Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-11-2004, 09:20
Gatara
Gatara is offline
MAANDAG 15 NOVEMBER 2004

D66-voorman Boris Dittrich wil heropening van onderzoek

D66 WIL dat het politieonderzoek naar de bedreigingen aan het adres van Theo van Gogh en andere medewerkers van het dagblad
Metro wordt heropend. Dat zegt fractievoorzitter Boris Dittrich na
het lezen van een aantal van de vele tientallen dreigbrieven en emails die de krant eerder dit jaar heeft ontvangen.
Metro publiceert vandaag een klein deel van die bedreigingen. Dittrich heeft de indruk “dat de aangiftes van Metro in een la zijn verdwenen”. “Het lijkt mij niet meer dan logisch dat de Amsterdamse politie deze bedreigingen nogmaals onderzoekt.”
Metro heeft in april tweemaal aangifte gedaan van bedreiging, maar
heeft daar nooit ruchtbaarheid aan gegeven. Het ging om bedreigingen tegen columnist Theo van Gogh, de redactie en andere medewerkers van Metro.
Minister Piet Hein Donner (CDA) van Justitie gaf donderdag in de Tweede Kamer toe dat de Amsterdamse politie met de eerste aangifte van Metro op 21 april niets heeft gedaan. “Deze aangifte resulteerde niet in een opsporingsonderzoek of andere follow up.”
Eind april deed de krant nogmaals aangifte en overhandigde wederom een aantal dreigmails. Het korps Amsterdam-Amstelland liet vervolgens op 27 mei in een brief weten dat “door het ontbreken van voldoende aanwijzingen richting de dader(s) het onderzoek thans gestopt is.”

‘Mails zijn scheldpartijen, maar geen bedreigingen’

De ministers Donner van Justitie en Remkes van Binnenlandse Zaken openbaarden vorige week in een brief aan de Tweede Kamer dat Metro eerder dit jaar aangifte heeft gedaan van bedreigingen van columnist Theo van Gogh en andere Metromedewerkers.
Minister Donner meldde donderdagnacht bij het Kamerdebat over de moord op Theo van Gogh dat de Amsterdamse politie niets
concreets met aangiftes van Metro had gedaan “omdat het niet ging om bedreigingen, maar slechts om scheldpartijen”. Of dat oordeel juist was, betwijfelt in elk geval D66-fractievoorzitter Boris Dittrich.

Dittrich: desinteresse bij politie Amsterdam

DITTRICH IS VERBIJSTERD over de gang van zaken bij het onderzoek naar de aangiftes die Metro heeft gedaan. “De politie kán de afzenders van deze e-mails achterhalen. Ik begrijp niet waarom dat niet in deze zaak is gebeurd.”
De Amsterdamse politie ziet volgens woordvoerder Florax geen reden om het onderzoek te heropenen. “Wij blijven erbij dat er geen aanleiding is om verdere stappen te ondernemen.” De opmerking van Dittrich dat de aangifte in een la zou zijn verdwenen bestrijdt zij: “Dat vind ik een boude uitspraak en een belediging voor het korps. Wij hebben de aangifte van serieus genomen”
Florax sluit nader onderzoek niet uit, “maar dat is aan de officier van justitie en het Openbaar Ministerie”.
Volgens Dittrich is er sprake van ‘desinteresse’ bij het Amsterdamse
korps. “De dreigbrieven komen van verschillende mensen en moeten serieus genomen worden. Dit is namelijk geen schelden meer. Ik ben benieuwd op wat voor manier de politie hier onderzoek naar heeft gedaan. De indruk ontstaat dat er gewoon helemaal niets is gebeurd.”
Metro heeft tot de ministers Donner en Remkes vorige week openbaarden dat Metro aangifte had gedaan van bedreigingen tegen columnist Theo van Gogh en andere medewerkers van Metro geen ruchtbaarheid aan de zaak willen geven. Hoofdredacteur Jan Dijkgraaf: “Wij gingen er in onze onschuld van uit dat de politie adequaat met onze aangiftes zou omgaan, maar nu onze columnist is vermoord en er nóg wordt gesuggereerd dat we niet bedreigd zijn, maar slechts uitgescholden, vonden we het tijd enkele mailtjes te openbaren. De lezer mag dan zelf uitmaken of de politie goed heeft gehandeld door onze aangiftes af te doen met een standaardbriefje. Ik ben in elk geval blij dat anderen, zoals Dittrich, ons wel serieus nemen.”

Oud 15-11-2004, 09:23
Verwijderd
Zo krijgen we wel weer een leuk beeld van de ingezonden brieven die vanuit de moslimpopulatie worden gestuurd en die wij niet te zien krijgen. Jammer toch.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2004, 09:25
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
nare man schreef op 15-11-2004 @ 10:23 :
Zo krijgen we wel weer een leuk beeld van de ingezonden brieven die vanuit de moslimpopulatie worden gestuurd en die wij niet te zien krijgen. Jammer toch.
ik snap je eerste zin niet
Oud 15-11-2004, 09:26
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 15-11-2004 @ 10:25 :
ik snap je eerste zin niet
Ik neem aan dat de teksten die jij post aan Metro zijn gestuurd.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2004, 09:26
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
nare man schreef op 15-11-2004 @ 10:26 :
Ik neem aan dat de teksten die jij post aan Metro zijn gestuurd.
ja
heb t uit de digitale metro gehaald, gecopy, gepaste en geupload
Speciaal voor jullie *buigt*
Oud 15-11-2004, 09:29
Verwijderd
Geweldig

Ik snap dat ze die eerste brief niet helemaal serieus namen, dat taalgebruik, geweldig Verder kan ik wel begrijpen dat ze het destijds vooral als gescheld afdeden. Er komen zoveel scheldbrieven binnen bij dagbladen, je verwacht nou niet direct dat er dan ook echt iemand wordt vermoord.

Het jammere van deze moord is vooral dat als nu een moslim een scheldbrief stuurt, er altijd direct en ernstig rekening wordt gehouden met de kans dat hij écht gaat moorden.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2004, 09:31
Verwijderd
tja..waarom wordt dat nu pas openbaar gemaakt?
hadden ze veel eerder moeten publiceren..
Met citaat reageren
Oud 15-11-2004, 09:32
Gatara
Gatara is offline
Meest waardeloze vind ik deze:

Deze e-mail is zeker geen slechte publiciteit van de islam en haar volgelingen naar niet-moslims toe (al was het alleen al alleen maar voor de redactie bestemd)
Oud 15-11-2004, 09:33
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
S. schreef op 15-11-2004 @ 10:31 :
tja..waarom wordt dat nu pas openbaar gemaakt?
hadden ze veel eerder moeten publiceren..
Waarom? Krijg je gezeik dat men moslims in verkeerd daglicht wilt stellen ofzo en dat men t extra doet, en dat het maar 1% is die zo denkt en bladiebla.
Oud 15-11-2004, 09:37
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 15-11-2004 @ 10:33 :
Waarom? Krijg je gezeik dat men moslims in verkeerd daglicht wilt stellen ofzo en dat men t extra doet, en dat het maar 1% is die zo denkt en bladiebla.
en nu krijg je die reacties niet ofzo?
Met citaat reageren
Oud 15-11-2004, 09:38
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
S. schreef op 15-11-2004 @ 10:37 :
Minder. Want men (moslims enzo) beseffen eerder dat t ernstig is.
Oud 15-11-2004, 09:51
Verwijderd
Citaat:
S. schreef op 15-11-2004 @ 10:37 :
Nu ook wel, alleen je kunt nu moeilijk meer volhouden dat zoiets geheim moet blijven. Als je denkt dat het bij dreigementen blijft kun je die zielige dreigementen naast je neerleggen, maar nu er daadwerkelijk iemand is omgelegd volgend op deze dreigingen kun je ze wel openbaar maken.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2004, 09:53
Femic
Femic is offline
Jezus misschien 10% van die brieven is in normaal Nederlands geschreven..
Oud 15-11-2004, 09:55
Verwijderd
Aan de andere kant, veel van die brieven zijn niet zozeer letterlijke, concrete bedreigingen, maar meer waarschuwingen dat iemand Metro wel eens aan zou kunnen gaan pakken.

En toch:

'met hartelijk de groet Van moslim wie is troots op mohamad als profiet.'

Hehehe.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2004, 10:07
Gatara
Gatara is offline
Dit kan ik overigens geen dreigement noch scheldpartij noemen:

lijkt me nml in overdrachtelijke zin bedoeld
Oud 15-11-2004, 10:15
waaromniet?
waaromniet? is offline
Die komen gewoon allemaal van die LPF gozer
Oud 15-11-2004, 10:22
Merci
Merci is offline
Citaat:
waaromniet? schreef op 15-11-2004 @ 11:15 :
Die komen gewoon allemaal van die LPF gozer
denk et ook ja
Met citaat reageren
Oud 15-11-2004, 10:31
Joostje
Joostje is offline
ze bidden dat het slecht afloopt, en zeggen dat Theo in de hel komt als ie doodgaat!

Als dat geen bedreiging is, weet ik het ook niet meer
Oud 15-11-2004, 10:35
Plusmarktboy
Plusmarktboy is offline
laten we eerlijk zijn.. sommige e-mails waren echt van kleuters.. taalgebruik is gewoon om te huilen en kan echt niet het werk zijn van een echte 'moslim'.
Oud 15-11-2004, 10:35
naam onbekend
naam onbekend is offline

Bij het lezen van dit mailtje denk ik: 'wat houdt je tegen man? Rot fijn op uit Nederland, we kunnen je hier missen als kiespijn!'
Oud 15-11-2004, 10:40
Verwijderd
Citaat:
naam onbekend schreef op 15-11-2004 @ 11:35 :
[afbeelding]
Bij het lezen van dit mailtje denk ik: 'wat houdt je tegen man? Rot fijn op uit Nederland, we kunnen je hier missen als kiespijn!'
Ja, op dat soort gedachten betrap ik mezelf dan ook. Als je zo'n hekel hebt aan dit domme volk en een veel beter leven kunt krijgen buiten de EU, donder dan alsjeblieft gewoon op met je stomme gezeik
Met citaat reageren
Oud 15-11-2004, 10:40
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 15-11-2004 @ 10:23 :
ik heb wel vaker wat gestuurd naar de metro, maar tot nu toe heb ik er nog nooit in gestaan..natuurlijk selecteren ze..
Met citaat reageren
Oud 15-11-2004, 10:41
naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
S. schreef op 15-11-2004 @ 11:40 :
ik heb wel vaker wat gestuurd naar de metro, maar tot nu toe heb ik er nog nooit in gestaan..natuurlijk selecteren ze..
Ik heb een keer wat gestuurd, en ik stond er meteen in
Oud 15-11-2004, 10:41
Verwijderd
Citaat:
naam onbekend schreef op 15-11-2004 @ 11:41 :
Ik heb een keer wat gestuurd, en ik stond er meteen in
niet eerlijk
Met citaat reageren
Oud 15-11-2004, 10:49
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
nare man schreef op 15-11-2004 @ 11:40 :
Ja, op dat soort gedachten betrap ik mezelf dan ook. Als je zo'n hekel hebt aan dit domme volk en een veel beter leven kunt krijgen buiten de EU, donder dan alsjeblieft gewoon op met je stomme gezeik
heb je het nu tegen naam onbekend of over de brievenschrijver
Oud 15-11-2004, 10:51
naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
Joostje schreef op 15-11-2004 @ 11:49 :
heb je het nu tegen naam onbekend of over de brievenschrijver
Ik mag toch hopen tegen de laatste...
Oud 15-11-2004, 10:51
Verwijderd
Citaat:
S. schreef op 15-11-2004 @ 11:40 :
Ik schrijf die gasten ook zo ongeveer elke week wel een keer en tot nu toe is er maar één brief van mij geplaatst, ooit (ging over het opleidingsniveau en het sociaal milieu van LPF-stemmers )
Met citaat reageren
Oud 15-11-2004, 13:37
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Ik hoop dat Metro wat vaker dit soort mails publiceert, ik heb vanmorgen tien minuten lang in een deuk gelegen.

"Geachte Heer zwijnhond (kontebonker) Theo van Gogh..."
Oud 15-11-2004, 13:50
Outlaw
Outlaw is offline
Citaat:
Rollo Tomasi schreef op 15-11-2004 @ 14:37 :

Geweldig.

Ik moet toegeven dat er niets mis is met het expressief vermogen van die mensen.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2004, 13:54
Verwijderd
Dit gaat nergens over.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2004, 14:02
Verwijderd
Ik lach me dood
Met citaat reageren
Oud 15-11-2004, 14:31
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Gatara schreef op 15-11-2004 @ 11:07 :
Dit kan ik overigens geen dreigement noch scheldpartij noemen:
[afbeelding]

lijkt me nml in overdrachtelijke zin bedoeld
ze schrijven het zelf: er valt geld te verdienen met dingen waar deze briefschrijver tegen ageerd.

Oud 15-11-2004, 14:32
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 15-11-2004 @ 11:51 :
Ik schrijf die gasten ook zo ongeveer elke week wel een keer en tot nu toe is er maar één brief van mij geplaatst, ooit (ging over het opleidingsniveau en het sociaal milieu van LPF-stemmers )
O ja? ik ben geintereseerd
Met citaat reageren
Oud 15-11-2004, 16:53
Pakistaan
Pakistaan is offline
Dubieuze brieven, die bulken van opzettelijk gemaakte fouten. Maar wat wil metro hiermee bereiken door ze nu wel te publiceren?
Met citaat reageren
Oud 15-11-2004, 16:59
Mujahideen
Mujahideen is offline
OK, uitroeien die moslims dan maar.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2004, 17:17
DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
Mujahideen schreef op 15-11-2004 @ 17:59 :
OK, uitroeien die moslims dan maar.
Een betere wereld begint bij je zelf

Oud 15-11-2004, 17:29
Ten_Ton_Hammer
Ten_Ton_Hammer is offline
sommige mensen zijn echt in de war zeg...
Oud 15-11-2004, 17:41
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
DEChengst schreef op 15-11-2004 @ 18:17 :
Een betere wereld begint bij je zelf
Heb je suggesties?
Met citaat reageren
Oud 15-11-2004, 17:42
Verwijderd
...en mijn achting voor de medemens stijgt weer met grote sprongen.

Met citaat reageren
Oud 15-11-2004, 17:51
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Rollo Tomasi schreef op 15-11-2004 @ 14:37 :
Ik hoop dat Metro wat vaker dit soort mails publiceert, ik heb vanmorgen tien minuten lang in een deuk gelegen.

"Ik zie uw reactie met belangstelling tegemoet".
Oud 15-11-2004, 18:02
naam onbekend
naam onbekend is offline
Ik dacht dat moslims varkens onreine dieren vonden, maar een van die getalenteerde mailschrijvers beweerde in zijn kwalitatief hoogwaardige mailtje dat ze Theo van Gogh, een varken, wel eens zouden doodneuken
Oud 15-11-2004, 18:13
Pakistaan
Pakistaan is offline
Citaat:
naam onbekend schreef op 15-11-2004 @ 19:02 :
Ik dacht dat moslims varkens onreine dieren vonden, maar een van die getalenteerde mailschrijvers beweerde in zijn kwalitatief hoogwaardige mailtje dat ze Theo van Gogh, een varken, wel eens zouden doodneuken
Is het in je briljant kopje misschien niet opgekomen dat die getalenteerde mailschrijver niet eens een moslim is?
Met citaat reageren
Oud 15-11-2004, 18:14
naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
Pakistaan schreef op 15-11-2004 @ 19:13 :
Is het in je briljant kopje misschien niet opgekomen dat die getalenteerde mailschrijver niet eens een moslim is?
Hij beweert zelf iig van wel:

Maar ja, het zal wel weer een complot zijn van autochtonen om moslims zwart te maken
Oud 15-11-2004, 18:16
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Pakistaan schreef op 15-11-2004 @ 19:13 :
redelijk domme vraag gezien de tekst in de dreigbrief en het ontbreken van andere motieven om zo'n brief te sturen.
Oud 15-11-2004, 18:18
Pakistaan
Pakistaan is offline
Citaat:
naam onbekend schreef op 15-11-2004 @ 19:14 :
Hij beweert zelf iig van wel:
[afbeelding]

Omg, dus als iemand anoniem een brief stuurt en uit die zou moeten blijken dat ie een moslim is, dan moet die persoon wel een moslim zijn.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2004, 18:20
Pakistaan
Pakistaan is offline
Citaat:
T_ID schreef op 15-11-2004 @ 19:16 :
redelijk domme vraag gezien de tekst in de dreigbrief en het ontbreken van andere motieven om zo'n brief te sturen.
Hoezo een domme vraag, ik 'antwoord' toch op de domme vraag van naam onbekend. Wel bij de les blijven. En je 'argumenten' zover je ze die argumenten kan noemen slaan zoals gewoonlijk nergens op.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2004, 18:21
naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
Pakistaan schreef op 15-11-2004 @ 19:18 :
Omg, dus als iemand anoniem een brief stuurt en uit die zou moeten blijken dat ie een moslim is, dan moet die persoon wel een moslim zijn.
Waarom zou iemand zich voordoen als moslim en zo'n mailtje sturen?
Oud 15-11-2004, 18:21
Outlaw
Outlaw is offline
Citaat:
naam onbekend schreef op 15-11-2004 @ 19:14 :

Maar ja, het zal wel weer een complot zijn van autochtonen om moslims zwart te maken
ik vind dit idd er veel op lijken dat dit door een autochtoon gemaakt is. In jouw stukje tekst bevinden zich wel heel veel van de vooroordelen over het taalgebruik van allochtonen. Verder zie ik wel heel veel 'expres' gemaakte spelfouten, en onjuiste hoofdletters.

nog zoiets: "als HORENZOON zynenede?" ik kan me niet voorstellen dat een moslim dat schrijft.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2004, 18:23
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
naam onbekend schreef op 15-11-2004 @ 19:21 :
Die lpf-gast deed toch hetzelfde?
Met citaat reageren
Oud 15-11-2004, 18:25
Pakistaan
Pakistaan is offline
Citaat:
naam onbekend schreef op 15-11-2004 @ 19:21 :
O ja tuurlijk en de wereld is natuurlijk een oase van vredelievende en eerlijke mensen.

Denk daar eens zelf over na en dat hoeft niet eens zo diep.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten