Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Liefde & Relatie
Bekijk resultaten poll: is leeftijdsverschil zo erg?
kan niet 9 4.66%
hangt van de situatie af 140 72.54%
uitgesloten 5 2.59%
geen enkel probleem als het echte liefde is 39 20.21%
Aantal stemmers: 193. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-10-2004, 21:05
mangirl
mangirl is offline
In de meeste relaties is geen sprake van gelijkheid. Niemand doet daar moeilijk over. In alles wat er tussen kinderen en hun ouders omgaat is er ook ongelijkheid. Dit argument van ongelijkheid wordt alleen uit de kast gehaald om bezwaren tegen het erotische aspect te ondersteunen.
Als er in een relatie verschil in macht is, gaat het erom hoe men met die macht omspringt. Kinderen oefenen ook macht uit over ouderen. In de oudere-jongere relatie wordt het machtsverschil juist kleiner, omdat de oudere min of meer zelf jong wordt.
Zal ouder-jonger ooit geaccepteerd worden? Zeker, maar pas als mensen niet meer voetstoots aannemen dat de tiener geen eigen vrije wil heeft, of altijd door de relatie beschadigd wordt, of in de toekomst blijk van schade zal geven. Dat houdt niet in dat in een dergelijke relatie allerlei harde seks nu zomaar moet kunnen, maar wel dat er een mogelijkheid moet zijn dat een oudere een speciale vertrouwensband mag kweken met een tiener dat hem daarvoor uitgekozen heeft. Een band waarin de tiener het gevoel heeft dat het met alles bij deze volwassene mag aankomen waar het mee zit, en waar het misschien niet bij anderen mee kan aankomen, inclusief zijn ontwikkelende seksuele gevoelens, en alle andere lichamelijke en geestelijke aspecten. De oudere heeft in zo’n relatie de plicht om de jongere te helpen bij zijn of haar ontwikkeling, te zorgen voor diens welzijn en verantwoording af te leggen voor alles wat ze gemeenschappelijk ondernemen. En ook om die jongere de normen en waarden bij te brengen die nodig zijn om een goed mens te worden, zodat hij of zij zelf respectvolle en plezierige wederzijdse relaties met anderen aan kan gaan.

Je ziet het verliefde stelletje waar nix mis mee is en beiden erg happy zijn, iedereen aanschouwt het met een glimlach omdat er geen afwijkend gedrag gezien wordt. Ook qua uiterlijk is er nix op te merken behalve dat te zien is dat de een wat ouder is en de ander wat jonger wat je zo vaak om je heen ziet.

Totdat in het paspoort gekeken wordt en blijkt dat de ene 15 is en de andere 30.

Als beiden! wekerlijk die echte verliefdheid uitstralen, wat is er dan mis mee...?

Laatst gewijzigd op 28-10-2004 om 21:12.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-10-2004, 21:09
Bo
Bo is offline
Wat versta je precies onder leeftijdsverschil?
Oud 28-10-2004, 21:13
Verwijderd
ik mag hopen dat iedreeen stemt \op 'hangt van de situatie af'

heel verschil tussen de twee weken verschil tussen mijn vriend en mij, of bijvoorbeeld iemand van 50 met een kind van 12.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2004, 21:24
Verwijderd
'Hangt van de situatie af'.

Lijkt me logisch. Het 'beste' is natuurlijk zo dicht mogelijk bij je eigen leeftijd blijven, met een marge van 3 of 4 jaar. 5 á 6 jaar wordt dan weer twijfelachtig, 7+ is een nee.
Hoe ouder je wordt, hoe groter marge je kunt pakken.

Blijft een moeilijk te beoordelen kwestie.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2004, 21:29
Boeing 747-400
Boeing 747-400 is offline
Hangt af van de situatie. Mijn vriend en ik verschillen 7 jaar, dat gaat heel goed. Maar ik kan me ook goed bedenken dat het met sommige niet goed gaat. En ja, wat nu als je 60 en 16 hebt? Dat kan toch sowieso niet eigenlijk?

Lijkt me eigenlijk een beetje onduidelijke poll....
Met citaat reageren
Oud 28-10-2004, 21:41
Verwijderd
ik heb het al vaker gezegd
ik vind het niet kunnen als je de ene partij ziet als kind (12,13,14 en mss nog 15) en de 2e partij als zeker volwassen (>20)

ze kunnen van mij nog zo verliefd zijn, ik zou toch er iets op tegen hebben
Met citaat reageren
Oud 28-10-2004, 21:52
evanescence
evanescence is offline
ik denk als beide 18+ zijn, dat het dan gewoon niet erg zal zijn....als je gaat kijken naar een relatie waar iemand 30 is en de ander onder de achtien is dat toch anders....maja ik vind het moeilijk, waar leg je die grens he...?
ik ben 19 en mijn vriend 27....boeie....maja sommige mensen vinden het wel een erg groot verschil...ik niet...maar als ik kijk naar een meisje van 14 met een jongen van 22 (ook 8 jaar verschil) mja dan vind ik het weer niet echt gezond....het ligt gewoon aan de verstandhouding..en ik denk dat een meisje van 14 niet echt een goede verstandhouding kan hebben met iemand van 8 jaar ouder of meer kan hebben...mja verstandhouding op manier van serieuze gesprekken en sex enzo...zo'n meisje zit nog vollop in haar ontwikkeling en ontplooing, iemand van 22 dan heeft dat allemaal al achter de rug...mja ik zit nu vanalles door elkaar te lullen, maja wat ik al zei: het is moeilijk om ergens een grens te leggen...

Laatst gewijzigd op 28-10-2004 om 21:55.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2004, 21:58
Verwijderd
Citaat:
per piacere schreef op 28-10-2004 @ 22:41 :
ik heb het al vaker gezegd
ik vind het niet kunnen als je de ene partij ziet als kind (12,13,14 en mss nog 15) en de 2e partij als zeker volwassen (>20)

ze kunnen van mij nog zo verliefd zijn, ik zou toch er iets op tegen hebben
sluit ik me bij aan.. tot 14/15 is +18 not done
Met citaat reageren
Oud 28-10-2004, 22:22
Briseïs
Briseïs is offline
niet weer
Oud 28-10-2004, 22:41
BrunetJuh
BrunetJuh is offline
ik heb 'zolang het maar echte liefde is', maar dat hoop ik gewoon bij alle liefdes , dus kies ik het hier ook maar!!
Oud 28-10-2004, 23:22
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
J-tjuh schreef op 28-10-2004 @ 23:41 :
ik heb 'zolang het maar echte liefde is', maar dat hoop ik gewoon bij alle liefdes , dus kies ik het hier ook maar!!
Vond ik inderdaad precies een optie voor jou.
Ik persoonlijk had bij het lezen van die optie een teiltje nodig.

Natuurlijk hangt het van de situatie af. Een jongen van 18 met een meisje van 15 kan best, maar iemand van mijn leeftijd met iemand van 30 vind ik niet kunnen.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2004, 23:43
Shitonya
Shitonya is offline
alles kan. Maar ik zou er zelf nooit of te nimmer aan beginnen
Met citaat reageren
Oud 28-10-2004, 23:59
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
Shitonya schreef op 29-10-2004 @ 00:43 :
alles kan. Maar ik zou er zelf nooit of te nimmer aan beginnen
en die poll is echt dom
Met citaat reageren
Oud 29-10-2004, 00:06
Shitonya
Shitonya is offline
Citaat:
Gespleten Geest schreef op 29-10-2004 @ 00:59 :
en die poll is echt dom
alle polls op dit forum zijn dom, dus zo gek is het niet
Met citaat reageren
Oud 29-10-2004, 00:08
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
Shitonya schreef op 29-10-2004 @ 01:06 :
alle polls op dit forum zijn dom, dus zo gek is het niet
deze niet
Met citaat reageren
Oud 29-10-2004, 00:10
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Gespleten Geest schreef op 29-10-2004 @ 01:08 :
deze niet
In vergelijking met de polls op Onzin issie geniaal.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2004, 05:24
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
hangt van de situatie af

Zoals al gezegd is, iemand van 11 t/m 15 met iemand van 20+ is eigenlijk not done.
Voor de rest vind ik het eigenlijk geen probleem.
Mja, kan ook niet anders he
Oud 29-10-2004, 07:43
Verwijderd
Volgens mij is er vrijwel altijd een leeftijdsverschil...bijna niemand heeft een relatie met iemand die op dezelfde dag (en dezelfde tijd) is geboren. Daarom is idd wel belangrijk:
Citaat:
Bo schreef op 28-10-2004 @ 22:09 :
Wat versta je precies onder leeftijdsverschil?
Met citaat reageren
Oud 29-10-2004, 08:16
Samaris
Samaris is offline
Mijn vriendin is zo goed als 16, en ik ben 19, en dat vind men nog net kunnen blijkbaar...maar mensen moeten niet kijken naar de daadwerkelijke leeftijd, maar hoe oud iemand geestelijk is.

Mijn vriendin is geestelijk+emotioneel toch wel minimaal een jaar verder dan de meeste 16jarigen, maar ik ken ook wel iemand die 18 is, maar waarvan je in een gesprek zou zeggen dat hij daar nog lang niet bij in de buurt zit.
Oud 29-10-2004, 08:22
Qamra
Qamra is offline
Hangt van de situatie af he... Mijn vriend is 26, dus we verschillen 8 jaar. Merken we het? Nee. Ja, ik wel, hij vast ook, maar kan het ons iets schelen? Nee, dát zeker niet.
Oud 29-10-2004, 09:02
miro
miro is offline
Waarom houdt niet iedereen eens op over dat leeftijdsverschil. Als gewoon de zoekfunctie eens gebruikt zou worden dan zou het antwoord van iedereen al gevonden worden...

iig... hangt van de situatie af.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2004, 10:34
Verwijderd
Niet wéér. Dit is echt zo'n onderwerp waar niet echt algemene harde regels voor te geven zijn. Mja, kerels van 30+ die met meisjes van 18- hebben vind ik zielig, maar verder zijn er weinig dingen over te zeggen.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2004, 10:41
Sasbeest
Sasbeest is offline
Zucht...
Oud 29-10-2004, 12:51
Sade
Sade is offline
Citaat:
Briseïs schreef op 28-10-2004 @ 23:22 :
niet weer
Oud 29-10-2004, 13:08
Fluff-Ball
Fluff-Ball is offline
Ik denk dat het ook van de personen zelf afhangt.

Toen ik 15 was had ik mijn eerste vriendje, die was 20. Ik merkte aan zijn gedrag totaal niet dat hij 5 jaar ouder was. Ook als je zelf wat volwassener bent kun je denk ik best een relatie hebben die ouder is. Je bent met ander dingen bezig, dat wel, maar je kunt het denk ik wel laten werken.

Mijn ouders schelen 20 jaar Dat is ook gelukt..
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-10-2004, 13:58
ilse
ilse is offline
ik denk ook dat het van de situatie afhangt. hoe groot het leeftijdsverschil is, hoe je je gedraagt, of je op een lijn zit...

denk dat tot een jaar of 5 verschil "gewoon" kan, daarna wordt het twijfelachtig...

*moet ik zelf ook maar eens onthouden *
Oud 29-10-2004, 20:26
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Het moet echt kunnen vind ik. Maar ik kies toch voor de optie: "Hangt van de situatie af" want een 10 of 15 jaar verschil in leeftijd is nogal erg "extreem" zeg maar. Maar verder moet het zeker kunnen.
Oud 29-10-2004, 20:31
Envy
Envy is offline
when does the hurting stop
Oud 29-10-2004, 20:35
Verwijderd
Citaat:
pinoow schreef op 29-10-2004 @ 21:31 :
oh terrible agony
Met citaat reageren
Oud 01-11-2004, 21:50
Mexx83
Mexx83 is offline
Oke, ik vind ´m bij dit onderwerp wel gepast. Vrijdag ben ik een leuk meisje tegengekomen. Is niets gebeurt, alleen ouwehoeren en telefoonnummer... Na een hoop ge´sms en ge´msn kom je er achter dat ze (net een paar maanden) 16 is. Ze ziet er zo jong totaal niet uit. Zelf ben je net 21... Je hebt altijd oudere vriendinnen/scharrels gehad. En het meisje vraagt je om een keer af te spreken, ze ziet er lekker uit... dilemma! Heb nog nooit iemand van zoveel jonger gehad, en heb het daarom in eerste instantie afgeketst.

Haar maakt de leeftijd allemaal niet uit, maar mij eigenlijk wel, of toch niet? Toen ik 16 was had ik ook een scharrel van 21... toen ik 17 was eentje van 23... waarom doe ik nu dan moeilijk als ´t na al die jaren andersom is? Nahjah, ik heb het dus in eerste instantie afgeketst... goeie keus? Ik weet ´t niet... ze is wel leuk... maar die leeftijd...

Laatst gewijzigd op 01-11-2004 om 22:20.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2004, 08:25
Verwijderd
Citaat:
pinoow schreef op 29-10-2004 @ 21:31 :
Met citaat reageren
Oud 02-11-2004, 08:28
Qimm
Qimm is offline
Citaat:
pinoow schreef op 29-10-2004 @ 20:31 :
Oud 02-11-2004, 10:37
Knutselsmurfie
Knutselsmurfie is offline
Geen enkel probleem

Een vriendin van mij (19) heeft al 2 jaar een vriend van 31 en in het begin had ik echt zoiets van dat werkt toch niet? Ik had er weinig vertrouwen in en had ook stiekem liever dat het uit zou gaan, maar nu ik hem ken, zie hoe goed het tussen ze gaat en weet hoe gelukkig ze zijn samen, sta ik er helemaal achter.
Als je echt van elkaar houdt, hoeft leeftijd zeker geen probleem te zijn.
Oud 02-11-2004, 11:20
Al Murphy
Al Murphy is offline
Citaat:
Samaris schreef op 29-10-2004 @ 09:16 :
Mijn vriendin is zo goed als 16, en ik ben 19, en dat vind men nog net kunnen blijkbaar...maar mensen moeten niet kijken naar de daadwerkelijke leeftijd, maar hoe oud iemand geestelijk is.

Mijn vriendin is geestelijk+emotioneel toch wel minimaal een jaar verder dan de meeste 16jarigen, maar ik ken ook wel iemand die 18 is, maar waarvan je in een gesprek zou zeggen dat hij daar nog lang niet bij in de buurt zit.
Je kan leeftijd gerust als een criterium zien, en daar afwegingen op maken. Maar dan moet je niet op leeftijd gaan vergelijken, maar bij sommigen er twee jaar bij tellen, of bij andere er twee jaar af. Zo werkt dat niet. Iemand die 16 is, is die 16. Als iemand haar vraagt hoe oud ze is, zegt ze toch ook niet "10 als het eten niet lekker is, emotioneel 17, in de efteling 12 want dan hoef ik niet te betalen en wat betreft mijn kleding 3 jaar ouder dan ik ben".

Waar jij het over hebt, is persoonlijkheid.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2004, 14:29
Lalala1111
Lalala1111 is offline
Er is zijn zulke verschillen tussen meisjes van 13, qua uiterlijk maar ook qua persoonlijkheid. Het meisje (van 13) waar ik verliefd op ben lijkt qua uiterlijk en persoonlijkheid veel ouder, waardoor ik ook op haar gevallen ben. Verder zal ik het daar niet over hebben, anders krijg ik ook nog op mijn kop van Armadillo1429

Liefde, daar draait het uiteindelijk allemaal om.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2004, 15:11
Sjoerd
Sjoerd is offline
hangt van de situatie af.

Een goede vriendin van mij had eerst een relatie met iemnad van 15. En nu weer.. Ik snap het niet, maar ik vind 't best. Maar ik zou dneken dta die jongen al veel meer wilt dan het meisje van 12, maarja..
Met citaat reageren
Oud 02-11-2004, 18:40
)Vampje(
)Vampje( is offline
Ligt uiteraard aan de situatie.
Als de jongste persoon minimaal 18 is, en de oudste maximaal 30 of 35 jaar ouder, én het klikt op alle vlakken, dan kan het. Anders niet.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2004, 18:54
duivelaartje
duivelaartje is offline
Hangt van de situatie af.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2004, 19:14
Lalala1111
Lalala1111 is offline
Ik zie hier iedereen regels stellen, dat vind ik in ieder geval onzin.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2004, 19:23
CyWu
CyWu is offline
ik ben verliefd geworden op een meisje dat té jong is er is een leeftijdsverschil van 3.5 jaar. Ze is 14 en we zijn nu wel goede vrienden geworden en ze praat enorm veel over seks met mij en wil seks maar ik vind dat dit gewoon niet kan. Een relatie zonder seks is natuurlijk ook mogelijk maar ik ken haar ouders nu ook al een tijdje en de eerste 2 maanden vonden ze het afschuwelijk dat hun dochter met iemand ouder omging. dusja...
Oud 02-11-2004, 19:27
Lalala1111
Lalala1111 is offline
Ouders zijn op die leeftijd inderdaad vaak erg beschermend, je moet ze de kans geven je te leren kennen... en dat meen ik!
Met citaat reageren
Oud 02-11-2004, 19:33
Sasbeest
Sasbeest is offline
Citaat:
Armadillo1429 schreef op 02-11-2004 @ 12:20 :
Je kan leeftijd gerust als een criterium zien, en daar afwegingen op maken. Maar dan moet je niet op leeftijd gaan vergelijken, maar bij sommigen er twee jaar bij tellen, of bij andere er twee jaar af. Zo werkt dat niet. Iemand die 16 is, is die 16. Als iemand haar vraagt hoe oud ze is, zegt ze toch ook niet "10 als het eten niet lekker is, emotioneel 17, in de efteling 12 want dan hoef ik niet te betalen en wat betreft mijn kleding 3 jaar ouder dan ik ben".
Precies kerel

Citaat:
Limaon schreef:
Ouders zijn op die leeftijd inderdaad vaak erg beschermend
Mijn ouders echt absoluut niet...
Oud 02-11-2004, 20:16
Lalala1111
Lalala1111 is offline
Citaat:
Sasbeest schreef op 02-11-2004 @ 20:33 :

[...]

Mijn ouders echt absoluut niet...
Over het algemeen nóg wel.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2004, 21:37
Mexx83
Mexx83 is offline
Citaat:
)Vampje( schreef op 02-11-2004 @ 19:40 :
Ligt uiteraard aan de situatie.
Als de jongste persoon minimaal 18 is, en de oudste maximaal 30 of 35 jaar ouder, én het klikt op alle vlakken, dan kan het. Anders niet.
Klopt... en daarom zit ik ermee dat ik het gewoon niet kan maken om als 21 jarige iets met een 16 jarig meisje te gaan doen, ondanks dat we elkaar leuk vinden. Was zij nou 18 en ik 23... dan zou ik er weer geen probleem mee hebben... Ze gedraagt zich wel veel ouder en ziet er ouder uit, dat zet me dan weer aan het twijfelen, maar toch, blijft 16.

Toen ik 16 was had ik trouwens altijd als levensmotto:
"Vrouwen zijn als wijn, hoe ouder hoe lekkerder!" (Tot op een bepaalde hoogte dan heh! )
Ik had altijd veel oudere scharrels. Vandaar dat ik ´t ook niet vind kloppen nu.
Oud 02-11-2004, 22:12
Ischenbaert
Ischenbaert is offline
Citaat:
Gespleten Geest schreef op 29-10-2004 @ 01:08 :
deze niet
Godver, ik stikte bijna van het lachen
Met citaat reageren
Oud 03-11-2004, 09:02
SexiiYBiatCh
SexiiYBiatCh is offline
Hmm ik vind het niet echt uitmaken, ja het moet nou ook weer niet zo zijn dat je zelf 14 bent en je vriend 20, dat vind ik niet echt kunnen. Maar 14-16 wel..

[alicia: taalgebruik veranderd]

Laatst gewijzigd op 03-11-2004 om 10:00.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2004, 09:20
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
mangirl schreef op 28-10-2004 @ 22:05 :
In de meeste relaties is geen sprake van gelijkheid. Niemand doet daar moeilijk over. In alles wat er tussen kinderen en hun ouders omgaat is er ook ongelijkheid. Dit argument van ongelijkheid wordt alleen uit de kast gehaald om bezwaren tegen het erotische aspect te ondersteunen.
Leuke inleiding. Geeft precies aan waar je naar toe wil. Kennelijk wil je gewoon een relatie tussen een 15 jarige en een 30 jarige goedpraten.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2004, 09:21
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
SexiiYBiatCh schreef op 03-11-2004 @ 10:02 :
Hmm KviiN Het Nii eGt UitMaKen, Ja Het m0et n0u o0k weeR Nii z0 Zijn Dah Je Zelf 14 BenT En Je VriienD 20 Dah fiinK Nii eGt KunneN. Maar 14-16 weL..
Oh.
My.
God.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2004, 10:16
Tom Poes
Tom Poes is offline
Citaat:
SexiiYBiatCh schreef op 03-11-2004 @ 10:02 :
[alicia: taalgebruik veranderd]
Dit is cultureel erfgoed, volgens mij moet je dat gewoon laten staan
Oud 03-11-2004, 12:51
bracelance
bracelance is offline
ligt gedeelte ook wel aan de geestelijke volwassenheid van beide personen...
Reageren

Regels voor berichten