kind bewonderenswaardig, maar we mogen niet vergeten dat Adam ook vaderloos en zelfs moederloos was. Als Jezus om die reden vegoddelijkt wordt, dan moet Adam een grotere God zijn, want hij had helemaal geen ouders.

Volgens de uitleg van sommige Christenen besloot de “God” in de hemelen naar de aarde af te dalen om voor de zonden van de mens te sterven. Volgens de Bijbel ging Jezus drie dagen na de kruising dood. De Islam leert dat God niet kan sterven. Bovendien kan Hij de zondes van de mensen ook vergeven zonder Zijn “zoon” op te offeren.

Er staat nergens in de Bijbel vermeldt dat Jezus zegt: “Ik ben God of ik ben de zoon van God.”
De Christenen beweren dat o.a. het volgende vers de goddelijkheid van Jezus verkondigt: “In het begin was het woord en woord was bij God en het woord was God.” (Johannes: 1:1)
Wanneer wij echt de Bijbel bestuderen vinden wij geen goddelijke eigenschappen in Jezus.

De Islam leert ons dat God de Almachtige geen tekortkoming heeft. Hij is de Eeuwig levende, de Zelfbestaande. Hij is onafhankelijk van slaap, rust, voedsel. Hij is tot alles in staat, Hij aanbidt niet, noch is Hij verwekt. Hij is de Alwetende.

Jezus wordt besneden:
“En toen acht dagen vervuld waren zodat zij hem moesten besnijden ontving hij ook de naam Jezus... (Lucas 2:21)

Jezus werd volgens de Joodse traditie besneden. Dit trekt de Goddelijkheid van Jezus nog meer in twijfel. Kunt u zich namelijk voorstellen dat “God” besneden moet worden?

Jezus bidt tot God:
”En vroeg, nog diep in de nacht, stond hij op en ging heen naar een eenzame plaats en bad aldaar.” (Marcus 1:35)

Zou Jezus God aanbidden als hij zelf God was?

Zou God in slaap vallen???
”En terwijl zij die varende zijn viel hij (Jezus) in slaap.” (Lucas 8:23)

In zijn pijn aan het kruis riep Jezus:
”Eli, Eli lama sabachthani” wat wordt vertaald met “Mijn God, waarom heeft u mij verlaten”.
Kan iemand zich voorstellen dat deze woorden uit de mond van God zouden kunnen komen?

Al deze teksten bewijzen dat Jezus geen goddelijke eigenschappen had.
De God waarin wij geloven is volmaakt en vrij van enige tekortkoming.

De koran over Jezus:
De Messias, zoon van Maria was slechts een boodschapper aan wie andere boodschappers zijn vooraf gegaan. (Koran 5:75)

Voorzeker, zij lasteren God die zeggen: "De Messias, zoon van Maria, is zeker Allah." Zeg: "Wie heeft dan macht tegen Allah, als Hij de Messias, zoon van Maria en zijn moeder en allen die op aarde zijn, teniet wil doen?" Aan Allah behoort het koninkrijk der hemelen en der aarde en al wat daartussen is. Hij schept wat Hij wil en Allah heeft macht over alle dingen.. (5:17)
__________________
Atam!.. İman ettim artık ben buna Irkımın en üstün ırk olduğuna
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-04-2005, 16:23
Wiltine
Avatar van Wiltine
Wiltine is offline
Citaat:
GrijzeWolf schreef op 26-04-2005 @ 16:59 :

Er staat nergens in de Bijbel vermeldt dat Jezus zegt: “Ik ben God of ik ben de zoon van God.”

Hoe kom je er bij dat er nergens in de Bijbel staat dat Jezus zegt dat Hij de zoon van God is?
Ik sla de Bijbel open, NT Mattheus 4:7, wat gaat over de verzoeking in de woestijn.
Jezus zeide tot hem: Er is wederom geschreven: Gij zult den Heere, uw God, niet verzoeken.
Hier spreekt hij toch over zichzelf.

Verder zijn er ook nog genoeg teksten te vinden, waarin Jezus het heeft over Zijn Vader, die in de hemel is.

En verder: Jezus moest God en mens zijn om de straf te dragen. De mens had gezondigd, de mens moest sterven. Zijn godheid was nodig om dat zware lijden te ondersteunen. Deze zogenaamde 'twee naturen van Christus' is moeilijk uit te leggen. Je zou het zo kunnen omschrijven: God en mens waren in 1 persoon vertegenwoordigd. Dit verklaard ook meteen waarom Jezus menselijke emoties had.
__________________
-
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 16:25
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
GrijzeWolf schreef op 26-04-2005 @ 16:59 :

Jezus wordt besneden:
“En toen acht dagen vervuld waren zodat zij hem moesten besnijden ontving hij ook de naam Jezus... (Lucas 2:21)

Jezus werd volgens de Joodse traditie besneden. Dit trekt de Goddelijkheid van Jezus nog meer in twijfel. Kunt u zich namelijk voorstellen dat “God” besneden moet worden?
wat een raar argument

als jezus god zou zijn, dan is jezus de belichaming van god met alles erop en deraan net zoals iedere andere man.

En ja, dan moet ie ook besneden worden
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 16:41
Bart Klink
Bart Klink is offline
Jezus noemt zichzelf nergens God, dat hebben volgelingen pas later gedaan. Jezus zag zichzelf (of zijn volgelingen dachten dat van hem) waarschijnlijk als de verwachte joodse Messias die het koninkrijk van God op aarde kwam brengen en het volk zou bevrijden van de Romeinse onderdrukkers. Dit liep uit op een fiasco en hij werd gekruisigd door de Romeinen als oproerkraaier.

Dat Jezus God is, is iets van latere ontwikkeling in de vroegchristelijke traditie, dat uiteindelijk in 325 n.C. (concilie van Nicea) zijn huidige vorm kreeg. Deze leer heeft volgens mij ook geen bijbelse onderbouwing.

De titel ‘Zoon van God’ was heel normaal in die tijd voor mensen die een speciale band met een godheid hadden. Dat Jezus God zijn vader noemde slaat ook op die speciale band.
__________________
www.deatheist.nl De Nederlandse website over het atheisme!
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 16:51
Halogeen
Avatar van Halogeen
Halogeen is offline
Over je vergelijking met Adam. Adam wordt de mensheid / Schepping, Jezus de Verlosser, dat zijn twee verschillende 'rollen' en daarom kun je ze niet zo vergelijken.

Persoonlijk denk ik dat toen Jezus nog op aarde was hij naast een Goddelijke, ook nog een menselijke aard had. Als ik me niet vergis heeft de kerk daar nog een hele tijd over gekibbeld.
__________________
I know a ghost can walk through a wall, yet, I'm just a man, still learning how to fall
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 17:48
ValliantWarrior
Avatar van ValliantWarrior
ValliantWarrior is offline
Citaat:
GrijzeWolf schreef op 26-04-2005 @ 16:59 :
Is Jezus God?
Ja
Citaat:
Natuurlijk is de geboorte van vaderloos kind bewonderenswaardig, maar we mogen niet vergeten dat Adam ook vaderloos en zelfs moederloos was. Als Jezus om die reden vegoddelijkt wordt, dan moet Adam een grotere God zijn, want hij had helemaal geen ouders.
Adam werd uit stof geschapen door God, dat heeft nix met ouders te maken.
Jezus was niet vaderloos! God was zijn vader. Om dat te snappen moet je snappen hoe wij (christenen) God zien. God is drie en tegelijk een, ook wel "de Vader" "de Zoon" en "de Heilige Geest".
Ze zijn allemaal apart en toch ook weer een. In de Bijbel kan je het ook terug vinden.
- Deut. 6:4 Hoor, Israël: de HERE is onze God; de HERE is één!
- Ef. 4:6 één God en Vader van allen, die is boven allen en door allen en in allen.
- Jes 61:1 De Geest des Heren HEREN is op mij, omdat de HERE mij gezalfd heeft
- Gen 1:2 De aarde nu was woest en ledig, en duisternis lag op de vloed, en de Geest Gods zweefde over de wateren.
- Gen 1:26 En God zeide: Laat Ons mensen maken naar ons beeld, als onze gelijkenis
- Mat 3:16 Terstond nadat Jezus gedoopt was, steeg Hij op uit het water. En zie, de hemelen openden zich, en hij zag de Geest Gods nederdalen als een duif en op Hem komen. 17 En zie, een stem uit de hemelen zeide: Deze is mijn Zoon, de geliefde, in wie Ik mijn welbehagen heb.
- Mat 28:18 En Jezus trad naderbij en sprak tot hen, zeggende: Mij is gegeven alle macht in de hemel en op [de] aarde. 19 Gaat dan henen, maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb. 20 En zie, Ik ben met u al de dagen tot aan de voleinding der wereld.
- 1 Joh 3:7 Want drie zijn er, die getuigen [in de hemel: de Vader, het Woord, en de heilige Geest; en deze drie zijn één.
- Joh14:23 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Indien iemand Mij liefheeft, zal hij mijn woord bewaren en mijn Vader zal hem liefhebben en Wij zullen tot hem komen en bij hem wonen. 24 Wie Mij niet liefheeft bewaart mijn woorden niet; en het woord, dat gij hoort, is niet van Mij, maar van de Vader, die Mij gezonden heeft.
25 Dit heb Ik tot u gesproken, terwijl Ik nog bij u verblijf; 26 maar de Trooster, de heilige Geest, die de Vader zenden zal in mijn naam, die zal u alles leren en u te binnen brengen al wat Ik u gezegd heb.
- Joh 15:26 Wanneer de Trooster komt, die Ik u zenden zal van de Vader, de Geest der Waarheid, die van de Vader uitgaat, zal deze van Mij getuigen
- Ef 2:18 want door Hem hebben wij beiden in één Geest de toegang tot de Vader.

Uit deze teksten kan je op maken dat de drie-eenheid klopt, en er zijn nog wel meer teksten
En hoe dat kan?? Jezus gaf zelf het antwoord
- Mar 10:27 Jezus zag hen aan en zeide: Bij mensen is het onmogelijk, maar niet bij God; want alle dingen zijn mogelijk bij God.
Citaat:
Volgens de uitleg van sommige Christenen besloot de “God” in de hemelen naar de aarde af te dalen om voor de zonden van de mens te sterven. Volgens de Bijbel ging Jezus drie dagen na de kruising dood. De Islam leert dat God niet kan sterven. Bovendien kan Hij de zondes van de mensen ook vergeven zonder Zijn “zoon” op te offeren.
Ik weet niet welke Bijbel jij gelezen hebt, maar Hij ging aan het kruis dood en stond na drie dagen op. En Jezus was echt God maar ook echt mens en mensen kunnen dood gaan.
En God is een rechtvaardige God, die niemand onschuldig laat voor zijn zonden. Iedere mens verdient het om door God in eeuwigheid gestraft te worden, maar Jezus heeft al onze zonden op zich genomen en is daarvoor gestorven aan het kruis.
- Joh 3:16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe.

Citaat:
Er staat nergens in de Bijbel vermeldt dat Jezus zegt: “Ik ben God of ik ben de zoon van God.”
De Christenen beweren dat o.a. het volgende vers de goddelijkheid van Jezus verkondigt: “In het begin was het woord en woord was bij God en het woord was God.” (Johannes: 1:1)
Wanneer wij echt de Bijbel bestuderen vinden wij geen goddelijke eigenschappen in Jezus.
Het Woord is een bijnaam van Jezus, 1 Joh 3:7 Want drie zijn er, die getuigen in de hemel: de Vader, het Woord, en de heilige Geest; en deze drie zijn één. Dus vervang in Joh 1:1 "Woord" voor "Jezus"
Het wordt misschien iets duidelijker als je nog iets er bij leest
- Joh1:1 In den beginne was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God. 2 Dit was in den beginne bij God. 3 Alle dingen zijn door het Woord geworden en zonder dit is geen ding geworden, dat geworden is. 4 In het Woord was leven en het leven was het licht der mensen; 5 en het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet gegrepen.
Je ziet ook dat Woord met een hoofdletter is, wat weer duid op een persoonlijkheid.

En voor de laat Jezus wel weten dat Hij de Zoon van God is:
- Joh 8:54 Jezus antwoordde: Als Ik Mijzelf eer, betekent mijn eer niets; mijn Vader is het, die Mij eert, van wie gij zegt: Hij is onze God,
- Joh 18:36 Jezus antwoordde: ‘Mijn koningschap hoort niet bij deze wereld. Als mijn koningschap bij deze wereld hoorde, zouden mijn dienaren wel gevochten hebben om te voorkomen dat ik aan de Joden werd uitgeleverd. Maar mijn koninkrijk is niet van hier.
- Mat 27:43 Hij heeft zijn vertrouwen in God gesteld, laat die hem nu dan redden, als hij hem tenminste goedgezind is. Hij heeft immers gezegd: “Ik ben de Zoon van God.”’

En de demonen van de Duivel wisten heel goed wie Hij was
- Mar 1:24 Wat hebben wij met jou te maken, Zoon van God? Ben je hier gekomen om ons pijn te doen nog voordat de tijd daarvoor is aangebroken?
- Mar 3:11 Telkens als de onreine geesten hem zagen, vielen ze voor hem neer en schreeuwden: ‘Jij bent de Zoon van God!
- Mar 5:7Wat heb ik met jou te maken, Jezus, Zoon van de allerhoogste God? Ik bezweer je bij God: doe me geen pijn!
- Luc 4:34 ‘Aaah! Wat hebben wij met jou te maken, Jezus van Nazaret? Ben je gekomen om ons te vernietigen? Ik weet wel wie je bent, de heilige van God.

Trouwes Jezus moet wel de zoon van God zijn om onze zonden op zich te nemen, alleen iemand die zonder zonde is kon dat, dus alleen de Zoon van God kan het.
- Rom 8:3 Waartoe de wet niet in staat was, machteloos als hij was door de menselijke natuur, dat heeft God tot stand gebracht. Vanwege de zonde heeft hij zijn eigen Zoon als mens in dit zondige bestaan gestuurd; zo heeft hij in dit bestaan met de zonde afgerekend, 4 opdat in ons wordt volbracht wat de wet van ons eist. Ons leven wordt immers niet langer beheerst door onze eigen natuur, maar door de Geest

Citaat:
De Islam leert ons dat God de Almachtige geen tekortkoming heeft. Hij is de Eeuwig levende, de Zelfbestaande. Hij is onafhankelijk van slaap, rust, voedsel. Hij is tot alles in staat, Hij aanbidt niet, noch is Hij verwekt. Hij is de Alwetende.
Is God ook niet nee, maar Jezus is zowel mens als god, en een mens heeft wel slaap nodig

Citaat:
Jezus wordt besneden:
“En toen acht dagen vervuld waren zodat zij hem moesten besnijden ontving hij ook de naam Jezus... (Lucas 2:21)

Jezus werd volgens de Joodse traditie besneden. Dit trekt de Goddelijkheid van Jezus nog meer in twijfel. Kunt u zich namelijk voorstellen dat “God” besneden moet worden?
Het was een gewoonte dat iedereen besneden werd, je kon het als ouder niet maken om je kind niet te laten besnijden. En het was toen gewoon het verbondsteken. En zoals ik al vaker heb gezegt; Jezus was echt mens en echt God

Citaat:
Jezus bidt tot God:
”En vroeg, nog diep in de nacht, stond hij op en ging heen naar een eenzame plaats en bad aldaar.” (Marcus 1:35)

Zou Jezus God aanbidden als hij zelf God was?

Zou God in slaap vallen???
”En terwijl zij die varende zijn viel hij (Jezus) in slaap.” (Lucas 8:23)
Bidden is praten met God, jij praat toch ook met je vader?

En voor de zoveelste keer Jezus was echt God en echt mens, met alle tekortkomingen van het lichaam, zodat hij wel eens moest slapen.
Citaat:
In zijn pijn aan het kruis riep Jezus:
”Eli, Eli lama sabachthani” wat wordt vertaald met “Mijn God, waarom heeft u mij verlaten”.
Kan iemand zich voorstellen dat deze woorden uit de mond van God zouden kunnen komen?
Op dat moment had Hij geen band meer met God (de vader). Xie je probleem niet

Citaat:
Al deze teksten bewijzen dat Jezus geen goddelijke eigenschappen had.
De God waarin wij geloven is volmaakt en vrij van enige tekortkoming.
De Bijbel bewijst dat Hij wel Gods Zoon was.

Citaat:
De koran over Jezus:
De Messias, zoon van Maria was slechts een boodschapper aan wie andere boodschappers zijn vooraf gegaan. (Koran 5:75)

Voorzeker, zij lasteren God die zeggen: "De Messias, zoon van Maria, is zeker Allah." Zeg: "Wie heeft dan macht tegen Allah, als Hij de Messias, zoon van Maria en zijn moeder en allen die op aarde zijn, teniet wil doen?" Aan Allah behoort het koninkrijk der hemelen en der aarde en al wat daartussen is. Hij schept wat Hij wil en Allah heeft macht over alle dingen.. (5:17)
Dan aan jouw de vraag: Hoe kunnen jullie Jezus wel als profeet erkennen, maar niet naar zijn woord luisteren? Jezus heeft zelf gezegt dat Hij de Zoon van God was (zie boven).
__________________
Ik vecht met de wapenrusting Gods (Ef. 6:10-20), Pugno et Profligo

Laatst gewijzigd op 26-04-2005 om 17:55.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 17:53
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Dat jezus dood is ondersteun ik, maar de argumenten waarmee onze forumnationalist komt stellen weinig voor.
Puur dat je iets tegen de Joodse traditie heeft betekent niet dat iemand die die aanhangt 'minder' wordt dunkt me..

Not to mention dat korancitaten niet bepaald ertoe doen in dit soort doctrine vs doctrine discussie.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 17:53
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Mmm de ene christen zegt dat jezus de zoon van god was en de andere zegt dat ie god was?
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 17:56
Weiße Rose
Avatar van Weiße Rose
Weiße Rose is offline
Citaat:
Gatara schreef op 26-04-2005 @ 18:53 :
Mmm de ene christen zegt dat jezus de zoon van god was en de andere zegt dat ie god was?
Drie-eenheid
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 17:57
ValliantWarrior
Avatar van ValliantWarrior
ValliantWarrior is offline
Citaat:
Gatara schreef op 26-04-2005 @ 18:53 :
Mmm de ene christen zegt dat jezus de zoon van god was en de andere zegt dat ie god was?
De drie-eenheid (zie eerdere post)
__________________
Ik vecht met de wapenrusting Gods (Ef. 6:10-20), Pugno et Profligo
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 17:58
Wiltine
Avatar van Wiltine
Wiltine is offline
Citaat:
ValliantWarrior schreef op 26-04-2005 @ 18:48 :
*knip*
Ik wou dat ik het had getypet
__________________
-
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 17:59
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Ja, dat dacht ik wel,.. drie-eenheid

maar je zou dus niet kunnen zeggen jezus =/= god?
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 18:00
Wiltine
Avatar van Wiltine
Wiltine is offline
nee
__________________
-
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 18:00
Hugo Chrétien
Avatar van Hugo Chrétien
Hugo Chrétien is offline
Citaat:
GrijzeWolf schreef op 26-04-2005 @ 16:59 :
plagiaat van http://islam.punt.nl/?a=2005-02
Heeft het daarom nog eigelijk wel zin om er op te reageren. Als GrijzeWolf kan bewijzen dat hij zelf ook nog na kan denken, (Dus zonder fouten over te nemen zoals een Jezus die na drie dagen pas sterft) wil ik deze discussie wel aangaan.
__________________
één Nederlander: een theoloog; twee Nederlanders: een kerk; drie Nederlanders: een kerkscheuring

Laatst gewijzigd op 26-04-2005 om 18:02.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 18:02
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Staat die 3 eenheid in de bijbel beschreven, btw? Of is dat kerkdoctrine?
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 18:06
ValliantWarrior
Avatar van ValliantWarrior
ValliantWarrior is offline
Citaat:
Gatara schreef op 26-04-2005 @ 18:59 :
Ja, dat dacht ik wel,.. drie-eenheid

maar je zou dus niet kunnen zeggen jezus =/= god?
Je moet het meer zien als het logo van Mercedes. Het heeft drie gelijke vlakken en toch is het een logo. Alle vlakken kan je apart zien maar een vlak is nog niet het hele logo.
__________________
Ik vecht met de wapenrusting Gods (Ef. 6:10-20), Pugno et Profligo
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 18:06
ValliantWarrior
Avatar van ValliantWarrior
ValliantWarrior is offline
Citaat:
Gatara schreef op 26-04-2005 @ 19:02 :
Staat die 3 eenheid in de bijbel beschreven, btw? Of is dat kerkdoctrine?
Zie eerdere post (die hele lange)
__________________
Ik vecht met de wapenrusting Gods (Ef. 6:10-20), Pugno et Profligo
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 18:07
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
ValliantWarrior schreef op 26-04-2005 @ 19:06 :
Zie eerdere post (die hele lange)
ow sorry ik zag t niet staan in eerste instantie
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 26-04-2005, 18:08
ValliantWarrior
Avatar van ValliantWarrior
ValliantWarrior is offline
geeft niet, tis ook best wel veel tekst
__________________
Ik vecht met de wapenrusting Gods (Ef. 6:10-20), Pugno et Profligo
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 18:14
Hugo Chrétien
Avatar van Hugo Chrétien
Hugo Chrétien is offline
Citaat:
Gatara schreef op 26-04-2005 @ 19:02 :
Staat die 3 eenheid in de bijbel beschreven, btw? Of is dat kerkdoctrine?
Beiden.

De personen komen meerdere keren voor in de bijbel, (in Genesis 1: 2, of Beresit zo je wil, meteen al de Heilige Geest) maar de formulering komt het eerst voor bij Tertulianus in de 2e eeuw.

De term drie-eenheid staat dan ook niet in de bijbel, maar is een op de bijbel gebaseerde formule.
__________________
één Nederlander: een theoloog; twee Nederlanders: een kerk; drie Nederlanders: een kerkscheuring
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 18:28
Verwijderd
wat mij opviel tijdens het lezen van een stuk van Genesis was dat God aan Abraham verscheen in drie personen!
Vrij duidelijk:

lees maar in genesis 18:1-22

De HEER verscheen opnieuw aan Abraham, bij de eiken van Mamre. Op het heetst van de dag zat Abraham in de ingang van zijn tent. 2 Toen hij opkeek, zag hij even verderop plotseling drie mannen staan. Onmiddellijk snelde hij de tent uit, naar hen toe. Hij boog diep 3 en zei: ‘Heer, wees toch zo goed uw dienaar niet voorbij te gaan. 4 Ik zal wat water voor u laten halen zodat u uw voeten kunt wassen, maak het u hier onder de boom intussen gemakkelijk. 5 Ik zal u ook iets te eten brengen, zodat u weer op krachten kunt komen voordat u verdergaat. Daarvoor bent u immers bij uw dienaar langsgekomen?’ Zij antwoordden: ‘Wij nemen uw uitnodiging graag aan.’
6 Abraham haastte zich naar de tent, naar Sara. ‘Vlug,’ zei hij, ‘drie schepel fijn meel! Maak deeg en bak brood.’ 7 Daarna snelde hij naar de kudde, zocht een mooi kalf uit dat er mals uitzag, en gaf dat aan een knecht, die het onmiddellijk klaarmaakte. 8 Hij haalde boter en melk, nam het gebraden kalf en zette alles aan zijn gasten voor. Terwijl zij aten, bleef hij bij hen staan onder de boom.
9 ‘Waar is Sara, uw vrouw?’ vroegen zij hem. ‘Daar, in de tent,’ antwoordde hij. 10 Toen zei een van hen: ‘Ik kom over precies een jaar bij u terug en dan zal uw vrouw Sara een zoon hebben.’ Sara, die in de ingang van de tent stond, achter de man, hoorde dat. 11 Nu waren Abraham en zij op hoge leeftijd gekomen en de jaren dat een vrouw vruchtbaar is, lagen al ver achter haar. 12 Daarom lachte ze in zichzelf. Zou de liefde voor mij dan nog weggelegd zijn? dacht ze. Ik ben immers verwelkt, en ook mijn man is al oud. 13 Toen vroeg de HEER aan Abraham: ‘Waarom lacht Sara, waarom vraagt ze zich af of ze op haar leeftijd nog wel een kind ter wereld kan brengen? 14 Is ook maar iets voor de HEER onmogelijk? Op de vastgestelde tijd, over precies een jaar, kom ik bij je terug en dan heeft Sara een zoon.’ 15 Geschrokken ontkende Sara: ‘Ik heb niet gelachen.’ Maar hij zei: ‘Ja, je hebt wel gelachen.’


16 Toen de mannen weer verdergingen, lieten ze hun blik op Sodom rusten. Abraham liep met hen mee om hun uitgeleide te doen. 17 De HEER dacht: Waarom zou ik voor Abraham geheimhouden wat ik van plan ben? 18 Uit Abraham zal immers een groot en machtig volk voortkomen, en alle volken op aarde zullen wensen zo gezegend te worden als hij. 19 Want ik heb hem uitgekozen, hij moet zijn zonen en zijn verdere nakomelingen voorhouden de weg te volgen die ik wijs, door rechtvaardig en goed te handelen. Alleen dan zal ik verwezenlijken wat ik Abraham heb toegezegd. 20 Daarom zei de HEER: ‘Er zijn ernstige beschuldigingen geuit tegen Sodom en Gomorra, hun zonden zijn ongehoord groot. 21 Ik zal ernaartoe gaan om te zien of de klachten die ik over hen heb gehoord gegrond zijn en zij verwoesting over zich hebben afgeroepen. Dat wil ik weten.’
22 Toen gingen de twee mannen weg, naar Sodom, terwijl Abraham bij de HEER bleef staan.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 18:31
Verwijderd
in de laatste vers lezen we dat 2 van de drie mannen gingen maar 1 van hen bleef.

Ik denk dat hiermee duidelijk wordt gemaakt dat Jezus en de Heilige Geest naar de aarde zijn neergedaald.

De 3 mannen worden beschreven als 1 God.

lees dit maar:

‘Heer, wees toch zo goed uw dienaar niet voorbij te gaan. 4 Ik zal wat water voor u laten halen zodat u uw voeten kunt wassen, maak het u hier onder de boom intussen gemakkelijk. 5 Ik zal u ook iets te eten brengen, zodat u weer op krachten kunt komen voordat u verdergaat. Daarvoor bent u immers bij uw dienaar langsgekomen?’ Zij antwoordden: ‘Wij nemen uw uitnodiging graag aan.’

Abraham spreekt aan met Heer (dus in enkelvoud anders had hij gezegd Heren). Toch antwoorden zij alledrie!

Laatst gewijzigd op 26-04-2005 om 18:35.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 18:37
Verwijderd
Citaat:
****** schreef op 26-04-2005 @ 19:26 :
goeie vraag.

Is Jezus God?

als ik de bijbel opensla zie ik het volgende:

(Matteüs 1:1)
Geslachtsregister

Geslachtsregister van Jezus Christus, de zoon van David, de zoon van Abraham.


- ik neem aan dan Jezus geboren is door toedoen van een mens, maar geboren is met een boodschap voor de mensheid

verder staat er:

(Matteüs 1:16)
Geslachtsregister

..., Jakob verwekte Jozef, de man van Maria, uit wie Jezus geboren is, die Christus genoemd wordt.


- aangezien Jozef en Maria volgens het verhaal geen 'gemeenschap' hebben gehad vóór de geboorte van Jezus, geeft dat weer een argument dat Jezus door goddelijke toedoen geboren is

ik denk dat het echte antwoord ergens in het midden ligt: Jezus is geboren uit mensen, maar door toedoen van 'Zijn Vader'

Volgens Hans Teeuwen mag Jezus Christus wel een 'nozem' zijn geweest, maar dan wel eentje met een goeie boodschap


******
wat is jouw geloof?
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 18:58
Bart Klink
Bart Klink is offline
De enige tekst in de gehele bijbel die het dogma van de drie-eenheid ondersteunt is het laatste deel van 1 Johannes 5:7

Er zijn dus drie getuigen in de hemel [: de Vader, het Woord en de heilige Geest; en deze drie zijn één. En er zijn drie getuigen op de aarde: de Geest, het water en het bloed; en deze drie zijn één’.]

Het deel dat tussen haken staat is een latere toevoeging en komt dus niet in de grondtekst voor. De NBG heeft deze toevoeging terecht weggelaten.

Weg bijbels onderbouwing voor de drie-eenheid....

Het is puur een kerkelijk dogma.
__________________
www.deatheist.nl De Nederlandse website over het atheisme!
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 19:12
Bloedpropje
Avatar van Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Als Jezus niet god is snap ik niet dat er ook maar iemand is die contact probeert te zoeken met Jezus als je ook direct naar god kan bidden.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-04-2005, 19:22
Jasmijn.
Avatar van Jasmijn.
Jasmijn. is offline
Neen.
Een boodschapper van God voor de mensheid en een profeet.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 19:23
Jasmijn.
Avatar van Jasmijn.
Jasmijn. is offline
Citaat:
Bloedpropje schreef op 26-04-2005 @ 20:12 :
Als Jezus niet god is snap ik niet dat er ook maar iemand is die contact probeert te zoeken met Jezus als je ook direct naar god kan bidden.
Moslims bidden rechtstreeks naar God.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 19:24
ValliantWarrior
Avatar van ValliantWarrior
ValliantWarrior is offline
Citaat:
imène schreef op 26-04-2005 @ 20:22 :
Neen.
Een boodschapper van God voor de mensheid en een profeet.
Hoe kunnen jullie Hem wel als profeet erkennen, maar niet naar zijn woorden luisteren?
__________________
Ik vecht met de wapenrusting Gods (Ef. 6:10-20), Pugno et Profligo
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 19:25
ValliantWarrior
Avatar van ValliantWarrior
ValliantWarrior is offline
Citaat:
imène schreef op 26-04-2005 @ 20:23 :
Moslims bidden rechtstreeks naar God.
Christenen ook
__________________
Ik vecht met de wapenrusting Gods (Ef. 6:10-20), Pugno et Profligo
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 19:42
haplo
Avatar van haplo
haplo is offline
Citaat:
****** schreef op 26-04-2005 @ 19:26 :
- aangezien Jozef en Maria volgens het verhaal geen 'gemeenschap' hebben gehad vóór de geboorte van Jezus, geeft dat weer een argument dat Jezus door goddelijke toedoen geboren is
Je hoeft natuurlijk niet noodzakelijk gemeenschap hebben om een kind te krijgen.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 19:49
Jasmijn.
Avatar van Jasmijn.
Jasmijn. is offline
Citaat:
ValliantWarrior schreef op 26-04-2005 @ 20:24 :
Hoe kunnen jullie Hem wel als profeet erkennen, maar niet naar zijn woorden luisteren?
Wat zijn Zijn woorden dan?
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 19:49
Jasmijn.
Avatar van Jasmijn.
Jasmijn. is offline
Citaat:
ValliantWarrior schreef op 26-04-2005 @ 20:25 :
Christenen ook
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 19:54
Jasmijn.
Avatar van Jasmijn.
Jasmijn. is offline
Citaat:
imène schreef op 26-04-2005 @ 20:49 :
Wat zijn Zijn woorden dan?
...
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 20:44
ValliantWarrior
Avatar van ValliantWarrior
ValliantWarrior is offline
Citaat:
imène schreef op 26-04-2005 @ 20:49 :
Wat zijn Zijn woorden dan?
- Joh 8:54 Jezus antwoordde: Als Ik Mijzelf eer, betekent mijn eer niets; mijn Vader is het, die Mij eert, van wie gij zegt: Hij is onze God,

- Joh 18:36 Jezus antwoordde: ‘Mijn koningschap hoort niet bij deze wereld. Als mijn koningschap bij deze wereld hoorde, zouden mijn dienaren wel gevochten hebben om te voorkomen dat ik aan de Joden werd uitgeleverd. Maar mijn koninkrijk is niet van hier.

- Mat 27:43 Hij heeft zijn vertrouwen in God gesteld, laat die hem nu dan redden, als hij hem tenminste goedgezind is. Hij heeft immers gezegd: “Ik ben de Zoon van God.”’

- Mat 28:18 En Jezus trad naderbij en sprak tot hen, zeggende: Mij is gegeven alle macht in de hemel en op [de] aarde. 19 Gaat dan henen, maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb. 20 En zie, Ik ben met u al de dagen tot aan de voleinding der wereld.

- Joh14:23 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Indien iemand Mij liefheeft, zal hij mijn woord bewaren en mijn Vader zal hem liefhebben en Wij zullen tot hem komen en bij hem wonen. 24 Wie Mij niet liefheeft bewaart mijn woorden niet; en het woord, dat gij hoort, is niet van Mij, maar van de Vader, die Mij gezonden heeft.
25 Dit heb Ik tot u gesproken, terwijl Ik nog bij u verblijf; 26 maar de Trooster, de heilige Geest, die de Vader zenden zal in mijn naam, die zal u alles leren en u te binnen brengen al wat Ik u gezegd heb.

Bijvoorbeeld
__________________
Ik vecht met de wapenrusting Gods (Ef. 6:10-20), Pugno et Profligo
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 20:49
Jasmijn.
Avatar van Jasmijn.
Jasmijn. is offline
Zijn woorden zijn veranderd.
Moslims geloven niet dat Jezus dit gezegd heeft.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 20:56
ValliantWarrior
Avatar van ValliantWarrior
ValliantWarrior is offline
Tja, zo blijf je bezig, ik zeg dat mohammed het heeft veranderd.
En aangezien mohammed na Jezus kwam klinkt dat ook logisch
__________________
Ik vecht met de wapenrusting Gods (Ef. 6:10-20), Pugno et Profligo
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 26-04-2005, 21:02
Jasmijn.
Avatar van Jasmijn.
Jasmijn. is offline
Citaat:
ValliantWarrior schreef op 26-04-2005 @ 21:56 :
Tja, zo blijf je bezig, ik zeg dat mohammed het heeft veranderd.
En aangezien mohammed na Jezus kwam klinkt dat ook logisch
Jij zegt wat je wilt natuurlijk.
Gelukkig dat een mens zelf kan beslissen wat ie gelooft en wat niet
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 21:05
haplo
Avatar van haplo
haplo is offline
Citaat:
****** schreef op 26-04-2005 @ 20:50 :
dat is de biologieleraar vast met je eens

maar in die tijd bestond er nog geen IVF
Dat niet inderdaad, maar ik doelde op andere manieren hoe een man zijn zaad ook in de vagina kan komen. Maar dat is een beetje flauw allemaal.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 21:06
ValliantWarrior
Avatar van ValliantWarrior
ValliantWarrior is offline
Citaat:
imène schreef op 26-04-2005 @ 22:02 :
Jij zegt wat je wilt natuurlijk.
Gelukkig dat een mens zelf kan beslissen wat ie gelooft en wat niet
precies, houden zo
__________________
Ik vecht met de wapenrusting Gods (Ef. 6:10-20), Pugno et Profligo
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 21:33
Verwijderd
Citaat:
****** schreef op 26-04-2005 @ 19:50 :
is dit een serieuze vraag? of begrijp ik je niet helemaal?
ja serieus.
Ik verwonderde me over het feit dat je zei dat Jezus is geboren door toedoen van een mens.
Want in de Bijbel staat gewoon dat Hij verwekt is door de Heilige Geest (een wonder).


misschien wel meteen een rare vraag van mij wat voor geloof je hebt.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 22:19
Donny must die
Donny must die is offline
Nee Jezus is geen God maar een boodschapper van God, en dit is een feit.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 22:20
Donny must die
Donny must die is offline
Citaat:
ValliantWarrior schreef op 26-04-2005 @ 21:56 :
Tja, zo blijf je bezig, ik zeg dat mohammed het heeft veranderd.
En aangezien mohammed na Jezus kwam klinkt dat ook logisch
Als de profeet Mohammed, geen echte profeet was, had hij zichzelf wel een goddelijke status toegekent.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 23:05
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Nanahara schreef op 26-04-2005 @ 23:20 :
Als de profeet Mohammed, geen echte profeet was, had hij zichzelf wel een goddelijke status toegekent.
Of juist niet, om zijn trucje beter over te laten komen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 27-04-2005, 13:12
Jasmijn.
Avatar van Jasmijn.
Jasmijn. is offline
Citaat:
T_ID schreef op 27-04-2005 @ 00:05 :
Of juist niet, om zijn trucje beter over te laten komen.
OMG
trucje???
Wat wint hij er nou mee?
Hij heeft veel geleden om God's boodschap over te brengen...
Mensen wilden hem vermoorden.
Het enige wat hij hiermee wint is een plaats in het paradijs.
En met 'het enige' bedoel ik niet 'niet meer dan dat', maar ik focus vooral op het belangrijkste/mooiste.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2005, 13:16
RoxX
Avatar van RoxX
RoxX is offline
ik zou je doorsturen naar www.credible.nl link ..
Met citaat reageren
Oud 27-04-2005, 13:24
Jasmijn.
Avatar van Jasmijn.
Jasmijn. is offline
Citaat:
RoxX schreef op 27-04-2005 @ 14:16 :
ik zou je doorsturen naar www.credible.nl link ..
me?
Met citaat reageren
Oud 27-04-2005, 14:40
GrijzeWolf
Avatar van GrijzeWolf
GrijzeWolf is offline
Citaat:
ValliantWarrior schreef op 26-04-2005 @ 20:24 :
Hoe kunnen jullie Hem wel als profeet erkennen, maar niet naar zijn woorden luisteren?
hoe vaak is de bijbel niet veranderd om met de tijd mee te gaan?
van de Bijbel klopt er niks meer van
__________________
Atam!.. İman ettim artık ben buna Irkımın en üstün ırk olduğuna
Met citaat reageren
Oud 27-04-2005, 14:47
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
imène schreef op 27-04-2005 @ 14:12 :
OMG
trucje???
Wat wint hij er nou mee?
macht, invloed..
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 27-04-2005, 16:20
RoxX
Avatar van RoxX
RoxX is offline
Citaat:
imène schreef op 27-04-2005 @ 14:24 :
me?
nee degene die dit topic opende
Met citaat reageren
Oud 27-04-2005, 17:14
Bloedpropje
Avatar van Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
Nanahara schreef op 26-04-2005 @ 23:19 :
Nee Jezus is geen God maar een boodschapper van God, en dit is een feit.
Oh oke.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Allah en God
MaxiDirk
3 23-01-2011 21:10
Levensbeschouwing & Filosofie Jezus is uniek
leonkorn
2 21-06-2007 07:07
Levensbeschouwing & Filosofie Jehova's getuigen
indie-gurl
348 10-04-2007 14:28
Levensbeschouwing & Filosofie De kruisiging en de opstanding van Jezus
Paulo
2 11-08-2006 22:18
Levensbeschouwing & Filosofie IS JEZUS(vzmh),'GOD' ?
Paulo
7 11-08-2006 22:17
Levensbeschouwing & Filosofie Bewijzen tegen de kruisiging (doden) van Jezus.
Mujahideen
56 29-01-2002 14:34


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:22.