Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-11-2004, 11:50
Vra
Vra is offline
Hallo allemaal,

Ik wil me graag op soa's laten testen, maar mijn oudes mogen het absoluut niet weten. Ik vroeg me af hoe dat precies in zijn werk gaat. Ik weet dat de dokter zwijgplicht heeft, dus dat zit goed. Maar kan je als je 16 jaar bent wel zelf een afspraak maken bij de dokter? en dan naar het ziekenhuis..
Het kan dan al niet op een doordeweekse dag omdat ik dan op school zit en zonder mijn ouders toestemming geen vrij krijg.
En krijgen we dan niet ineens een rekening of zoiets thuis gestuurd?

Ik vroeg me af of iemand hier ervaring mee heeft, en of die me zou kunnen helpen door gewoon te zeggen welke stappen hij/zij heeft ondernomen.

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Oud 07-11-2004, 11:53
Verwijderd
Bij de Rutgerssichting kan het iig sowieso.

Een afspraak maken met de dokter kan je gewoon zelf doen, zeker als je 16 bent. Ik zou wel even vragen hoe het met de rekening zit, bij sommige verzekeringen gaat die eerst naar huis, maar daar kan de dokterassistente of je huisarts je vast meer over vertellen.

Bij het ziekenhuis kan je vaak niet zomaar een afspraak maken, daarvoor heb je een verwijzing nodig van je huisarts.

Als je naar de dokter gaat onder schooltijd, dan zou ik gewoon je mentor inlichten (niet per se waarvoor je gaat, maar bv. alleen dat je naar de dokter moet, maar dat je niet wilt dat je ouders dit weten en dat je daarom onder schooltijd gaat). Op de meeste scholen maken ze hier geen probleem van.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2004, 11:54
Lorelei
Lorelei is offline
De doktersrekening is het probleem niet. Ik weet niet hoe je verzekert bent.. dat maakt wel uit.. maar òf je krijgt 'm niet.. òf je zegt gewoon dat je voor een keelontsteking of wat dan ook ging. Maar je krijgt ook een rekening van het lab. Ik kreeg die rekening wel thuisgestuurd en ik ben particulier verzekerd. Van mensen die in het ziekenfonds zitten, weet ik het niet. Je zou vantevoren even de dokter kunnen bellen en vragen of je ouders er iets van zullen merken en als dat het geval is of je zelf kan betalen. Maar het schijnt niet goedkoop te zijn. Ik zou het als ik jou was gewoon tegen je ouders zeggen.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2004, 11:55
Verwijderd
Citaat:
grl schreef op 07-11-2004 @ 12:54 :
Ik zou het als ik jou was gewoon tegen je ouders zeggen.
Dat is idd wel het 'makkelijkst'.
(Niet om het te zeggen natuurlijk, maar met alles er om heen wel.)
Met citaat reageren
Oud 07-11-2004, 12:33
Balance
Balance is offline
Afspraak maken kan je idd zelf, net als het doktersbezoek en het ziekenhuisbezoek.

Wbt de verzekering: toen ik ziekenfonds verzekerd was kreeg ik de rekeningen niet thuis, maar nu ik particulier verzekerd ben wel. Dat is dus idd iets om op te letten.

Verder heb je toch niet elke dag tot 18.00 uur les? Misschien kun je voor na schooltijd een afspraak maken?
Oud 07-11-2004, 13:11
Vra
Vra is offline
Allereerst bedankt allemaal!

Weten jullie ook misschien wat het gaat kosten ongeveer?
En of je nu particulier verzekerd bent of in het ziekenfonds zit, je moet er dus altijd voor betalen, het verschilt alleen of je hem thuis krijgt of niet? Misschien een beetje een stomme vraag hoor maar ik heb er niet zo veel verstand van.

Wat betreft mijn ouders, ik zou ze het ook het liefst vertellen natuurlijk, dat maakt het allemaal veel makkelijker. Maar met mijn ouders gaat dat niet, die springen uit hun vel.
Wel stom van ze, maar ja..

Ik ga de dokter wel bellen en vragen hoe het precies zit, ik dacht eigenlijk ook dat je laten testen op soa's gratis was, en dat je het ook kon doen bij bijvoorbeeld de GGD.

Maar heel erg bedankt allemaal, ik ga mijn dokter wel bellen en vragen hoe het zit.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2004, 13:16
Verwijderd
Ik zou niet weten hoe duur zo iets is. Je verzekering vergoed het, voor zo ver ik weet...alleen krijg je soms de rekening thuis en moet je die dan doorsturen naar de verzekering en soms stuurt de arts hem direct door.

Waarom denk je dat je ouders uit hun vel zouden springen? Ivm die eventuele soa of omdat je met iemand naar bed bent geweest?

Misschien kan het idd wel bij de GGD ('t kan dus iig ook bij de Rutgersstichting, dacht ik), maar dat kan je dokter of de dokterassistente je vast ook vertellen als dat idd mogelijk is. Ik zou sowieso daar even contact mee opnemen.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2004, 13:17
Lorelei
Lorelei is offline
De kosten van de HIV-test bij de GGD zijn € 38,00

ggd friesland. http://www.ggdfryslan.nl/index.htm?c...ubliek/soa.htm

De kosten van een SOA/HIV test van de GGD Zuid-Holland West zijn €22,-

ggd zuid-holland west. http://www.jipdenhaag.nl/adres.php?j...12&adresvar=64

Dat kan je vinden met google. Maar de prijzen liggen dus nogal uit een.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2004, 13:47
Vra
Vra is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 07-11-2004 @ 13:16 :
Ik zou niet weten hoe duur zo iets is. Je verzekering vergoed het, voor zo ver ik weet...alleen krijg je soms de rekening thuis en moet je die dan doorsturen naar de verzekering en soms stuurt de arts hem direct door.

Waarom denk je dat je ouders uit hun vel zouden springen? Ivm die eventuele soa of omdat je met iemand naar bed bent geweest?

Misschien kan het idd wel bij de GGD ('t kan dus iig ook bij de Rutgersstichting, dacht ik), maar dat kan je dokter of de dokterassistente je vast ook vertellen als dat idd mogelijk is. Ik zou sowieso daar even contact mee opnemen.
aha ok, dat werkt dus zo met die rekening.

Met mijn ouders, het is niet zo dat ze handtastelijk worden ofzo hoor, zo erg is het natuurlijk niet. Ik heb gewoon geen zin in het gezeur, wat er zeker weten van komt.
Maar het zit zo: ik en mijn vriend hebben een open relatie.
Dus we hebben naast elkaar ook sex met andere mensen.
Wel veilig altijd natuurlijk, het is ook een klein beetje een waanbeeld van me, die soa's. Maar ik wil me wel laten testen bijvoorbeeld eens in het jaar ofzo.

Maar het idee dat ik sowieso met mijn vriend sex heb vinden mijn ouders niet het leukste idee, en die open relatie dat weten ze niet. Ik moet dan dus gaan uitleggen waarom ik me wil laten testen op soa's, en dan gaan ze vragen naar of ik sex heb met een condoom enz. De open relatie valt ook niet goed.
Mijn vriend en ik doen het niet met een condoom, ik ben ook aan de pil. Als we het met andere mensen doen, doen we het wel met een condoom. Maar goed er komt een hele hoop gezeur van en dat zal niet helemaal goed gaan.

heel erg bedankt voor al jullie berichtjes, jullie helpen me wel goed. Ik wist niet dat er zoveel bij kwam kijken.

Grl heel erg bedankt voor de links.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2004, 14:40
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Vra schreef op 07-11-2004 @ 14:47 :
aha ok, dat werkt dus zo met die rekening.

Met mijn ouders, het is niet zo dat ze handtastelijk worden ofzo hoor, zo erg is het natuurlijk niet. Ik heb gewoon geen zin in het gezeur, wat er zeker weten van komt.
Maar het zit zo: ik en mijn vriend hebben een open relatie.
Dus we hebben naast elkaar ook sex met andere mensen.
Wel veilig altijd natuurlijk, het is ook een klein beetje een waanbeeld van me, die soa's. Maar ik wil me wel laten testen bijvoorbeeld eens in het jaar ofzo.

Maar het idee dat ik sowieso met mijn vriend sex heb vinden mijn ouders niet het leukste idee, en die open relatie dat weten ze niet. Ik moet dan dus gaan uitleggen waarom ik me wil laten testen op soa's, en dan gaan ze vragen naar of ik sex heb met een condoom enz. De open relatie valt ook niet goed.
Mijn vriend en ik doen het niet met een condoom, ik ben ook aan de pil. Als we het met andere mensen doen, doen we het wel met een condoom. Maar goed er komt een hele hoop gezeur van en dat zal niet helemaal goed gaan.

heel erg bedankt voor al jullie berichtjes, jullie helpen me wel goed. Ik wist niet dat er zoveel bij kwam kijken.

Grl heel erg bedankt voor de links.
Oef.. ja. Ik kan me voorstellen dat dat niet iets is wat je zomaar even met je ouders gaat bespreken.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2004, 14:57
Vra
Vra is offline
Citaat:
grl schreef op 07-11-2004 @ 14:40 :
Oef.. ja. Ik kan me voorstellen dat dat niet iets is wat je zomaar even met je ouders gaat bespreken.
Precies. We zijn al twee jaar bij elkaar en het gaat echt fantastisch, maar het is niet iets waar mijn ouders op zitten te wachten.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2004, 23:14
Verwijderd
Citaat:
Vra schreef op 07-11-2004 @ 14:11 :

Ik ga de dokter wel bellen en vragen hoe het precies zit, ik dacht eigenlijk ook dat je laten testen op soa's gratis was, en dat je het ook kon doen bij bijvoorbeeld de GGD.

Maar heel erg bedankt allemaal, ik ga mijn dokter wel bellen en vragen hoe het zit.
Ja de GGD, maar dat is volgens mij niet helemaal gratis, je hebt wel in grote steden vaak een SOA-polikliniek, waar je dus ook terecht kan met zulke dingen. Sommige daarvan zijn geheel anoniem en gratis, andere weer deels, en meestal wel op verwijzing ofzo

Mss kan je kijken op de site: www.soa.nl en dan bij adressen & sites
Met citaat reageren
Oud 08-11-2004, 17:54
Vra
Vra is offline
Citaat:
MevrouwM schreef op 07-11-2004 @ 23:14 :
Ja de GGD, maar dat is volgens mij niet helemaal gratis, je hebt wel in grote steden vaak een SOA-polikliniek, waar je dus ook terecht kan met zulke dingen. Sommige daarvan zijn geheel anoniem en gratis, andere weer deels, en meestal wel op verwijzing ofzo

Mss kan je kijken op de site: www.soa.nl en dan bij adressen & sites
Wow hey je hebt gelijk, je kan je anoniem, zonder verwijzing en helemaal gratis laten testen in poliklinieken!!!
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten