Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-10-2005, 22:57
Verwijderd
Ik heb sinds begin van dit jaar les van een nieuwe lerares Engels. Ze is denk ik begin twintig en zover we weten haar 2e graads lesbevoegdheid (leert nog voor dr 1e).
Ze geeft echter op een bedroevend slechte manier les. Zo pakken we haar op fouten, doen we gewoon niet wat we zouden moeten doen in de les en ze is voor ons idee niet bekwaam.
Daarbij zou ze ons ook niet les mogen geven: examenklas atheneum.

Wat kan ik ermee doen? Het hogerop zoeken ofzo?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-10-2005, 23:32
Replicator
Replicator is offline
Ben je wel goed bij je hoofd?

Die vrouw doet haar stinkende best om jullie les te geven, en dan kom jij even bepalen dat ze weg moet. Doe niet zo uit de hoogte.

Fouten maakt iedereen, en alles jullie niet doen wat jullie moeten doen (namelijk de opdrachten maken die ze opgeeft), dan ligt de fout bij jullie en niet bij haar.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2005, 00:17
Bianca16*
Bianca16* is offline
Iemand kan wel zijn/haar stinkende best doen om goed les te geven, maar als je niet bekwaam bent, kom je nog niet verder.
Ik zit in het eerste jaar van de lerarenopleiding en wil nu ook wel heel erg mijn best gaan doen om 3 havo les te geven, maar daarvoor ben ik nog niet bekwaam.
Als je je lerares vaak betrapt op fouten (ik weet natuurlijk niet wat vaak is) is dat vervelend en kan het de aandacht flink afleiden.
Wel moet je je bedenken dat zij ook een eerlijke kans moet krijgen, bij jullie is ze aan het leren om haar 1ste graads bevoegdheid te krijgen.
Succes ermee!
Oud 07-10-2005, 00:24
Big Brother
Big Brother is offline
Citaat:
Replicator schreef op 07-10-2005 @ 00:32 :
Ben je wel goed bij je hoofd?

Die vrouw doet haar stinkende best om jullie les te geven, en dan kom jij even bepalen dat ze weg moet. Doe niet zo uit de hoogte.

Fouten maakt iedereen, en alles jullie niet doen wat jullie moeten doen (namelijk de opdrachten maken die ze opgeeft), dan ligt de fout bij jullie en niet bij haar.
ben jij niet goed bij je hoofd?
jij wilt ook niet dat een brandweerman die zijn stinkende best doet, maar eigenlijk niet weet hoe hij een brand moet blussen, jouw huisje komt blussen.
jij wilt ook niet dat een chirurg die zijn stinkende best doet, maar eigenlijk niet weet hoe hij moet opereren, jou gaat behandelen aan nierstenen.

ik noem maar wat hoor
Oud 07-10-2005, 06:33
Verwijderd
Ga in overleg met je coordinator, schrijf een brief naar de examencommissie en wijs haar gewoon op haar fout.

Daarnaast, je weet toch hopelijk zelf wel wat je moet doen? Je hebt een PTA, ga lekker zelf aan de slag en laat desnoods je essays nakijken door een andere engelse docent die je wel bekaam vind. Het is voor mij niet meer dan logisch dat als de ene docent je niet bevalt je naar een andere docent gaat om uitleg, je moet het uiteindelijk toch begrijpen..
Met citaat reageren
Oud 07-10-2005, 09:49
Makaveli
Makaveli is offline
Citaat:
Anneka schreef op 06-10-2005 @ 23:57 :
Ik heb sinds begin van dit jaar les van een nieuwe lerares Engels. Ze is denk ik begin twintig en zover we weten haar 2e graads lesbevoegdheid (leert nog voor dr 1e).
Ze geeft echter op een bedroevend slechte manier les. Zo pakken we haar op fouten, doen we gewoon niet wat we zouden moeten doen in de les en ze is voor ons idee niet bekwaam.
Daarbij zou ze ons ook niet les mogen geven: examenklas atheneum.

Wat kan ik ermee doen? Het hogerop zoeken ofzo?
Hey,

In de praktijk komt het voor dat studenten van de lerarenopleiding tijdens hun studie al lesgeven, vooral ter compensatie van het lerarentekort, maar ook omdat je leert door het te doen. Ik zit in het eerste jaar (duaal) van de lerarenopleiding vanaf eind november ga ik stage lopen op een middelbare school, aan het eind van het jaar is het de bedoeling dat ik al mijn eerste lessen doe (hoogstwaarschijnlijk brugklas).
Waarschijnlijk zit zij in het 5de jaar (1e graads is 6 jaar) en geeft ze een paar dagen in de week les, naast haar studie.
Een vraagje: Zou je liever helemaal geen Engels hebben, want vele scholen hebben problemen met alle vacatures op te vullen?

Ik denk dat je open tegen je docent moet zijn en zeggen wat je ervan vindt.
Als ik het goed begrijp zijn orde en het maken van fouten.

Wat het maken van fouten betreft kan je haar hier op wijzen denk ik.

Wat orde betreft zou je voor kunnen stellen aan je docent Engels dat een andere leraar haar les beoordeeld en tips geeft hoe ze orde aan moet pakken.
Als de orde verbeterd wordt, verwacht ik dat ze ook wat minder fouten zal maken.

Als je haar hiermee confronteert, moet je dat natuurlijk wel netjes, onderbouwde kritiek geven . Een klein complimentje toevoegen helpt ook wel denk ik. (Bijv. dat je weet dat ze wel haar best doet)

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2005, 09:58
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Misschien is ze wat zenuwachtig omdat ze nog vrij jong is? Wordt ze niet gecontroleerd? Bij ons werden nieuwe leraren dat namelijk wel. Dan kwam er af en toe iemand bij zitten in de klas die dat keek hoe ze les gaf ed. Ook werden er enquetes afgenomen bij leerlingen.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2005, 16:45
Verwijderd
Loopt ze toevallig stage? Dan mag je wat fouten (foutjes) verwachten, alhoewel taalfouten tot een absoluut minimum beperkt zouden moeten zijn, zeker aangezien ze haar 2e graads bevoegdheid heeft. Geef haar in ieder geval nog een paar weken. Ze begint net als docent, moet er -ondanks de stages die ze heeft gelopen- nog wennen aan het bestaan als zelfstandig docent en het is logisch dat ze zenuwachtig is en fouten maakt.

Ik vind het trouwens raar dat iemand die nog geen 1e graads heeft de examenklas Atheneum geeft. Ik weet dat 2e graads docenten regelmatig in het 1e graads gebied lesgeven, maar dit is wel een erg groot verschil. 4hv kun je verwachten, maar dit niet. Lijkt mij ook een foutje van de school.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2005, 21:10
Verwijderd
@Makaveli
Ik heb natuurlijk liever deze lerares Engels dan geen lerares, maar het gaat mij vooral om het idee. Ik heb best moeite met Engels en ben bang mij examen niet te halen door slecht Engels. Maar ja, zonder lerares is dat nog erger.

@Chloe Siere
Nee ze wordt niet gecontroleerd. Er zal misschien ooit eens iemand in de klas komen, maar dan doet ze vast extra haar best.

@Evatjuhhhhh
Ik denk dat ik mijn kwt uur engels dan maar inplan bij een andere lerares Engels idd, al heb ik er maar 6 per week en meer vakken, maar goed. Misschien komt het dan nog goed.

We kijken het maar aan.
Met citaat reageren
Oud 08-10-2005, 08:00
Gothic
Gothic is offline
Je kunt ook een andere instelling nemen en je best doen zoveel mogelijk van haar te leren, ipv met de klas zo doen. Denk je dat ze zo beter gaat lesgeven? Bereik je zo je doel? Lijkt me niet he. Wordt volwassen, maak er het beste van en geef haar een eerlijke kans, mijn ervaring is dat nieuwe onzekere mensen die nooit krijgen...
Je zou eens moeten zien wat voor verandering dat geeft...

Laatst gewijzigd op 08-10-2005 om 08:05.
Met citaat reageren
Oud 08-10-2005, 08:39
wizkid
wizkid is offline
Citaat:
Anneka schreef op 07-10-2005 @ 22:10 :

Ik heb natuurlijk liever deze lerares Engels dan geen lerares, maar het gaat mij vooral om het idee. Ik heb best moeite met Engels en ben bang mij examen niet te halen door slecht Engels. Maar ja, zonder lerares is dat nog erger.
Natuurlijk heeft de lerares er wel iets mee te maken dat jij Engels zult halen of niet, maar heb je nou niet al 5 jaar de tijd gehad om het enigszins de goede richting in te krijgen? Dat 6de jaar is er niet om nog 100 nieuwe dingen te leren zodat je je examen wel haalt, het is vooral herhalen. En als je slecht erin bent moet je misschien bijles nemen, maar iig zelf er iets aan doen want het komt ook niet alleen door de lerares.

Maar als ik jou was zou ik eerst met je lerares zelf gaan praten, vertel haar gewoon wat je probleem is. Ik vind het niet eerlijk als je het meteen hoger opzoekt want dan heb je haar ook geen kans gegeven om zich te verbeteren.
Als het daarna toch niet beter wordt kan je altijd nog naar een coördinator gaan.
Met citaat reageren
Oud 08-10-2005, 10:10
Verwijderd
Citaat:
Gothic schreef op 08-10-2005 @ 09:00 :
Je kunt ook een andere instelling nemen en je best doen zoveel mogelijk van haar te leren, ipv met de klas zo doen. Denk je dat ze zo beter gaat lesgeven? Bereik je zo je doel? Lijkt me niet he. Wordt volwassen, maak er het beste van en geef haar een eerlijke kans, mijn ervaring is dat nieuwe onzekere mensen die nooit krijgen...
Je zou eens moeten zien wat voor verandering dat geeft...

Ik denk op zich dat onze klas volwassen genoeg doet. Maar zij maakt fouten en daar kan ik niet tegen ik wil gewoon praktisch foutloos Engels horen van een lerares.

en @Wizkid
Ik denk dat ik in een jaar best veel Engels kan leren, wanneer het maar op de juiste manier bijgebracht wordt. En natuurlijk kan ik zelf boeken gaan lezen, BBC kijken en altijd keurig mijn dingen af hebben. Maar het gaat mij om het feit dat ik van haar totaal nog geen ene moer geleerd heb in de 7 weken dat we alweer op school zitten.

Maar goed, aankijken wordt het nog even en anders tegen haar zeggen of eventueel hoger opzoeken.
Met citaat reageren
Oud 08-10-2005, 11:01
Ramia
Ramia is offline
Hej, ik zit ook in het laatste jaar van het atheneum, maar wat wij bij engels doen kan mn moeder nog lesgeven. Ik weet niet hoe dat bij jullie is, maar wij hebben tot nu toe video's gekeken van shakespeare, een toets gehad over teksten en een woordjestoets. Die leraar hoeft niet veel meer te doen dan nakijken. En wat wij doen is ook gewoon ons PTA. Dus......kweenie maar als ik mn examen haal dan kan jij het vast ook wel.
Met citaat reageren
Oud 08-10-2005, 11:07
wizkid
wizkid is offline
Citaat:
Ramia schreef op 08-10-2005 @ 12:01 :
Hej, ik zit ook in het laatste jaar van het atheneum, maar wat wij bij engels doen kan mn moeder nog lesgeven. Ik weet niet hoe dat bij jullie is, maar wij hebben tot nu toe video's gekeken van shakespeare, een toets gehad over teksten en een woordjestoets. Die leraar hoeft niet veel meer te doen dan nakijken. En wat wij doen is ook gewoon ons PTA. Dus......kweenie maar als ik mn examen haal dan kan jij het vast ook wel.

Wij moeten zelf teksten schrijven, we hebben mondelingen, we moeten teksten lezen, en luistertoetsen doen. Als je 1 van die dingen bij ons onvoldoende hebt, heb je al een probleem bij je eindexamen. En dat is dan havo niveau...
Dat wat jij beschrijft (met woordjes etc.) hebben wij ongeveer op 4 havo gehad.
Maar het zal wel per school verschillen

@ Anneka: Dat wat wij op eindexamen niveau hebben, kan je bij ons niet meer in 1 jaar leren. Daar heb je echt die andere 4 jaren voor nodig gehad.

Laatst gewijzigd op 08-10-2005 om 11:09.
Met citaat reageren
Oud 08-10-2005, 11:13
Verwijderd
Citaat:
wizkid schreef op 08-10-2005 @ 12:07 :

Wij moeten zelf teksten schrijven, we hebben mondelingen, we moeten teksten lezen, en luistertoetsen doen. Als je 1 van die dingen bij ons onvoldoende hebt, heb je al een probleem bij je eindexamen. En dat is dan havo niveau...
Dat wat jij beschrijft (met woordjes etc.) hebben wij ongeveer op 4 havo gehad.
Maar het zal wel per school verschillen

@ Anneka: Dat wat wij op eindexamen niveau hebben, kan je bij ons niet meer in 1 jaar leren. Daar heb je echt die andere 4 jaren voor nodig gehad.
Ja wij hebben dat dus ook: leestoetsen, luisteren, opstellen schrijven. Maar alles telt 25% mee, vorig jaar waren de laatste woordjes leer toetsen en die telden alleen mee voor de overgang.

en het eindexamen niveau, leer je idd niet in 1 jaar. Maar mijn Engels is vorig jaar ontzettend veel vooruit gegaan door de lerares die ik toen had. Ik hoopte dit jaar nog een grote sprong te kunnen nemen. Dus zekerder zijn in mijn Engels praten, beter kunnen luisteren maar ook toch een grotere woordenschat krijgen. En natuurlijk kan ik dat zelf oefenen, maar dat blijft moeilijk.
Het enige wat we in haar lessen op het moment doen is lezen, terwijl we deze tentamenweek een pta luisteren hebbe, .
Met citaat reageren
Oud 08-10-2005, 11:16
wizkid
wizkid is offline
Citaat:
Anneka schreef op 08-10-2005 @ 12:13 :

Het enige wat we in haar lessen op het moment doen is lezen, terwijl we deze tentamenweek een pta luisteren hebbe, .
Ik neem aan dat je haar dat toch wel hebt vertelt ? (ik heb niet alle vorige posts gelezen, in het geval dat je dat al had gezegd).
Als je dat hebt gedaan en ze luisterde niet moet je meteen naar je coördinator en mentor gaan, zij kunnen daar verandering in brengen.
Met citaat reageren
Oud 08-10-2005, 11:39
Verwijderd
Citaat:
wizkid schreef op 08-10-2005 @ 12:16 :
Ik neem aan dat je haar dat toch wel hebt vertelt ? (ik heb niet alle vorige posts gelezen, in het geval dat je dat al had gezegd).
Als je dat hebt gedaan en ze luisterde niet moet je meteen naar je coördinator en mentor gaan, zij kunnen daar verandering in brengen.

nou ik heb gevraagd wanneer we gingen luisteren, en dat is dus volgende week. Oftewel we hebben 2 keer geoefend met luisteren voor we het tentamen krijgen.
Met citaat reageren
Oud 08-10-2005, 13:16
Verwijderd
Citaat:
Anneka schreef op 08-10-2005 @ 12:39 :
nou ik heb gevraagd wanneer we gingen luisteren, en dat is dus volgende week. Oftewel we hebben 2 keer geoefend met luisteren voor we het tentamen krijgen.
Als je twee keer zo'n cito luistertoets hebt gedaan dan ben je meestal wel goed voorbereid. Als je hem tenminste daarna hebt nabesproken e.d Het enige wat je verder kan doen om het goed voor te bereiden is véél BBC kijken.

Ik zou gewoon een KWT uur Engels doen, ik weet niet precies hoe het zit met KWT uren maar je kan je KWT uur bij een andere Engesle docent volgen (die van vorig jaar misschien?) en haar het probleem voorleggen, ze is vast wel bereid om je te helpen..
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten